Jag råkade av misstag radera viktiga foton från mitt SD-kort när jag flyttade filer från min kamera, och nu kan jag inte hitta dem någonstans. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade foton från ett SD-kort innan något skrivs över.
Om du har raderat foton från ett SD-kort är det första jag skulle göra att sluta använda kortet. Direkt. Inga fler foton, ingen video, inga nya försök i kameran. Varje ny skrivning utsätter dina gamla filer för risk.
Många tror att raderat betyder att datan försvinner direkt. Jag trodde också det förr. På de flesta SD-kort fungerar det oftast mer så här: kortet tar bort filposten, men själva bilddatan finns ofta kvar tills något annat skrivs ovanpå den. Om inget har skrivit över de blocken ännu är chanserna fortfarande ganska goda.
En sak jag inte skulle göra tidigt är att köra reparationsuppmaningar. Om Windows visar ett meddelande och ber dig att reparera eller formatera kortet skulle jag låta det vara tills vidare. CHKDSK och liknande reparationsverktyg ändrar filsystemet. Ibland hjälper de. Ibland gör de återställningen sämre. Om målet är att få tillbaka bilderna skulle jag undvika att ge systemet tillåtelse att rensa upp innan skanningen.
För återställningsprogram skulle jag använda Disk Drill. Jag har testat en hel del sådana verktyg genom åren, och det här brukar fungera bra med SD-kort utan att göra processen irriterande.
Varför jag fortsätter att återvända till det för minneskort:
Där det brukar hjälpa
Det är användbart för mer än enkla raderingar. Jag har sett det fungera på kort som var:
- formaterade av misstag
- visades som RAW
- saknade en partition
- såg tomma ut trots att utrymme fortfarande var upptaget
- betedde sig korrupt efter användning i en kamera eller telefon
Grundläggande återställningssteg
Processen är ganska enkel:
- Sätt in SD-kortet i datorn med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill.
- Hitta SD-kortet i listan över enheter.
- Starta skanningen.
- Låt skanningen slutföras helt.
- Kontrollera avsnittet Bilder eller filtrera efter filtyp.
- Förhandsgranska filerna.
- Återställ dem någon annanstans, inte tillbaka till samma SD-kort.
Den sista delen spelar roll. Spara återställda filer på datorns disk eller en extern enhet. Skriv inte tillbaka dem till kortet du försöker rädda.
Stöd för filformat är viktigare än folk tror
Om ditt SD-kort kommer från en kamera är chansen stor att du har att göra med RAW-format eller stora videofiler, inte bara JPG-filer. Det är här svagare återställningsappar faller samman. Disk Drill stöder format som JPG, PNG, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, DNG med flera. Om du fotograferar med en DSLR eller spegellös kamera spelar det roll.
Jag har sett billiga verktyg hämta JPEG-förhandsvisningarna och missa de ursprungliga RAW-filerna. Det känns riktigt trist när du tror att bilderna är tillbaka och sedan märker att du bara återställde de små versionerna.
Förhandsgranskning av filer sparar tid
Förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket. I stället för att återställa en hög med skräp och sortera ut det senare kan du kontrollera vad som verkar intakt innan återställningen. Jag föredrar att göra det så här eftersom skadade filer tenderar att visa sig tidigt.
Om kortet verkar instabilt, skapa först en avbild
Om SD-kortet fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller verkar vara svårt korrupt skulle jag skapa en byte-för-byte-avbild innan jag gör mycket annat. Det ger dig en fullständig kopia av kortet i dess nuvarande skick. Sedan arbetar du från avbilden i stället för att belasta originalkortet om och om igen.
Det här steget är värt det när kortet känns opålitligt. Jag har hoppat över det tidigare. Dålig idé.
Andra ställen att kontrollera innan du får panik
Jag skulle också titta på några tråkiga ställen som folk glömmer bort:
- Google Photos- eller iCloud-synkronisering
- äldre säkerhetskopior på externa enheter
- kamerans interna lagring, om den har någon
- importerade kopior på din PC eller Mac
- Time Machine eller Windows Filhistorik
Jag har sett folk återställa förlorade semesterbilder från en gammal importmapp som de hade glömt fanns.
När programvara inte räcker
Om kortet har fysisk skada kommer återställningsprogram vanligtvis inte att hjälpa särskilt mycket. Då är professionella återställningstjänster nästa steg. De är dyra, så jag skulle se dem som det betalda sista alternativet om inte kortet tydligt håller på att fallera på hårdvarunivå.
Om du bara kommer ihåg en del, låt det vara detta: sluta använda SD-kortet i samma ögonblick som du märker att foton saknas. Den enda åtgärden gör mer för chansen till återställning än de flesta inser.
Först och främst, sätt inte tillbaka SD-kortet i kameran. Kopiera inte något till det. Om dina foton raderades under en flytt finns det en god chans att filposterna togs bort men att bilddatan fortfarande finns kvar.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda kortet snabbt. Där jag skiljer mig lite är detta. Innan du kör en full återställningsskanning, kontrollera mappen dit du flyttade filerna. Många fall med raderade foton handlar egentligen om misslyckade flyttar, dolda filer eller foton som ligger i en tillfällig importmapp på datorn.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera datorns papperskorg och mappen för fotoimport.
