Hur man fixar en skadad hårddisk i Windows 10, lösningar?

Min Windows 10-dator började frysa, och nu visar en av mina hårddiskar fel och vissa filer går inte att öppna. Jag är orolig att disken är skadad och jag vill inte förlora viktig data. Vilka är de säkraste sätten att reparera en skadad hårddisk i Windows 10 eller återställa filer innan den slutar fungera?

Jag skulle behandla detta som ett återställningsjobb först, inte ett reparationsjobb.

Om Windows 10 fortfarande ser HDD:n i Diskhantering och kapaciteten ser korrekt ut, är det ett gott tecken. Det betyder vanligtvis att enheten inte är helt död. Det kan bara vara filsystems- eller partitionskorruption, särskilt om det hände efter en felaktig avstängning. Men börja inte klicka på formatera eller köra reparationskommandon ännu.

Det viktigaste att undvika i början:

1. Formatera den inte, även om Windows frågar.
  2. Kör inte CHKDSK direkt.
  3. Kopiera inte nya filer till enheten.
  4. Installera inte återställningsprogramvara på samma skadade enhet.

Allt som skriver till disken kan göra återställningen svårare. Särskilt CHKDSK kan ändra filsystemet medan det försöker åtgärda det, så jag skulle bara använda det efter att det viktiga redan har kopierats någon annanstans.

Kontrollera om enheten faktiskt är i gott skick

Innan du gör en lång skanning, kontrollera enhetens SMART-status. SMART kan ge dig en ungefärlig uppfattning om huruvida HDD:n håller på att gå sönder fysiskt eller bara har logisk korruption.

Verktyg som kan läsa SMART-data inkluderar:

1. CrystalDiskInfo
  2. Disk Drill
  3. Victoria

Om enheten visas som Good, är det uppmuntrande. Om du ser många Reallocated Sectors, Pending Sectors eller Uncorrectable Sectors, var försiktig. Enheten kan vara på väg att dö, och upprepade skanningar kan göra saken värre.

Hämta ut filerna innan du försöker laga något

Det här är den del jag skulle fokusera på först. I en liknande situation använde jag Disk Drill eftersom det lät mig skapa en fullständig avbild av HDD:n innan skanningen. Det är viktigt eftersom du kan skanna avbilden i stället för att belasta den ursprungliga disken om och om igen.

Den grundläggande ordningen skulle vara:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet.
  2. Skapa en avbild av den problematiska HDD:n.
  3. Öppna avbilden i Disk Drill.
  4. Kör Universal Scan.
  5. Förhandsgranska de hittade filerna.
  6. Återställ dem till en annan enhet, inte den skadade.

Förhandsgranskningsfunktionen är användbar eftersom du kan kontrollera om filer faktiskt går att öppna innan du lägger tid på att återställa allt. Windows-versionen ger dig dessutom upp till 100 MB gratis återställning, så att du kan testa om den hittar användbara filer innan du köper något.

Försök sedan med reparationer

När dina viktiga data är säkra är det rimligt att arbeta med själva enheten.

För Windows 10 brukar jag vanligtvis gå i den här ordningen:

1. CHKDSK om Windows fortfarande visar ett normalt filsystem. Det kan åtgärda filsystemfel, men återigen skriver det ändringar till enheten.
  2. TestDisk om partitionen visas som RAW eller om partitionstabellen verkar skadad. Ibland kan det återställa åtkomsten utan formatering.
  3. Formatera enheten om återställningen är klar och inget annat fungerar. En snabbformatering skapar ett nytt filsystem och kan rensa logisk korruption. Om problemen kommer tillbaka efter det skulle jag inte fortsätta lita på HDD:n.

Sluta om det verkar vara ett hårdvarufel

Jag skulle inte fortsätta försöka med egna skanningar eller reparationer om disken:

1. klickar eller skrapar,
  2. försvinner från Diskhantering,
  3. visar fel kapacitet,
  4. kopplas från under skanningar,
  5. eller har många varningar om dåliga sektorer i SMART.

Vid den punkten är det troligen ett fysiskt problem. Ett återställningslaboratorium är den säkrare vägen eftersom de kan hantera skadad elektronik eller interna delar, skapa en avbild av disken med rätt hårdvara och återställa filer från kopian i stället för från den felande disken.

Professionell återställning kostar förstås mer än programvara. Fall med logisk återställning börjar ofta runt $300–600, medan diskar med fysisk skada kan hamna runt $800 till över $2,000, beroende på vad som är fel. Många laboratorier har också en ingen data, ingen avgift-policy, så du betalar vanligtvis bara om de återställer användbara filer.

