Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder og videoer fra mit SD-kort på min Mac, og jeg har ingen sikkerhedskopier gemt nogen steder. Kortet vises stadig, men filerne er væk, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne data fra et SD-kort på Mac uden at gøre situationen værre.
Jeg har oplevet, at det sker, og ja, det føles hurtigt rigtig slemt. Du sætter et SD-kort i efter en fotografering, en rejse, et bryllup, hvad som helst, og Finder viser ingenting, eller macOS viser en advarsel om ulæselig disk. Jeg mistede engang et helt sæt kundebilleder på grund af et dårligt kort, så jeg gætter ikke her. Hvis kortet ikke er revnet, bøjet eller mast, ligger dine filer ofte stadig på flash-hukommelsen. Problemet er som regel filtabellen, ikke selve fotodataene.
Første skridt: stop med at røre kortet.
Skriv ikke noget nyt til det. Tag det ud af kameraet. Hvis det er monteret på din Mac, så afmonter det og lad det være. Når filer bliver slettet, eller når et kort bliver formateret, markerer macOS normalt pladsen som ledig. Det sletter ikke straks hver eneste bit. Dine gamle filer bliver liggende der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Hvis du fortsætter med at tage billeder eller kopiere ting over på kortet, øger du risikoen for at overskrive netop de fotos eller videoer, du vil have tilbage. Når de først er overskrevet, er det slut.
Hurtige tjek før gendannelsessoftware
Jeg har set folk gå i panik over et helt simpelt problem med kortlæseren, så jeg ville tage det kedelige først.
Kig på låsetappen på SD-kortet. Hvis den er gledet over på Lock, kan din Mac opføre sig mærkeligt med det.
Tør metalkontakterne af med en tør, blød klud. Støv og snavs kan gøre dumme ting.
Prøv en anden USB-port. Endnu bedre, prøv en anden kortlæser. Billige kortlæsere går i stykker hele tiden, og nogle fejler på mærkelige måder.
Åbn kortet i Finder, og tryk på Command + Shift + . Det viser skjulte filer. Tjek efter en nedtonet mappe med navnet .Trashes. Jeg har set slettede filer ligge der, og du kan trække dem ud igen.
Tjek Diskværktøj
Åbn Diskværktøj fra Spotlight. Hvis SD-kortet vises i sidepanelet, men ser nedtonet ud, skal du trykke på Monter. Hvis det monteres, skal du straks kopiere dine filer fra det.
Du kan også køre Førstehjælp. Nogle gange retter det små filsystemfejl. Jeg ville dog være lidt forsigtig. På et alvorligt beskadiget kort kan reparationsforsøg nogle gange flytte rundt på tingene og gøre senere gendannelse mere rodet. Hvis kortet indeholder uerstattelige ting, ville jeg undgå gentagne reparationsforsøg.
Når Mac-værktøjer ikke viser noget
Det er her, gendannelsessoftware virkelig begynder at gøre nytte. Disse apps ignorerer den ødelagte mappestruktur og scanner rå sektorer efter kendte filmønstre.
På Mac er den, jeg har haft mest held med, Disk Drill.
Jeg henviser til den af et par enkle grunde. Den kører problemfrit på macOS, også på ældre Intel-maskiner, og den fungerer også fint på Apple Silicon. Brugerfladen er mindre irriterende end i de fleste gendannelsesværktøjer, jeg har prøvet. Endnu vigtigere er det, at den har en funktion kaldet Byte-til-byte-backup. Brug den.
Dette opretter først et fuldt image af SD-kortet. Derefter scanner du imaget, ikke det originale kort. Hvis dit kort er ved at begynde at svigte på hardwareniveau, lægger lange scanninger mere pres på det. Jeg har set kort blive værre under gendannelse. At arbejde ud fra en klon sænker risikoen. Hvis du går op i dataene, er dette den sikrere vej.
Til GoPro-, drone- og andre videofiler
Denne del betyder mere, end folk tror. Actionkameraer og droner opdeler ofte video i spredte segmenter på kortet. Mange gendannelsesapps henter disse segmenter tilbage som ødelagte filer, så du ender med klip, der ikke kan åbnes eller bare viser en sort skærm.
