Min Mac HFS-stasjon vil plutselig ikke monteres etter en omstart, og jeg er bekymret for å miste viktige filer. Jeg har ikke prøvd reparasjoner ennå fordi jeg ikke vil gjøre skaden verre. Hva er det tryggeste første steget for gjenoppretting av HFS-data, og bør jeg klone stasjonen før jeg bruker programvare for datagjenoppretting?
Hvis du har mistet filer fra en HFS- eller HFS+-disk, er det viktigste å unngå å gjøre situasjonen verre. Slettede filer, en tømt papirkurv, et hurtigformat, eller et merkelig macOS-problem betyr ikke alltid at dataene er borte for godt. Mye avhenger av hva som skjer videre.
Slutt å bruke disken
Dette er delen folk hopper over, og den er viktig.
Når macOS sletter en fil, fjerner det vanligvis filens oppføring fra filsystemet. De faktiske dataene kan fortsatt ligge på disken til noe nytt overskriver den plassen. Så jo mer du bruker disken, desto dårligere blir sjansene dine.
Hvis det er en ekstern disk, koble den fra foreløpig. Hvis det er Macens interne disk, ikke last ned gjenopprettingsverktøy, installer apper eller kopier nye filer til den med mindre du ikke har noe annet valg.
Gjør en rask sjekk først
Åpne Diskverktøy og se om stasjonen vises med riktig størrelse. Hvis den gjør det, er det vanligvis et ganske godt tegn.
For en ekstern stasjon, prøv også en annen USB-kabel eller port før du antar at selve stasjonen er skadet. Noen ganger er det faktisk bare en dårlig kabel.
Hvis stasjonen støtter SMART-status, sjekk det også. Hvis SMART ser bra ut, kan du vanligvis gå videre til filgjenoppretting. Hvis stasjonen har lesefeil, dårlige sektorer, tilfeldige frakoblinger eller stadig henger, er det tryggere å lage et diskbilde først og skanne bildet i stedet for å belaste den opprinnelige stasjonen om og om igjen.
Prøv å gjenopprette filene før du reparerer stasjonen
Med mindre du allerede har en Time Machine-sikkerhetskopi, ville jeg vanligvis prøvd gjenopprettingsprogramvare før jeg kjører reparasjonsverktøy. Reparasjoner kan endre filsystemet, og det er ikke alltid det du ønsker når målet er å få tilbake slettede filer.
Disk Drill er et vanlig valg for dette fordi det håndterer HFS og HFS+ godt, og det kan ofte se stasjoner som Finder nekter å montere. Det er også enkelt nok hvis du ikke har gjort filgjenoppretting før.
Den grunnleggende prosessen er enkel:
- Installer Disk Drill et annet sted enn på stasjonen du prøver å gjenopprette fra.
- Åpne det og velg HFS- eller HFS+-stasjonen.
- Klikk på Søk etter tapte data.
- Bruk Universal-skanningen for de fleste vanlige gjenopprettingstilfeller.
- La skanningen fullføres hvis du kan. Du kan bla gjennom resultater mens den kjører, men å vente gir deg vanligvis en mer fullstendig liste.
- Forhåndsvis filene du bryr deg om. Hvis en fil forhåndsvises riktig, er det et godt tegn.
- Velg det du vil ha og klikk på Gjenopprett.
- Lagre de gjenopprettede filene på en annen stasjon, ikke den opprinnelige.
Forhåndsvisningsfunksjonen er verdt å bruke. Den hjelper deg med å bekrefte at bilder, videoer, dokumenter og andre filer faktisk kan gjenopprettes før du bruker tid på å lagre en masse ødelagte resultater.
Hvis papirkurven ble tømt eller stasjonen ble formatert
Det betyr fortsatt ikke automatisk at alt er borte.
En tømt papirkurv eller hurtigformatering fjerner vanligvis filsystemreferanser før de underliggende dataene fjernes. Hvis plassen ennå ikke har blitt overskrevet, kan gjenopprettingsprogramvare fortsatt være i stand til å finne filene. Derfor gir det deg best mulighet hvis du stopper umiddelbart.
Når du bør slutte med gjør-det-selv-gjenoppretting
Programvare for gjenoppretting er ment for slettede filer, raske formateringer og filsystemproblemer. En disk som svikter fysisk, er en annen situasjon.
Jeg ville sluttet å skanne disken selv hvis du merker noe av dette:
- klikkelyder, slipelyder eller andre merkelige lyder
- disken vises ikke lenger i Diskverktøy
- stadige frakoblinger
- skanninger som fryser eller avsluttes med lesefeil hver gang
På det tidspunktet kan det å slå den på gjentatte ganger gjøre skaden verre. Hvis filene er viktige, er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
Forhåpentligvis er det bare utilsiktet sletting eller logisk skade på filsystemet. Det er tilfellene der gjenopprettingsprogramvare vanligvis har best sjanse, spesielt hvis du handler før nye data blir skrevet til disken.
En mislykket montering kan bli verre bare av at macOS stadig pirker borti den, spesielt hvis disken begynner å gå i timeout. Jeg ville latt Førstehjelp være i fred foreløpig og gjort det første reelle steget til en klone eller et diskbilde til en annen disk, forutsatt at Diskverktøy fortsatt kan se HFS-volumet eller den fysiske disken. Deretter kan du skanne kopien med det gjenopprettingsverktøyet du stoler på, inkludert Disk Drill, og lagre gjenopprettede filer et annet sted. Hvis disken klikker, forsvinner eller avbildingen går svært tregt med lesefeil, stopp der i stedet for å tvinge gjennom flere skanninger.
Ikke klikk på Initialize, Erase eller First Aid bare fordi Disk Utility tilbyr det. Den meldingen betyr bare at macOS ikke kan forstå filsystemet akkurat nå, ikke at du bør sette det opp på nytt. Å initialisere disken er akkurat den typen ting som kan gjøre gjenopprettingen mer rotete.
Jeg er enig i rådet om å klone først, men detaljen jeg ville følge med på er hva du kloner. Hvis Disk Utility viser den fysiske disken, men HFS-volumet mangler eller er nedtonet, ta et image av hele enheten, ikke bare det ødelagte volumet. Mange gjenopprettingsforsøk går galt fordi folk bare kopierer den synlige partisjonen og lar det skadede partisjonskartet eller kataloginformasjonen bli igjen, som gjenopprettingsverktøy fortsatt kan bruke. Bruk en separat måldisk med god plass, og ikke lagre noe tilbake på problemdisken.
Etter at du har et image, skann imaget med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp. På den måten blir originaldisken berørt så lite som mulig. Vær forberedt på at de gjenopprettede mappenavnene kan bli stygge hvis HFS-katalogen er skadet, selv når selve filene fortsatt kan gjenopprettes. Hvis disken forsvinner under imaging, lager lyd eller kopieringshastigheten faller til null i lange perioder, slutt å behandle det som et programvareproblem. På det tidspunktet er det tryggeste første steget egentlig å slå den av og vurdere om filene er verdt et laboratorium.
Hvis det bare er HFS-katalogskade, gir en klone gjenopprettingsverktøy noe trygt å arbeide på med; hvis stasjonen er i ferd med å svikte fysisk, er hvert monteringsforsøk nok et lite sjansespill. Jeg ville slått den av, koblet den til en annen Mac bare lenge nok til å lage et råbilde/en klone, og unngått å la macOS autoreparere, indeksere eller initialisere noe før det.