Jag råkade permanent radera viktiga filer på min Windows 11-dator och har redan tömt Papperskorgen. Jag försöker återställa dokument och foton som jag verkligen behöver, men jag är inte säker på vilken återställningsmetod som faktiskt fungerar. Söker hjälp med det bästa sättet att återställa permanent raderade filer på Windows 11 innan de försvinner för gott.
Jag har varit där, och ja, det känns hemskt när en fil försvinner efter Shift+Delete eller efter att du har tömt Papperskorgen. Det som folk missar är detta. En fil som markerats som permanent raderad raderas inte alltid direkt. I Windows tar systemet ofta bort filens post och markerar utrymmet som ledigt. Om ny data inte har skrivits där ännu kan den gamla filen fortfarande ligga kvar under ytan.
Det första jag skulle göra är att sluta skriva något till enheten. Installera inga appar där. Flytta inga filer till den. Ladda inte ner slumpmässiga saker. Jag skulle till och med undvika vanlig användning ett tag. Varje liten skrivning försämrar dina odds. På SSD-enheter blir det här värre snabbare på grund av TRIM. När TRIM väl rensar de raderade blocken blir återställning mycket svårare, ibland helt omöjlig.
Innan jag kör något återställningsverktyg skulle jag kolla de tråkiga ställena som folk glömmer:
- OneDrive
- Filhistorik
- Tidigare versioner
- Andra molnkonton
- Externa enheter
- NAS-enheter
- Gamla säkerhetskopieringsjobb som du satte upp en gång och sedan glömde bort
Jag har sett förlorade filer dyka upp i en säkerhetskopia som någon gjorde för sex månader sedan och aldrig tittade på igen. Värt fem minuter.
Om inget av det där ger något skulle jag gå vidare till återställningsprogram.
Det jag skulle börja med är Disk Drill. Jag har använt det några gånger eftersom det är mindre irriterande än många av de andra. Det brukar behålla filnamn och mappar när filsystemsinformationen fortfarande finns kvar, vilket sparar massor av städning senare. Förhandsvisning hjälper också. Om du försöker få tillbaka ett dokument eller ett fotoalbum minskar förhandsvisning gissandet rejält.
Det jag skulle göra:
- Installera det på en annan enhet om du har en.
- Välj enheten där raderingen skedde.
- Kör skanningen.
- Använd sökning eller filter för att begränsa resultaten.
- Förhandsvisa filen om alternativet visas.
- Återställ till en annan enhet, inte samma.
På Windows får du obegränsad skanning och förhandsvisning, och gränsen för gratis återställning är 100 MB. För ett saknat dokument eller några foton räcker det ibland.
Ett par andra verktyg är också värda att titta på.
PhotoRec är gratis och hämtar tillbaka mycket data, utan återställningsgräns. Nackdelen är rörig utdata. Det lutar sig hårt mot filsignaturer, så namn och mappsökvägar är ofta borta. Efter en större körning kan du sitta med ett berg av filer med namn som ser ut som brus. Om du har tid och tålamod fungerar det. Om du vill ha ren organisation blir det snabbt jobbigt.
DiskGenius är det jag skulle ha i åtanke när problemet ser större ut än en raderad fil. Det tenderar att hjälpa mer med förlorade partitioner, skadade partitioner, RAW-enheter och problem med filsystemet. Om Windows beter sig konstigt med själva enheten, inte bara den saknade filen, är den här värd att prova.
Jag skulle inte pressa programvara för långt om enheten klickar, kopplar ner sig, kastar hårdvarufel eller innehåller data som du inte har råd att förlora. Vid den punkten skulle jag stanna och titta på en professionell dataräddningstjänst. Programvara hjälper med läsbara enheter. Mekaniska fel eller hårdvarufel är en helt annan röra.
Om detta var en vanlig radering och enheten inte har använts mycket sedan dess är dina chanser fortfarande ganska goda. Agera snabbt, håll skrivningar till ett minimum och återställ allt du hittar till en annan disk.
Sluta först använda datorn. Det spelar större roll än folk tror. Om dina filer låg på en SSD försämrar varje minut av normal användning dina chanser.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att kontrollera säkerhetskopior, men jag skulle inte lägga för lång tid på att hoppa mellan inbyggda Windows-funktioner om filerna är viktiga och nyligen försvann. Tid spelar roll. Jag skulle snabbt verifiera en sak och sedan gå vidare till återställning.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera OneDrives papperskorg på webben, inte bara den synkade mappen.
- Kontrollera om filerna någonsin skickades via e-post, delades eller exporterades någon annanstans.
