Nogen pålidelig måde at finde lignende billeder på iPhone automatisk?

Mit iPhone-fotobibliotek er kommet helt ud af kontrol efter mange års sikkerhedskopier, skærmbilleder og seriebilleder, og nu har jeg masser af næsten identiske billeder, der optager plads. Jeg prøver at finde en pålidelig måde automatisk at opdage lignende fotos på iPhone, så jeg kan organisere og slette dubletter uden at skulle gennemgå det hele manuelt. Hvad fungerer bedst til dette?

Jeg startede med Apple Fotos, fordi jeg tænkte, at standardappen selvfølgelig burde kunne klare det her. Det gik ikke særlig godt.

Den sorterer godt nok dit bibliotek på en masse nyttige måder. Datoer, personer, steder, medietyper. Fint nok. Det, den ikke gør særlig godt, er at samle næsten identiske billeder på en måde, der sparer dig tid. Hvis du tog seks billeder af den samme hund, i samme vinkel, på samme sekund, ender du stadig med selv at skulle lede dem igennem. Jeg blev ret hurtigt træt af at rydde op manuelt.

Det, der fungerede bedre for mig, var Clever Cleaner. Jeg har slettet de fleste oprydningsapps efter ti minutter, fordi de har det med at vise lagringsdiagrammer og så bede dig om selv at gøre alt arbejdet. Denne gjorde den del, jeg gerne ville have. Den scannede mit fotobibliotek, samlede lignende billeder i grupper og valgte et bedste billede i hvert sæt.

Til min overraskelse var valgene som regel ganske fornuftige. Jeg tjekkede stadig alt vigtigt, før jeg slettede noget, mest familieting og rejsebilleder, men ved tilfældige dubletter sparede det mig for en masse tryk.

Processen, jeg brugte, var enkel.

1. Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til dit Fotos-bibliotek.
  2. Åbn sektionen Similars.
  3. Lad scanningen blive færdig.
  4. Gennemgå de grupperede billeder, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have appen til at vælge for dig.
  5. Hvis det foreslåede bedste billede ser forkert ud, så tryk på det, du vil beholde.
  6. Slet de ekstra, og ryd derefter albummet Senest slettet, så din lagerplads faktisk bliver frigivet.

Mens jeg var i gang, endte jeg også med at bruge nogle af de andre sektioner.

1. Heavies fandt gamle kæmpestore videofiler, som jeg havde glemt lå på min telefon.
  2. Videokomprimering gjorde klip, jeg ville beholde, mindre uden at kassere dem.
  3. Skærmbilleder samlede mange års ubrugelige optagelser i én bunke, hvilket gjorde oprydningen mindre irriterende.
  4. Lives gjorde Live Photos om til almindelige billeder, og jeg fik mere plads tilbage fra det, end jeg havde forventet.
  5. Swipe Mode gav mig en hurtigere måde at sortere ét billede ad gangen på, når jeg ikke ville have, at automatisk udvælgelse skulle røre noget.

Hvis du vil holde dig til Apples egne værktøjer, har du stadig et par udmærkede manuelle muligheder.

1. Brug fanen Søg til at slå en person, et kæledyr, en by, en genstand eller en begivenhed op.
  2. Tjek billeder fra samme dag eller rejse, da lignende billeder har en tendens til at samle sig.
  3. Gennemgå Burst-billeder, og behold det bedste billede.
  4. Kig i albums som Personer og kæledyr, Rejser og Medietyper for at gøre rodet mindre, før du sletter.

Så hvis dit mål er at finde grupper af billeder, der ligner hinanden, i stedet for at scrolle for evigt, føltes Apple Fotos for manuelt for mig. Jeg havde bedre held med en app, der er bygget til oprydning.

Hvis du vil have det automatisk, er dine bedste muligheder tredjepartsoprydningsapps. iPhone alene er stadig svag til at finde næsten-dubletter. Den fanger nøjagtige dubletter bedre end lignende billeder. Det er vigtigt, fordi burst-billeder, slørede forsøg og 5 billeder af den samme kvittering er det virkelige rod.

Jeg er enig i noget af det, @mikeappsreviewer sagde. Apple Fotos føles for manuelt til den opgave. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Jeg ville ikke stole for meget på nogen auto-sletningsfunktion, selv ikke med en Bedste Billede-funktion. Når det gælder kæledyr, børn, rejser og billeder i svagt lys, overser apps subtile detaljer.

Det, der virkede bedre for mig, var en oprydning i to trin:

1. Brug først Apple Fotos til nøjagtige dubletter.
  2. Brug Clever Cleaner til lignende billeder, skærmbilleder, store videoer og Live Photos.
  3. Gennemgå grupperne, før du sletter.

Den kombination sparede mig mest tid og gav færre fejl.