Disk Drill har en tilstand med Avanceret kameragendannelse til den slags rod. Den forsøger at samle fragmenteret video igen til en afspilbar fil. Hvis dine manglende filer stammer fra et GoPro eller en drone, ville jeg starte der i stedet for at spilde timer på tilfældige gratis værktøjer. Normalt kan du scanne først og se, hvad der kan gendannes, før du betaler, hvilket hjælper.
Hvis du er fortrolig med Terminal
PhotoRec er stadig værd at kende til. Det er gratis og open source. Det føles også råt. Ingen poleret Mac-app, ingen hjælp undervejs. Du arbejder gennem en simpel grænseflade, og outputtet er rodet. Filer kommer som regel tilbage med navne som f12345.jpg, så det er besværligt at sortere det hele efter scanningen. Alligevel klarer det jobbet oftere, end folk forventer, hvis du har tålmodighed og ikke har noget imod at grave dig gennem en bunke gendannede filer.
Hvad jeg ville gøre, trin for trin
Stop med at bruge kortet.
Prøv en anden kortlæser og port.
Tjek skjulte filer og .Trashes.
Se, om Diskværktøj kan montere det.
Hvis filerne er vigtige, så lav først et image.
Kør gendannelse på imaget med Disk Drill.
Hvis det mislykkes, og du er tryg ved værktøjer som dette, så prøv PhotoRec.
To vaner, der er værd at holde fast i
Skub kortet ud korrekt. Meget kortkorruption starter, når folk trækker mediet ud, mens macOS stadig indekserer eller skriver skjulte metadata.
Formater kort i kameraet. Når du har taget backup af dine filer, skal du formatere kortet via kameramenuen, ikke Diskværktøj. Kameraer fungerer som regel bedre med filstrukturer, de selv har oprettet.
Så ja, hold kortet frakoblet, indtil du er klar. Test det ikke igen og igen. Hvis filerne lå på det tidligere i dag, er dine chancer stadig rimelige. Ikke perfekte, men rimelige. Jeg ville gå langsomt frem herfra.
Ja, hvis SD-kortet stadig kan monteres på din Mac, er gendannelse stadig mulig uden sikkerhedskopier.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, stop med at bruge kortet. Jeg er dog lidt uenig om First Aid. Hvis filerne er vigtige, ville jeg springe reparationsværktøjer over i første omgang og gå direkte til gendannelse. Reparation skriver ændringer. Gendannelse læser data. At læse først er mere sikkert.
Det ville jeg gøre:
- Sæt SD-kortet i din Mac.
- Kopiér ikke noget til det. Slet ikke andet.
- Åbn Terminal, og tjek om macOS stadig kan se kortet med:
diskutil list - Hvis det vises, så gendan filer til din Macs interne drev eller et eksternt drev, aldrig tilbage til SD-kortet.
- Start med Disk Drill. Det er et af de bedre Mac-værktøjer til gendannelse fra SD-kort for slettede billeder og videoer, og forhåndsvisningen hjælper dig med at se, om filerne er intakte, før du gemmer dem.
- Hvis Disk Drill finder filer med originale navne og mappestruktur, så gendan dem først.
- Hvis navnene er væk, så sortér resultaterne efter filtype og dato.
Et par ekstra punkter, som folk springer over:
- Hvis dine billeder blev importeret til Fotos-appen før sletning, så tjek Fotos, Senest slettet.
- Hvis du brugte Billedoverførsel, så tjek din Macs mapper Overførsler eller Billeder.
- Nogle kameraer skriver sidecar-filer. De hjælper med at identificere manglende optagelser, selv hvis hovedbilledet er væk.
- exFAT SD-kort har tendens til at kunne gendannes bedre end kort med nylig overskrivningsaktivitet. Når nye klip først er blevet optaget, falder gendannelsesraten hurtigt.
Hvis videoer betyder mest, så test først nogle få gendannede klip. Gendannelse af video er ofte mere rodet end gendannelse af JPG.
Hvis du også vil have flere meninger om apps til gendannelse af SD-kort på Mac, er denne tråd værd at kigge på:
bedste anbefalinger til Mac-gendannelsessoftware ved datatab på SD-kort
Kort version, ja, du har stadig en chance. Start med skrivebeskyttet gendannelse, gem filerne et andet sted, og skynd dig, før der sker yderligere overskrivning.
Ja, du kan stadig gendanne slettede filer fra et SD-kort på Mac uden sikkerhedskopier, men jeg ville gribe det lidt anderledes an end @mikeappsreviewer og @nachtdromer.
