Jag råkade radera viktiga bilder från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag försöker hitta det bästa sättet att återställa dem. Bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på om de fortfarande kan återställas från minneskortet utan att göra saken värre.
Det finns en rätt bra chans att dina bilder fortfarande finns kvar. Det första jag skulle göra är att sluta använda SD-kortet direkt. Inga fler bilder, ingen video, inga tester. När Canon-bilder raderas ligger filerna ofta kvar på kortet tills ny data skrivs ovanpå dem. Så det viktigaste är enkelt, vad som hände efter raderingen.
Om du raderade bilderna och lade undan kameran direkt skulle jag känna mig ganska hoppfull. Om du fortsatte fotografera och lade till ytterligare 200 bilder eller några 4K-klipp sjunker oddsen snabbt. Du kan fortfarande få tillbaka vissa filer, men en del kommer att vara skadade, ofullständiga eller borta.
Det här är ordningen jag skulle följa.
Ta ut SD-kortet ur kameran. Använd en kortläsare. Jag skulle inte ansluta Canon-kamerahuset och göra återställning genom det om jag hade något annat alternativ. Om din dator visar ett meddelande om formatering, ignorera det. Kör inte CHKDSK. Klicka inte på Första hjälpen. Tryck inte på någon mystisk reparera-knapp bara för att operativsystemet blev nervöst. De stegen är till för att fixa ett kort, inte för att skydda raderade bilder.
Därefter skannar du kortet med återställningsprogramvara. Min korta lista:
- Disk Drill Det jag skulle prova först. Det hanterar vanliga bildformat och RAW-filer bra, förhandsvisningen hjälper, och processen är enklare att följa om du inte gör sånt här så ofta.
- Recuva Fungerar bra för enkel återställning av raderade bilder på Windows. Jag har sett det fungera på äldre jobb. Det känns daterat, och nyare format eller rörigare kort verkar ställa till det oftare.
- Data Rescue Användbart. Jag gillade inte riktigt arbetsflödet, men det är inte värdelöst.
- UFS Explorer Ett mer avancerat verktyg. Passar bättre för knepiga fall. Också lättare att göra fel med om du är ny.
En del som folk hela tiden gör fel, spara de återställda filerna någon annanstans. Lägg dem på din dator eller en annan extern enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma Canon SD-kort. Om du gör det riskerar du att skriva över det du ännu inte har återställt.
Jag skulle också kolla de tråkiga ställena innan jag lägger en timme på att skanna. Papperskorgen. Mac Papperskorg. Time Machine. Filhistorik. Alla molnbackup-tjänster du använder. Canon image.canon. Om bilderna importerades tidigare och någon synk kördes i bakgrunden kanske dina filer redan finns någonstans säkrare.
Så ja, jag tror att återställning är möjlig. Sluta använda kortet. Skanna det med ett vettigt verktyg. Förhandsgranska det du hittar. Återställ de bra filerna till en annan enhet. Efter allt detta skulle jag lägga undan det SD-kortet ett tag. Det har redan ställt till med nog mycket problem.
Ja, raderade Canon-foton går ofta att återställa om kortet inte har fyllts med ny data. Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, sluta fotografera på det kortet. Där jag skiljer mig lite åt är att jag först skulle göra en fullständig avbildning av SD-kortet om bilderna betyder mycket. Arbeta från kopian, inte originalet. Om kortet är instabilt kan en enda dålig läsning senare göra dina möjligheter sämre.
Några saker som folk missar:
- Om du använde kamerans skydda-funktion, kontrollera om du raderade från uppspelning eller formaterade kortet. En snabb radering är lättare att återställa än en fullständig formatering.
- RAW-filer från Canon, som CR2 eller CR3, kräver ett verktyg med bra stöd för RAW. Disk Drill är ett av de bättre valen för fotoåterställning från kamerans SD-kort eftersom det förhandsvisar många bildformat före återställning.
