Min Seagate-enhet säger att parametern är felaktig, finns det några säkra lösningar innan formatering?

Min externa Seagate-hårddisk går plötsligt inte att öppna i Windows och visar ”Parametern är felaktig.” Jag är orolig för att förlora filer och vill prova säkra steg för dataåterställning eller reparation innan formatering. Vad bör jag kontrollera först – kabel/USB-port, CHKDSK, SMART-hälsa eller återställningsprogram?

Ja, det meddelandet Parametern är felaktig. är hemskt att se, särskilt om det dyker upp på en säkerhetskopieringsenhet. Jag råkade ut för nästan exakt samma sak förra året och tänkte direkt att enheten var körd. I mitt fall var den inte det. Enheten fungerade fortfarande fysiskt, men filsystemet var tillräckligt skadat för att Windows inte skulle kunna läsa det ordentligt.

Det viktigaste jag skulle göra först är att sakta ner. Formatera den inte bara för att Windows föreslår det, och gå inte direkt till CHKDSK om du inte är okej med att det gör ändringar på enheten. Reparationsverktyg kan hjälpa senare, men om disken håller på att fallera kan skrivningar till den göra saken värre.

Koppla ur enheten tills vidare. Anslut den igen först när du är redo att kontrollera eller återställa data från den, och kopiera inte något nytt till den.

Uteslut det enkla först

Innan du behandlar det som en katastrof skulle jag kontrollera de tråkiga sakerna som ibland faktiskt löser det:

1. Prova en annan USB-kabel
  2. Prova en annan USB-port
  3. Anslut den till en annan dator
  4. Se om den visas i Diskhantering
  5. Kontrollera SMART-data med CrystalDiskInfo eller Disk Drill

Jag har haft en enhet som verkade ha gått sönder på grund av en dålig kabel, och en annan som verkade trasig eftersom en USB-hubb inte gav den tillräckligt med ström. Så det är värt att lägga några minuter på det innan du gör något mer omfattande.

Hämta ut filerna innan du försöker reparera enheten

Om filerna är viktiga kommer återställning före reparation. Det är den delen jag skulle fokusera på.

Alternativ 1: Disk Drill

Det här är vad jag använde eftersom det inte behövde att Windows Explorer öppnade enheten normalt.

Det jag gjorde var:

1. Gjorde först en byte-för-byte-säkerhetskopia av enheten
  2. Skannade den säkerhetskopian i stället för att skanna den fysiska enheten direkt
  3. Körde en universell skanning
  4. Förhandsgranskade filerna jag brydde mig om
  5. Återställde allt till en annan enhet

Steget med förhandsgranskning hjälpte mycket. När jag faktiskt kunde öppna foton innan jag återställde dem visste jag att datan fortfarande fanns kvar och att situationen förmodligen gick att lösa.

Alternativ 2: Kontrollera dina säkerhetskopior

Om du hade Filhistorik, Windows-säkerhetskopiering, OneDrive, Google Drive eller något liknande igång, kontrollera där först. Det låter självklart, men att återställa gårdagens kopia är mycket enklare än att lägga timmar på att skanna ett skadat filsystem.

Alternativ 3: Använd ett återställningslaboratorium

Om enheten klickar, kopplas från hela tiden, piper eller försvinner från Diskhantering skulle jag inte fortsätta pilla med den med återställningsprogram. Det är mer tecken på hårdvarufel. Ju mer du startar den, desto större är risken att återställningen blir svårare.

När datan är säker kan du försöka reparera den

När det viktiga har återställts någon annanstans brukar jag börja testa reparationer.

Ordningen jag vanligtvis skulle prova är:

1. CHKDSK, om Windows fortfarande känner igen filsystemet
  2. TestDisk, om partitionen visas som RAW eller om CHKDSK inte körs
  3. SFC och DISM, om problemet verkar vara kopplat till Windows snarare än enheten
  4. En snabbformatering, men först efter att allt viktigt redan har återställts

Det finns också en konstig Windows-relaterad lösning som har hjälpt vissa personer: att kontrollera decimalavgränsaren i de regionala inställningarna. Det är inte det första jag skulle misstänka, men om det här felet dyker upp på flera ställen och inte bara med en extern enhet, är det värt att titta på.

