Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Mac-en min og tømte allerede Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette slettede filer på Mac uten å forårsake mer datatap. All hjelp med trygge gjenopprettingstrinn eller pålitelige alternativer for filgjenoppretting på Mac ville blitt satt stor pris på.
Jeg har vært der. Du tømmer Papirkurv, og så synker magen et minutt senere fordi filen du trengte lå der. Det føles endelig, men på macOS betyr slettet ikke alltid borte for godt. Det som betyr mest, er hva du gjør i løpet av de neste minuttene.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke Macen. Ikke installer apper. Ikke flytt rundt på en masse filer. Ikke kjør oppdateringer. Ikke last ned tilfeldige gjenopprettingsverktøy til den samme disken. Når macOS fjerner en fil, markerer det ofte bare plassen som ledig. Fildataene kan fortsatt ligge der til noe annet skriver over dem. Mer bruk betyr dårligere sjanser. Jeg lærte dette på den harde måten en gang, og ja, det sugde.
Sjekk de enkle tingene før du skanner noe
Søk i Finder med filnavnet, filtypen eller omtrentlig dato.
Åpne Papirkurv igjen og se nøye, ikke fort.
Trykk Command + Shift + . slik at skjulte filer vises.
Gå tilbake til mappen der filen pleide å ligge.
Logg inn på iCloud og sjekk Nylig slettet.
Mange hopper over dette og går rett i panikkmodus. Jeg gjorde det også en gang. Det viste seg at filen fortsatt lå i iCloud, som om ingenting hadde skjedd.
Sikkerhetskopier først, alltid
Hvis Time Machine er satt opp, bruk det før du prøver gjenopprettingsprogramvare. Åpne mappen der filen pleide å være, start Time Machine, gå tilbake til et tidspunkt før slettingen, og gjenopprett deretter filen. Hvis sikkerhetskopien finnes, er dette vanligvis den ryddigste løsningen. Du får den originale filen tilbake, med samme navn, samme format, uten noe rotete gjenopprettingsmappekaos.
APFS-øyeblikksbilder er lette å overse
Denne blir ofte oversett. Nyere macOS-versjoner oppretter ofte lokale APFS-øyeblikksbilder før oppdateringer og noen systemendringer. Åpne Diskverktøy, velg APFS-datavolumet ditt, og se om øyeblikksbilder er oppført. Hvis du finner et fra før slettingen, kan det hende du kan montere det og kopiere ut den manglende filen manuelt.
Det er ikke flashy, men når det fungerer, sparer det masse tid.
Hvis sikkerhetskopiering mislykkes, gå over til gjenopprettingsprogramvare
Hvis Finder, iCloud, Time Machine og øyeblikksbilder alle kommer tomhendte tilbake, ville jeg prøvd gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et program jeg har anbefalt folk fordi grensesnittet er enkelt nok, det støtter nåværende macOS-versjoner, og du får forhåndsvisning av filer før du gjenoppretter noe.
Den vanlige prosessen ser slik ut:
Installer det, helst på en ekstern disk hvis du har en.
Velg disken der filen ble slettet.
Kjør skanningen.
Gå gjennom resultatene.
Forhåndsvis det som ser riktig ut.
Gjenopprett filene til en annen disk, aldri tilbake til den samme.
Den siste delen er svært viktig. Å skrive gjenopprettede filer til den opprinnelige disken er en av de feilene folk bare gjør én gang.
SSD-problemet på moderne Mac-er
Dette er den delen folk ikke liker å høre. De fleste nåværende Mac-er bruker SSD-er, og SSD-er bruker TRIM. TRIM hjelper disken med å holde seg rask ved å rydde blokker knyttet til slettede filer. Bra for hastighet. Dårlig for gjenoppretting. På gamle mekaniske harddisker kan slettede data noen ganger bli liggende i dagevis eller lenger. På en nyere MacBook med SSD kan gjenopprettingsvinduet være kort. Noen ganger mye kortere enn folk forventer.
Så hvis slettingen skjedde på en SSD, ikke vent rundt og tenk at du skal ta det i kveld. Begynn nå.
Når jeg ville stoppet og sendt den til et laboratorium
Mac-en hadde fått væskeskade eller et hardt slag.
SSD-en vises ikke riktig.
Disken fortsetter å koble fra, fryse eller gi lesefeil.
Gjenopprettingsprogramvare får ikke engang tilgang til disken.
Filene er viktige nok til at du ikke vil risikere å ødelegge noe selv.
Hvis noe av dette stemmer, ville jeg ikke fortsatt å rote med den. Gjenoppretting i laboratorium er dyrt, ja, men gjentatte mislykkede gjør-det-selv-forsøk gjør ting verre.
