Något tillförlitligt sätt att hitta liknande bilder på iPhone automatiskt?

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit helt ohanterligt efter år av säkerhetskopior, skärmdumpar och bildserier, och nu har jag massor av nästan identiska bilder som tar upp utrymme. Jag försöker hitta ett pålitligt sätt att automatiskt upptäcka liknande bilder på iPhone så att jag kan organisera och radera dubbletter utan att behöva gå igenom allt manuellt. Vad fungerar bäst för detta?

Jag började med Apple Bilder eftersom jag tänkte, visst, standardappen borde klara det här. Det gick inte så bra.

Den sorterar ditt bibliotek på många användbara sätt, ja. Datum, personer, platser, medietyper. Fine. Det den inte gör bra är att samla nästan identiska bilder på ett sätt som sparar tid. Om du tog sex foton på samma hund, i samma vinkel, samma sekund, måste du ändå själv gå igenom dem. Jag tröttnade ganska snabbt på att rensa för hand.

Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag har tagit bort de flesta rensningsappar efter tio minuter eftersom de brukar visa lagringsdiagram och sedan be dig göra allt jobbet. Den här gjorde den del jag ville ha. Den skannade mitt bildbibliotek, samlade liknande bilder i grupper och valde ut en bästa bild i varje uppsättning.

Till min förvåning var valen oftast ganska bra. Jag kontrollerade fortfarande allt viktigt innan jag raderade, mest familjebilder och resefoton, men för slumpmässiga dubbletter sparade det mig mycket tryckande.

Processen jag använde var enkel.

1. Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till ditt Bilder-bibliotek.
  2. Öppna avsnittet Similars.
  3. Låt skanningen bli klar.
  4. Granska de grupperade bilderna, eller använd Smart Cleanup om du vill att appen ska välja åt dig.
  5. Om den föreslagna bästa bilden ser fel ut, tryck på den du vill behålla.
  6. Radera extrabilderna och töm sedan albumet Senast raderade så att ditt lagringsutrymme faktiskt frigörs.

Medan jag ändå var där slutade det med att jag använde några av de andra avsnitten också.

1. Heavies hittade gamla jättestora videofiler som jag hade glömt låg på min telefon.
  2. Video Compression gjorde klippen mindre som jag ville behålla utan att kasta bort dem.
  3. Screenshots samlade flera års skräpbilder i en hög, vilket gjorde rensningen mindre irriterande.
  4. Lives gjorde om Live Photos till vanliga foton, och jag fick tillbaka mer utrymme från detta än jag hade väntat mig.
  5. Swipe Mode gav mig ett snabbare sätt att sortera en bild i taget när jag inte ville att autoval skulle röra något.

Om du vill hålla dig till Apples egna verktyg har du fortfarande några bra manuella alternativ.

1. Använd fliken Sök för att hitta en person, ett husdjur, en stad, ett objekt eller en händelse.
  2. Kontrollera foton från samma dag eller resa, eftersom liknande bilder brukar samlas tillsammans.
  3. Granska seriebilder och behåll den bästa bilden.
  4. Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att göra röran mindre innan du raderar.

Så om ditt mål är att hitta grupper av snarlika foton i stället för att skrolla för evigt, kändes Apple Bilder för manuellt för mig. Jag hade bättre tur med en app byggd för rensning.

Om du vill att det ska ske automatiskt är tredjepartsappar för rensning ditt bästa alternativ. Enbart iPhone är fortfarande svag på att hitta nästan-dubbletter. Den fångar exakta dubbletter bättre än liknande bilder. Det spelar roll, eftersom seriebilder, suddiga omtagningar och 5 bilder av samma kvitto är den verkliga röran.

Jag håller med om en del av det @mikeappsreviewer sa. Apple Bilder känns för manuellt för det här jobbet. Jag håller dock inte riktigt med på en punkt. Jag skulle inte lita alltför mycket på något automatiskt raderingsflöde, även med en Bästa bild-funktion. För husdjur, barn, resor och bilder i svagt ljus missar appar subtila detaljer.

Det som fungerade bättre för mig var en rensning i två omgångar:

1. Använd först Apple Bilder för exakta dubbletter.
  2. Använd Clever Cleaner för liknande bilder, skärmbilder, stora videor och Live Photos.
  3. Granska grupperna innan du raderar.

Den kombinationen sparade mest tid för mig och gav färre misstag.

Några praktiska tips:

1. Rensa skärmbilder först. Snabbaste vinsterna.
  2. Sortera efter filstorlek sedan. Videor äter snabbt upp utrymme.
  3. Ta seriebilder sist. De tar längre tid att granska.
  4. Töm Senast raderade efter varje större omgång, annars kommer lagringen inte att förändras.

