Jag råkade av misstag radera viktiga foton och videor från mitt SD-kort på min Mac, och jag har inga säkerhetskopior sparade någonstans. Kortet visas fortfarande, men filerna är borta, och jag behöver verkligen hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa data från ett SD-kort på Mac utan att göra saken värre.
Jag har varit med om detta, och ja, det känns snabbt riktigt illa. Du sätter i ett SD-kort efter en fotografering, en resa, ett bröllop eller vad som helst, och Finder visar ingenting eller så visar macOS en varning om att disken inte kan läsas. Jag förlorade en hel uppsättning kundbilder en gång på grund av ett trasigt kort, så jag gissar inte här. Om kortet inte är sprucket, böjt eller krossat finns dina filer ofta fortfarande kvar i flashminnet. Problemet är vanligtvis filtabelen, inte själva fotodatan.
Första steget, sluta röra kortet.
Skriv inte något nytt på det. Ta ut det ur kameran. Om det är monterat på din Mac, avmontera det och låt det vara. När filer raderas, eller när ett kort formateras, markerar macOS vanligtvis utrymmet som ledigt. Det raderar inte varje bit direkt. Dina gamla filer ligger kvar där tills ny data skrivs ovanpå dem. Om du fortsätter fotografera eller kopiera saker till kortet ökar du risken att skriva över exakt de bilder eller videor du vill få tillbaka. När de väl har skrivits över är det kört.
Snabba kontroller innan återställningsprogram
Jag har sett folk få panik över ett löjligt enkelt läsarproblem, så jag skulle gå igenom det tråkiga först.
Titta på låsfliken på SD-kortet. Om den har glidit till låst läge kan din Mac bete sig konstigt med det.
Torka av metallkontakterna med en torr mjuk trasa. Damm och smuts ställer till dumma problem.
Prova en annan USB-port. Ännu bättre, prova en annan kortläsare. Billiga kortläsare går sönder hela tiden, och vissa gör det på märkliga sätt.
Öppna kortet i Finder och tryck på Command + Shift + . Detta visar dolda filer. Leta efter en nedtonad mapp som heter .Trashes. Jag har sett raderade filer ligga där, och du kan dra ut dem därifrån igen.
Kontrollera Skivverktyg
Öppna Skivverktyg från Spotlight. Om SD-kortet visas i sidofältet men ser nedtonat ut, klicka på Montera. Om det monteras, kopiera genast dina filer därifrån.
Du kan också köra Första hjälpen. Ibland löser det mindre filsystemfel. Jag skulle dock vara lite försiktig. På ett allvarligt skadat kort kan reparationsförsök ibland flytta runt saker och göra senare återställning mer komplicerad. Om kortet innehåller sådant som inte går att ersätta skulle jag undvika upprepade reparationsförsök.
När Mac-verktyg inte visar någonting
Det är här återställningsprogram börjar visa sitt värde. Dessa appar ignorerar den trasiga katalogstrukturen och skannar råa sektorer efter kända filmönster.
På Mac är den jag har haft bäst resultat med Disk Drill.
Jag hänvisar till det av några enkla skäl. Det körs smidigt på macOS, inklusive äldre Intel-maskiner, och fungerar även bra på Apple Silicon. Gränssnittet är mindre irriterande än hos de flesta återställningsverktyg jag har provat. Viktigast av allt är att det har en funktion som kallas Byte-för-byte-säkerhetskopia. Använd den.
Detta skapar först en fullständig avbildning av SD-kortet. Sedan skannar du avbildningen, inte det ursprungliga kortet. Om ditt kort börjar fallera på hårdvarunivå innebär långa skanningar mer belastning på det. Jag har sett kort bli sämre under återställning. Att arbeta från en klon minskar risken. Om du bryr dig om datan är detta den säkrare vägen.
För GoPro-, drönar- och andra videofiler
Den här delen är viktigare än många tror. Actionkameror och drönare delar ofta upp video i utspridda segment på kortet. Många återställningsappar plockar tillbaka dessa segment som trasiga filer, så du får klipp som inte går att öppna eller bara visar en svart skärm.