Hva jeg ville gjort i denne rekkefølgen
Finder først. Deretter iCloud. Så Time Machine. Etter det, sjekk APFS-øyeblikksbilder. Hvis ingen av disse hjelper, kjør en gjenopprettingsskanning med en gang.
De jeg har sett få filer tilbake gjorde vanligvis én ting riktig, de handlet raskt før de slettede dataene ble erstattet. Å nøle er det som ødelegger sjansen. Helt ærlig, på nivå med en skrivefeil.
Slutt å skrive til Mac-en først. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig. Hver ny skriving senker sjansene dine, spesielt på SSD-er.
Noen ting jeg vil legge til, fordi folk hopper over dem:
-
Sjekk appspesifikk gjenoppretting.
Pages, Word, Photoshop, Preview, Notes og noen videoredigerere beholder AutoSave, midlertidige filer eller versjonshistorikk.
For Word, åpne appen og sjekk Nylig brukt.
For Pages og Numbers, se i iCloud Drive og nylige elementer i appen.
For Preview, sjekk Arkiv, Gå tilbake til, Bla gjennom alle versjoner.
Adobe-apper etterlater ofte midlertidige data i brukerbiblioteket ditt. -
Sjekk konflikter i skysynkronisering.
Dropbox, OneDrive, Google Drive og iCloud Drive beholder ofte slettede filer i papirkurven på nettet i 15 til 30 dager, noen ganger lenger med betalte abonnementer.
Hvis filen lå i en synkronisert mappe, logg inn på tjenestens nettside. Ikke stol bare på Finder. -
Se i /Users/yourname/Library.
Mange slettede filer blir flyttet, duplisert eller mellomlagret.
I Finder, Gå, Gå til mappe, og prøv deretter:
~/Library/Containers
~/Library/Application Support
~/Library/Autosave Information
~/Library/Mobile Documents -
Bruk Terminal hvis Finder mangler ting.
mdfind filename
eller søk etter type/dato med Spotlight-metadata. Det er raskere enn å klikke rundt. Litt stygt, men det fungerer.
Jeg er litt uenig om snapshots som første gjør-det-selv-trekk. For de fleste er appgjenoppretting og versjonshistorikk i skyen enklere og tryggere før man begynner å rote i APFS-internaler.
Hvis ingenting av dette hjelper, bruk programvare for filgjenoppretting på Mac. Disk Drill er greit til dette. Installer det på en ekstern disk, skann Mac-ens interne disk, og gjenopprett deretter til en annen disk. Søk etter Mac-programvare for filgjenoppretting av slettede filer hvis du vil ha sammenlignbare verktøy, men ikke installer fem av dem og gjør ting verre.
Dette klippet gir en grei, rask oversikt over alternativer for filgjenoppretting på Mac:
se denne gjennomgangen av filgjenoppretting på Mac
Hvis FileVault var på og Mac-en har blitt brukt mye siden slettingen, faller sjansene raskt. Trist, men sant. Hvis filene er forretningskritiske, stopp gjør-det-selv-forsøkene og send det til eksperter.
En ting jeg ville legge til til det @mikeappsreviewer og @boswandelaar sa: sjekk om filen fortsatt refereres til av en app selv om Finder ikke kan se den. For eksempel, hvis det var et bilde, en prosjektfil eller et dokument du nylig åpnet, kan appens liste over nylige elementer noen ganger åpne den igjen fra en sti som ser død ut. Litt rart, men jeg har sett det skje.
Hvis filen ble slettet fra en ekstern disk, er sjansene for gjenoppretting også ofte bedre enn på den interne SSD-en. Moderne interne SSD-er i Mac-er er brutale på grunn av TRIM. Så jeg er litt uenig med folk som får programvaregjenoppretting til å høres like lovende ut på alle Mac-er. Det er det virkelig ikke.
Hvis du går programvareruten, er Disk Drill vanligvis det første verktøyet folk prøver for filgjenoppretting på Mac av en grunn. Den store regelen er å installere det et annet sted hvis mulig, skanne den berørte disken og gjenopprette til en annen disk. Ikke den samme. Seriøst, ikke gjør den tingen der du lagrer gjenopprettede filer tilbake på disken du prøver å redde fra.
En annen vinkel folk glemmer: sjekk delte enheter og eksporterte filer. Jeg har gjenopprettet filer før ved å finne en eldre eksportert PDF i Meldinger, Mail, AirDrop-historikk eller på en annen synkronisert Apple-enhet. Kanskje ikke originalen, men bedre enn ingenting.
Hvis du vil ha en rask visuell forklaring, er dette en grei hurtigguide for gjenoppretting av slettede filer på Mac.
Hvis filene er veldig viktige, slutt å eksperimentere etter det første mislykkede forsøket. Det er der folk vanligvis gjør det verre.