Jeg slettet ved et uhell viktige GoPro-opptak fra SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi, og nå prøver jeg å finne ut om gjenoppretting fortsatt er mulig. Videoene var fra en tur jeg ikke kan gjenskape, så jeg trenger virkelig hjelp med de beste metodene for GoPro-gjenoppretting, verktøy for gjenoppretting av SD-kort eller trinn for å unngå å gjøre datatapet verre.
Jeg har vært der, og ja, å miste GoPro-klipp kan ødelegge en hel dag raskt, spesielt når det er fra en tur eller et opptak du ikke skal gjenta.
Det første du bør gjøre er enkelt. Ikke gjør det verre.
Gjør dette først
Slutt å bruke SD-kortet med en gang.
Ikke film noe nytt på det. Ikke formater det. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsapper. Slettet eller formatert GoPro-opptak blir ofte liggende på kortet til nye data skrives over det. Hver ekstra skriving reduserer sjansene dine.
Før jeg tok i bruk programvare for gjenoppretting, ville jeg sjekket de åpenbare tingene folk ofte hopper over:
- GoPro-skylagring, hvis abonnementet ditt er aktivt og automatisk opplasting var slått på.
- Papirkurv eller Nylig slettet i GoPro-kontoen din.
- Om kameraet selv tilbyr å reparere filen etter at du setter kortet inn igjen.
- En annen kortleser, USB-port eller en annen datamaskin.
- Om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.
Hvis kortet aldri vises noe sted, stadig mister forbindelsen eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der og gått til et gjenopprettingsverksted. Gjør-det-selv-løsninger pleier å kaste bort tid i slike tilfeller.
Hvorfor GoPro-opptak er vanskeligere enn bildegjenoppretting
Mange behandler videogjenoppretting som bildegjenoppretting. Det er ikke den samme jobben.
GoPro-kameraer skriver ofte video i biter spredt over kortet. Etter sletting eller formatering finner mange gjenopprettingsapper deler av filen, men mislykkes når det er på tide å bygge opp hele filen igjen. Du ender opp med et MP4-filnavn, kanskje til og med riktig størrelse, og den vil fortsatt ikke åpnes. Eller den spiller av halvveis, så stopper den.
Derfor har GoPro-gjenoppretting alltid vært et litt merkelig hjørne av datagjenoppretting.
I lang tid støttet folk seg på verktøy som GoProRecovery og CnW Recovery. De er borte nå. Tilnærmingen deres til gjenoppbygging av video havnet i Disk Drills Advanced Camera Recovery-modus, og ut fra det jeg så, er det den delen som fortsatt vedlikeholdes.
Hva jeg ville prøvd først
Hvis GoPro-kortet ble slettet, formatert eller ble rammet av filkorrupsjon, ville jeg startet med Disk Drill og brukt Avansert kameragjenoppretting.
Forskjellen her er viktig. Et vanlig skann ser etter slettede filer. Denne modusen prøver å gjenoppbygge fragmenterte kameraopptak til noe som kan spilles av. For GoPro-video betyr det mye mer enn folk tror.
Trinnene er enkle nok på Windows og Mac:
- Ta SD-kortet ut av GoPro-en.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg minnekortet.
- Velg Avansert kameragjenoppretting.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis videoene den finner.
- Lagre gjenopprettede filer til en annen disk, ikke tilbake på det samme kortet.
Forhåndsvisningen er viktig. Jeg likte å kunne sjekke om det gjenopprettede klippet kunne spilles av før jeg lagret en haug med ubrukelige filer.
Hvis kortet virker ustabilt, lag først en byte-for-byte-sikkerhetskopi. Skann sikkerhetskopien, ikke originalen. Jeg gjør dette hver gang et kort oppfører seg ustabilt. Mindre belastning på kortet, og du har fortsatt en full kopi å jobbe med hvis første forsøk går galt.
Når jeg ville stoppet og kontaktet en fagperson
Programvare for gjenoppretting fungerer fint ved utilsiktet sletting, raske formateringer og mange tilfeller av logisk korrupsjon.
Jeg ville overlatt det til en gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:
- Kortet er fysisk skadet
- Ingen datamaskin oppdager kortet
- Kortet kobles fra under skanning
- Kameraet viser maskinvarerelaterte SD-feil
- Opptakene er viktige nok til at du ikke kan risikere et mislykket gjør-det-selv-forsøk
Disse tilfellene krever vanligvis maskinvareverktøy og laboratoriearbeid, ikke skrivebordsprogramvare.
Hvis dette var en sletting eller en rask formatering, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Jeg har sett slike bli gjenopprettet uten problemer når kortet ikke ble brukt mye etterpå. Hvis ingenting nytt ble skrevet over de manglende opptakene, er det fortsatt en god mulighet for å få dem tilbake. Skrivefeilen til side er det viktigste hastighet. Slutt å bruke kortet og jobb ut fra det.
Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, slutt å skrive noe som helst til det SD-kortet. Der jeg skiller meg litt ut, er dette. Jeg ville ikke brukt for lang tid på å teste kortet i forskjellige enheter hvis opptakene betyr mye. Hver ekstra montering, skanning og nytt kameraforsøk legger til belastning, spesielt på et svakt kort.
Dette ville jeg gjort videre:
-
Lag et bilde av kortet først.