När jag skulle sluta göra detta själv

Programvara har sina begränsningar. Jag skulle sluta och prata med ett dataåterställningslaboratorium om:

1. SMART visar allvarliga hälsoproblem
  2. Enheten klickar, piper eller fortsätter att spinna ner
  3. Den försvinner under skanningar
  4. Disk Drill kan inte slutföra eftersom enheten fortsätter att kopplas från

De flesta dataåterställningslaboratorier inspekterar enheten, berättar vad som gick fel och ger en prisuppgift innan de utför den fullständiga återställningen. Många seriösa aktörer erbjuder också ingen data, ingen avgift.

Av det jag har sett ligger logiska återställningar ofta runt $300–600. Om enheten behöver arbete i renrum eller reservdelar hamnar det oftare i intervallet $700–2,000+.

Om Windows visar rätt kapacitet i Diskhantering är väldigt viktigt här. Om den visar rätt storlek och partitionen finns där, då är @mikeappsreviewers råd att återställa först och reparera senare den säkra vägen. Om den visar 0 byte, fel storlek eller fortsätter att kopplas från, sluta testa kablar och skanningar eftersom det snarare liknar hårdvaru- eller kapslingsproblem. För externa Seagate-enheter skulle jag inte heller öppna höljet direkt, eftersom vissa USB-kapslingar kan påverka hur disken läses. Om enheten är stabil, skapa först en avbildning eller klon till en annan disk och skanna sedan avbildningen med Disk Drill eller ett annat återställningsverktyg. Först efter att filerna har kopierats någon annanstans skulle jag prova CHKDSK eller formatering. Formatering är inte en lösning för data som du fortfarande behöver, det är steget efter att du har gett upp det nuvarande filsystemet.

Initiera inte disken om Windows erbjuder den knappen. Det är en annan fälla än formatering, och det kan skriva över partitionsinformation som du fortfarande kan behöva.

Jag håller med om rådet ovan att återställa först, men jag skulle vara lite striktare med hur mycket du pillar runt. Att prova en fungerande kabel och en direkt USB-port är okej. Att prova disken 30 gånger, starta om, koppla ur mitt under uppsnurrning, byta hubbar och låta Windows skanna om den om och om igen är inte ofarligt om disken börjar gå sönder.

Det första jag skulle kontrollera är Diskhantering, men bara för att titta, inte för att fixa. Du letar efter några ledtrådar:

• Visar den korrekt fysisk storlek?
  • Har partitionen rätt storlek?
  • Står det NTFS/exFAT, RAW, Oallokerad eller Inte initierad?
  • Försvinner och dyker disken upp igen medan du tittar?
  • Ber den dig att initiera eller formatera?

Om den visar rätt kapacitet och förblir ansluten är det vanligtvis ett läge där programvaruåterställning kan fungera. I så fall ska du inte reparera originaldisken först. Skapa en avbild eller klon till en annan disk om du kan, och skanna sedan klonen/avbilden. Disk Drill kan göra detta med en byte-för-byte-säkerhetskopia, vilket är den del jag skulle använda innan jag brydde mig om några av dess andra funktioner. Det viktiga är inte så mycket vilket återställningsprogram det är, utan arbetsflödet: läs från den dåliga/problematiska disken, spara återställda filer någon annanstans och undvik att skriva tillbaka till den.

Om du inte kan skapa en fullständig avbild eftersom den hela tiden stöter på läsfel, anta inte direkt att skanningen misslyckades för att programmet är dåligt. Det kan betyda att disken har svaga sektorer eller att USB-bryggan beter sig konstigt. Då behöver du avgöra hur värdefull datan är. Om det är sådant som går att ersätta kanske du fortsätter med programvara. Om det är familjefoton, skatteunderlag, kundfiler och liknande, sluta innan disken blir sämre.

