Sådan gendanner du slettede fotos fra et Nikon-kamera efter sletning af RAW-billeder?

Jeg kom ved et uheld til at slette RAW-billeder fra mit Nikon-kamera, før jeg lavede en sikkerhedskopi, og nogle af disse fotos var fra en vigtig optagelse. Jeg har brug for råd om den bedste måde at gendanne slettede Nikon RAW-filer fra kameraet eller hukommelseskortet på uden at forårsage yderligere datatab.

At miste Nikon-billeder betyder ikke altid, at de er væk for altid. Jeg lærte det på den hårde måde efter at have tømt et kort for hurtigt. Det vigtigste var ikke selve sletningen. Det var det, der skete bagefter.

Hvis dette er sket for dig, så stop med at bruge kortet nu. Ikke flere billeder. Ingen omformatering. Kopiér ikke filer over på det. Slettede billeder ligger ofte der stadig, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Når de først er overskrevet, falder dine chancer hurtigt.

De fleste Nikon-kameraer gemmer på SD-kort eller et andet flytbart kort, så dette er som regel en gendannelsesopgave for hukommelseskort, ikke noget med kamerareparation. Jeg fik bedre resultater ved at tage kortet ud og bruge en kortlæser på min computer. USB gennem kameraet føltes langsommere og mindre pålideligt.

Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware som regel det første, du skal prøve. Jeg havde rimelig held med Disk Drill. Det genkender Nikon-filtyper som NEF, NRW og JPEG, og jeg behøvede ikke rode rundt i en masse indstillinger for at komme i gang.

Her er den proces, jeg ville følge.

1. Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet.
  2. Sæt kortet i din computer med en kortlæser.
  3. Installer Disk Drill på din computer. Installér det ikke på SD-kortet.
  4. Vælg SD-kortet i appen, og klik på Search for lost data.
  5. Brug Universal Scan. I mit tilfælde fungerede det fint til slettede billeder og kort, der var hurtigformateret.
  6. Når scanningen er færdig, så forhåndsvis billederne. Hvis de åbner og ser normale ud, går gendannelsen som regel bedre.
  7. Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev. Læg dem ikke tilbage på det samme SD-kort.

Hvis du også har brug for videofiler, så kør Advanced Camera Recovery efter den første scanning. Noget kameravideo bliver opdelt på kortet, og den normale scanning overser dele af det. Denne tilstand hjalp i tilfælde, hvor optagelserne ikke dukkede op i starten.

Der er et par ting, der ofte spænder ben.

1. Hvis kortet vises som tomt, så gå ikke ud fra, at det er slut. Jeg har set dette ved sletning, et beskadiget filsystem og hurtigformatering. Hvis de gamle data ikke blev overskrevet, er der stadig en chance.
  2. Hvis du gendanner RAW-filer i NEF-format, og Windows nægter at åbne dem, så tag ikke det som bevis på, at de er ødelagte. Du har måske bare brug for software med understøttelse af Nikon RAW.
  3. Gendannede filer kommer ofte tilbage med mærkelige navne eller uden de oprindelige mapper. Irriterende, ja. Også normalt. Gendannelsesværktøjer genopbygger ofte filer ud fra signaturer i stedet for den gamle filtabel.

Før du scanner, så tjek om du allerede har lavet en kopi et andet sted og bare har glemt det. Jeg fandt engang manglende billeder i en gammel importmappe på en bærbar computer. Kig på din computer, eksterne drev, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Fotos, Dropbox eller enhver synkroniseringstjeneste, du brugte under turen.

Der er et punkt, hvor jeg ville stoppe med at gøre dette selv. Hvis ingen computer registrerer SD-kortet, hvis kortet har fysisk skade, eller hvis det bliver ved med at miste forbindelsen under scanningen, så lad det være. Et defekt kort bliver værre ved flere læsninger. På det tidspunkt giver en professionel gendannelsesservice mere mening.

Så ja, selv uden sikkerhedskopi betyder slettede Nikon RAW-filer, et tømt kort eller et kort, der pludselig vises som tomt, ikke altid et totalt tab. Reagér hurtigt, stop med at skrive til kortet, og scan det, før noget andet rører det. Det giver dig den bedste chance.

Først og fremmest, stol ikke på kameraet. Stol på kortet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: stop med at tage billeder på det Nikon-kort med det samme. Men jeg vil tilføje dette. Hvis billederne betyder meget, så lav et byte-for-byte-billede af kortet, før du scanner det. Brug et værktøj som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbejd ud fra billedet, ikke det originale kort. Hvis et gendannelsesprogram crasher, eller kortet begynder at opføre sig mærkeligt, har du stadig en ren kopi. Folk springer dette trin over og fortryder det.

Til Nikon RAW bør du bruge gendannelsessoftware med solid NEF-understøttelse. Disk Drill er en fin mulighed til dette, især hvis du vil have forhåndsvisninger og et nemt scanningsforløb. Hvis filerne kommer tilbage, men ikke vil åbne, så test dem først i Nikon NX Studio. Windows-forhåndsvisning er dårlig til den slags og giver falske alarmer.