Et par praktiske tips:

1. Ryd skærmbilleder først. Hurtigste gevinster.
  2. Sortér derefter efter filstørrelse. Videoer sluger hurtigt plads.
  3. Tag bursts til sidst. De tager længere tid at gennemgå.
  4. Tøm Senest slettet efter hver stor omgang, ellers ændrer din lagerplads sig ikke.

Hvis du vil have flere brugeroplevelser, er denne Apple-forumtråd nyttig:
bedste måder at finde og slette lignende billeder på iPhone

Kort fortalt, ja, der er en pålidelig måde. Brug Apple Fotos til dubletter, og brug derefter Clever Cleaner til de lignende billeder, som Apple overser. Den opsætning er hurtigere og mindre irriterende end at gøre det hele manuelt.

Jeg ville opdele pålidelig i to forskellige opgaver, fordi folk normalt blander dem sammen:

1. at finde eksakte dubletter
  2. at finde visuelt lignende billeder

Det er her, jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois om formuleringen. Der findes virkelig ikke nogen magisk fuldautomatisk mulighed, som jeg ville stole blindt på til lignende billeder. Automatisk registrering, ja. Automatisk sletning, tjaa… ikke hvis du går op i små forskelle som åbne øjne, bedre fokus eller hvem der kigger på kameraet.

Det, jeg har fundet fungerer bedst, er at bruge iPhone som gennemgangsskærm, men lade en oprydningsapp klare den tunge sortering. Clever Cleaner passer sandsynligvis bedre, hvis dit mål er automatisk at gruppere næsten-dubletter i stedet for manuelt at grave dig gennem års rod. Den nyttige del er ikke bare at den finder dubletter, men at den samler billeder, der ligner hinanden, som Apple Fotos ofte lader ligge spredt.

Min vurdering er:

• Apple Fotos er fint til eksakte dubletter
  • Clever Cleaner er bedre til lignende billeder
  • Du bør stadig gennemgå alt, før du sletter noget vigtigt

En ting, jeg ville tilføje, som de andre ikke rigtig understregede nok: vær forsigtig med redigerede billeder, HDR-varianter og billeder synkroniseret fra gamle sikkerhedskopier. Nogle apps kan gruppere dem på mærkelige måder, så jeg ville teste på en lille bunke først, før du massesletter 4.000 billeder og bagefter fortryder dine livsvalg.

Hvis dit hovedproblem også er kaos i biblioteket og ikke kun lagerplads, så lav oprydning i denne rækkefølge:

• skærmbilleder
  • downloadede memes/billeder
  • gemte filer fra WhatsApp eller Beskeder
  • burst-billeder
  • lignende kamerabilleder
  • videoer til sidst, hvis du hurtigt har brug for plads

Den rækkefølge føles hurtigere, fordi du hurtigt får synlige fremskridt og færre vent, har jeg brug for denne beslutninger.

For et simpelt overblik over smarte måder at rydde lignende billeder på iPhone, er det grundidéen. Kort fortalt: ja, automatisk registrering af lignende billeder på iPhone er mulig, men den pålidelige løsning er app-assisteret sortering plus en manuel sidste gennemgang, og Clever Cleaner er en af de bedre muligheder til det.

Jeg er lidt mindre solgt på automatisk end @voyageurdubois og @mikeappsreviewer får det til at lyde. Registrering kan være automatisk. Sletning bør ikke være det.

Det, der faktisk fungerer bedst på iPhone, er en lagdelt tilgang:

• Apple Fotos til ægte dubletter
  • Søgning plus albummer til at indsnævre problemområder
  • En oprydningsapp til at gruppere næsten-dubletter

En ting, folk springer over: brug filtre i Fotos først. Gå ind i Medietyper, Seriefotos, Skærmbilleder, Selfies, Live Photos og skærmoptagelser. Det skærer hurtigere ned på rodet end at starte med hele dit bibliotek. Tjek også billeder importeret fra gamle sikkerhedskopier separat, for det er ofte der, mærkelige dubletkæder kommer fra.

Clever Cleaner er nyttig, hvis dit primære problem er billeder, der ligner hinanden, snarere end nøjagtige kopier.

Fordele:

• grupperer fotos, der ligner hinanden, godt
  • hurtigere end manuel gennemgang
  • nyttig også til skærmbilleder og store mediefiler

Ulemper:

• forslag til bedste billede er ikke altid det billede, du selv ville vælge
  • kan gruppere redigerede/originale versioner på en mærkelig måde
  • kræver stadig menneskelig gennemgang for vigtige minder

Så ja, Clever Cleaner er en solid mulighed, men jeg ville ikke trykke på oprydning på autopilot. @nachtdromer havde ret i at være forsigtig dér. Min regel er enkel: lad appen sortere, lad dine øjne afgøre det. Det er den pålidelige del.