- Sök efter filtyper, JPG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG.
- Om inget dyker upp, anslut SD-kortet med en kortläsare.
- Skanna det med Disk Drill.
- Återställ filer till datorn, inte tillbaka till kortet.
Varför Disk Drill. Det tenderar att hitta både raderade poster och signaturbaserad fotodata. Det är viktigt om kortets index är skadat. På kamerakort kan filsökning ofta få tillbaka bilder även efter en snabbformatering. Återställningsgraden sjunker kraftigt om ny data har skrivits, så tiden spelar stor roll.
En sak till som folk hoppar över. Om kortet läses långsamt, kopplas från eller ger fel, skapa först en avbild och skanna avbilden. Mindre risk, färre omläsningsförsök. Litet steg, stor skillnad.
Kolla också den här korta guiden om du vill ha en snabb visuell genomgång:
titta på den här snabba videon om återställning av foton från SD-kort
Om kortet är böjt, sprucket eller inte upptäcks alls kommer programvara inte att hjälpa mycket. Då är nästa steg ett återställningslaboratorium.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @byteguru om den stora regeln: sluta använda kortet. Men jag skulle lägga till en sak som de inte riktigt betonade tillräckligt: om detta hände under en flytt, kan de saknade bilderna faktiskt redan finnas på datorn, bara inte där du förväntade dig. Windows Explorer-flyttjobb misslyckas på dumma sätt hela tiden. Sök igenom hela datorn efter *.jpg, *.jpeg, *.png, *.cr2, *.cr3, *.nef, *.arw, *.dng och sortera efter datum.
Stoppa inte heller tillbaka kortet i kameran om och om igen för att kontrollera. Kameror skriver ibland små databasfiler i bakgrunden, vilket inte är vad du vill just nu.
Om filerna verkligen är borta från kortet, ja, Disk Drill är ett bra val för återställning av bilder från SD-kort. Jag skulle främst använda det eftersom det hanterar både vanlig återställning av raderade filer och djupare signaturskanningar, vilket hjälper när kortets index har blivit fel. En sak jag delvis inte håller med om: inte alla fall behöver en diskavbild först. Om kortet läses normalt och stabilt skulle jag skanna det direkt. Om det är instabilt, då skapa en avbild först.
Två ytterligare kontroller som folk glömmer:
- molnsynk från din telefon/dator
- importmappen för din kameraapp, särskilt i Mac Bilder eller Windows Foton
Och om återställda filer kommer tillbaka med konstiga namn, få inte panik. Det är ganska normalt. Innehållet är viktigare än filnamnen.
För mer diskussion om återställning av bilder från SD-kort är denna tråd värd att skumma igenom: bästa sätten att återställa raderade JPG- och CR3-bilder från ett SD-kort
Om kortet är fysiskt skadat eller inte upptäcks alls är mjukvara förmodligen inte längre ett alternativ och ett återställningslabb är den enda verkliga möjligheten.
Jag skulle göra en sak lite annorlunda än @byteguru, @sonhadordobosque och @mikeappsreviewer. Innan någon återställningsapp används, kontrollera om bilderna har flyttats till en konstig dold eller tillfällig plats av operativsystemet. I Windows kan misslyckade kopieringar eller avbrutna flyttjobb ibland lämna filer i AppData, cacheminnet för Bilder-biblioteket eller under den senast använda importmappen i stället för den uppenbara destinationen.
Om de verkligen är borta, använd Disk Drill, men med en regel: återställ efter mappstruktur först om den finns tillgänglig, inte bara efter råa filsignaturer. Återskapade bilder förlorar ofta ursprungliga namn, datum och seriebildsgruppering, vilket är jobbigt om detta var bilder från evenemang eller kunduppdrag.
Snabba fördelar med Disk Drill:
- Bra stöd för foton och RAW
- Förhandsvisningen är användbar
- Djupsökning kan hitta filer efter radering eller snabbformatering
Nackdelar:
- Djupsökningar kan ge tillbaka mycket skräp
- Filnamn/mappstruktur bevaras inte alltid
- Full återställning innebär vanligtvis att man måste betala
En liten invändning mot det vanliga rådet: att skapa en avbild först är bra för instabila kort, men om kortet är friskt och fullt läsbart är en omedelbar skrivskyddad skanning ofta okej och snabbare.
Om detta dessutom var ett microSD-kort som användes i en telefon eller nyare kamera kan chanserna till återställning vara sämre än folk förväntar sig eftersom vissa enheter hanterar radering och städning mer aggressivt.
Om ingenting förhandsvisas korrekt i Disk Drill, sluta experimentera med slumpmässiga verktyg. Då är det dags att antingen acceptera en delvis förlust eller gå till ett återställningslaboratorium.