Slet Live Photos på iPhone for at frigøre plads, er det det værd?

Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og jeg har bemærket, at Live Photos optager mere plads, end jeg havde forventet. Jeg overvejer at slette dem eller slå dem fra, men jeg er ikke sikker på, om den ekstra pladsbesparelse er værd at miste bevægelsesdelen af mine billeder. Er der nogen, der har gjort dette for at frigøre lagerplads på iPhone, og hjalp det faktisk?

Min løsning på en telefon fuld af Live Photos

Jeg stødte på det her for noget tid siden. Jeg tjekkede mit bibliotek og så flere års billeder gemt som Live Photos, selvom jeg næsten aldrig afspillede bevægelsesdelen. Jeg ville beholde billedet, men slippe af med det ekstra klip.

Apples indbyggede måde virker, sådan da. Jeg prøvede den først. Fint til en håndfuld. Dårligt, når du har en stor bunke af dem. At duplikere hver enkelt som et stillbillede og derefter slette Live-versionen blev hurtigt gammelt. Jeg gav op efter et par minutter.

Det, der virkede bedre for mig, var Clever Cleaner. Jeg åbnede den, gik ind i sektionen Lives, og den samlede alle mine Live Photos ét sted. Ingen scrolling gennem tilfældige albums. Ingen gætteri om, hvad der var hvad.

Det gjorde jeg

1. Åbn fanen Lives
  2. Sortér efter størrelse, hvis du vil rydde de største filer først
  3. Vælg de Live Photos, du vil omdanne til almindelige stillbilleder
  4. Tryk på Compress
  5. Tjek de nye stillbilledversioner
  6. Fjern de oprindelige Live Photos, når du har bekræftet, at alt ser rigtigt ud

Den viser også, hvor meget lagerplads du sparer, før du går i gang, hvilket hjalp mig med at beslutte, hvad der var værd at røre ved. Efter konverteringen spørger den, hvad der skal ske med originalerne, så jeg følte ikke, at jeg var ét tryk fra at slette noget, jeg gik op i.

Den del, jeg ikke havde forventet

Jeg blev ved med at bruge appen, efter jeg var færdig med den her opgave. Oprydningen af Live Photos var kun én del af den.

Similars hjalp mig med at skære dublerede billeder fra.
Heavies fandt gamle enorme videoer, som jeg havde glemt overhovedet lå på telefonen.
Screenshots ryddede op i flere års skrammel, kvitteringer, tilfældige fejlskærme, forsendelsesopdateringer og alt det sædvanlige.

For mig frigjorde de mere plads end Live Photos.

Stop din telefon fra at lave flere af dem

Hvis du ikke vil have det her problem igen, så slå Live Photos fra i Kamera, og få derefter iPhone til at huske indstillingen.

Her er stien:

Indstillinger > Kamera > Bevar indstillinger

Slå indstillingen til for bevaring af Live Photos.

Åbn også Kamera-appen, og tryk på Live Photos-ikonet nær toppen, det med cirklerne, så det vises som slået fra. Hvis du springer bevaringsindstillingen over, slår iOS det nogle gange til igen senere. Det fandt jeg ud af på den irriterende måde.

Slutresultat

Det, der løste det for mig, var enkelt nok.

Konvertér de eksisterende Live Photos til stillbilleder.
Slet de oprindelige Live-versioner, når du har tjekket dem.
Slå Live Photos fra i Kamera, så der ikke bliver ved med at komme nye.

Efter jeg gjorde det, var problemet løst og forblev løst.

Det er det værd, men kun hvis Live Photos fylder en stor del af din lagerplads.

Hurtig matematik. Et normalt iPhone-billede er ofte omkring 2 til 5 MB. Et Live Photo er ofte nærmere 4 til 12 MB, fordi det gemmer både stillbilledet og en kort video. Hvis du har 2.000 Live Photos, løber den forskel hurtigt op. Du kan muligvis frigøre 10 GB eller mere. For nogle er det enormt. For andre gør det knap nok en forskel.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke masseslette alle Live Photos først. Nogle af dem er værd at beholde. Kæledyr, børn, gruppebilleder, ting hvor bevægelsen hjalp. Resten kan du sagtens trimme.

Det bedste træk er dette:

1. Tjek først iPhone-lagerplads og Fotos-forbrug.
  2. Se, om Live Photos er problemet, eller om videoer og apps fylder mere.
  3. Behold dine yndlings-Live Photos.
  4. Konvertér eller fjern resten.
  5. Slå Live fra i Kamera, hvis du aldrig bruger det.

Hvis dit mål også er hurtigt at frigøre plads, er Live Photos ofte ikke den største synder. Videoer, skærmoptagelser, downloadede medier og dublerede billeder fylder som regel mere. Derfor hjælper værktøjer som Clever Cleaner, da du kan rydde mere end én kategori på én gang. Mindre manuelt arbejde, mindre rod.

Hvis du vil have en enkel guide til, hvordan du rydder op i iPhone-lagerplads gratis, er dette en solid gennemgang af hvordan du hurtigt og gratis rydder lagerplads på iPhone.

Så ja, det er det værd at slette Live Photos, hvis du aldrig bruger bevægelsesdelen. Hvis din telefon er fyldt op af video, gamle downloads og værdiløse skærmbilleder, løser Live Photos alene det ikke.

Ja, men kun hvis Live Photos faktisk udgør en stor del af problemet.

Jeg er sådan lidt halvt enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque her. Det giver mening at slå Live Photos fra fremover, hvis du aldrig bruger bevægelseseffekten. Ingen grund til at blive ved med at lave lidt større filer for evigt. Men jeg ville ikke gå amok med at slette bare fordi lagerpladsen ser skræmmende ud. På mange iPhones er de virkelige pladsrøvere videoer, downloadet Netflix-indhold, kæmpestore beskedvedhæftninger og års screenshots, du havde glemt fandtes.

Live Photos bruger mere plads, men ikke altid nok til at være den magiske løsning. Hvis du har et par hundrede, tja. Hvis du har tusindvis, så ja, så kan det betyde en hel del. Det er dér, det bliver værd at tjekke.

Min holdning:

• Behold Live Photos til ting, der har gavn af bevægelse
  • Slå det fra til hverdagens tilfældige billeder
  • Slet ikke blindt, før du har tjekket oversigten over iPhone-lagerplads

Der er også én ting, folk ofte springer over: optimer lagerplads før du sletter minder. Hvis du bruger iCloud Photos, kan det hjælpe meget at slå Optimer iPhone-lagerplads til uden at slette noget. Det er nok den mindst smertefulde løsning.

Hvis du vil gennemgå og rydde op i billedrod hurtigere, er Clever Cleaner faktisk nyttig til den slags opgaver, især hvis du sorterer gennem store biblioteker og ikke kun Live Photos. Jeg ville kigge på en guide som hvordan du frigør iPhone-lagerplads med Clever Cleaner , hvis du vil have en bedre idé om, hvorvidt det passer til din måde at rydde op på.

Kort fortalt: det er det værd, hvis du aldrig går op i bevægelsesdelen. Ikke det værd, hvis du sletter billeder med affektionsværdi bare for at få en lille smule plads. Tjek de større pladsrøvere først, for Live Photos er måske ikke hovedsynderen.