Hur återställer man raderade foton från en Nikon-kamera efter att ha raderat RAW-bilder?

Jag råkade radera RAW-bilder från min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och några av dessa foton var från en viktig fotografering. Jag behöver råd om det bästa sättet att återställa raderade Nikon RAW-filer från kameran eller minneskortet utan att orsaka mer dataförlust.

Att förlora Nikon-bilder betyder inte alltid att de är borta för gott. Jag lärde mig det den hårda vägen efter att ha tömt ett kort för snabbt. Det som spelade störst roll var inte själva raderingen. Det var vad som hände efteråt.

Om detta hände dig, sluta använda kortet nu. Inga fler bilder. Ingen omformatering. Kopiera inga filer till det. Raderade bilder ligger ofta kvar där tills ny data skrivs ovanpå dem. När de väl har skrivits över sjunker dina chanser snabbt.

De flesta Nikon-kameror sparar på SD-kort eller ett annat löstagbart kort, så detta är vanligtvis ett jobb för minneskortsåterställning, inte något som kräver kamerareparation. Jag fick bättre resultat genom att ta ut kortet och använda en kortläsare på datorn. USB via kameran kändes långsammare och mindre pålitligt.

Om du inte har någon säkerhetskopia är återställningsprogram vanligtvis det första att prova. Jag hade ganska bra tur med Disk Drill. Det känner igen Nikon-filtyper som NEF, NRW och JPEG, och jag behövde inte gå igenom en massa inställningar för att komma igång.

Här är processen jag skulle följa.

1. Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran.
  2. Anslut kortet till datorn med en kortläsare.
  3. Installera Disk Drill på datorn. Installera det inte på SD-kortet.
  4. Välj SD-kortet i appen och klicka på Search for lost data.
  5. Använd Universal Scan. I mitt fall fungerade det bra för raderade bilder och snabbformaterade kort.
  6. När skanningen är klar, förhandsgranska bilderna. Om de öppnas och ser normala ut går återställningen vanligtvis bättre.
  7. Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet. Lägg inte tillbaka dem på samma SD-kort.

Om du även behöver videofiler, kör Advanced Camera Recovery efter den första skanningen. Viss kameravideo blir uppdelad på kortet, och den vanliga skanningen missar delar av den. Det här läget hjälpte i fall där materialet inte dök upp direkt.

Några saker ställer ofta till det för folk.

1. Om kortet visas som tomt, anta inte att det är kört. Jag har sett detta efter radering, ett skadat filsystem och snabbformatering. Om den gamla datan inte har skrivits över finns det fortfarande en chans.
  2. Om du återställer RAW-filer i NEF-format och Windows vägrar öppna dem, ta inte det som bevis på att de är trasiga. Du kanske bara behöver programvara med stöd för Nikon RAW.
  3. Återställda filer kommer ofta tillbaka med konstiga namn, eller utan de ursprungliga mapparna. Irriterande, ja. Normalt också. Återställningsverktyg bygger ofta upp filer från signaturer i stället för den gamla filtabelen.

Innan du skannar, kontrollera om du redan har gjort en kopia någon annanstans och glömt bort den. Jag hittade en gång saknade bilder i en gammal importmapp på en bärbar dator. Titta igenom datorn, externa enheter, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller någon synktjänst du använde under resan.

Det finns en punkt där jag skulle sluta göra detta själv. Om ingen dator känner av SD-kortet, om kortet har fysisk skada, eller om det fortsätter att tappa anslutningen under skanningen, låt det vara. Ett kort som håller på att gå sönder blir värre av fler läsningar. I det läget är en professionell återställningstjänst mer rimlig.

Så ja, även utan säkerhetskopia betyder inte raderade Nikon RAW-filer, ett tömt kort eller ett kort som plötsligt visas som tomt alltid total förlust. Agera snabbt, sluta skriva till kortet och skanna det innan något annat hinner röra det. Det ger dig bäst chans.

Först och främst, lita inte på kameran. Lita på kortet.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta fotografera på det där Nikon-kortet direkt. Men jag skulle lägga till detta. Om bilderna betyder mycket, gör en byte-för-byte-avbildning av kortet innan du skannar det. Använd ett verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbeta från avbildningen, inte från originalkortet. Om ett återställningsprogram kraschar eller kortet börjar bete sig konstigt, har du fortfarande en ren kopia. Folk hoppar över det här steget och ångrar sig.

För Nikon RAW vill du ha återställningsprogram med bra stöd för NEF. Disk Drill är ett okej alternativ för detta, särskilt om du vill ha förhandsvisningar och ett enkelt skanningsflöde. Om filerna kommer tillbaka men inte går att öppna, testa dem i Nikon NX Studio först. Förhandsvisningen i Windows är dålig på sånt här och ger falska larm.

