Is er gratis schijfherstelsoftware die echt goed is?

Mijn Windows-pc begon schijffouten te vertonen na een plotselinge vastloper, en één schijf werkt nu traag met af en toe problemen bij het openen van bestanden. Ik ben op zoek naar betrouwbare gratis software voor schijfherstel of veilige stappen voor probleemoplossing voordat ik het risico loop gegevens te verliezen of te betalen voor een herstelprogramma.

Ik zou behoorlijk sceptisch zijn over elke lijst die beweert dat er één beste software voor reparatie van harde schijven is. Die uitdrukking wordt gebruikt voor allerlei verschillende problemen, en het juiste hulpmiddel hangt af van wat er daadwerkelijk misging.

Begin met de symptomen van de schijf. Als bestanden ontbreken, de schijf is geformatteerd of deze plotseling als RAW verschijnt, behandel het dan eerst als een taak voor gegevensherstel. Als Windows de schijf ziet maar de partitie weg is of niet-toegewezen lijkt, dan gaat het waarschijnlijk om partitieherstel. Als de schijf traag wordt, vastloopt of slechte sectoren toont, controleer dan eerst de gezondheid van de schijf voordat je iets probeert te repareren. En als hij klikt, schuurt, offline gaat of willekeurig de verbinding verbreekt, stop er dan zoveel mogelijk mee te rommelen en richt je op het redden van de gegevens.

Voor een praktische gereedschapskist zou ik naar deze kijken:

1. Disk Drill

Dit is degene waar ik meestal als eerste naar zou grijpen wanneer het hoofddoel is om bestanden terug te krijgen. Het is bedoeld voor verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-partities, beschadigde bestandssystemen en externe harde schijven die Windows weigert te openen. Een groot pluspunt is dat het een byte-voor-byte-image van een defecte schijf kan maken, zodat je de originele schijf niet blijft belasten terwijl je gegevens probeert te herstellen. Het heeft ook ingebouwde S.M.A.R.T.-monitoring.

2. SeaTools

Goede gratis optie wanneer je probeert uit te zoeken of het probleem logisch van aard is of dat de schijf zelf aan het overlijden is. De korte en lange tests kunnen je snel een beeld geven van de vraag of de schijf defect raakt.

3. TestDisk

Nog steeds een van de betere gratis hulpmiddelen voor reparatie van partitietabellen en opstartsectoren. Als een partitie is verdwenen of Windows de schijf plotseling als niet-toegewezen weergeeft, is TestDisk het overwegen waard. Weet wel dat het tekstgebaseerd is, dus het is niet echt beginnersvriendelijk.

4. Clonezilla

Als de schijf leesbaar is maar na verloop van tijd slechter begint te werken, kloon deze dan voordat je reparaties probeert. Clonezilla is nuttig voor het maken van een volledige kopie of image van de schijf, zodat je daarmee kunt werken in plaats van het origineel te riskeren.

5. CrystalDiskInfo

Dit is de moeite waard om geïnstalleerd te houden, zelfs wanneer er niets mis is. Het bewaakt S.M.A.R.T.-gegevens, schijftemperatuur en andere waarschuwingssignalen die kunnen opduiken voordat Windows fouten begint te geven.

6. Victoria HDD/SSD

Meer een geavanceerd hulpmiddel, maar nuttig voor oppervlaktescans en het gedetailleerd controleren van slechte sectoren. Ik zou een beginner hier niet als eerste naartoe sturen, maar het kan je veel vertellen over wat er met de schijf gebeurt.

Het belangrijkste is om niet willekeurig reparatiehulpmiddelen te blijven uitvoeren op een schijf die duidelijk defect raakt. Als hij klikt, uit Windows of BIOS verdwijnt, vastloopt tijdens het kopiëren of steeds nieuwe slechte sectoren krijgt, herstel of maak dan een back-up van wat je kunt en vervang de schijf. Als hij helemaal niet wordt gedetecteerd of duidelijke mechanische geluiden maakt, sla dan de doe-het-zelf-softwareaanpak over en neem contact op met een professionele herstelservice. Software kan helpen bij schade aan het bestandssysteem of partities, maar het gaat geen koppen, motoren of platters repareren.

