Kan jag återställa raderade filer på min Mac?

Jag råkade radera viktiga filer på min Mac och tömde redan papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag försöker hitta det bästa sättet att återställa raderade filer på Mac utan att orsaka mer dataförlust. All hjälp med säkra återställningssteg eller pålitliga alternativ för filåterställning på Mac skulle verkligen uppskattas.

Jag har varit där. Du tömmer papperskorgen, och en minut senare sjunker magen när du inser att filen du behövde låg där. Det känns definitivt, men på macOS betyder raderad inte alltid borta för gott. Det viktigaste är vad du gör under de närmaste minuterna.

Det första jag skulle göra är att sluta använda Macen. Installera inga appar. Flytta inte runt en massa filer. Kör inga uppdateringar. Ladda inte ner slumpmässiga återställningsverktyg till samma enhet. När macOS tar bort en fil markerar det ofta bara utrymmet som ledigt. Fildatan kan fortfarande finnas kvar där tills något annat skriver över den. Mer användning betyder sämre odds. Jag lärde mig detta den hårda vägen en gång, och ja, det sög.

Kontrollera de enkla sakerna innan du skannar något

1. Sök i Finder med filnamnet, filtypen eller ett ungefärligt datum.

2. Öppna Papperskorgen igen och titta långsamt, inte snabbt.

3. Tryck på Command + Shift + . så att dolda filer visas.

4. Gå tillbaka till mappen där filen brukade finnas.

5. Logga in på iCloud och kontrollera Senast raderade.

Många hoppar över det här och går direkt in i panikläge. Jag gjorde också det en gång. Det visade sig att filen fortfarande låg i iCloud, som om ingenting hade hänt.

Säkerhetskopior först, alltid

Om Time Machine är konfigurerat, använd det innan du provar återställningsprogram. Öppna mappen där filen tidigare låg, starta Time Machine, gå tillbaka till en tidpunkt före raderingen och återställ sedan filen. Om säkerhetskopian finns är detta vanligtvis den renaste lösningen. Du får tillbaka originalfilen, med samma namn, samma format, utan något konstigt kaos i återställningsmappen.

APFS-ögonblicksbilder är lätta att missa

Den här förbises ofta. Nyare versioner av macOS skapar ofta lokala APFS-ögonblicksbilder före uppdateringar och vissa systemändringar. Öppna Skivverktyg, välj din APFS-datavolym och se om ögonblicksbilder finns listade. Om du hittar en från före raderingen kan du kanske montera den och kopiera ut den saknade filen manuellt.

Det är inte flashigt, men när det fungerar sparar det massor av tid.

Om säkerhetskopior misslyckas, gå över till återställningsprogramvara

Om Finder, iCloud, Time Machine och snapshots alla kommer upp tomma, då skulle jag prova återställningsprogramvara. Disk Drill är ett alternativ jag har rekommenderat till folk eftersom gränssnittet är tillräckligt enkelt, det stöder aktuella macOS-versioner och du får förhandsvisningar av filer innan du återställer något.

Det vanliga flödet ser ut så här:

1. Installera det, helst på en extern enhet om du har en.

2. Välj enheten där filen raderades.

3. Kör skanningen.

4. Gå igenom resultaten.

5. Förhandsgranska det som ser rätt ut.

6. Återställ filerna till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma.

Sista delen är mycket viktig. Att skriva återställda filer till den ursprungliga disken är ett sådant misstag som folk bara gör en gång.

SSD-problemet på moderna Macar

Det här är den del som folk inte gillar att höra. De flesta nuvarande Macar använder SSD:er, och SSD:er använder TRIM. TRIM hjälper enheten att förbli snabb genom att rensa block som är kopplade till raderade filer. Bra för hastigheten. Dåligt för återställning. På gamla mekaniska hårddiskar kan raderad data ibland finnas kvar i dagar eller längre. På en nyare MacBook med SSD kan återställningsfönstret vara kort. Ibland mycket kortare än folk förväntar sig.

Så om raderingen skedde på en SSD, vänta inte och tänk att du ska ta itu med det i kväll. Börja nu.

När jag skulle sluta och skicka det till ett labb

1. Macen har fått vätskeskada eller utsatts för en hård stöt.

2. SSD:n visas inte korrekt.

3. Disken fortsätter att kopplas från, frysa eller ge läsfel.

4. Återställningsprogramvara kan inte ens komma åt disken.

5. Filerna är så viktiga att du inte vill riskera att förvärra det själv.

Om något av det stämmer skulle jag inte fortsätta peta på den. Återställning i labb är dyrt, ja, men upprepade misslyckade gör det själv-försök gör saken värre.

