Noen som kjenner til pålitelig filgjenopprettingsprogramvare for Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte papirkurven før jeg innså det. Jeg prøver å finne pålitelig programvare for filgjenoppretting på Mac som faktisk fungerer og er trygg å bruke, fordi jeg må gjenopprette arbeidsdokumenter og bilder så snart som mulig.

Jeg har vært gjennom dette på en Mac, og ja, det suger. Bilder borte, prosjektmapper mangler, ekstern disk monteres men viser ingenting. Det folk ofte overser er de første minuttene. Hvis du gjør feil ting tidlig, blir gjenoppretting mye vanskeligere veldig fort.

Det jeg ville gjort først, før jeg rører noen gjenopprettingsapp:

1. Slutt å skrive til disken med en gang.
  2. Ikke flytt nye filer over på den.
  3. La Førstehjelp være i fred foreløpig. Det samme gjelder tilfeldige oppryddingsapper.
  4. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på den samme.
  5. Hvis disken mister tilkoblingen, fryser eller oppfører seg ustabilt, lag først en sikkerhetskopi som diskbilde hvis du har mulighet.

Dette er enda viktigere med SSD-er. På nyere Macer sletter TRIM slettede data raskere enn de fleste forventer. Jeg lærte dette på den harde måten en gang, og tidsvinduet for gjenoppretting var kortere enn jeg trodde.

Hvis du vil ha en grei oversikt, dekker denne tråden noen aktuelle Mac-gjenopprettingsverktøy.

Dette er de jeg ville sett på:

1. Disk Drill er den jeg ville anbefalt til de fleste først. Oppsettet er enkelt, APFS-støtten er god, og den fungerer bra på Apple Silicon-systemer. Jeg har sett den gjøre en solid jobb med slettede filer, formaterte lagringsenheter, SD-kort og eksterne SSD-er. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye, og verktøyet for byte-for-byte-avbildning er nyttig når en disk virker ustabil.
  2. PhotoRec er gratisalternativet jeg fortsatt har i bakhodet. Det er stygt, tungt på terminalbruk og ikke vennlig hvis du vil peke og klikke. Likevel leverer det bedre enn man skulle tro ved skadede kort eller krevende gjenopprettingssaker. Ulempen er at du vanligvis mister filnavn og mappestruktur, noe som fort blir rotete.
  3. R-Studio er for de vanskeligere jobbene. RAID, ødelagte partisjoner, filsystemskader, slike ting. Det er seriøs programvare. Jeg ville ikke pekt en ny bruker dit med mindre de allerede vet hva de ser på, fordi grensesnittet føles tettpakket.
  4. iBoysoft Data Recovery er greit hvis du vil ha noe enklere. APFS-støtten er brukbar, og den lave gratisgrensen for gjenoppretting hjelper når du bare trenger en håndfull filer i stedet for å hente ut en hel disk.

Hvis det var min Mac, og problemet var noe normalt som slettede filer, tømt papirkurv, et korrupt SD-kort eller en ekstern disk som oppfører seg rart, ville jeg startet med Disk Drill. Det føles som den minst smertefulle kombinasjonen av god gjenoppretting og enkel bruk. Hvis du er komfortabel i Terminal og vil ha en gratis løsning, gir PhotoRec fortsatt resultater, selv om det er litt slitsomt å sortere gjennom etterpå.

Jeg ville holdt det enkelt. Hvis filene dine ble slettet fra en intern Mac-SSD, avhenger sjansene dine mye av hvor lenge Mac-en var i bruk etter at Papirkurv ble tømt. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt, folk hopper til PhotoRec for fort. Det er solid, men de tapte filnavnene og rotet med mapper gjør det plagsomt for arbeidsdokumenter.

Min korte liste:

1. Disk Drill for Mac. Beste førstevalg for de fleste. Ryddig grensesnitt, god APFS-støtte, sterke forhåndsvisninger. Bedre for dokumenter enn mange gratisverktøy. Hvis du trenger programvare for filgjenoppretting på Mac raskt, er dette den jeg ville prøvd først.
  2. EaseUS Data Recovery Wizard. Grei for enkle slettinger. Enklere enn R-Studio, svakere på vanskeligere tilfeller.
  3. R-Studio hvis disken har filsystemskade eller partisjonsproblemer. Mer nøyaktig, mindre brukervennlig.

En ting til som folk overser. Sjekk også papirkurven i skysynkronisering. iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive. Jeg gikk på en smell med dette en gang og fant filen der 20 minutter senere. Følte meg dum, men men.

Hvis du vil ha en rask visuell oversikt over alternativer for Mac-gjenopprettingsapper, er denne Reelen med sammenligning av programvare for filgjenoppretting på Mac enkel å skumme gjennom.

Hvis det er et arbeidsdokument som ble slettet i dag, ville jeg startet med Disk Drill. Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk, ikke på Mac-en din.

Én ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @stellacadente sa: før du bruker tid på gjenopprettingsprogramvare, sjekk de kjedelige Mac-spesifikke tingene folk glemmer.

• I Finder, bruk ‘Arkiv > Gå tilbake til’ hvis det var et dokument fra Pages, Numbers, Keynote eller noen tredjepartsapper
  • Sjekk lokale Time Machine-øyeblikksbilder selv om backupdisken ikke var koblet til
  • Se i Nylig slettet i iCloud Drive på nettet, ikke bare i Finder
  • Hvis det var i synkronisering av Skrivebord/Dokumenter, er filen noen ganger borte lokalt, men ligger fortsatt i iCloud

Hvis ingenting av det hjelper, så ja, bruk faktisk Mac-programvare for filgjenoppretting. Min vurdering er litt annerledes enn deres: Jeg ville ikke startet med det kraftigste verktøyet med mindre disken er skadet. Ved enkel utilsiktet sletting på macOS er Disk Drill vanligvis det minst irriterende alternativet og raskt for å bekrefte om filene fortsatt kan gjenopprettes. Det er viktig fordi på interne SSD-er er det ærlige svaret noen ganger at TRIM allerede har fjernet det, og ingen app kommer til å fikse det på magisk vis.

R-Studio er flott, men for et vanlig tømt Papirkurv-tilfelle kan det være overkill. EaseUS fungerer, men jeg har hatt blandede resultater med forhåndsvisninger, så jeg liker det ikke så godt for arbeidsdokumenter.

Dessuten, hvis dette var en ekstern HDD i stedet for den interne Mac-SSD-en, er sjansene dine mye bedre.

Hvis du vil ha flere valg av beste Mac-programvare for datagjenoppretting for slettede filer og SSD-gjenoppretting, er den tråden også verdt å skumme gjennom.

Kortversjonen:

• Intern SSD + fortsatt brukt Mac-en = lavere sjanser
  • Ekstern disk eller SD-kort = bedre sjanser
  • Disk Drill først
  • Gjenopprett til en annen disk
  • Hvis filene er svært kritiske, stopp gjør-det-selv før du gjør det verre

Jeg lærte dette på den dyre måten en gang. Ikke gøy.