Mijn iPhone-opslag blijft vol lijken, zelfs nadat ik foto’s, apps en berichten heb verwijderd en recent verwijderde items heb geleegd. Ik heb de telefoon opnieuw opgestart, maar de beschikbare opslag is nauwelijks veranderd. Is er verborgen systeemdata, iCloud-synchronisatie, cache of iets anders dat ik over het hoofd zie? Ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik daadwerkelijk iPhone-opslag kan vrijmaken.
Begin eerst met het saaie werk: controleer Recent verwijderd en herstart daarna de telefoon. Veel mensen verwijderen een hoop foto’s en video’s, zien dat de Foto’s-app leeg lijkt, en gaan ervan uit dat de ruimte meteen terug zou moeten komen. Dat gebeurt vaak niet.
Wanneer je foto’s op een iPhone verwijdert, blijven ze meestal tot 30 dagen in Recent verwijderd staan. Dus die enorme 4K-video’s kunnen daar nog steeds staan en evenveel ruimte innemen. Open Foto’s, ga naar Albums, scrol omlaag naar Recent verwijderd en maak het handmatig leeg met Verwijder alles.
Doe daarna een geforceerde herstart. Druk op volume omhoog, druk op volume omlaag en houd daarna de zijknop ingedrukt totdat het Apple-logo verschijnt. iOS kan vreemd traag zijn met het opnieuw berekenen van opslag na een grote schoonmaak. Ik heb gezien dat er ineens ongeveer 10 GB als vrij werd weergegeven na niets meer te doen dan herstarten nadat er dingen waren verwijderd.
Als je iCloud-foto’s gebruikt met Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld, kan dat het ook verwarrend maken. Je telefoon bewaart mogelijk alleen kleine voorvertoningen lokaal, terwijl de originele bestanden op volledige grootte in iCloud staan. Dus 1.000 foto’s verwijderen maakt niet altijd zoveel ruimte vrij als je zou verwachten, omdat de grote bestanden misschien überhaupt niet op de telefoon waren opgeslagen. Er kan ook een vertraging zijn terwijl de telefoon wacht om die verwijderingen via wifi te synchroniseren.
Het andere grote punt om naar te kijken is Systeemgegevens, de grijze opslagcategorie Andere. Daar hoopt zich een hoop gecachte rommel op. TikTok, Instagram, WhatsApp en vergelijkbare apps kunnen enorme hoeveelheden video- en mediacache vasthouden. Berichten kunnen net zo erg zijn als je in actieve groepschats zit, omdat al die GIF’s, memes, video’s en bijlagen in Berichten staan, niet in Foto’s.
Ik liep hiertegenaan op mijn 14 Pro en het werd zo erg dat de telefoon kapot leek. Apps crashten, typen had vertraging en alles haperde. Weinig opslag zorgt er echt voor dat iOS zich gedraagt alsof het nauwelijks nog kan functioneren.
Ik probeerde een tijdje handmatig op te schonen en kwam toen uit bij Clever Cleaner. Ik ben meestal sceptisch over opschoonapps omdat veel ervan gewoon gratis proefperiode-valkuilen zijn die veranderen in dure abonnementen, maar deze was echt gratis toen ik hem gebruikte. Geen advertenties, geen betaalmuur, geen nep-premiumlaag.
Het nuttige was dat het de exacte grootte van foto’s, screenshots en video’s liet zien. De sectie Heavies sorteerde de grootste bestanden eerst, waardoor het makkelijk was om dingen te vinden zoals oude schermopnames die ik was vergeten. De sectie Similars groepeerde bijna identieke foto’s en koos de beste opname, zodat je de extra’s kon verwijderen zonder alles één voor één door te spitten. Het draait ook op het apparaat zelf, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat privéfoto’s ergens willekeurig werden geüpload. Ik heb er ongeveer 30 GB mee vrijgemaakt en daarna stopte mijn telefoon met haperen.
Nog één laatste vreemde truc: als de opslag nog steeds niet klopt, probeer dan de truc met Datum en tijd. Ga naar Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, schakel Stel automatisch in uit en zet de datum ongeveer 14 dagen vooruit. Soms lijkt dat iOS te dwingen bestanden op te ruimen die in het ongewisse zijn blijven hangen. Zet het daarna wel weer terug op automatisch, want de verkeerde datum kan apps en diensten in de war brengen.
Meestal is het niet één enkel probleem. Het zijn verwijderde bestanden die nog steeds rondhangen, gecachte app-rommel, bijlagen in Berichten, vertragingen in iCloud-synchronisatie en iOS dat eeuwig nodig heeft om het opslagcijfer bij te werken. Ik zou Recent verwijderd leegmaken, een geforceerde herstart doen, Berichten controleren en daarna iets zoals Clever Cleaner gebruiken om de enorme bestanden te vinden die je mist voordat je ook maar in de buurt komt van een fabrieksreset.
Het ontladen van apps is niet hetzelfde als het verwijderen van hun gegevens. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en tik afzonderlijk op de grootste apps, want de echte ruimtevreter is vaak Documenten en gegevens, offline muziek, podcastdownloads, Kaarten-gebieden, Safari-downloads of bestanden die zijn opgeslagen in de Bestanden-app. Ik ben het eens met het punt hierboven over cache/Systeemgegevens, maar ik zou voorzichtig zijn met het najagen van opschoontrucs voordat je die cijfers per app controleert. Als één app 15 GB aan gegevens toont en geen duidelijke cacheknop heeft, is het volledig verwijderen van de app en deze opnieuw installeren meestal sneller dan proberen eromheen op te schonen. Zorg er wel voor dat alles wat belangrijk is in die app eerst een back-up heeft.
Controleer op een gedownloade iOS-update.
Die kan daar blijven staan en meerdere GB innemen, en mensen missen het omdat het geen foto, app of bericht is. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht tot de lijst volledig is geladen. Als je een iOS-update ziet staan, tik erop en verwijder deze. Hetzelfde idee geldt voor Apple TV-downloads, Muziek-downloads, Podcasts, Boeken en Mail-bijlagen. @chasseurdetoiles heeft gelijk dat de lijst per app belangrijker is dan de gekleurde opslagbalk.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de datumtruc. Het kan werken voor sommige vastzittende verwijderde onderdelen, maar ik zou dat niet als mijn belangrijkste opschoonmethode gebruiken als je bankapps, twee-factor-apps, iCloud-synchronisatie of werkmail gebruikt. Een onjuiste systeemtijd kan vreemde bijwerkingen veroorzaken.
Als de grote categorie Systeemgegevens is en die na een paar herstarts en een volledige lading op wifi gedurende de nacht enorm blijft, is er misschien niet veel meer over om op te schonen. Op dat moment is de minst rommelige oplossing meestal: maak een versleutelde reservekopie op een Mac of pc, wis de iPhone en zet de reservekopie terug. Vervelend, maar het wist vaak oude logbestanden/caches die iOS weigert te verwijderen. Wis alleen niets totdat je hebt bevestigd dat de reservekopie echt is voltooid, en controleer alles dubbel wat niet in iCloud staat.
iCloud is geen extra telefoonopslag, tenzij de instellingen het ook echt op die manier gebruiken. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld maar staat ingesteld op “Download en bewaar originelen”, wijzig dit dan naar “Optimaliseer iPhone-opslag” en laat de telefoon daarna een tijdje opladen via wifi. Er komt niet meteen ruimte vrij, maar die instelling is gemakkelijk over het hoofd te zien.