Jeg slettet ved et uhell viktige bilder og videoer fra SD-kortet mitt på Mac-en min, og jeg har ingen sikkerhetskopier lagret noe sted. Kortet vises fortsatt, men filene er borte, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette data fra et SD-kort på Mac uten å gjøre ting verre.
Jeg har opplevd dette, og ja, det føles fort ille. Du setter inn et SD-kort etter en fotografering, en tur, et bryllup, hva som helst, og Finder viser ingenting eller macOS gir en advarsel om at disken ikke kan leses. Jeg mistet en hel serie med kunde-bilder én gang på grunn av et dårlig kort, så jeg gjetter ikke her. Hvis kortet ikke er sprukket, bøyd eller knust, ligger filene dine ofte fortsatt på flash-minnet. Problemet er vanligvis filtabelen, ikke selve bildedataene.
Første grep, slutt å røre kortet.
Ikke skriv noe nytt til det. Ta det ut av kameraet. Hvis det er montert på Macen din, løs det ut og la det være i fred. Når filer blir slettet, eller når et kort blir formatert, markerer macOS vanligvis plassen som ledig. Det sletter ikke hver bit med en gang. De gamle filene dine blir liggende der til nye data havner oppå dem. Hvis du fortsetter å ta bilder eller kopiere ting til kortet, øker du sjansen for å overskrive akkurat bildene eller videoene du vil ha tilbake. Når de først er overskrevet, er det over.
Raske sjekker før gjenopprettingsprogramvare
Jeg har sett folk få panikk over et helt enkelt problem med kortleseren, så jeg ville gått gjennom de kjedelige tingene først.
Se på låsetappen på SD-kortet. Hvis den har glidd til Lock-posisjonen, kan Mac-en din oppføre seg merkelig med det.
Tørk av metallkontaktene med en tørr, myk klut. Støv og skitt gjør dumme ting.
Prøv en annen USB-port. Enda bedre, prøv en annen kortleser. Billige kortlesere svikter hele tiden, og noen svikter på rare måter.
Åpne kortet i Finder og trykk Command + Shift + . Dette viser skjulte filer. Se etter en nedtonet mappe som heter .Trashes. Jeg har sett slettede filer ligge der, og du kan dra dem ut igjen.
Sjekk Diskverktøy
Åpne Diskverktøy fra Spotlight. Hvis SD-kortet vises i sidepanelet, men ser nedtonet ut, trykk på Monter. Hvis det monteres, kopierer du filene dine ut med en gang.
Du kan også kjøre Førstehjelp. Noen ganger fikser det små feil i filsystemet. Jeg ville likevel vært litt forsiktig. På et sterkt skadet kort kan reparasjonsforsøk noen ganger flytte rundt på ting og gjøre senere gjenoppretting mer rotete. Hvis kortet inneholder ting som ikke kan erstattes, ville jeg unngått gjentatte reparasjonsforsøk.
Når Mac-verktøy ikke viser noe
Dette er punktet hvor gjenopprettingsprogramvare begynner å vise sin verdi. Disse appene ignorerer den ødelagte katalogstrukturen og skanner rå sektorer etter kjente filmønstre.
På Mac er den jeg har hatt best hell med Disk Drill.
Jeg peker til den av noen enkle grunner. Den kjører rent på macOS, inkludert eldre Intel-maskiner, og den fungerer også fint på Apple Silicon. Grensesnittet er mindre irriterende enn de fleste gjenopprettingsverktøyene jeg har prøvd. Viktigere er det at den har en funksjon som heter Byte-til-Byte-sikkerhetskopi. Bruk den.
Dette lager først et fullstendig bilde av SD-kortet. Deretter skanner du bildet, ikke det opprinnelige kortet. Hvis kortet ditt begynner å svikte på maskinvarenivå, legger lange skanninger mer belastning på det. Jeg har sett kort bli verre under gjenoppretting. Å jobbe fra en klone reduserer risikoen. Hvis du bryr deg om dataene, er dette den tryggere veien.
For GoPro, drone og andre videofiler
Denne delen er viktigere enn folk tror. Actionkameraer og droner deler ofte video opp i spredte biter på kortet. Mange gjenopprettingsapper henter disse bitene tilbake som ødelagte filer, så du ender opp med klipp som ikke kan åpnes eller som bare gir svart skjerm.