Så ja, om Diskhantering fortfarande ser HDD:n och storleken är korrekt skulle jag ta det som ett ganska bra tecken. Kontrollera SMART, återställ de viktiga filerna först och prova först därefter CHKDSK, TestDisk eller formatering. Den ordningen ger dig bäst chans att rädda datan utan att göra situationen värre.

Förvänta dig inte att Windows ska ”reparera” en instabil enhet utan viss risk, eftersom även ett vanligt kopieringsförsök kan få datorn att frysa om disken ger läsfel. Innan du kör verktyg skulle jag stänga av den och kontrollera det tråkiga först: prova en annan SATA-/USB-kabel, en annan port, och undvik billiga USB-hubbar eller kapslingar om detta är en extern enhet. En dålig kabel kan se väldigt mycket ut som korruption. Om enheten beter sig likadant, kopiera bara de filer som inte går att ersätta först, inte hela enheten i en enda enorm dra-och-släpp-överföring, eftersom en enda dålig mapp kan stoppa hela överföringen. Efter det håller jag med @mikeappsreviewer om att avbildning eller skanning med något som Disk Drill är mer rimligt än att låta CHKDSK blint ”fixa” saker. CHKDSK är okej senare, men det är inte ett återställningsverktyg. Om filerna betyder mer än enheten, behandla enheten som förbrukningsbar tills dina data finns någon annanstans.

En enhet med ett skadat filsystem och en enhet med döende hårdvara kan under en tid bete sig exakt likadant i Windows, men den säkra åtgärden är olika. Om detta bara är ett dåligt filsystem kan reparationsverktyg kanske göra den monterbar igen. Om enheten håller på att gå sönder fysiskt kan varje uppstart, skanning, miniatyrförhandsvisning, antivirusgenomgång och misslyckat kopieringsförsök förbruka den återstående läsbara tiden.

Jag håller mestadels med om rådet ovan om återställ först, reparera senare, men jag skulle vara striktare med varifrån du kör arbetet. Om den här problematiska enheten är Windows-systemenheten, sluta starta från den om du kan. Ta ut den och anslut den till en annan dator som en sekundär enhet, eller starta maskinen från en annan SSD-/USB-miljö. Windows skriver ständigt loggar, indexerar filer, uppdaterar metadata, använder växlingsfilen och försöker hjälpa till i bakgrunden. Det är inte vad du vill ha på en tveksam disk.

Om det är en sekundär enhet skulle jag koppla från den tills du är redo att hantera den. Låt den inte vara inkopplad i flera dagar medan Windows fortsätter att frysa och försöka läsa om.

För en snabb första bedömning skulle jag kontrollera tre tråkiga saker innan jag gör något smart:

1. Visar Diskhantering rätt storlek?
  2. Visar SMART väntande, omallokerade eller okorrigerbara sektorer?
  3. Ger enheten ifrån sig nya klickande, skrapande, uppspinnnings-/nedspinnnings- eller frånkopplingsljud?

Rätt storlek och inga fula ljud är åtminstone hanterbart. Fel storlek, enhet som försvinner eller mekaniska ljud betyder stopp. Det är då gör det själv-programvara blir ett vågspel.

En varning om SMART: en etikett som säger Good är ingen garanti. Det betyder bara att enheten inte har passerat verktygets varningströskel. Jag har sett människor behandla den gröna statusen som ett hälsointyg, och det är det verkligen inte. Titta på de faktiska råattributen, särskilt Current Pending Sector Count, Reallocated Sector Count och Uncorrectable Sector Count. Om de ökar, slösa inte tid på att prova varje reparationsknep du hittar online.

För att kopiera filer, använd inte Utforskaren om enheten hänger sig. Utforskaren är usel vid dåliga läsningar eftersom den kan sitta där för evigt på en fil och få det att se ut som att hela datorn dog. Om datan inte är värd att betala ett labb för men du ändå vill göra ett praktiskt försök, använd ett verktyg som hoppar över dåliga filer och fortsätter. robocopy kan göra det bättre än dra och släpp.

Exempelidé, förutsatt att den dåliga enheten är E: och den säkra destinationen är F:\Recovered:

robocopy E:\ F:\Recovered /E /R:1 /W:1 /COPY:DAT /DCOPY:DAT /XJ

Det säger åt verktyget att kopiera mappar, bara försöka igen en gång, vänta en sekund mellan försöken och undvika junction-loopar. Det är inte något magiskt återställningsverktyg, och det kommer inte att reparera skadade filer, men det är mindre irriterande än Utforskaren när en dålig filmfil eller ett gammalt ZIP-arkiv fryser hela kopieringen.

Jag skulle ändå skapa en avbild av disken först om filerna verkligen är viktiga. Disk Drill kan vara användbart där eftersom det är säkrare att skanna en avbild än att skanna originalenheten om och om igen. Den ärliga varningen är att avbildning av en felande enhet kan ta lång tid och fortfarande belasta den, så om enheten visar symptom på fysiskt fel är programvara inte längre den säkra vägen.