- Om du inte hittar något, kör återställningsprogram direkt.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra förstaval i Windows 11 eftersom skanningen är lätt att läsa och förhandsgranskningen sparar tid. För dokument och foton är filförhandsgranskning väldigt viktig. Du vill bekräfta att filen går att öppna innan du återställer en hög med skräp. Installera Disk Drill på en annan enhet om du har en, och återställ sedan till en extern enhet eller USB. Spara inte återställda filer tillbaka till samma disk. Folk gör detta hela tiden och förstör resultatet.
En liten invändning mot de vanliga råden. PhotoRec är inte mitt första val för dokument om du bryr dig om namn och mappar. Det återställer massor, absolut, men efterarbetet är besvärligt.
Det här hjälpte också en av mina släktingar att snabbt lära sig processen, en enkel genomgång av filåterställning i Windows för nybörjare.
Om enheten låter, fryser eller försvinner från Utforskaren, hoppa över programvara och gå till ett labb. Om det är ett vanligt raderingsfall är Disk Drill där jag skulle börja. Snabbt, enkelt, mindre stökigt.
Det stora jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @ombrasilente sa: kontrollera om filerna finns på en SSD eller HDD innan du blir alltför optimistisk. Folk pratar om återställning som om allt vore likadant, men det är det verkligen inte. På en Windows 11-SSD kan raderade filer bli omöjliga att återställa löjligt snabbt, särskilt efter normal användning, uppdateringar, skrivningar till webbläsarens cache och allt det där bakgrundsskräpet.
Dessutom skulle jag prova ett Microsoft-alternativ som de egentligen inte nämnde särskilt mycket: Windows File Recovery från Microsoft Store. Det är kommandorad, ganska fult och inte nybörjarvänligt, men det är gratis. Om du bara behöver dokument/foton och inte vill betala innan du har testat något, är det värt ett försök. Nackdelen är att syntaxen irriterar livet ur de flesta.
Med det sagt, om du vill ta den enklare vägen, är Disk Drill for Windows förmodligen det mer praktiska alternativet eftersom förhandsvisningen är snabbare och det är mindre plågsamt att sortera resultaten. Jag håller inte med om att vänta för länge med att leta efter säkerhetskopior om raderingen skedde nyligen. Snabb kontroll, sedan skanning.
En sak till som folk hoppar över: titta i tillfälliga exportmappar från appar som WhatsApp Desktop, Telegram, Adobe, Office autospara och webbläsarens nedladdningar. Jag har sett raderade filer fortfarande ligga där som om ingenting hade hänt.
Om enheten är frisk:
- sluta använda den
- skanna från en annan enhet om möjligt
- återställ endast till extern lagring
Om den klickar/fryser, fortsätt inte peta på den.
För fler användarupplevelser om återställning av raderade filer i Windows 11 är den här tråden ganska relevant: hur man återställer permanent raderade filer i Windows 11 utan Filhistorik
Litet tillägg till det som @ombrasilente, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer tog upp: om detta hände på din systemdisk C: skulle jag faktiskt undvika att först göra en fullständig djupsökning där, om du inte har en annan dator eller kan ansluta disken externt. Windows 11 skriver hela tiden till C:, så att skanna från samma operativsystem som körs kan innebära att disken fortsätter förändras medan du arbetar.
Det jag skulle göra annorlunda:
- Om möjligt, stäng av datorn
- Starta från en annan disk eller använd en annan dator
- Anslut den påverkade disken som en sekundär disk
- Skanna den sedan
Det ger återställningsverktygen bättre förutsättningar.
När det gäller Disk Drill är det ett rimligt val här.
Fördelar
- enkelt gränssnitt
- bra förhandsvisning för foton/dokument
- vanligtvis bättre filorganisation än råa filskärare
- snabbt att sortera igenom resultaten
Nackdelar
- gratis återställning är begränsad
- på SSD-data som har skrivits över kraftigt gör det inga mirakel
- djupsökningar kan ge många gamla skräpfiler, så resultaten behöver fortfarande kontrolleras
En liten invändning mot de vanliga råden: jag skulle inte lägga för mycket tid på att prova många olika återställningsappar efter varandra på samma disk. Det innebär ofta fler installationer, fler temporära filer, fler skrivningar, mer förvirring. Välj ett stabilt alternativ, återställ det du kan till en annan disk och omvärdera sedan.
Kontrollera också om de saknade bilderna någon gång importerades via Windows Foto-appen, telefonsynkronisering eller arbetsflödet för kamerans SD-kort. Ibland finns originalen fortfarande kvar på kortet eller i en importcache även när kopian på skrivbordet är borta. För dokument kan Office ha en lokal automatisk återställningskopia som är separat från den raderade filen i sig.
Om filerna verkligen är kritiska och oersättliga är det bästa ibland att sluta med gör det själv-försök tidigt i stället för att göra tio försök som kanske fungerar.