Disk Drill har en Avansert kameragjenoppretting-modus for denne typen rot. Den prøver å sette sammen fragmentert video igjen til en spillbar fil. Hvis de manglende filene dine er fra et GoPro eller en drone, ville jeg startet der i stedet for å kaste bort timer på tilfeldige gratisverktøy. Vanligvis kan du skanne først og se hva som kan gjenopprettes før du betaler, noe som er nyttig.
Hvis du er komfortabel i Terminal
PhotoRec er fortsatt verdt å kjenne til. Det er gratis og åpen kildekode. Det føles også litt røft. Ingen polert Mac-app, ingen veiledning underveis. Du jobber gjennom et enkelt grensesnitt, og resultatet er rotete. Filer kommer vanligvis tilbake med navn som f12345.jpg, så det er et slit å sortere alt etter skanningen. Likevel, hvis du har tålmodighet og ikke har noe imot å grave gjennom en haug med gjenopprettede filer, gjør det jobben oftere enn folk forventer.
Hva jeg ville gjort, trinn for trinn
Slutt å bruke kortet.
Prøv en annen kortleser og port.
Sjekk skjulte filer og .Trashes.
Se om Diskverktøy kan montere det.
Hvis filene er viktige, lag et diskbilde først.
Kjør gjenoppretting på diskbildet med Disk Drill.
Hvis det ikke fungerer og du er komfortabel med slike verktøy, prøv PhotoRec.
To vaner verdt å beholde
Løs ut kortet riktig. Mye kortkorrupsjon starter når folk drar ut mediet mens macOS fortsatt indekserer eller skriver skjulte metadata.
Formater kort i kameraet. Etter at du har sikkerhetskopiert filene dine, formater kortet via kameramenyen, ikke Disk Utility. Kameraer pleier å fungere bedre med filstrukturer de har opprettet selv.
Så ja, hold kortet frakoblet til du er klar. Ikke test det om og om igjen. Hvis filene lå på det tidligere i dag, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Ikke perfekte, men gode. Jeg ville gått sakte fram herfra.
Ja, hvis SD-kortet fortsatt kan monteres på Mac-en din, er gjenoppretting fortsatt mulig uten sikkerhetskopier.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: slutt å bruke kortet. Jeg er litt uenig om Førstehjelp, altså First Aid. Hvis filene er viktige, ville jeg hoppet over reparasjonsverktøy i starten og gått rett til gjenoppretting. Reparasjon skriver endringer. Gjenoppretting leser data. Å lese først er tryggere.
Dette ville jeg gjort:
- Koble SD-kortet til Mac-en din.
- Ikke kopier noe til det. Ikke slett noe mer.
- Åpne Terminal og sjekk om macOS fortsatt ser kortet med:
diskutil list - Hvis det vises, gjenopprett filer til Mac-ens interne disk eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.
- Start med Disk Drill. Det er et av de bedre Mac-verktøyene for gjenoppretting fra SD-kort av slettede bilder og videoer, og forhåndsvisningen hjelper deg å se om filene er intakte før du lagrer dem.
- Hvis Disk Drill finner filer med originale navn og mappestruktur, gjenopprett dem først.
- Hvis navnene er borte, sorter resultatene etter filtype og dato.
Noen ekstra punkter folk ofte hopper over:
- Hvis bildene dine ble importert til Bilder-appen før sletting, sjekk Bilder, Nylig slettet.
- Hvis du brukte Bildeoverføring, sjekk Nedlastinger- eller Bilder-mappene på Mac-en.
- Noen kameraer skriver sidecar-filer. De kan hjelpe med å identifisere manglende bilder selv om hovedbildet er borte.
- exFAT SD-kort har ofte bedre gjenoppretting enn kort med fersk overskriving. Når nye klipp har blitt tatt opp, faller gjenopprettingsraten raskt.
Hvis videoer betyr mest, test noen få gjenopprettede klipp først. Gjenoppretting av video er ofte mer rotete enn gjenoppretting av JPG.
Hvis du også vil ha flere meninger om apper for gjenoppretting av SD-kort på Mac, er denne tråden verdt å se på:
beste anbefalinger for Mac-gjenopprettingsprogramvare ved tap av data fra SD-kort
Kortversjonen er ja, du har fortsatt en sjanse. Start med skrivebeskyttet gjenoppretting, lagre filer et annet sted, og handle raskt før eventuell overskriving skjer.
Ja, du kan fortsatt gjenopprette slettede filer fra et SD-kort på Mac uten sikkerhetskopier, men jeg ville håndtert det litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @nachtdromer.
