Noen pålitelig måte å finne lignende bilder på iPhone automatisk?

Mitt iPhone-bildebibliotek har kommet helt ut av kontroll etter flere år med sikkerhetskopier, skjermbilder og seriebilder, og nå har jeg massevis av nesten like bilder som tar opp plass. Jeg prøver å finne en pålitelig måte å automatisk oppdage lignende bilder på iPhone, slik at jeg kan organisere og slette ekstra kopier uten å gå gjennom alt manuelt. Hva fungerer best til dette?

Jeg startet med Apple Bilder fordi jeg tenkte at standardappen selvfølgelig burde håndtere dette. Det gikk ikke så bra.

Den sorterer bildebiblioteket ditt på mange nyttige måter, ja. Datoer, personer, steder, medietyper. Greit nok. Det den ikke gjør særlig bra, er å samle nesten like bilder på en måte som sparer deg tid. Hvis du tok seks bilder av den samme hunden, samme vinkel, samme sekund, ender du fortsatt opp med å måtte lete gjennom dem selv. Jeg ble ganske fort lei av å rydde opp manuelt.

Det som fungerte bedre for meg, var Clever Cleaner. Jeg har slettet de fleste oppryddingsapper etter ti minutter fordi de pleier å vise lagringsdiagrammer og så be deg om å gjøre alt arbeidet selv. Denne gjorde den delen jeg ville ha. Den skannet bildebiblioteket mitt, samlet lignende bilder i grupper og valgte et beste bilde i hvert sett.

Til min overraskelse var valgene som regel ganske gode. Jeg sjekket fortsatt alt viktig før jeg slettet noe, mest familiebilder og reisebilder, men for tilfeldige duplikater sparte det meg for mye trykking.

Prosessen jeg brukte var enkel.

1. Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til Bilder-biblioteket ditt.
  2. Åpne Similars-delen.
  3. La skanningen fullføres.
  4. Gå gjennom de grupperte bildene, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at appen skal velge for deg.
  5. Hvis det foreslåtte beste bildet ser feil ut, trykker du på det du vil beholde.
  6. Slett det ekstra, og tøm deretter albumet Nylig slettet slik at lagringsplassen faktisk frigjøres.

Mens jeg først var der inne, endte jeg også opp med å bruke noen av de andre seksjonene.

1. Heavies fant gamle enorme videofiler jeg hadde glemt lå på telefonen min.
  2. Videokomprimering krympet klipp jeg ville beholde uten å kaste dem.
  3. Skjermbilder samlet år med søppelfangster i én bunke, noe som gjorde oppryddingen mindre irriterende.
  4. Lives gjorde Live Photos om til vanlige bilder, og jeg fikk tilbake mer plass av dette enn jeg forventet.
  5. Swipe Mode ga meg en raskere måte å sortere ett bilde om gangen på når jeg ikke ville at autovalg skulle røre noe.

Hvis du vil holde deg til Apples egne verktøy, har du fortsatt noen gode manuelle alternativer.

1. Bruk Søk-fanen for å finne en person, et kjæledyr, en by, en gjenstand eller en hendelse.
  2. Sjekk bilder fra samme dag eller tur, siden lignende bilder har en tendens til å hope seg opp sammen.
  3. Gå gjennom seriebilder og behold det beste bildet.
  4. Se gjennom album som Personer og kjæledyr, Reiser og Medietyper for å gjøre rotet mindre før du sletter.

Så hvis målet ditt er å finne grupper med bilder som ligner på hverandre i stedet for å scrolle for alltid, føltes Apple Bilder for manuelt for meg. Jeg hadde bedre hell med en app som er laget for opprydding.

Hvis du vil ha det automatisk, er tredjeparts oppryddingsapper det beste alternativet. iPhone alene er fortsatt svak på å finne nesten-duplikater. Den finner eksakte duplikater bedre enn lignende bilder. Det betyr noe, fordi seriebilder, uklare nye forsøk og 5 bilder av samme kvittering er det virkelige rotet.

Jeg er enig i noe av det @mikeappsreviewer sa. Apple Photos føles for manuelt for denne jobben. Jeg er litt uenig på ett punkt likevel. Jeg ville ikke stolt for mye på noen automatisk sletteflyt, selv med en Best Shot-funksjon. For kjæledyr, barn, reiser og bilder i dårlig lys, går appene glipp av subtile detaljer.

Det som fungerte bedre for meg var en opprydding i to omganger:

1. Bruk Apple Photos først for eksakte duplikater.
  2. Bruk Clever Cleaner for lignende bilder, skjermbilder, store videoer og Live Photos.
  3. Gå gjennom grupper før du sletter.

Den kombinasjonen sparte meg mest tid og ga færre feil.