När det gäller CHKDSK spelar kommandot roll. Folk slänger ur sig kör chkdsk som om det vore harmlöst, men chkdsk /f och chkdsk /r är olika nivåer av ingripande. /f försöker rätta filsystemsfel. /r söker efter dåliga sektorer och försöker återställa läsbar data från dem, vilket kan vara brutalt för en svag hårddisk. Jag skulle inte köra /r på en disk som fryser datorn om jag inte redan hade en kopia av de viktiga filerna eller hade accepterat risken.

En reparationsordning som jag skulle känna mig bekväm med skulle se mer ut så här:

Kopiera eller avbilda först.

Testa sedan de återställda filerna på en annan enhet.

Kör sedan CHKDSK först efter att datan är säker.

Därefter, om enheten verkar frisk och du bara vill återanvända den, radera den och gör ett fullständigt yttest.

Om den visar nya dåliga sektorer efter det, pensionera den.

Lita inte på en lagad hårddisk med viktiga filer bara för att Windows monterar den igen. Korruption efter en dålig avstängning är en sak. Korruption plus frysningar räcker för att behandla enheten som misstänkt. Hårddiskar är billiga jämfört med att upprepa den här röran senare.

En liten sak som folk glömmer: om enheten är BitLocker-krypterad, se till att du har återställningsnyckeln innan du flyttar den till en annan dator eller provar återställningsverktyg. Utan den nyckeln kan du göra återställningsprocessen mycket svårare även om hårdvaran fortfarande är läsbar.

Så den säkraste reparationen är egentligen: stabilisera situationen, sluta skriva till disken, få över datan till något friskt och reparera eller byt sedan ut. Om du gör tvärtom kan du sluta med ett renare filsystem och färre återställningsbara filer, vilket är den sämsta kompromissen.

Molnsynk kan i tysthet göra detta värre om den fortfarande körs medan den dåliga enheten kastar fel. Om dina Dokument, Skrivbord, foton eller arbetsmappar finns i OneDrive, Dropbox, Google Drive osv., pausa synkroniseringen innan du börjar pilla runt. En skadad fil, en halvt kopierad fil eller en oavsiktlig radering kan synkas uppåt och förvandla ett lokalt enhetsproblem till ett problem av typen “varför är även mina molnfiler trasiga?”.

Jag håller med om rådet att återställa före reparation, men jag skulle vara lite mer tråkig när det gäller första steget: skapa en separat plats för återställda data innan du gör något annat. Inte en annan mapp på samma enhet. Använd en annan intern enhet, extern SSD, NAS eller en annan PC med tillräckligt mycket ledigt utrymme. Om du bara har en fungerande målplats och den nästan är full, stanna och lös det först. Återställning blir snabbt rörigt när du försöker spara 900 GB data på 300 GB utrymme.

En annan enkel fälla är att sortera och öppna filer på den dåliga enheten “bara för att se vad som är viktigt”. Det orsakar läsningar över hela disken. Om enheten är svag kan det vara mer belastande än folk förväntar sig att bläddra bland miniatyrbilder, öppna videor, söka i mappar och förhandsgranska PDF-filer. Jag skulle kopiera mapparna med högst värde först i stora delar: skatter, projekt, familjefoton, lösenordsvalv, exporterade webbläsarbokmärken, spelsparningar, vad du än inte kan ersätta. Lämna Steam-bibliotek, installationsfiler, hämtade filer och media som du kan skaffa igen till senare.

Efter det, ja, skapa en avbild om datan är viktig. Disk Drill är rimligt för den typen av arbetsflöde eftersom du kan skapa en avbild och skanna avbilden i stället för att upprepade gånger skanna den ursprungliga enheten. Förbehållet är att ingen återställningsapp förvandlar en fysiskt felande disk till en frisk. Om enheten klickar, försvinner, visar fel storlek eller fryser hela systemet vid läsningar, skulle jag sluta behandla detta som ett reparationsproblem i Windows 10.

Först när de viktiga filerna finns någon annanstans skulle jag köra Windows reparationsverktyg. Börja med det minst destruktiva: kontrollera kablar, kontrollera SMART, sedan kanske chkdsk /f om disken är tillräckligt stabil och du accepterar att det kommer att ändra filsystemet. Jag skulle undvika chkdsk /r tills du inte längre bryr dig om vad som händer med den ursprungliga disken. Om enheten fungerar efter reparation, fira inte för mycket. Använd den bara så länge att du kan rensa den, testa den och avgöra om den hör hemma i återvinningen. För allt viktigt, utgå från att enheten har förlorat ditt förtroende.