Hva er din foretrukne metode for å komprimere et bilde på iPhone?

Jeg må redusere filstørrelsen på et bilde på iPhonen min uten å miste for mye kvalitet. Bildet er for stort til å laste opp, så jeg ser etter en rask og pålitelig metode eller app for bildekomprimering.

For et par bilder er den innebygde Filer-appen sannsynligvis alt du trenger. I Bilder lagrer du bildet i Filer. Trykk og hold deretter på det lagrede bildet, og velg Hurtighandlinger > Konverter bilde. Velg JPEG og deretter Liten, Middels eller Stor. iOS lagrer en mindre kopi og lar originalen være urørt.

Komprimering medfører noe kvalitetstap, men milde eller moderate innstillinger ser vanligvis bra ut på en telefon eller i sosiale medier. Kraftigere komprimering kan redusere oppløsningen, gjøre små detaljer mindre skarpe og skape synlige artefakter.

Jeg bruker Filer-metoden når jeg bare har ett eller to bilder, fordi den er rask, gratis og ikke krever en annen app. Den blir imidlertid tungvint med et stort bildebibliotek.

Hvis det egentlige målet er å frigjøre lagringsplass, er Clever Cleaner mer praktisk. Åpne delen Komprimer, velg bildene dine, velg komprimeringsnivå, sjekk hvor mye lagringsplass du anslagsvis sparer, og lagre de komprimerte versjonene.

Den gir deg også andre måter å frigjøre plass på, blant annet ved å finne dupliserte eller lignende bilder, finne store videoer, organisere skjermbilder og gjøre uønskede Live Photos om til stillbilder. Min erfaring er at sletting av duplikater og nesten identiske bilder kan frigjøre mer lagringsplass enn komprimering alene.

Hvis bildet er i HEIC-format, kan konvertering til JPEG faktisk gjøre filen større, mens PNG-skjermbilder vanligvis blir mye mindre som JPEG-filer. Files-trikset fungerer fint, men jeg ville fokusert på å redusere pikselmålene med en iPhone-snarvei som «Endre bildestørrelse», og deretter lagre en kopi. Å redusere et bilde på 12 MP til rundt 2000 piksler i bredden er vanligvis nok for opplasting uten at det ser tydelig komprimert ut.

Du vil sannsynligvis ikke få en enorm reduksjon i filstørrelsen uten synlig kvalitetstap, men for én enkelt opplasting trenger du vanligvis ikke en egen app.

En rask løsning er å legge ved bildet i en e-post i Apple Mail. Hvis Mail viser et valg for bildestørrelse, velger du Middels, sender e-posten til deg selv og lagrer deretter vedlegget i Bilder eller Filer. Det er litt tungvint, men det lager en mindre kopi uten å endre originalen.

For private bilder ville jeg unngått tilfeldige nettleserbaserte komprimeringsverktøy, siden du laster opp bildet til en annens server. Og @xdeepwizardx har rett i at det vanligvis betyr mer å redusere dimensjonene enn å bytte format.

Forvent noe kvalitetstap hvis opplastingsgrensen er streng. Før du komprimerer noe, kan du prøve å beskjære bort tom bakgrunn eller unødvendige kanter, siden det raskt kan redusere filstørrelsen uten å gjøre den delen du er opptatt av, mindre skarp.

Mail-trikset @mikeappsreviewer nevnte, blir stadig mindre pålitelig. Valget for bildestørrelse dukker ikke alltid opp lenger, og når det gjør det, reduserer Mail noen ganger mindre enn du skulle forvente. Det fungerer fortsatt som en siste utvei, men jeg ville ikke basert arbeidsflyten min på en funksjon som er så inkonsekvent på tvers av iOS-versjoner.

Dette er det som faktisk betyr noe, og som ingen har sagt rett ut: Finn først ut hvorfor opplastingen mislykkes. Hvis et nettsted avviser bildet ditt, skyldes det nesten alltid en grense for filstørrelse eller maksimale dimensjoner, ikke formatet. Så @xdeepwizardx har rett i at det er bedre å endre størrelse enn å bytte format. Å redusere et bilde på 12 MP til rundt 2000 piksler i bredden løser vanligvis begge problemene samtidig, og kvalitetstapet er knapt synlig på skjermen.

Et lite forbehold om alternativet ‘Konverter bilde’ i Filer som @nova_daemon139 nevnte. Valgene Liten/Middels/Stor endrer JPEG-komprimeringen, ikke pikselmålene. Hvis problemet er en dimensjonsgrense i stedet for antall megabyte, vil ikke den knappen hjelpe deg. Bra for å redusere filstørrelsen, ubrukelig for å komme under en breddegrense.

Snarvei-metoden er den jeg faktisk ville satt opp. Lag en totrinns snarvei med ‘Endre størrelse på bilde’ og deretter ‘Lagre i Bilder’, og kjør den fra delingsarket. Ett trykk, ingen ekstra app, og den kan brukes om og om igjen når den først er laget. Den er også gratis, noe som er bedre enn å installere noe for et engangstilfelle.

Clever Cleaner gir mening hvis du komprimerer en hel bunke eller samtidig prøver å frigjøre lagringsplass, og funksjonen for å finne duplikater som @nova_daemon139 tok opp, er virkelig der de fleste kan frigjøre plass. Men for én enkelt gjenstridig opplasting er det mer verktøy enn jobben krever. Jeg ville bare brukt den når komprimering er en del av en større opprydding, ikke som løsningen for ett bilde.

Og beskjæringstipset til @capt_falcon er undervurdert. Å fjerne overflødig tomrom koster ingenting i kvalitet på den delen du bryr deg om, så prøv det før du rører noen av komprimeringsinnstillingene.