iPhone-vertraging wordt na verloop van tijd erger - is het gewoon ouderdom of kan het worden opgelost?

Mijn iPhone is de afgelopen maanden steeds trager geworden. Apps doen er langer over om te openen, scrollen voelt schokkerig aan en de batterij lijkt ook sneller leeg te lopen. Ik weet niet zeker of dit normale veroudering is, een opslagprobleem of iets wat ik daadwerkelijk kan oplossen, dus ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de vertraging veroorzaakt en welke stappen hem mogelijk sneller kunnen maken.

Ik liep steeds tegen één irritant probleem met iPhone-vertragingen aan. De meeste handleidingen behandelen het alsof het één probleem is met één oplossing. Bij mij was dat helemaal niet zo. De vertraging veranderde afhankelijk van wanneer die opdook, in welke app ik zat en of de telefoon warm was, vol zat of gewoon wat ouder werd. Dit is het overzicht dat ik eerder graag had gehad.

Wanneer alleen een paar apps traag aanvoelen

Als het probleem in één of twee apps opduikt, begin dan daar eerst. Ik zag dit bij een kaartapp en één sociale app. De rest van de telefoon voelde normaal aan.

Het eerste wat ik deed, was de App Store controleren en alles updaten. Na grote iOS-updates werken sommige apps slecht totdat hun ontwikkelaars ze patchen. Een oude appversie plus een nieuwe iOS-versie is een veelvoorkomende puinhoop.

Als de app al bijgewerkt was en nog steeds traag bleef, verwijderde ik hem en installeerde ik hem opnieuw. Dit hielp meer dan de telefoon opnieuw opstarten. Opnieuw installeren wist gecachte rommel en tijdelijke bestanden die langer blijven hangen dan je zou denken.

Nog iets dat mensen overslaan: je verbinding. Als een app afhankelijk is van live data, kaarten, feeds, video of cloudsynchronisatie, zorgt zwak internet ervoor dat die traag aanvoelt, zelfs als de telefoon zelf prima werkt. Ik heb eerder mijn telefoon de schuld gegeven en toen bleek het gewoon slechte wifi te zijn.

Waarom de telefoon traag wordt tijdens het opladen

Dit is hitte. Simpel, maar makkelijk te missen.

Opladen maakt de telefoon warmer. Hem tegelijk gebruiken, vooral voor gamen, video, navigatie of cameradingen, drijft de temperatuur verder op. iPhones vertragen zichzelf als ze te warm worden. Dat is expres. Het beschermt de batterij en interne onderdelen.

Wat mij meteen hielp:

Haal het hoesje eraf tijdens het opladen

Laat zware apps met rust tot het opladen klaar is

Houd hem uit direct zonlicht

Laad hem niet op in een hete auto

Ik had een periode waarin mijn telefoon elke avond kapot leek. Uiteindelijk bleek dat ik hem op een bankkussen aan het opladen was met het hoesje eromheen, terwijl ik video keek. Slechte combinatie. Zodra de telefoon afkoelde, was de vertraging weg.

Wanneer de vertraging er in weken of maanden insluipt

Dit voelt erger omdat het lijkt alsof de telefoon langzaam aan het opgeven is. In mijn geval was het geen kapotte hardware. Het waren twee saaie dingen.

Batterijconditie

Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie.

Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, gaat iOS de prestaties agressiever beheren zodat de telefoon niet uitvalt onder belasting. Vertaald: minder snelheid. Als je dat punt bereikt, kost een batterijvervanging veel minder dan een nieuwe telefoon kopen, en voor veel mensen brengt het de telefoon snel weer terug naar normale snelheid.

Opslag

Deze trof mij harder dan batterijslijtage.

iOS heeft ademruimte nodig. Zodra de vrije opslag laag wordt, grofweg onder de 10 tot 15 procent, begint het systeem benauwd aan te voelen. Wisselen tussen apps gaat stroever. De camera opent langzamer. Het toetsenbord hapert. Kleine vertragingen stapelen zich op totdat de hele telefoon vermoeid aanvoelt.

Bij mij waren foto’s het grootste probleem. Ze met de hand opruimen was vreselijk. Ik was een keer bijna een uur bezig en maakte amper verschil. Wat het beheersbaar maakte, was Clever Cleaner. Het tabblad Similars groepeerde bijna identieke foto’s bij elkaar en markeerde een beste opname, zodat ik niet burstfoto’s één voor één hoefde te sorteren als een soort stagiair. Het tabblad Heavies liet eerst de grootste bestanden zien, wat snel tijd scheelde.

Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, nam de vertraging die ik al maanden merkte flink af. Eén dom detail: vergeet Recent verwijderd in Foto’s niet. Spullen blijven daar 30 dagen staan en nemen nog steeds opslag in beslag totdat je het zelf leegt. Ik vergat dit een keer en dacht dat de opruimapp loog lol.

Een paar instellingen die het waard zijn om sowieso te wijzigen

Deze losten niet elk geval op zichzelf op, maar ze maakten wel verschil.

Schakel Ververs op achtergrond uit voor apps waarvan het je niet uitmaakt of ze op de achtergrond updaten.

Pad: Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond

Ik ontdekte massa’s apps die zonder goede reden achtergrondtaken deden. Winkelapps hoeven niet de hele dag actief te zijn.

Schakel Verminder beweging in.