Vad jag skulle göra i ordning

Finder först. Sedan iCloud. Sedan Time Machine. Därefter, kontrollera APFS-ögonblicksbilder. Om inget av detta hjälper, kör en återställningsskanning direkt.

De personer jag har sett få tillbaka filer gjorde vanligtvis en sak rätt, de agerade snabbt innan den raderade datan hann ersättas. Att tveka är det som förstör chansen. Helt ärligt, på riktigt.

Sluta först skriva till Macen. Den delen från @mikeappsreviewer är helt rätt. Varje ny skrivning sänker dina odds, särskilt på SSD:er.

Några saker jag skulle lägga till, eftersom folk hoppar över dem:

1. Kontrollera appspecifik återställning.
    Pages, Word, Photoshop, Preview, Notes och vissa videoredigerare sparar AutoSave, temporära filer eller versionshistorik.
    För Word, öppna appen och kontrollera Senaste.
    För Pages och Numbers, titta i iCloud Drive och appens senaste filer.
    För Preview, kontrollera Arkiv, Återgå till, Bläddra bland alla versioner.
    Adobe-appar lämnar ofta temporära data i ditt användarbibliotek.

2. Kontrollera konflikter i molnsynkronisering.
    Dropbox, OneDrive, Google Drive och iCloud Drive sparar ofta borttagna filer i sin papperskorg på webben i 15 till 30 dagar, ibland längre på betalplaner.
    Om filen låg i en synkroniserad mapp, logga in på tjänstens webbplats. Lita inte bara på Finder.

3. Titta i /Users/yourname/Library.
    Många borttagna filer flyttas, dupliceras eller cachas.
    I Finder, Gå, Gå till mapp och prova sedan:
    ~/Library/Containers
    ~/Library/Application Support
    ~/Library/Autosave Information
    ~/Library/Mobile Documents

4. Använd Terminal om Finder missar saker.
    mdfind filnamn
    eller sök efter typ/datum med Spotlight-metadata. Det går snabbare än att klicka runt. Lite fult, men det fungerar.

Jag håller inte riktigt med om snapshots som ett första gör-det-själv-steg. För de flesta är appåterställning och versionshistorik i molnet enklare och säkrare innan man börjar peta i APFS-internaler.

Om inget av det hjälper, använd programvara för filåterställning på Mac. Disk Drill fungerar bra för detta. Installera det på en extern enhet, skanna Macens interna enhet och återställ sedan till en annan disk. Sök efter Mac-programvara för filåterställning för borttagna filer om du vill ha jämförbara verktyg, men installera inte fem stycken och gör saken värre.

Det här klippet ger en ganska bra snabb översikt över alternativ för filåterställning på Mac:
se den här genomgången av filåterställning på Mac

Om FileVault var aktiverat och Macen har använts mycket sedan borttagningen, sjunker oddsen snabbt. Tråkigt men sant. Om filerna är verksamhetskritiska, sluta med gör-det-själv-saker och lämna in den.

En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @boswandelaar sa: kontrollera om filen fortfarande refereras av en app även om Finder inte kan se den. Om det till exempel var ett foto, en projektfil eller ett dokument som du nyligen öppnade, kan appens lista över senaste objekt ibland öppna den igen från en sökväg som verkar död. Lite märkligt, men jag har sett det hända.

Om filen dessutom raderades från en extern enhet är chanserna för återställning ofta bättre än på den interna SSD:n. Moderna interna SSD:er i Mac är brutala på grund av TRIM. Så jag håller inte riktigt med personer som får programåterställning att låta lika lovande på alla Mac-datorer. Det är det verkligen inte.

Om du ändå går programvägen är Disk Drill vanligtvis det första verktyget för filåterställning på Mac som folk provar av en anledning. Den stora regeln är att installera det någon annanstans om möjligt, skanna den påverkade enheten och återställa till en annan disk. Inte samma. Seriöst, gör inte det där där du sparar återställda filer tillbaka på enheten du försöker rädda från.

En annan vinkel som folk glömmer: kontrollera delade enheter och exporter. Jag har återställt filer tidigare genom att hitta en äldre exporterad PDF i Messages, Mail, AirDrop-historik eller på en annan synkad Apple-enhet. Kanske inte originalet, men bättre än ingenting.

Om du vill ha en snabb visuell förklaring är detta en bra snabbguide för återställning av raderade filer på Mac.

Om filerna är superviktiga, sluta experimentera efter det första misslyckade försöket. Det är där folk vanligtvis gör det värre.