Om du vill ha fler användarrapporter är den här Apple-forumtråden användbar:
bästa sätten att hitta och radera liknande bilder på iPhone

Kort version: ja, det finns ett pålitligt sätt. Använd Apple Bilder för dubbletter och använd sedan Clever Cleaner för de snarlika bilder som Apple missar. Den uppsättningen är snabbare och mindre irriterande än att göra allt för hand.

Jag skulle dela upp pålitlig i två olika uppgifter, eftersom folk vanligtvis blandar ihop dem:

1. hitta exakta dubbletter
  2. hitta visuellt liknande foton

Där håller jag delvis inte med @mikeappsreviewer och @voyageurdubois om formuleringen. Det finns verkligen inget magiskt helt automatiskt alternativ som jag skulle lita blint på för liknande bilder. Automatisk upptäckt, ja. Automatisk radering, nja… inte om du bryr dig om små skillnader som öppna ögon, bättre fokus eller vem som tittar in i kameran.

Det jag har märkt fungerar bäst är att använda iPhone som granskningsskärm, men låta en städapp göra det tunga sorteringsjobbet. Clever Cleaner passar förmodligen bättre om ditt mål är att automatiskt gruppera nästan identiska bilder i stället för att manuellt gräva igenom åratal av skräp. Den användbara delen är inte bara att den hittar dubbletter, utan att den klustrar ihop liknande bilder som Apple Bilder ofta lämnar utspridda.

Min uppfattning är:

• Apple Bilder fungerar bra för exakta dubbletter
  • Clever Cleaner är bättre för liknande foton
  • Du bör ändå granska innan du raderar något viktigt

En sak jag skulle lägga till som de andra inte riktigt betonade tillräckligt: var försiktig med redigerade foton, HDR-varianter och bilder som synkats från gamla säkerhetskopior. Vissa appar kan gruppera sådana på konstiga sätt, så jag skulle testa på en liten omgång först innan du massraderar 4 000 bilder och sedan ångrar dina livsval.

Om ditt huvudproblem dessutom är kaos i bildbiblioteket och inte bara lagring, gör rensningen i den här ordningen:

• skärmbilder
  • nedladdade memes och bilder
  • sparade bilder från WhatsApp eller Meddelanden
  • bildserier
  • liknande kamerabilder
  • videor sist om du snabbt behöver frigöra utrymme

Den ordningen känns snabbare eftersom du får synliga framsteg direkt och färre beslut av typen vänta, behöver jag den här.

För en enkel översikt över smarta sätt att rensa liknande bilder på iPhone, är det grundidén. Kort version: ja, automatisk upptäckt av liknande bilder på iPhone är möjlig, men den pålitliga lösningen är appstödd sortering plus manuell slutgranskning, och Clever Cleaner är ett av de bättre alternativen för det.

Jag är lite mindre övertygad om automatiskt än vad @voyageurdubois och @mikeappsreviewer får det att låta. Identifiering kan vara automatisk. Radering bör inte vara det.

Det som faktiskt fungerar bäst på iPhone är en lager-på-lager-metod:

• Apple Bilder för äkta dubbletter
  • Sökning plus album för att ringa in problemområden
  • En städapp för att klustra nästan-dubbletter

En sak som folk hoppar över: använd filter i Bilder först. Gå in i Mediatyper, Bildserier, Skärmavbilder, Selfies, Live Photos och skärminspelningar. Det minskar röran snabbare än att börja med hela ditt bibliotek. Kontrollera också bilder som importerats från gamla säkerhetskopior separat, eftersom det ofta är där konstiga dubblettkedjor kommer ifrån.

Clever Cleaner är användbar om ditt huvudproblem är bilder som liknar varandra snarare än exakta kopior.

Fördelar:

• grupperar liknande bilder väl
  • snabbare än manuell granskning
  • hjälpsam även för skärmavbilder och stora mediefiler

Nackdelar:

• förslag på bästa bild är inte alltid den bild du själv skulle välja
  • kan gruppera redigerade/originalversioner på ett märkligt sätt
  • kräver fortfarande mänsklig granskning för viktiga minnen

Så ja, Clever Cleaner är ett bra alternativ, men jag skulle inte trycka på städa på autopilot. @nachtdromer hade rätt i att vara försiktig där. Min regel är enkel: låt appen sortera, låt dina ögon avgöra. Det är den tillförlitliga delen.