Min rækkefølge ville være:

1. Fjern SD- eller CFexpress-kortet.
  2. Opret et fuldt billede af kortet på din computer.
  3. Scan billedet med Disk Drill.
  4. Sortér resultaterne efter filtype, og kig efter .NEF først.
  5. Gendan til et andet drev.

Ét sted er jeg lidt uenig med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke blive ved med at genscanne det originale kort med flere apps lige efter hinanden, hvis det virker ustabilt. Flere læsninger på et døende kort er ikke smart.

Tjek også Nikon SnapBridge-importer, Lightroom-cache og midlertidige mapper. Jeg fandt engang slettede RAW-filer der. Dumt, men det virkede.

Hvis du vil have en ordentlig forklaring, er denne værd at kigge på, anmeldelse af Disk Drill med rigtige gendannelsestests.

Hvis kortet ikke kan ses af pc’en, afbryder forbindelsen eller bliver varmt, så stop. Det er dér, gør det selv hurtigt bliver til datatab.

Først og fremmest ville jeg faktisk adskille to tilfælde, som alt for ofte bliver slået sammen: slettede filer vs beskadiget kortstruktur. @mikeappsreviewer og @sognonotturno har allerede dækket delen med at stoppe med at bruge kortet, hvilket er korrekt, men jeg ville ikke bruge en evighed på straks at prøve alle tænkelige gendannelsesapps. Det kan forvandle en situation, der kan gendannes, til noget rodet, hvis kortet er ustabilt.

Det næste, jeg ville gøre, er at tjekke Nikon-kortet med en skrivebeskyttet tilgang. Hvis din computer ser kortet normalt, så kig på dets kapacitet og brugte plads. Nogle gange er RAW-filerne der stadig, men mappestrukturen er ødelagt, og apps som Nikon NX Studio eller Lightroom kan nogle gange se filer, som Stifinder/Finder ikke kan finde ud af at vise. Mærkeligt, men det sker.

Hvis dette desuden var et Nikon-kamera med dobbeltkortplads, og du på noget tidspunkt havde sikkerhedskopieringsoptagelse aktiveret, så kontrollér det andet kort, før du gør noget som helst andet. Det samme gælder tethered shoots, Lightrooms mapper til automatisk import og de seneste importplaceringer i Windows/macOS. Folk overser det åbenlyse, fordi de går i panik.

Hvis du har brug for software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Nikon RAW-fotos, især NEF-filer, da det kan identificere kamerafilers signaturer ret godt og lader dig forhåndsvise billeder, der kan gendannes. Jeg ville stadig sammenligne resultaterne med en pålidelig liste over bedste datagendannelsessoftware til SD-kort, RAW-fotos og slettede kamerafiler, før jeg afskriver noget.

En lille uenighed med idéen om at forhåndsvisning betyder, at alt er fint: forhåndsvisning beviser kun, at en del af filen kan læses. Store NEF-filer kan stadig blive gendannet halvt ødelagte. Så efter gendannelse skal du åbne dem i NX Studio eller Capture One, ikke kun i Windows Fotos.

Hvis kortet beder om at blive formateret, så ignorér det. Hvis det begynder at afbryde forbindelsen, så stop straks med gør det selv-ting. Det er dér, professionel gendannelse er mindre fup og mere en nødvendighed.

En ting, jeg ville tilføje til det, @sognonotturno, @kakeru og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om kameraet oprettede sidecar-filer eller mindre ledsagefiler. Nogle Nikon-kameraer opretter JPG+RAW-par, og selv hvis NEF-filerne er væk, kan JPG-filerne stadig være på kortet, i en overførselsmappe eller inde i katalogsoftware, du har glemt. Undersøg også Lightroom Classics poster for “Manglende billeder” og enhver nylig importplacering i Nikon NX Studio, før du laver mere gendannelsesarbejde.

Jeg er en smule uenig i idéen om, at forhåndsvisning af gendannede filer fortæller dig ret meget. For NEF kan en forhåndsvisning komme fra den indlejrede JPEG, mens selve RAW-dataene er beskadigede. Den egentlige test er, om NX Studio, Capture One eller Lightroom kan gengive og redigere filen fuldt ud.

Hvis du gør det selv, er Disk Drill et rimeligt valg til gendannelse af Nikon RAW.

Fordele:

• God NEF-detektion
  • Nem filtrering og forhåndsvisning
  • Brugervenlig, hvis du ikke er dybt inde i gendannelsesværktøjer

Ulemper:

• Kan returnere mange falsk positive fragmenter på beskadigede kort
  • Oprindelige filnavne/mapper kan være væk
  • Ikke mit foretrukne valg, hvis kortet er fysisk ustabilt

Mit ekstra forslag: når du har gendannet, så sorter efter filstørrelse. Små NEF-filer er ofte skrammel, mens filer tæt på dit kameras normale RAW-størrelse er mere lovende. Det sparer meget tid. Hvis kortet viser læsefejl i Event Viewer eller macOS Console, så stop dér og lav først en klon eller få professionel hjælp.