CHKDSK is geen onschuldige eerste stap wanneer de schijf zich al ziek gedraagt. Als de schijf traag is, vastloopt of blijft hangen bij bepaalde bestanden, behandel dat dan eerst als een mogelijk defecte schijf, niet als een Windows-probleem om te repareren. Te vroeg reparaties uitvoeren kan van een leesbare puinhoop een minder leesbare puinhoop maken.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer’s onderscheid tussen herstel, partitlereparatie en diagnostiek, maar ik zou de volgorde nog directer formuleren: kopieer eerst de belangrijke bestanden en test daarna pas. Als normaal kopiëren vastloopt, blijf dan niet urenlang dezelfde enorme map opnieuw proberen. Probeer kleinere batches, sla probleem­bestanden over, of maak een image/kloon voordat je reparaties uitvoert. CrystalDiskInfo en SeaTools zijn goede gratis controles, maar het zijn controles, geen magische reparatieknoppen.

Voor echte gratis probleemoplossing biedt Windows zelf al enkele van de veiligere basisopties: controleer Event Viewer op Disk/Ntfs-waarschuwingen, bekijk de SMART-status met CrystalDiskInfo, voer de diagnostische tool van de fabrikant uit, en overweeg pas nadat je gegevens veilig zijn chkdsk /scan of chkdsk /f. Disk Drill en vergelijkbare tools zijn meer bedoeld om bestanden te herstellen dan om de schijf zelf te repareren, wat nog steeds nuttig kan zijn als het bestandssysteem beschadigd is, maar verwar ik heb mijn bestanden terug niet met de schijf is gerepareerd. Als SMART opnieuw toegewezen/in afwachting zijnde sectoren toont of de schijf steeds wegvalt, dan is vervanging de reparatie.

Of dit een SSD of een draaiende harde schijf is, maakt hier veel uit. Een trage HDD met slechte reads is één soort probleem. Een trage SSD met fouten bij bestandstoegang kan een ander soort probleem zijn, en tools voor oppervlaktereparatie zijn op SSDs een stuk minder zinvol.

Ik zou voorzichtig zijn met het woord reparatie. De meeste gratis tools die zeggen dat ze schijven repareren, doen in werkelijkheid één van de volgende drie dingen: metadata van het bestandssysteem herstellen, de gezondheid van de schijf controleren, of bestanden proberen terug te halen. Ze repareren geen versleten flashcellen, defecte koppen, zwakke motoren, kapotte USB-bridgeboards, of een schijf die steeds offline gaat. Als de schijf fysiek faalt, is de beste reparatiesoftware een nieuwe schijf en een back-up.

Een detail dat mensen vaak overslaan is het verbindingspad. Als dit een externe schijf is, ga er dan niet meteen van uit dat de schijf zelf slecht is voordat je een andere USB-kabel, andere poort en idealiter geen hub hebt geprobeerd. Sommige externe schijven gedragen zich half dood als de behuizing, kabel of voeding instabiel is. Als het een interne SATA-schijf in een desktop is, kan een slechte SATA-kabel of losse stroomconnector ervoor zorgen dat Windows schijffouten logt en de schijf tergend traag wordt. Dat is goedkoop uit te sluiten en minder riskant dan urenlang reparatietools draaien.

Mijn volgorde zou ongeveer zo zijn:

1. Stop met nieuwe bestanden op die schijf op te slaan.
  2. Kopieer eerst de belangrijkste dingen, niet de hele schijf in één enorme slepen-en-neerzetten-actie.
  3. Controleer Windows Event Viewer op Disk-, storahci-, iaStor- of Ntfs-fouten rond het moment van de vastlopers.
  4. Controleer SMART met iets als CrystalDiskInfo.
  5. Als het een HDD is, gebruik dan het diagnoseprogramma van de schijffabrikant nadat de belangrijke gegevens zijn gekopieerd.
  6. Als het een SSD is, controleer dan de eigen tool van de SSD-fabrikant op firmware, slijtageniveau, reserveblokken en mediafouten.
  7. Denk pas daarna aan CHKDSK of partitieherstel.

Ik ben iets minder anti-CHKDSK dan sommige mensen, maar ik ben het eens met de waarschuwing over timing. chkdsk /scan is meestal een redelijke eerste blik op een stabiele schijf omdat het niet hetzelfde soort offline reparatiepass plant, maar als de schijf hangt, wegvalt of minuten nodig heeft om een map te openen, kan zelfs alleen scannen de resterende goede reads verspillen. chkdsk /f en vooral alles waarbij slechte sectoren worden gecontroleerd, moeten wachten totdat je bestanden veilig zijn.

Voor gratis tools zijn de saaie meestal het best:

CrystalDiskInfo voor een snelle SMART-uitlezing.