Disk Drill har ett läge för avancerad kameraåterställning för den här typen av problem. Det försöker sätta ihop fragmenterad video igen till en spelbar fil. Om dina saknade filer kommer från en GoPro eller en drönare skulle jag börja där i stället för att slösa bort timmar på slumpmässiga gratisverktyg. Vanligtvis kan du skanna först och se vad som går att återställa innan du betalar, vilket hjälper.
Om du känner dig bekväm i Terminal
PhotoRec är fortfarande värt att känna till. Det är gratis och har öppen källkod. Det känns också ganska grovt. Ingen välpolerad Mac-app, ingen vägledning steg för steg. Du arbetar genom ett enkelt gränssnitt och resultatet är rörigt. Filer kommer vanligtvis tillbaka med namn som f12345.jpg, så att sortera allt efter skanningen är ett jobbigt arbete. Men om du har tålamod och inte har något emot att gräva igenom en hög med återställda filer, gör det jobbet oftare än folk förväntar sig.
Vad jag skulle göra, steg för steg
Sluta använda kortet.
Prova en annan kortläsare och port.
Kontrollera dolda filer och .Trashes.
Se om Skivverktyg kan montera det.
Om filerna är viktiga, skapa först en avbild.
Kör återställning på avbilden med Disk Drill.
Om det inte fungerar och du känner dig bekväm med sådana verktyg, prova PhotoRec.
Två vanor värda att behålla
Mata ut kortet korrekt. Många kortskador börjar när folk rycker ut mediet medan macOS fortfarande indexerar eller skriver dold metadata.
Formatera kort i kameran. När du har säkerhetskopierat dina filer ska du formatera kortet via kameramenyn, inte med Skivverktyg. Kameror brukar fungera bättre med filstrukturer som de själva har skapat.
Så ja, låt kortet vara urkopplat tills du är redo. Testa det inte om och om igen. Om filerna fanns på det tidigare i dag är dina chanser fortfarande ganska goda. Inte perfekta, men goda. Jag skulle ta det försiktigt härifrån.
Ja, om SD-kortet fortfarande monteras på din Mac är återställning fortfarande möjlig utan säkerhetskopior.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak: sluta använda kortet. Jag håller dock inte riktigt med om Första hjälpen. Om filerna är viktiga skulle jag hoppa över reparationsverktyg i början och gå direkt till återställning. Reparation skriver ändringar. Återställning läser data. Att läsa först är säkrare.
Det här skulle jag göra:
- Anslut SD-kortet till din Mac.
- Kopiera inget till det. Radera inget mer.
- Öppna Terminal och kontrollera om macOS fortfarande ser kortet med:
diskutil list - Om det visas, återställ filer till din Macs interna enhet eller en extern enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.
- Börja med Disk Drill. Det är ett av de bättre Mac-verktygen för återställning av SD-kort för raderade foton och videor, och förhandsvisningen hjälper dig att se om filerna är intakta innan du sparar dem.
- Om Disk Drill hittar filer med originalnamn och mappstruktur, återställ dem först.
- Om namnen är borta, sortera resultaten efter filtyp och datum.
Några extra punkter som folk ofta missar:
- Om dina foton importerades till appen Bilder före raderingen, kontrollera Bilder, Senast raderade.
- Om du använde Bildinsamling, kontrollera mapparna Hämtade filer eller Bilder på din Mac.
- Vissa kameror skriver sidovagnsfiler. De hjälper till att identifiera saknade bilder även om huvudbilden är borta.
- exFAT SD-kort brukar gå bättre att återställa än kort med färsk överskrivningsaktivitet. När nya klipp har spelats in sjunker återställningsgraden snabbt.
Om videor är viktigast, testa några återställda klipp först. Videoåterställning är ofta rörigare än återställning av JPG-filer.
Om du också vill ha fler åsikter om appar för återställning av SD-kort på Mac är den här tråden värd att titta på:
bästa rekommendationerna för Mac-återställningsprogram vid dataförlust på SD-kort
Kort version: ja, du har fortfarande en chans. Börja med skrivskyddad återställning, spara filerna någon annanstans och agera snabbt innan någon överskrivning händer.
Ja, du kan fortfarande återställa raderade filer från ett SD-kort på Mac utan säkerhetskopior, men jag skulle hantera det lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @nachtdromer.
