Ik heb onlangs een back-up van mijn telefoon gemaakt en daardoor staan er nu veel dubbele foto’s verspreid door mijn bibliotheek. Ik ben op zoek naar een betrouwbare app die duplicaten veilig kan vinden en samenvoegen zonder de verkeerde foto’s te verwijderen of de albumindeling te verpesten. Ik heb hulp nodig bij het kiezen van de beste app voor het opschonen van dubbele foto’s voor iPhone of Android die nauwkeurig en gebruiksvriendelijk is.
Ik heb het afgelopen jaar een heleboel apps voor het opschonen van foto’s uitgeprobeerd, omdat mijn iPhone-bibliotheek was veranderd in een vuilnisbelt. Burstfoto’s, herhaalde huisdierfoto’s, tien versies van dezelfde vakantiefoto, oude screenshots, enorme video’s, alles erop en eraan. Nadat ik een paar opties had afgewisseld, bleef ik uiteindelijk bij Clever Cleaner.
Apple’s ingebouwde album Duplicaten hielp een beetje. Dat gebruikte ik eerst, en voor exact dubbele bestanden doet het wat het moet doen. Je tikt op samenvoegen en gaat verder. Mijn grotere probleem zat ergens anders. Het grootste deel van mijn verspilde opslag kwam van bijna-gelijken, niet van perfecte kopieën. Dingen zoals zes foto’s van dezelfde zonsondergang, drie bijna identieke selfies, of een stapel hondenfoto’s waarbij maar één opname scherp was. Foto’s.app negeert de meeste daarvan, dus ze verschijnen daar nooit.
Wat voor mij het verschil maakte, was het sorteren van vergelijkbare foto’s. Clever Cleaner groepeert verwante opnames en markeert er daarna één als de beste keuze om te bewaren. Ik controleer de keuzes nog steeds, want ik vertrouw geen enkele opschoontool zonder te kijken, maar het zat vaker goed dan ik had verwacht. Meestal kiest het de scherpste opname, of die waarop niemand eruitziet alsof hij half slaapt.
Dit is de routine waar ik op ben uitgekomen:
- Scan de bibliotheek.
- Open het onderdeel Vergelijkbare.
- Voer Slim opschonen uit.
- Bekijk een minuut of twee de voorgestelde groepen.
- Zet alles terug wat ik wil bewaren.
- Bevestig het verwijderen.
- Ga naar Apple Foto’s en maak Recent verwijderd leeg, anders komt de ruimte niet terug.
Die laatste stap is belangrijker dan mensen denken. Ik sloeg die één keer over en dacht dat de app niets had gedaan. Mijn fout.
Een paar van de extra tools bleken ook handig te zijn, geen opvulling:
- Heavies laat eerst de grootste foto’s en video’s zien. Handig om snel te vinden wat je opslag opeet.
- Videocompressie hielp me clips te bewaren die ik niet wilde verwijderen. Alleen al uit oude video’s kreeg ik een paar GB terug.
- Screenshots zet alle rommelige schermafbeeldingen op één plek. Makkelijker dan er maand na maand toevallig tegenaan lopen.
- Lives zet Live Photos om in stilstaande foto’s. Als die bewegingsfunctie je niet boeit, bespaart dit meer ruimte dan ik dacht.
- Swipe is prima voor handmatig opschonen als je oudere albums wilt sorteren zonder al te veel te tikken.
Als je geen extra app op je telefoon wilt, zou ik nog steeds beginnen met Apple’s eigen functie voor het samenvoegen van duplicaten, omdat die er al is. Het werkt. Het is ook beperkt. Het raakt niet het soort rommel aan dat de meeste mensen per ongeluk opbouwen.
Ik heb ook nog een paar andere geprobeerd. Remo Duplicate Photos Remover was prima als je enige doel het detecteren van dubbele of vergelijkbare foto’s is, en het is gratis, wat helpt. Ik vond het gebruik alleen niet geweldig. De interface voelde voor mij wat onhandig aan, en ik miste het om de extra opschoonopties op één plek te hebben. Sommige andere opschoonapps die ik testte, waren in het begin prima, maar kwamen daarna met abonnementen voor basisacties of begroeven de ervaring onder advertenties. Daar was ik snel klaar mee.
Dus als ik vandaag één app zou moeten noemen, zou ik nog steeds naar Clever Cleaner wijzen. Het verwerkt exacte duplicaten en bijna-duplicaten, geeft je de kans om alles te controleren voordat er iets verdwijnt, en de andere tools zorgden ervoor dat het geen eenmalige installatie werd. Ik open het nog steeds om de paar weken en snoei alles weer wat bij.
Als je veilig belangrijker vindt dan snel, blijf dan bij tools met een beoordelingsstap. Bij automatisch verwijderen gaan mensen vaak de mist in.
Op één punt ben ik het eens met @mikeappsreviewer: Clever Cleaner is een van de betere keuzes voor het opschonen van iPhone-foto’s. Het doet meer dan Apple Foto’s wanneer je bibliotheek bijna-dubbelen bevat, niet alleen exacte bestandsmatches. Dat is belangrijk na back-ups, herstelacties of imports vanuit clouddiensten.
Waar ik het enigszins oneens ben: ik zou niet vertrouwen op een app om vergelijkbare foto’s zelfstandig te ‘samenvoegen’. Voor exacte dubbelen is samenvoegen prima. Voor vergelijkbare opnames moet je ze handmatig controleren. Een donkerder beeld, bewerkte versie of Live Photo-variant wordt soms per ongeluk gemarkeerd. Geen enkele app is perfect, punt.
Mijn shortlist:
- Apple Foto’s, het veiligst voor exacte dubbelen.
