Hvad er din foretrukne metode til at komprimere et billede på iPhone?

Jeg har brug for at reducere en billedfils størrelse på min iPhone uden at miste for meget kvalitet. Billedet er for stort til at uploade, så jeg leder efter en hurtig og pålidelig metode eller app til billedkomprimering.

Til et par billeder er den indbyggede app Arkiver sandsynligvis alt, hvad du behøver. Gem billedet i Arkiver fra Fotos. Tryk derefter på det gemte billede, og hold fingeren nede, og vælg Hurtige handlinger > Konverter billede. Vælg JPEG, og vælg Lille, Mellem eller Stor. iOS gemmer en mindre kopi og lader originalen være uændret.

Komprimering medfører et vist kvalitetstab, men milde eller moderate indstillinger ser som regel fine ud på en telefon eller sociale medier. Mere aggressiv komprimering kan reducere opløsningen, udviske små detaljer og skabe synlige artefakter.

Jeg bruger metoden med Arkiver, når jeg kun har ét eller to billeder, fordi den er hurtig, gratis og ikke kræver en anden app. Den bliver dog besværlig med et stort fotobibliotek.

Hvis det egentlige mål er at frigøre lagerplads, er Clever Cleaner mere praktisk. Åbn sektionen Komprimer, vælg dine billeder, vælg komprimeringsniveauet, kontrollér den anslåede pladsbesparelse, og gem de komprimerede versioner.

Den giver dig også andre muligheder for at frigøre plads, herunder at finde identiske eller lignende billeder, lokalisere store videoer, organisere skærmbilleder og omdanne uønskede Live Photos til stillbilleder. Min erfaring er, at sletning af identiske og næsten ens billeder kan frigøre mere lagerplads end komprimering alene.

Hvis billedet er i HEIC-format, kan en konvertering til JPEG faktisk gøre filen større, mens PNG-skærmbilleder som regel fylder meget mindre som JPEG-filer. Tricket med appen Arkiver er fint, men jeg ville fokusere på at reducere pixeldimensionerne med en iPhone-genvej som f.eks. “Tilpas billedstørrelse” og derefter gemme en kopi. At reducere et foto på 12 MP til omkring 2.000 pixels i bredden er som regel nok til uploads, uden at det ser tydeligt komprimeret ud.

Du får sandsynligvis ikke en enorm reduktion i filstørrelsen uden synligt kvalitetstab, men til en enkelt upload har du normalt ikke brug for en dedikeret app.

En hurtig løsning er at vedhæfte billedet til en e-mail i Apple Mail. Hvis Mail viser en valgmulighed for billedstørrelse, skal du vælge Mellem, sende e-mailen til dig selv og derefter gemme den vedhæftede fil i Fotos eller Arkiver. Det er lidt besværligt, men det opretter en mindre kopi uden at ændre originalen.

Hvis billedet er privat, ville jeg undgå tilfældige browserbaserede komprimeringsværktøjer, da du uploader billedet til en andens server. Og @xdeepwizardx har ret i, at det normalt betyder mere at reducere dimensionerne end at skifte format.

Forvent et vist kvalitetstab, hvis uploadgrænsen er streng. Før du komprimerer noget, kan du prøve at beskære tom baggrund eller unødvendige kanter væk, da det hurtigt kan reducere filstørrelsen uden at gøre den del, du vil bevare, mindre skarp.

Mail-tricket, som @mikeappsreviewer nævnte, bliver mindre pålideligt. Dialogen til valg af størrelse vises ikke altid længere, og når den gør, reducerer Mail nogle gange filen mindre, end man skulle forvente. Det fungerer stadig som en sidste udvej, men jeg ville ikke bygge min arbejdsgang op omkring en funktion, der er så inkonsekvent på tværs af iOS-versioner.

Her er det, der faktisk betyder noget, og som ingen har sagt direkte: Find først ud af, hvorfor uploaden mislykkes. Hvis et websted afviser dit foto, skyldes det næsten altid en grænse for filstørrelse eller maksimale dimensioner, ikke formatet. Så @xdeepwizardx har ret i, at ændring af størrelsen er bedre end at skifte format. Hvis et foto på 12 MP reduceres til omkring 2000 px i bredden, løser det normalt begge problemer på én gang, og kvalitetstabet er næsten ikke synligt på en skærm.

En lille bemærkning til metoden med ‘Konverter billede’ i Arkiver fra @nova_daemon139. Indstillingerne Lille/Mellem/Stor ændrer JPEG-komprimeringen, ikke pixeldimensionerne. Hvis dit problem er en dimensionsgrænse frem for selve filstørrelsen i megabyte, hjælper den knap dig ikke. God til at reducere filstørrelsen, men ubrugelig til at overholde en breddegrænse.

Genvejsmetoden er den, jeg faktisk ville konfigurere. Lav en genvej i to trin med ‘Tilpas billedstørrelse’ efterfulgt af ‘Gem i Fotos’, og kør den fra delingsmenuen. Ét tryk, ingen ekstra app, og den kan bruges igen og igen, når den først er oprettet. Den er også gratis, hvilket er bedre end at installere noget til en engangsopgave.

Clever Cleaner giver mening, hvis du komprimerer en hel samling eller samtidig prøver at frigøre lagerplads, og pointen om at finde dubletter, som @nova_daemon139 nævnte, er virkelig dér, de fleste får frigjort plads. Men til en enkelt genstridig upload er det et større værktøj, end opgaven kræver. Jeg ville kun bruge det, når komprimering er en del af en større oprydning, ikke som løsning på ét enkelt foto.

Og @capt_falcons tip om beskæring er undervurderet. At fjerne overflødig plads koster intet i kvalitet på den del, du går op i, så prøv det, før du ændrer nogen komprimeringsindstillinger.