SeaTools, WD Dashboard, Samsung Magician, Crucial Storage Executive, enzovoort, afhankelijk van het merk.

TestDisk als de partitietabel het probleem is, maar lees de schermen goed omdat het wijzigingen kan wegschrijven.

Robocopy als normaal kopiëren steeds stopt. Iets als één map tegelijk kopiëren met het aantal retries omlaag is beter dan Explorer voor altijd laten vastlopen.

Disk Drill en vergelijkbare hersteltools zijn zinvoller wanneer de taak is haal mijn bestanden terug, niet maak de schijf weer gezond. Als je er een gebruikt, herstel dan naar een andere fysieke schijf. Bestanden terugzetten op dezelfde beschadigde schijf is hoe mensen van een slechte middag een nog slechtere maken.

Het andere dat ik zou vermijden is elk programma voor slechte sectoren dat beweert de schijf te kunnen regenereren of sectoren permanent te kunnen repareren. Op moderne schijven handelt de schijffirmware remapping al af wanneer dat mogelijk is. Als het aantal pending of reallocated sectors stijgt, geneest software dat niet. In het beste geval dwingt het de schijf om met zwakke sectoren om te gaan. In het slechtste geval bewerkt het een falende schijf net zo lang tot nog meer gegevens onleesbaar worden.

Dus ja, er is goede gratis software, maar niet echt in de zin van klik op repareren en vertrouw erop. Goede gratis probleemoplossing is vooral diagnose, klonen of kopiëren, en beperkte reparatie van het bestandssysteem nadat de gegevens beschermd zijn. Als de schijf nog onder garantie valt, controleer dan ook de garantiestatus. Als er iets op staat dat je niet kunt vervangen en de schijf geluiden maakt of uit de BIOS verdwijnt, stop dan met doe-het-zelfwerk en beslis of professionele gegevensherstel de kosten waard is.

Defragmenteer het niet.

Dat klinkt vanzelfsprekend, maar mensen doen het nog steeds omdat Windows een knop Optimaliseren heeft en oud advies op internet zegt dat je eerst de schijf moet opschonen. Als de schijf leesfouten geeft of vastloopt, zorgt defragmenteren van een HDD er alleen voor dat die een enorme hoeveelheid extra werk moet doen. Bij een SSD is het herstellen van sectoren en denken in termen van defragmentatie meestal sowieso het verkeerde model. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van een heleboel registeropschoonprogramma’s, driver-updaters of pc-reparatiesuites. Ze kunnen het systeem drukker laten lijken zonder iets aan de schijf zelf te doen.

De gratis software die echt goed is, is meestal saai en beperkt in scope. CrystalDiskInfo vertelt je of de schijf meldt dat er problemen zijn. De diagnostische tool van de fabrikant vertelt je of de leverancier vindt dat de schijf defect raakt. CHKDSK kan schade aan het bestandssysteem herstellen, maar het is geen gezondheidsbehandeling voor de schijf. TestDisk kan helpen als de partitie-indeling beschadigd is geraakt. Dat zijn allemaal nuttige hulpmiddelen, maar geen daarvan moet worden gezien als een veilige knop om alle fouten te herstellen.

Een kleine kanttekening bij herstelprogramma’s: veel daarvan zijn beter in het laten zien wat mogelijk herstelbaar is dan in het daadwerkelijk repareren van iets. Disk Drill, Recuva, PhotoRec, R-Studio, wat je ook kiest, de belangrijke regel blijft hetzelfde: herstel naar een andere fysieke schijf. Zet herstelde bestanden niet terug op de probleemschijf. Die fout is makkelijk te maken als je haast hebt, en het kan precies de ruimte overschrijven die je nog nodig hebt.

Als je gewoon een snel en praktisch stappenplan nodig hebt, zou ik dit doen: koppel alle onnodige schijven los zodat je niet per ongeluk de verkeerde kiest, kopieer eerst de onvervangbare bestanden, controleer SMART en beslis dan of de schijf het waard is om verder te testen. Als de schijf de gezondheidscontroles doorstaat en het probleem op NTFS-corruptie lijkt, dan is CHKDSK logisch. Als SMART er slecht uitziet, de schijf verdwijnt of kopieeracties steeds vastlopen op dezelfde gebieden, stop dan met proberen die te repareren en vervang hem. Gratis tools zijn prima voor diagnose en herstelpogingen, maar een defecte schijf wordt niet ineens weer betrouwbaar alleen omdat software hem door één scan heen heeft laten strompelen.