Jeg ville ikke bruge meget tid på at rode rundt i Finder, hvis filerne er vigtige. Skjulte mapper og .Trashes er værd at kigge på i 10 sekunder, ja, men når du først ved, at kortet bliver registreret, er det klogere at bevare kortets nuværende tilstand og gendanne ud fra det. Alt for mange bliver ved med at tilslutte det igen, forhåndsvise mapper, køre tilfældige rettelser og undrer sig så over, hvorfor gendannelsen blev dårligere.
Min vurdering:
- Hvis SD-kortet er synligt i Diskværktøj, er det et godt tegn.
- Hvis den beder om at initialisere eller formatere kortet, skal du ikke klikke på det.
- Hvis kortet opfører sig ustabilt, er prioriteten at lave et disk-image hurtigst muligt.
- Gendan til din Mac eller et andet drev, aldrig tilbage til SD-kortet.
En lille uenighed med begge svar: folk springer ofte direkte til software-scanning, men hvis billederne/videoerne virkelig ikke kan erstattes, og kortet viser mærkelig adfærd som at afbryde forbindelsen, fryse eller montere periodisk, kan det betyde, at selve kortet er ved at fejle. I så fald kan gentagne scanninger være hårde ved det. Derfor er imaging-trinnet vigtigere, end de fleste forumindlæg får det til at lyde.
Til Mac er Disk Drill sandsynligvis det nemmeste sted at starte, fordi det håndterer gendannelse fra SD-kort godt, viser forhåndsvisninger af fundne filer og lader dig arbejde ud fra et backup-image. Det betyder meget for slettede billeder og videoer, især hvis kortet blev formateret, eller filsystemet blev ødelagt. Hvis scanningen finder filer med originale navne, så tag dem først før de rå rekonstruerede filer.
Tjek også noget, folk overser:
- Spotlight-søgning på din Mac efter filendelser som
.JPG,.MP4,.MOV - Importer i Fotos-appen
- cloud-synkroniseringsmapper, hvis du nogensinde har trukket filer derhen af vane
- kameraspecifikke mapper som
DCIM,PRIVATE,MISC
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne gennemgang af filgendannelse fra Mac SD-kort relevant.
Kort version: ja, du har stadig en chance, og en rimelig god en, hvis der ikke blev skrevet noget nyt til kortet. Bare lad være med at pille for meget ved det ved først at prøve “rettelser”, for gendannelse og reparation er bestemt ikke det samme.
Jeg ville dele dette op i to tilfælde, fordi slettet og væk fordi kortmappen gik i stykker ikke helt er det samme.
Hvis Finder er tom, men kortet stadig monteres, har @nachtdromer og @waldgeist ret i, at du stadig har en rimelig chance. Jeg er også enig med @mikeappsreviewer på ét punkt: stop med at bruge kortet med det samme. Hvor jeg adskiller mig lidt, er dette: Jeg ville ikke spilde meget tid på Mac-forsøg på rettelser, hvis dataene betyder mere end kortet.
En ting, der ikke nævnes nok: tjek, om filerne nogensinde blev importeret af en anden app, som kopierede dem i stedet for at flytte dem. Nogle gange tog Preview, Final Cut-importmapper, Lightroom-kataloger eller endda beskedapps kopier uden at du bemærkede det. Det er adskilt fra SD-gendannelse og kan spare en masse besvær.
Til egentlig gendannelse på macOS er Disk Drill en praktisk mulighed, fordi den kan scanne flytbare medier rent og forhåndsvise gendannelige fotos/videoer, før de gemmes.
Fordele ved Disk Drill:
- nem arbejdsgang på Mac
- god understøttelse af forhåndsvisning
- håndterer almindelige formater på kamerakort godt
- nyttig til både slettede filer og beskadigede filsystemer
Ulemper:
- ikke gratis til fuld gendannelse
- dybe scanninger kan give rodede filnavne
- videogendannelse er stadig usikker, hvis klippene var slemt fragmenterede
Min vurdering: hvis kortet er stabilt, så scan det én gang og gendan til et andet drev. Hvis det afbryder forbindelsen, fryser eller bliver varmt, så stop og overvej først at lave et image eller endda et laboratorium, hvis optagelserne virkelig er uerstattelige.
Så ja, ingen backup betyder ikke intet håb. Det betyder bare, at hver ekstra skrivning eller reparationsforsøg betyder mere nu.