Noen praktiske tips:

1. Rydd skjermbilder først. De raskeste gevinstene.
  2. Sorter etter filstørrelse deretter. Videoer spiser plass raskt.
  3. Ta seriebilder til slutt. De tar lengre tid å gå gjennom.
  4. Tøm Nylig slettet etter hver store runde, ellers vil ikke lagringsplassen din endre seg.

Hvis du vil ha flere brukerrapporter, er denne Apple-forumtråden nyttig:
beste måter å finne og slette lignende bilder på iPhone

Kort sagt, ja, det finnes en pålitelig måte. Bruk Apple Photos for duplikater, og bruk deretter Clever Cleaner for bildene som ligner og som Apple overser. Det oppsettet er raskere og mindre irriterende enn å gjøre alt for hånd.

Jeg ville delt reliable i to forskjellige oppgaver, fordi folk vanligvis blander dem sammen:

1. finne eksakte duplikater
  2. finne visuelt lignende bilder

Der er jeg litt uenig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois når det gjelder ordlyden. Det finnes egentlig ikke noe magisk, helautomatisk alternativ jeg ville stolt blindt på for lignende bilder. Automatisk oppdagelse, ja. Automatisk sletting, ehhh … ikke hvis du bryr deg om små forskjeller som åpne øyne, bedre fokus eller hvem som ser på kameraet.

Det jeg har funnet ut fungerer best, er å bruke iPhone som vurderingsskjerm, men la en oppryddingsapp gjøre det tunge sorteringsarbeidet. Clever Cleaner er sannsynligvis bedre egnet hvis målet ditt er å gruppere nesten-duplikater automatisk i stedet for å grave manuelt gjennom år med rot. Det nyttige er ikke bare at den finner duplikater, men at den samler bilder som ligner hverandre og som Apple Bilder ofte lar ligge spredt.

Min vurdering er:

• Apple Bilder er greit for eksakte duplikater
  • Clever Cleaner er bedre for lignende bilder
  • Du bør fortsatt gå gjennom før du sletter noe viktig

Én ting jeg ville lagt til, som de andre egentlig ikke understreket nok: vær forsiktig med redigerte bilder, HDR-varianter og bilder synkronisert fra gamle sikkerhetskopier. Noen apper kan gruppere disse på rare måter, så jeg ville testet på en liten bunke først før du massesletter 4 000 bilder og så angrer på livsvalgene dine.

Hvis hovedproblemet ditt også er kaos i bildebiblioteket, ikke bare lagringsplass, så gjør oppryddingen i denne rekkefølgen:

• skjermbilder
  • nedlastede memer/bilder
  • lagringer fra WhatsApp eller Meldinger
  • bildeserier
  • lignende kamerabilder
  • videoer til slutt hvis du trenger plass raskt

Den rekkefølgen føles raskere fordi du får synlig fremgang fort og færre avgjørelser av typen vent, trenger jeg dette?

For en enkel oversikt over smarte måter å rydde lignende bilder på iPhone, er det grunnideen. Kortversjonen: ja, automatisk oppdagelse av lignende bilder på iPhone er mulig, men et pålitelig oppsett er appassistert sortering pluss manuell sluttkontroll, og Clever Cleaner er et av de bedre alternativene for dette.

Jeg er litt mindre overbevist om automatisk enn @voyageurdubois og @mikeappsreviewer får det til å høres ut. Oppdagelse kan være automatisk. Sletting bør ikke være det.

Det som faktisk fungerer best på iPhone er en lagdelt tilnærming:

• Apple Bilder for ekte duplikater
  • Søk pluss albumer for å snevre inn problemområder
  • En ryddeapp for å gruppere nesten-duplikater

Én ting folk hopper over: bruk filtre i Bilder først. Gå inn i Medietyper, Seriebilder, Skjermbilder, Selfier, Live Photos og skjermopptak. Det rydder opp raskere enn å starte med hele biblioteket. Sjekk også bilder som er importert fra gamle sikkerhetskopier separat, fordi det ofte er der merkelige duplikatkjeder kommer fra.

Clever Cleaner er nyttig hvis hovedproblemet ditt er bilder som ligner på hverandre heller enn eksakte kopier.

Fordeler:

• grupperer lignende bilder godt
  • raskere enn manuell gjennomgang
  • nyttig også for skjermbilder og store mediefiler

Ulemper:

• forslag til beste bilde er ikke alltid det bildet du selv ville valgt
  • kan gruppere redigerte og originale versjoner på en merkelig måte
  • krever fortsatt menneskelig gjennomgang for viktige minner

Så ja, Clever Cleaner er et solid alternativ, men jeg ville ikke trykket på opprydding på autopilot. @nachtdromer hadde rett i å være forsiktig der. Min regel er enkel: la appen sortere, la øynene dine avgjøre. Det er den pålitelige delen.