Min ordning skulle vara:

1. Ta ut SD- eller CFexpress-kortet.
  2. Skapa en fullständig avbildning av kortet till din dator.
  3. Skanna avbildningen med Disk Drill.
  4. Sortera resultaten efter filtyp, leta efter .NEF först.
  5. Återställ till en annan enhet.

En sak där jag inte riktigt håller med @mikeappsreviewer. Jag skulle inte fortsätta skanna om originalkortet med flera appar direkt efter varandra om det verkar instabilt. Fler läsningar på ett döende kort är inte smart.

Kontrollera också Nikon SnapBridge-importer, Lightroom-cache och temporära mappar. Jag hittade raderade RAW-filer där en gång. Dumt, men det fungerade.

Om du vill ha en bra förklaring är den här värd en titt, Disk Drill-recension med riktiga återställningstester.

Om kortet inte upptäcks av datorn, kopplar från eller blir varmt, stoppa. Det är då gör det själv snabbt förvandlas till dataförlust.

Först och främst skulle jag faktiskt skilja på två fall som alltför ofta klumpas ihop: raderade filer vs skadad kortstruktur. @mikeappsreviewer och @sognonotturno har redan tagit upp delen om att sluta använda kortet, vilket är korrekt, men jag skulle inte lägga en evighet på att direkt prova varenda återställningsapp under solen. Det kan förvandla en återställningsbar situation till en rörig sådan om kortet är instabilt.

Det jag skulle göra härnäst är att kontrollera Nikon-kortet med ett skrivskyddat tänkesätt. Om din dator ser kortet normalt, titta på dess kapacitet och använt utrymme. Ibland finns RAW-filerna fortfarande kvar men katalogen är trasig, och appar som Nikon NX Studio eller Lightroom kan ibland se filer som Explorer/Finder inte fattar något om. Konstigt, men det händer.

Om detta dessutom var en Nikon med dubbla kortplatser och du någon gång hade säkerhetskopieringsinspelning aktiverad, kontrollera det andra kortet innan du gör något annat. Samma sak gäller tethered-fotograferingar, Lightroom-mappar för automatisk import och de senaste importplatserna i Windows/macOS. Folk missar det uppenbara eftersom de får panik.

Om du behöver programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av Nikon RAW-bilder, särskilt för NEF-filer, eftersom det kan identifiera kamerafilers signaturer ganska bra och låter dig förhandsgranska återställningsbara bilder. Jag skulle ändå jämföra resultaten mot en pålitlig lista över bästa programvara för dataåterställning för SD-kort, RAW-bilder och raderade kamerafiler innan du avfärdar något.

En liten invändning mot idén att förhandsgranskning betyder att allt är okej: förhandsgranskning bevisar bara att en del av filen är läsbar. Stora NEF-filer kan fortfarande återställas halvtrasiga. Så efter återställning, öppna dem i NX Studio eller Capture One, inte bara i Windows Foton.

Om kortet ber om att formateras, ignorera det. Om det börjar koppla från, sluta med gör det själv-grejer omedelbart. Det är då professionell återställning är mindre av en bluff och mer av en nödvändighet.

En sak jag skulle lägga till till det som @sognonotturno, @kakeru och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om kameran skapade sidovagnsfiler eller mindre kompletterande filer. Vissa Nikon-kameror skapar JPG+RAW-par, och även om NEF-filerna är borta kan JPG-filerna fortfarande finnas kvar på kortet, i en överföringsmapp eller i katalogprogramvara du har glömt bort. Kontrollera också Lightroom Classics poster för Missing Photos och eventuell plats för senaste import i Nikon NX Studio innan du gör mer återställningsarbete.

Jag håller inte helt med om idén att förhandsgranskning av återställda filer säger särskilt mycket. För NEF kan en förhandsvisning komma från den inbäddade JPEG-filen medan själva RAW-datan är skadad. Det verkliga testet är om NX Studio, Capture One eller Lightroom kan rendera och redigera filen fullt ut.

Om du gör det själv är Disk Drill ett rimligt alternativ för återställning av Nikon RAW.

Fördelar:

• Bra NEF-detektering
  • Enkel filtrering och förhandsgranskning
  • Användarvänligt om du inte är djupt inne i återställningsverktyg

Nackdelar:

• Kan ge många falska positiva fragment på skadade kort
  • Ursprungliga filnamn/mappar kan vara borta
  • Inte mitt förstahandsval om kortet är fysiskt instabilt

Mitt extra förslag: när du har återställt, sortera efter filstorlek. Små NEF-filer är ofta skräp, medan filer nära kamerans normala RAW-storlek är mer lovande. Det sparar mycket tid. Om kortet visar läsfel i Event Viewer eller macOS Console, stanna där och klona först eller anlita ett proffs.