Pad: Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging

Dit vervangt veel animaties door eenvoudigere overgangen. De telefoon voelt hierna sneller aan, zelfs als de ruwe snelheid niet veel veranderde. Beleving telt hier, en op oudere iPhones merkte ik het meteen.

Start de telefoon één keer per week opnieuw op

Ik negeerde dit advies vroeger. Toen probeerde ik het regelmatig en irritant genoeg hielp het. Het ruimt tijdelijke rommel van normaal gebruik op en vermindert de langzame opbouw van vertraging.

Wat ik als eerste zou controleren, op volgorde

Als je iPhone in één app hapert, update of herinstalleer de app

Als hij traag is terwijl hij is aangesloten, pak dan de hitte aan

Als hij na verloop van tijd langzamer is geworden, controleer dan de batterijconditie en vrije opslag

Ruim daarna verversen op achtergrond op, verminder beweging en start hem opnieuw op

Die volgorde bespaarde me tijd. De truc is uitzoeken met welk soort vertraging je te maken hebt voordat je willekeurige oplossingen gaat toepassen.

Leeftijd speelt mee, maar iPhone-vertraging is vaak een combinatie van batterijsijtage, iOS-overbelasting en veranderde instellingen. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je eerst de batterij en opslag moet controleren. Ik ben het wel een beetje oneens over wekelijks opnieuw opstarten. Als je elke week moet herstarten om hem bruikbaar te houden, is er iets anders mis.

Een paar dingen die ik zou controleren en die niet zijn genoemd:

1. Analyselogboeken.
    Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens.
    Als je ziet dat dezelfde app of hetzelfde proces steeds opnieuw crasht, vertraagt die app je telefoon.

2. Mail en widgets.
    Te veel mailaccounts die vaak pollen, plus widgetstapels, live weer, sport- en aandelenapps, zorgen allemaal voor extra achtergrondbelasting. Verwijder de rommel. Stel mail ophalen in op handmatig of elk uur.

3. Safari-rommel.
    Als Safari traag aanvoelt, wis dan websitegegevens. Ruim ook oude tabbladen op. Mensen houden 200 tabbladen open en doen dan verbaasd lol.

4. Gedrag van de iOS-versie.
    Sommige oudere iPhones werken slechter op de nieuwste iOS. Niet altijd. Als de vertraging direct na een update begon, wacht dan op de volgende patch voordat je de hardware de schuld geeft.

5. Batterijverbruik plus vertraging tegelijk.
    Dat wijst op achtergrondactiviteit. Ga naar Instellingen > Batterij en kijk welke apps in de afgelopen 24 uur en 10 dagen de meeste stroom hebben verbruikt. Als één app absurd lijkt, verwijder die dan.

Als de opslag bijna vol is, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard voor het opruimen van foto’s. Deze review legt uit waarom mensen het beoordelen als een beste gratis iPhone-cleaner-app om snel ruimte vrij te maken: beste gratis iPhone-cleaner-app om opslag vrij te maken

Als de batterijconditie onder de 80 procent zit, vervang dan de batterij voordat je de telefoon vervangt. Bij oudere iPhones lost dat veel meer op dan mensen verwachten.

Niet altijd gewoon leeftijd. Soms is het leeftijd, soms is het één slechte instelling, en soms doet iOS te veel op de achtergrond.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer en @viajantedoceu dat batterij/opslag grote verdachten zijn, maar ik zou ook één ding checken dat mensen vreemd genoeg negeren: Energiebesparingsmodus. Als die van jou altijd aan staat omdat de batterij achteruitgaat, kan de telefoon traag aanvoelen nog voordat hij echt oud is.

Een paar extra dingen waar ik naar zou kijken:

• Controleer of je iPhone aan het indexeren is na een update. Zoeken in Foto’s, Spotlight en achtergrondverwerking kunnen ervoor zorgen dat hij een dag of twee haperig aanvoelt.
  • Schakel onnodige locatietoegang uit. Een hoop apps die op Altijd staan kunnen de batterij leegtrekken en extra achtergrondactiviteit toevoegen.
  • Schakel Live Activiteiten uit als je die veel gebruikt. Sport-, bezorg- en ritapps, al dat soort dingen telt op.
  • Als de telefoon minder dan 3 tot 5 GB vrij heeft, zou ik snel ruimte vrijmaken. Niet later, nu.

Klein meningsverschil met het idee van wekelijks herstarten. Handig? Zeker. Verplicht? Niet echt. Als de telefoon zich alleen goed gedraagt na constant opnieuw opstarten, is er waarschijnlijk iets anders mis.

Kijk ook bij Instellingen > Batterij en zie of één app absurd veel stroom verbruikt. Dat is vaak de echte aanwijzing.

Als je opslag vol staat met foto’s/video’s, is Clever Cleaner eigenlijk handig om duplicaten en grote bestanden op te ruimen zonder dat het een project voor een hele middag wordt. Dat is een van de snellere manieren om ruimte vrij te maken op een iPhone.

En als je een betere visuele gids wilt, is dit een degelijke stapsgewijze uitleg van een iPhone cleaner-app.

Mijn directe versie:

• Batterijconditie onder 80% = batterij vervangen
  • Opslag bijna vol = opruimen
  • Vertraging begon direct na iOS-update = wachten op patch
  • Slechts één app is traag = app-probleem, geen telefoonprobleem

Als batterijverbruik en vertraging in de loop van maanden samen zijn opgekomen, zou ik eerder wedden op achtergrondactiviteit + versleten batterij dan op oudetelefoonsyndroom tbh.