Lagringsplassen på iPhonen min blir stadig full, selv etter at jeg har slettet ubrukte apper og gamle bilder. Jeg ser etter en trygg, regelmessig rutine for å fjerne søppelfiler, hurtigbuffer og midlertidige data uten å miste noe viktig.
Start med Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og vent til beregningen er ferdig. Det gir deg en mye bedre oversikt over hva du bør ta tak i enn å slette filer tilfeldig.
I de fleste tilfeller er ikke problemet mystiske «søppelfiler». iPhone samler ikke opp søppel på samme måte som Windows-PC-er kan gjøre, og oppryddingsapper kan uansett ikke fjerne systemfiler i iOS. Lagringsplassen brukes vanligvis av glemte nedlastinger, dupliserte bilder, skjermbilder, store videoer, appdata og hurtigbuffer.
Bilder er vanligvis det første jeg ser på, fordi det er der jeg pleier å frigjøre mest plass. Det er tungvint å gå gjennom tusenvis av bilder manuelt, så jeg bruker Clever Cleaner. Den søker etter dupliserte og lignende bilder, skjermbilder, Live Photos og store videoer. Behandlingen skjer lokalt, det finnes ingen annonser, og gratisversjonen dekker vanlig opprydding ganske godt.
Min vanlige fremgangsmåte ser slik ut:
- Last ned Clever Cleaner, og gi appen tilgang til bildebiblioteket.
- Gå til Lignende, og sjekk gruppene med duplikater eller nesten identiske bilder. Appen foreslår hvilket bilde du bør beholde, men du kan endre valgene før du sletter noe.
- Se gjennom Videoer for å finne gamle opptak og uvanlig store filer.
- Sjekk Skjermbilder og Live Photos. Begge kan i det stille bruke overraskende mye lagringsplass.
- Bruk Smart opprydding hvis du vil gå raskt frem. Hvis du foretrekker å ta stilling til hvert bilde selv, bruker du Sveip-modusen.
- Åpne deretter den vanlige Bilder-appen, og tøm Nylig slettet. Frem til du gjør det, opptar de slettede bildene og videoene fortsatt lagringsplass.
Når du har fått kontroll over bildebiblioteket, er det noen andre steder det er verdt å sjekke. Jeg avlaster eller sletter apper jeg ikke har brukt på en stund, fjerner nedlastede serier og musikk fra strømmeapper og sletter gamle filer fra Filer-appen. Meldinger kan også inneholde svært store vedlegg, og du kan slette disse uten å fjerne hele samtaler. For apper som Telegram, som har egne innstillinger for hurtigbufferen, kan det også hjelpe å tømme hurtigbufferen.
Albumet Nylig slettet er lett å overse. Første gang jeg fjernet rundt 500 bilder, endret den tilgjengelige lagringsplassen seg nesten ikke fordi alt fortsatt lå der. Da jeg tømte albumet, fikk jeg umiddelbart tilbake flere gigabyte.
En rask opprydding med noen ukers mellomrom er mye mindre irriterende enn å vente til telefonen ikke har mer ledig plass. Ved å bruke 10 eller 15 minutter på dette har jeg unngått advarselen «Lagringsplassen er nesten full», og jeg trenger ikke lenger å slette ting i all hast før jeg tar opp en video eller installerer en iOS-oppdatering.
Hvis iCloud-bilder er slått på, må du behandle bilderydding som sletting i hele biblioteket, ikke bare som rydding på telefonen. Når du fjerner et bilde fra iPhone, fjernes det også fra de andre synkroniserte Apple-enhetene dine. Kontroller at alt viktig er sikkerhetskopiert et annet sted før du tømmer Nylig slettet.
@neonguru har rett i at det vanligvis ikke finnes en skjult haug med «søppel» som venter på å bli slettet av en ryddeapp. Det større problemet er appdata som fortsetter å vokse. Apper for sosiale medier, podkaster, video, nettlesing og meldinger kan samle opp flere gigabyte selv om selve appen ser liten ut.
En rutine hver tredje eller fjerde uke er nok for de fleste:
- Sjekk Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og vær oppmerksom på Dokumenter og data, ikke bare størrelsen på appen.