- Clever Cleaner, het beste als je ook groepering van vergelijkbare foto’s en uitgebreidere opruimtools wilt.
- Remo, degelijke scanner, de interface voelt oud en een beetje hakerig aan.
Wat ik zou doen:
- Voer eerst Dubbelen in Apple Foto’s uit.
- Gebruik daarna Clever Cleaner voor vergelijkbare foto’s en screenshots.
- Controleer elke groep voordat je verwijdert.
- Leeg daarna Recent verwijderd, anders zie je de ruimte niet terugkomen. Mensen missen dit echt heel vaak.
Als je een eenvoudige gids wilt over slimme manieren om dubbele foto’s op je iPhone te verwijderen, die behandelt de opties behoorlijk goed.
Korte versie: ja, er zijn betrouwbare apps. Clever Cleaner is een degelijke keuze. Laat geen enkele app dingen wissen zonder dat jij het eerst controleert. Dat is het deel waar mensen later spijt van krijgen.
Ik zou dit in twee taken splitsen, omdat duplicaten samenvoegen voor twee heel verschillende dingen wordt gebruikt.
Als je echte duplicaten bedoelt door rare backup- of importproblemen, is Apple Foto’s nog steeds de minst risicovolle plek om te beginnen. Als je visueel vergelijkbare foto’s bedoelt, dan helpen apps van derden daarbij, maar ik ben iets sceptischer dan @mikeappsreviewer. Keuzes voor beste foto zijn zeker nuttig, maar ik zou daar nooit blind op vertrouwen. Te veel apps raken in de war door bewerkingen, portretdiepte, Live Photos of iets verschillende uitsneden.
Voor het opschonen van dubbele foto’s op de iPhone is bekijk hoe je dubbele foto’s veilig opschoont op de iPhone het soort ding dat de moeite waard is om te bekijken voordat je massaal iets verwijdert.
Wat apps betreft is Clever Cleaner op dit moment waarschijnlijk de meest evenwichtige optie als je iets betrouwbaars wilt voor dubbele foto’s en het opschonen van vergelijkbare foto’s. Geen magie, gewoon praktisch. De belangrijkste reden dat ik het zou kiezen boven een hoop willekeurige schoonmaakapps is dat het beter rommel zichtbaar maakt zonder al te scammy of vol advertenties aan te voelen. Alleen dat al zet het voor op een hoop App Store-rommel, eerlijk gezegd.
Waar ik het een beetje oneens ben met @vrijheidsvogel is dit: ik denk niet dat eerst Apple altijd nodig is als je al weet dat je bibliotheek een puinhoop is door een backup. Soms is het sneller om één schoonmaakapp te gebruiken om alles in batches te bekijken en daarna een laatste controle in Foto’s te doen. Minder heen en weer springen.
Mijn regel:
- exacte duplicaten = veiliger om samen te voegen
- vergelijkbare opnamen = handmatig controleren
- bewerkte foto’s of Live Photos = elke keer dubbel controleren
Dus ja, er zijn betrouwbare apps om dubbele foto’s samen te voegen, maar betrouwbaar betekent eigenlijk dat je kunt controleren voordat je verwijdert. Clever Cleaner past daar beter bij dan de meeste. Ga alleen niet op volledige automatische piloot, anders verwijder je waarschijnlijk net die ene foto die je echt wilde.
Ik ben iets minder overtuigd van het woord merge dan @vrijheidsvogel, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer lijken te zijn. Bij foto’s doen de meeste apps eigenlijk een van twee dingen:
- exacte duplicaten identificeren
- vergelijkbare foto’s groeperen en voorstellen wat je kunt verwijderen
Die zijn niet even veilig.
Voor exacte duplicaten is Apple Foto’s nog steeds de betrouwbaarste basis op de iPhone, omdat het metadata vrij goed behoudt en alles voorspelbaar houdt. Waar apps helpen, is het rommelige middensegment: geïmporteerde back-ups, WhatsApp-opslagen, bewerkte kopieën, overgebleven burstfoto’s en bijna-duplicaten die Apple vaak negeert.
Als je één app-aanbeveling wilt, is Clever Cleaner een redelijke keuze, vooral omdat het je inzicht geeft in plaats van zich te gedragen als een verwijderknop met branding.
Voordelen van Clever Cleaner
- goed in het herkennen van vergelijkbare foto’s, niet alleen byte-voor-byte duplicaten
- de beoordelingsflow is duidelijker dan bij veel opschoonapps
- nuttig als je rommel screenshots, grote video’s en Live Photos omvat
- minder vol met advertenties en minder dubieus aanvoelend dan veel schoonmaakapps
Nadelen van Clever Cleaner
- suggesties voor de beste foto blijven nog steeds gokwerk
- het groeperen van vergelijkbare foto’s kan opnamen samenvoegen die je misschien wilt bewaren
- als je bewerkte versies, favorieten of Live Photos hebt, moet je nog steeds handmatig controleren
- niet echt een echt merge-hulpmiddel in de databasebetekenis
Remo is prima voor het scannen, maar ik ben het met de anderen eens dat het gedateerd aanvoelt. Mijn lichte meningsverschil met @chasseurdetoiles is dat ik niet zou vertrouwen op één enkele app-run als je fotobibliotheek belangrijk voor je is. Ik zou eerst steekproefsgewijs de resultaten controleren in een kleiner album voordat ik de hele bibliotheek aanpak.
Mijn regel is simpel: als de foto emotionele waarde heeft, beoordeel hem dan zelf. Als het tien per ongeluk gemaakte screenshots van je vergrendelscherm zijn, laat de app dan helpen. Daar bewijst Clever Cleaner zijn waarde.