En praktisk mellanväg, om disken fortfarande syns i återställningsprogram, är att återställa de viktigaste mapparna först i stället för att försöka rädda hela disken i en enda stor körning. Folk börjar ofta med en fullständig djupskanning, låter den köra i 18 timmar, och sedan försvinner disken offline innan något hinner sparas. Om verktyget kan visa ett filträd eller hittade filer tidigt, ta det kritiska till en annan disk först. Rörigt men säkrare.

CHKDSK är steget jag inte skulle använda förrän efter återställning. Det kan fixa filsystemfel, men det gör det genom att ändra filsystemet. Ibland gör det att en disk går att öppna igen. Ibland förvandlar det återställningsbara skadade mappar till hittade fragment eller tar bort trasiga katalogposter. Det är inte ett återställningsverktyg. Om du vill experimentera med CHKDSK, gör det på klonen, inte på den enda kopian.

Formatering bör vara sista steget, och bara efter att du antingen har återställt filerna eller bestämt att du inte behöver dem. Snabbformatering räcker för att göra disken användbar igen om problemet bara var filsystemskorruption, men jag skulle ändå testa disken efteråt innan jag litade på den. Om den ger fel igen, kopplar från, rapporterar dålig hälsa eller beter sig konstigt under en lång kopiering, pensionera den från backupanvändning.

Kortversionen: titta i Diskhantering, initiera inte, formatera inte, kör inte CHKDSK än, och fortsätt inte att strömcykla den för nöjes skull. Om den är stabil, skapa en avbild av den och återställ från avbilden. Om den är instabil, låter illa, försvinner, eller visar fel storlek, blir programvaruåterställning ett vågspel och ett labb är det säkrare alternativet.

Ta inte ut den nakna disken ur Seagate-kabinettet om du inte är beredd på att den kan se ännu värre ut i en annan adapter. Vissa externa Seagate-enheter är beroende av den ursprungliga USB-bryggan för översättning av sektorstorlek, och vissa modeller/kabinett kan försvåra åtkomsten om du går förbi dem. Om USB-porten på kabinettet är fysiskt trasig är det ett annat problem, men att bryta upp det som ett första felsökningssteg kan förvandla en läsbar disk till en förvirrande röra.

Jag håller med om inriktningen återställ först, reparera senare, men problemet med kabinettet är den invändning jag skulle ha i åtanke. Om Diskhantering visar rätt storlek och enheten förblir online, fortsätt använda samma kabinett för avbildning. Skapa din klon eller avbild genom den uppsättningen och skanna sedan avbilden. Disk Drill fungerar bra för den typen av arbetsflöde eftersom dess byte-för-byte-avbildningsfunktion hindrar dig från att belasta originaldisken mer än nödvändigt, men nyckeln är avbilden, inte varumärket.

En tråkig sak som folk glömmer: se till att målenheten är tillräckligt stor och formaterad på ett vettigt sätt innan du börjar. Om din Seagate är på 2 TB, ha en annan tom enhet på 2 TB eller större redo för avbilden, plus extra utrymme någon annanstans för återställda filer. Återställ inte filer tillbaka till Seagate-enheten. Återställ dem inte till en nästan full SSD i en bärbar dator. Och om du hanterar enorma videor eller säkerhetskopieringsarkiv, använd inte ett gammalt USB-minne formaterat med FAT32 som mål för att spara.

Om Windows bara visar Parametern är felaktig när du öppnar enheten i Utforskaren, men återställningsprogram kan se mappar, ta de viktiga mapparna först. Om Windows visar fel vid varje läsning, enheten klickar, försvinner eller kapaciteten är fel, sluta behandla det som ett Windows-problem. Det är där upprepade skanningar kan kosta dig data.

Formatering kan göra enheten användbar igen, men det räddar inte den nuvarande filstrukturen. Samma sak med CHKDSK: kanske användbart senare, riskabelt nu. Skaffa först en kopia av datan eller en avbild, och experimentera sedan på kopian eller på originalet först när du inte längre bryr dig om vad som händer med det.