Vad är det första steget i HFS-dataåterställning?

Min Mac HFS-enhet monteras plötsligt inte efter en omstart, och jag är orolig för att förlora viktiga filer. Jag har inte försökt reparera den än eftersom jag inte vill förvärra skadan. Vad är det säkraste första steget för HFS-dataåterställning, och bör jag klona enheten innan jag använder någon återställningsprogramvara?

Om du har förlorat filer från en HFS- eller HFS+-enhet är det viktigaste att undvika att förvärra situationen. Raderade filer, en tömd papperskorg, en snabbformatering eller ett märkligt macOS-problem betyder inte alltid att data är borta för gott. Mycket beror på vad som händer härnäst.

Sluta använda enheten

Det här är den del som folk hoppar över, och den är viktig.

När macOS tar bort en fil, tar det vanligtvis bort filens post från filsystemet. Själva datan kan fortfarande finnas kvar på enheten tills något nytt skriver över det utrymmet. Så ju mer du använder enheten, desto sämre blir dina chanser.

Om det är en extern enhet, koppla bort den tills vidare. Om det är din Macs interna enhet, ladda inte ner återställningsverktyg, installera inte appar och kopiera inte nya filer till den om du inte har något annat val.

Gör en snabb kontroll först

Öppna Skivverktyg och se om enheten visas med rätt storlek. Om den gör det är det vanligtvis ett ganska bra tecken.

För en extern enhet kan du också prova en annan USB-kabel eller port innan du antar att själva enheten är skadad. Ibland är det faktiskt bara en dålig kabel.

Om enheten stöder SMART-status, kontrollera även det. Om SMART ser bra ut kan du vanligtvis gå vidare till filåterställning. Om enheten har läsfel, dåliga sektorer, slumpmässiga frånkopplingar eller fortsätter att hänga sig, är det säkrare att först skapa en diskavbild och skanna avbilden i stället för att belasta originalenheten om och om igen.

Försök återställa filerna innan du reparerar enheten

Om du inte redan har en Time Machine-säkerhetskopia brukar jag vanligtvis prova återställningsprogramvara innan jag kör reparationsverktyg. Reparationer kan ändra filsystemet, och det är inte alltid vad du vill när målet är att få tillbaka raderade filer.

Disk Drill är ett vanligt val för detta eftersom det hanterar HFS och HFS+ bra, och det kan ofta se enheter som Finder vägrar montera. Det är också tillräckligt enkelt att använda om du inte har gjort filåterställning tidigare.

Den grundläggande processen är enkel:

1. Installera Disk Drill någon annanstans än på enheten du försöker återställa från.
  2. Öppna det och välj HFS- eller HFS+-enheten.
  3. Klicka på Sök efter förlorade data.
  4. Använd Universal-skanningen för de flesta vanliga återställningsfall.
  5. Låt skanningen slutföras om du kan. Du kan bläddra bland resultaten medan den körs, men att vänta ger vanligtvis en mer komplett lista.
  6. Förhandsgranska filerna du bryr dig om. Om en fil förhandsgranskas korrekt är det ett gott tecken.
  7. Välj det du vill ha och klicka på Återställ.
  8. Spara de återställda filerna på en annan enhet, inte den ursprungliga.

Förhandsgranskningsfunktionen är värd att använda. Den hjälper dig att bekräfta att foton, videor, dokument och andra filer faktiskt går att återställa innan du lägger tid på att spara en massa trasiga resultat.

Om papperskorgen har tömts eller enheten har formaterats

Det betyder fortfarande inte automatiskt att allt är borta.

En tömd papperskorg eller snabbformatering tar vanligtvis bort filsystemets referenser innan den underliggande datan tas bort. Om utrymmet ännu inte har skrivits över kan återställningsprogram fortfarande kanske hitta filerna. Därför ger ett omedelbart stopp dig bäst chans.

När du ska sluta med gör det själv-återställning

Programvaruåterställning är avsedd för raderade filer, snabba formateringar och problem med filsystemet. En disk som håller på att gå sönder fysiskt är en annan situation.

Jag skulle sluta skanna disken själv om du märker något av detta:

1. klickande, skrapande eller andra konstiga ljud
  2. disken visas inte längre i Skivverktyg
  3. ständiga frånkopplingar
  4. skanningar fryser eller avslutas med läsfel varje gång

Då kan upprepad uppstart göra skadan värre. Om filerna är viktiga är ett professionellt återställningslaboratorium det säkrare alternativet.

Förhoppningsvis handlar det bara om oavsiktlig radering eller logisk skada på filsystemet. Det är de fall där återställningsprogram vanligtvis har bäst chans, särskilt om du agerar innan ny data skrivs till disken.

En misslyckad montering kan bli värre bara av att macOS upprepade gånger petar på den, särskilt om enheten börjar få tidsgränsöverskridanden. Jag skulle låta Första hjälpen vara ifred tills vidare och göra det första verkliga steget till en klon eller en diskavbild till en annan enhet, förutsatt att Skivverktyg fortfarande kan se HFS-volymen eller den fysiska disken. Därefter kan du skanna kopian med vilket återställningsverktyg du än litar på, inklusive Disk Drill, och spara återställda filer någon annanstans. Om enheten klickar, försvinner eller om avbildningen går extremt långsamt med läsfel, stanna där i stället för att tvinga fram fler skanningar.

Klicka inte på Initiera, Radera eller Första hjälpen bara för att Skivverktyg erbjuder det. Den uppmaningen betyder bara att macOS inte kan tolka filsystemet just nu, inte att du ska sätta upp det igen. Att initiera disken är precis den sorts åtgärd som kan göra återställningen rörigare.

Jag håller med om rådet att klona först, men detaljen jag skulle hålla koll på är vad du klonar. Om Skivverktyg visar den fysiska enheten men HFS-volymen saknas eller är nedtonad, skapa en avbild av hela enheten, inte bara den trasiga volymen. Många återställningsförsök går fel eftersom folk bara kopierar den synliga partitionen och lämnar kvar den skadade partitionskartan eller kataloginformationen som återställningsverktyg fortfarande kan använda. Använd en separat målenhet med gott om utrymme och spara inte något tillbaka till problemdisken.

När du har en avbild kan du sedan skanna avbilden med Disk Drill eller en annan återställningsapp. På så sätt påverkas originaldisken så lite som möjligt. Var beredd på att de återställda mappnamnen kan se fula ut om HFS-katalogen är skadad, även när de faktiska filerna fortfarande går att återställa. Om enheten försvinner under avbildningen, låter illa eller om kopieringshastigheten sjunker till noll under långa perioder, sluta behandla det som ett mjukvaruproblem. Vid den punkten är det säkraste första steget egentligen att stänga av den och avgöra om filerna är värda ett labb.

Om det bara är skador på HFS-katalogen ger en klon återställningsverktygen något säkert att arbeta med; om enheten håller på att gå sönder fysiskt är varje monteringsförsök ytterligare en liten chansning. Jag skulle stänga av den, ansluta den till en annan Mac bara så länge att en rå avbildning/klon kan skapas, och undvika att låta macOS automatiskt reparera, indexera eller initialisera något innan dess.