Jag skulle inte lägga mycket tid på att rota runt i Finder om filerna är viktiga. Dolda mappar och .Trashes är värda en snabb koll på 10 sekunder, visst, men när du väl vet att kortet upptäcks är det smartare att bevara kortets nuvarande tillstånd och återställa utifrån det. Alltför många fortsätter att återansluta det, förhandsgranska mappar, köra slumpmässiga fixar och undrar sedan varför återställningen blev sämre.
Min syn:
- Om SD-kortet syns i Skivverktyg är det ett gott tecken.
- Om du uppmanas att initiera eller formatera kortet, klicka inte på det.
- Om kortet beter sig instabilt är prioriteten att skapa en diskavbild så fort som möjligt.
- Återställ till din Mac eller en annan enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.
En liten invändning mot båda svaren: folk hoppar ofta direkt till programsökning, men om bilderna/videorna verkligen är oersättliga och kortet visar konstigt beteende som att koppla från, frysa eller monteras sporadiskt, kan det betyda att själva kortet håller på att gå sönder. I så fall kan upprepade skanningar vara tuffa för det. Därför är avbildningssteget viktigare än de flesta foruminlägg får det att låta.
För Mac är Disk Drill förmodligen det enklaste stället att börja på eftersom det hanterar återställning från SD-kort bra, förhandsgranskar hittade filer och låter dig arbeta från en säkerhetskopia i form av en avbild. Det betyder mycket för raderade bilder och videor, särskilt om kortet formaterades eller filsystemet blev skadat. Om skanningen hittar filer med originalnamn, ta dem först innan det rårekonstruerade materialet.
Kolla också sådant som folk missar:
- Spotlight-sökning på din Mac efter filändelser som
.JPG,.MP4,.MOV - importer i Bilder-appen
- molnsynkmappar om du någon gång drog filer dit av vana
- kameraspecifika mappar som
DCIM,PRIVATE,MISC
Om du vill ha en visuell genomgång är denna genomgång av filåterställning från SD-kort på Mac relevant.
Kort version: ja, du har fortfarande en chans, och en ganska bra sådan om inget nytt skrevs till kortet. Bara mixtra inte för mycket med det genom att prova fixar först, eftersom återställning och reparation definitivt inte är samma sak.
Jag skulle dela upp detta i två fall, eftersom deleted och borta för att kortkatalogen gick sönder inte riktigt är samma sak.
Om Finder är tomt men kortet fortfarande monteras, har @nachtdromer och @waldgeist rätt i att du fortfarande har en ganska bra chans. Jag håller också med @mikeappsreviewer på en punkt endast: sluta använda kortet omedelbart. Där jag skiljer mig lite är detta: jag skulle inte slösa mycket tid på att försöka med Mac-fixar om datan är viktigare än kortet.
En sak som inte nämns tillräckligt ofta: kontrollera om filerna någonsin importerades av en annan app som kopierade dem i stället för att flytta dem. Ibland tog Preview, Final Cut-importmappar, Lightroom-kataloger eller till och med meddelandeappar kopior utan att du märkte det. Det är separat från SD-återställning och kan spara mycket besvär.
För faktisk återställning på macOS är Disk Drill ett praktiskt alternativ eftersom det kan skanna flyttbara medier på ett rent sätt och förhandsvisa återställningsbara foton/videor innan de sparas.
Fördelar med Disk Drill:
- enkelt arbetsflöde på Mac
- bra stöd för förhandsvisning
- hanterar vanliga format för kamerakort väl
- användbart både för raderade filer och skadade filsystem
Nackdelar:
- inte gratis för full återställning
- djupa skanningar kan ge röriga filnamn
- videoåterställning är fortfarande osäker om klippen var kraftigt fragmenterade
Min uppfattning: om kortet är stabilt, skanna det en gång och återställ till en annan enhet. Om det kopplas från, fryser eller blir varmt, sluta och överväg först att skapa en avbild eller till och med ett labb om materialet verkligen är oersättligt.
Så ja, ingen säkerhetskopia betyder inte inget hopp. Det betyder bara att varje extra skrivning eller reparationsförsök spelar större roll nu.