- Om förhandsvisningarna ser grå ut, skivade eller visar halva bilder, har vissa sektorer skrivits över. Spara dem ändå. Ibland öppnar en annan app dem bättre.
Hoppa också över billiga gratisverktyg om kortet innehåller viktiga bilder. Många visar filer, men misslyckas sedan vid återställning eller byter namn på allt till en röra. Har varit där, det suger.
Om du vill ha fler åsikter är den här tråden om programvara för fotoåterställning för kamerors SD-kort värd att titta på:
bästa programvaran för fotoåterställning för Canon SD-kort, råd från riktiga användare
Om kortet formaterades mer än en gång, eller om kameran började visa kortfel, skulle jag agera snabbt och låta kortet vara orört. Den delen är väldigt viktig.
Japp, kanske. Men svaret handlar mindre om Canon-kameraåterställning och mer om vad som hände på SD-kortet efter raderingen
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sterrenkijker, men jag är lite mindre övertygad om att man alltid måste göra en fullständig kortavbild först. Om kortet är friskt och läses utan problem kan det bara ta extra tid och förvirra personer som redan i panik har raderat sina bilder. Om kortet beter sig konstigt, då visst, klona det först. Om inte, skulle jag fokusera på att få en ren läsning och återställa så snart som möjligt.
Ett par saker som inte nämns tillräckligt ofta:
- Canon skapar ibland sidofiler och databasfiler som får kortet att se normalt ut även efter att bilder har raderats. Anta inte att tomma mappar betyder att bilderna är borta för alltid.
- Om du fotograferade i RAW+JPEG kan det hända att du först bara återställer en version. Kontrollera båda.
- Om filerna kommer tillbaka med generiska namn är det normalt. Bilddatan är viktigare än filnamnet.
Om du dessutom använde Formatera kort i kameran, få inte panik direkt. En snabbformatering går ofta fortfarande att återställa från. En lågnivåformatering är betydligt tuffare.
När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt val för fotoåterställning från Canon SD-kort eftersom det vanligtvis hittar CR2/CR3 och vanliga JPG-filer bättre än många billiga skräpverktyg. Spara allt på datorn, inte tillbaka på SD-kortet. Den delen lyckas folk fortfarande på något sätt göra fel med.
Hittade också detta om du vill ha en enkel visuell förklaring:
enkel genomgång av filåterställning från SD-kort
Om kortet har nya bilder på sig nu är återställning fortfarande möjlig, bara förmodligen ofullständig.
Ja, ofta återställningsbart, men jag vill invända mot en sak: folk går direkt till programvara när den smartare första kontrollen är om filerna bara dolts från kamerans index. Sätt kortet i en kortläsare och se om DCIM fortfarande har filer med datastorlek innan du antar fullständig radering.
Om inget visas är återställning nästa steg. @sterrenkijker har rätt om att vara försiktig med kortet, och @suenodelbosque/@mikeappsreviewer har rätt i att fortsatt fotografering är det som vanligtvis förstör chanserna till återställning.
Min uppfattning:
- Radering av en enskild bild: bäst chans
- Snabbformatering i kameran: fortfarande ganska bra chans
- Lågnivåformatering eller mycket ny fotografering: mycket sämre
- Kortfel/läsfel: överväg professionell återställning, inte gör det själv
När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val eftersom det vanligtvis hanterar Canon JPG samt CR2/CR3 bra.
Fördelar:
- enkel förhandsvisning
- bra stöd för RAW
- enklare än många avancerade verktyg
Nackdelar:
- inte det billigaste alternativet
- skanningsresultaten kan kännas överväldigande
- djupa skanningar tar tid
Ett extra tips: om återställda RAW-filer verkar trasiga, försök att öppna dem i Canon Digital Photo Professional innan du avfärdar dem. Canons programvara kan ibland läsa skadade CR-filer bättre än generiska visningsprogram.