- Åpne strømme-, podkast-, kart- og musikkapper, og fjern nedlastinger for frakoblet bruk i hver enkelt app.
- Se gjennom store vedlegg i Meldinger. Videoer og gjentatte bilder fra gruppechatter er vanlige lagringssluk.
- Slett nettstedsdata i Safari hvis du ikke har noe imot å logge på enkelte nettsteder igjen. Du finner dette under Innstillinger > Apper > Safari.
- Sjekk Filer, spesielt Nedlastinger og På min iPhone, og tøm deretter Nylig slettet i Filer.
- Start telefonen på nytt, og gi lagringsoversikten tid til å oppdatere seg.
Det er en viktig forskjell mellom å avlaste og å slette en app. Avlasting fjerner selve appen, men beholder dokumentene og dataene. Det er tryggere, men kan frigjøre svært lite plass hvis det er dokumentene og hurtigbufferen som er det egentlige problemet. Sletting og ny installasjon kan frigjøre mer plass, men gjør dette bare etter at du har bekreftet at appen lagrer informasjonen din i en konto eller skytjeneste. Enkelte spill, opptaksapper, autentiseringsapper og redigeringsverktøy kan ha lokale data som ikke kan gjenopprettes.
Clever Cleaner kan gjøre det mindre omstendelig å sortere et stort bildebibliotek, men gå gjennom grupper med lignende bilder i stedet for automatisk å godta alle foreslåtte slettinger. Nesten identiske bilder kan ha ulike ansiktsuttrykk, redigeringer, oppløsninger eller eksponeringsinnstillinger som du ønsket å beholde. Ingen tredjeparts ryddeapp bør trenge tilgang til uvedkommende data eller hevde at den kan rydde i iOS-systemfiler.
Jeg ville unngått å gjøre tømming av hurtigbufferen til en daglig vane. Hurtigbuffere kommer ofte tilbake fordi de hjelper apper med å laste raskere, så gjentatt tømming skaper ekstra arbeid uten å spare mye lagringsplass på lang sikt. En månedlig kontroll, kombinert med å holde omtrent 10 % av lagringsplassen på telefonen ledig når det er mulig, er mer praktisk. Hvis «Systemdata» forblir uvanlig stort i flere dager etter en omstart og en iOS-oppdatering, er det tryggere å ta en fullstendig kryptert sikkerhetskopi og deretter gjenopprette telefonen enn å installere stadig mer aggressive ryddeapper.
Ærlig talt er det smartere å stoppe opphopningen før den skjer, i stedet for å gjennomføre et oppryddingsritual med noen ukers mellomrom. Hvis du slår på Optimaliser iPhone-lagring under Innstillinger > Bilder, lagres bildene i full oppløsning i iCloud, mens telefonen beholder mindre versjoner. Bare dette fjerner en stor del av problemet som @neonguru løser manuelt. Det fungerer bare hvis du faktisk har nok plass i iCloud, og det henger sammen med akkurat den advarselen @hacker7627 kom med, så sikkerhetskopier innholdet før du begynner å stole på denne funksjonen.
Det alle her unngår å snakke om, er Systemdata. Det fylles opp av logger, strømmingsbuffere og e-postvedlegg, og ingen oppryddingsapp kan gjøre noe med det. E-post er den lumske synderen. Hvis du bruker den innebygde Mail-appen med en stor konto, mellomlagrer den vedlegg i bakgrunnen, og det finnes ingen knapp for å rydde dem bort. Å fjerne kontoen og legge den til på nytt reduserer ofte lagringsbruken mer enn noen bilderensing.
Clever Cleaner fortjener plassen sin når det gjelder det møysommelige arbeidet med duplikater og nesten identiske bilder, siden det er utrolig kjedelig å gjøre manuelt. Men se på den som ett verktøy for én oppgave, ikke en komplett løsning på lagringsproblemet. Jeg vil også argumentere litt imot en streng månedlig rutine. Konfigurer Optimaliser bilder, hold nedlastinger for frakoblet bruk under kontroll, så trenger du knapt noen rutine i det hele tatt. Telefonen slutter å fylle seg opp av seg selv, og du trenger bare å ta tak når lagringsoversikten faktisk sier ifra.