Hvis datamaskinen din leser det, klon hele SD-kortet til en bildefil og jobb fra den kopien. På ustabile kort betyr dette mer enn å hoppe rett til gjenoppretting. -
Sjekk om klippene ble delt opp.
GoPro tar ofte opp lange videoer som flere kapitler, som GX010123.MP4, GX020123.MP4. Folk tror opptak er borte når ett segment mangler og resten fortsatt er der. -
Se etter foreldreløse filer og RAW-gjenopprettingsresultater.
Slettede GoPro-klipp kommer ikke alltid tilbake med rene navn eller mappestruktur. Søk etter filstørrelse og filtype. Store .mp4-filer med rare navn er verdt å teste. -
Prøv et verktøy laget for mediegjenoppretting.
Disk Drill er et av de bedre valgene for gjenoppretting av GoPro-video fra SD-kort, hovedsakelig fordi det håndterer kameramedier bedre enn generiske verktøy for å gjenopprette slettede filer. Hvis vanlig filgjenoppretting mislykkes, er de dypere skannealternativene verdt et forsøk. -
Test avspilling i VLC først.
Windows Media Player mislykkes hele tiden med skadede MP4-filer. VLC kan noen ganger spille av delvise filer som andre apper avviser. Hvis et klipp åpnes men hakker, kan remuxing redde det.
En ting til. Hvis kortet var fullt og du tok bare noen få nye klipp etter slettingen, faller sjansen for gjenoppretting raskt. På flashmedier er overskrevne blokker borte. Ingen triks fikser det.
Hvis du vil ha en rask visuell forklaring på gjenoppretting av videofiler fra minnekort, kan dette hjelpe:
Tips for gjenoppretting av GoPro- og minnekortopptak
Hvis kortet er uleselig, ber om formatering eller kobler fra under skanninger, hopp over gjør det selv og send det til et laboratorium. Det er grensen der folk gjør det verre.
Hvis slettingen skjedde nylig, er det fortsatt en reell sjanse. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil legge til én ting folk ofte overser: noen ganger er opptaket bare “slettet” fra indeksen, mens de faktiske videobitene fortsatt ligger der. Det betyr at gjenoppretting kan fungere selv når kortet ser tomt ut.
Det jeg ville sjekket som de egentlig ikke gikk så mye inn på:
- Sett kortet i en Linux-maskin hvis du kan. Noen ganger oppfører macOS/Windows seg rart med SD-kort, og Linux vil lese partisjonen renere.
- Se etter skjulte mapper som
MISC,DCIMog eventuelle100GOPRO/101GOPRO-varianter. Jeg har sett klipp overleve i merkelige mappetilstander. - Hvis gjenopprettede MP4-filer ikke vil åpnes, prøv å remukse med ffmpeg i stedet for å anta at de er døde:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
Det trikset redder flere “korrupte” filer enn folk tror. - Sjekk fil-tidsstempler. GoPro-filer med kapittelinndeling kan få det til å se ut som om ett stort klipp forsvant når bare ett segment faktisk ble slettet.
Jeg er også litt uenig i å hoppe rett til et laboratorium hvis kortet er lesbart, men ustabilt. Hvis det fortsatt monteres, er et forsiktig image pluss én solid runde med Disk Drill rimelig før du bruker penger på et laboratorium. Hvis det forsvinner midt under lesing, ja, da bør du stoppe.
Hvis du også trenger flere eksempler fra andre som har håndtert tap av video fra SD-kort, er denne tråden verdt å skumme gjennom:
hvordan folk gjenopprettet videoer etter å ha formatert et SD-kort ved et uhell
Kortversjon: ja, GoPro-gjenoppretting er mulig, spesielt etter enkel sletting. Best sjanse har du hvis du sluttet å bruke kortet raskt og gjenoppretter til en annen stasjon, ikke tilbake til SD-kortet.
Én vinkel som mangler fra @techchizkid, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer: sjekk kortets tilstand før du stoler på noe skanneresultat. Hvis SD-kortet gir lesefeil, kan gjenopprettede filer se ut som de er funnet, men fortsatt være søppel. På Windows er en SMART-lignende sjekk begrenset for SD-kort, men selv en langsom full lesetest kan fortelle deg om kortet er i ferd med å feile.
Jeg ville heller ikke satt kortet tilbake i GoPro-en for å se om det reparerer noe, med mindre du er komfortabel med en viss risiko. Kameraer er ikke gjenopprettingsverktøy. De skriver noen ganger om metadata.
Hvis kortet er lesbart, lag ett image, og gjør deretter gjenoppretting bare fra det imaget. Etterpå sorterer du gjenopprettede filer etter størrelse. Små MP4-filer er vanligvis søppel. De store filene er de reelle kandidatene.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- God til å finne slettede kameramedier
- Forhåndsvisning er nyttig
- Kan arbeide fra et disk-image
- Bedre med fragmentert video enn mange enkle undelete-apper
Ulemper
- Dypskanninger kan gi rotete filnavn
- Ikke magisk hvis blokker ble overskrevet
- Kan være treg på store kort
- Lisenskostnaden kan svi hvis du bare trenger én gjenoppretting
Hvis Disk Drill ikke finner spillbare klipp, prøv et verktøy for en second opinion etter imaging, ikke før. Ulike skannere henter ut ulike fragmenter. Gjenoppretting er mulig, men det som virkelig avgjør er om noe ble skrevet til det kortet etter slettingen.