Jeg ville ikke brukt mye tid på å rote rundt i Finder hvis filene er viktige. Skjulte mapper og .Trashes er verdt en 10-sekunders titt, klart, men når du først vet at kortet blir oppdaget, er det smartere å bevare kortets nåværende tilstand og gjenopprette fra den. Altfor mange fortsetter å koble det til på nytt, forhåndsvise mapper, kjøre tilfeldige reparasjoner, og lurer så på hvorfor gjenopprettingen ble dårligere.
Mitt syn:
- Hvis SD-kortet er synlig i Diskverktøy, er det et godt tegn.
- Hvis det ber om å initialisere eller formatere kortet, ikke klikk på det.
- Hvis kortet oppfører seg ustabilt, er prioriteten å lage et diskbilde så fort som mulig.
- Gjenopprett til Mac-en din eller en annen disk, aldri tilbake til SD-kortet.
En liten uenighet med begge svarene: folk hopper ofte rett til programvareskanning, men hvis bildene/videoene virkelig er uerstattelige og kortet viser merkelig oppførsel som frakoblinger, frysing eller periodisk montering, kan det bety at selve kortet er i ferd med å svikte. I så fall kan gjentatte skanninger være hardt for det. Derfor betyr avbildningstrinnet mer enn de fleste foruminnlegg får det til å høres ut.
For Mac er Disk Drill sannsynligvis det enkleste stedet å starte fordi det håndterer gjenoppretting fra SD-kort godt, forhåndsviser funne filer og lar deg jobbe fra et sikkerhetskopibilde. Det betyr mye for slettede bilder og videoer, spesielt hvis kortet ble formatert eller filsystemet ble ødelagt. Hvis skanningen finner filer med originale navn, ta dem først før de rårekonstruerte filene.
Sjekk også noe folk overser:
- Spotlight-søk på Mac-en din etter filendelser som
.JPG,.MP4,.MOV - importer i Bilder-appen
- skysynkroniseringsmapper hvis du noen gang dro filer dit av vane
- kameraspesifikke mapper som
DCIM,PRIVATE,MISC
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne gjennomgangen av filgjenoppretting fra Mac SD-kort relevant.
Kortversjonen: ja, du har fortsatt en sjanse, og en god en hvis det ikke ble skrevet noe nytt til kortet. Bare ikke rot for mye med det ved å prøve ulike “reparasjoner” først, fordi gjenoppretting og reparasjon definitivt ikke er det samme.
Jeg ville delt dette i to tilfeller, fordi slettet og borte fordi kortkatalogen ble ødelagt ikke er helt det samme.
Hvis Finder er tom, men kortet fortsatt monteres, har @nachtdromer og @waldgeist rett i at du fortsatt har en ganske god sjanse. Jeg er også enig med @mikeappsreviewer på bare ett punkt: slutt å bruke kortet umiddelbart. Der jeg skiller meg litt ut, er dette: Jeg ville ikke brukt mye tid på Mac-relaterte løsninger hvis dataene er viktigere enn kortet.
Én ting som ikke nevnes nok: sjekk om filene noen gang ble importert av en annen app som kopierte i stedet for å flytte dem. Noen ganger tok Preview, Final Cut-importmapper, Lightroom-kataloger eller til og med meldingsapper kopier uten at du merket det. Det er noe annet enn SD-gjenoppretting og kan spare mye frustrasjon.
For faktisk gjenoppretting på macOS er Disk Drill et praktisk alternativ fordi det kan skanne flyttbare medier på en ryddig måte og forhåndsvise gjenopprettbare bilder/videoer før lagring.
Fordeler med Disk Drill:
- enkel arbeidsflyt på Mac
- god støtte for forhåndsvisning
- håndterer vanlige formater for kamerakort godt
- nyttig både for slettede filer og skadede filsystemer
Ulemper:
- ikke gratis for full gjenoppretting
- dypskanninger kan gi rotete filnavn
- videogjenoppretting er fortsatt usikkert hvis klippene var kraftig fragmentert
Min vurdering: hvis kortet er stabilt, skann det én gang og gjenopprett til en annen disk. Hvis det kobler fra, fryser eller blir varmt, stopp og vurder å lage et image først eller til og med bruke et laboratorium hvis opptakene virkelig er uerstattelige.
Så ja, ingen sikkerhetskopi betyr ikke at det er håpløst. Det betyr bare at hver ekstra skriving eller reparasjonsforsøk betyr mer nå.