Hur återställer man raderade filer från USB efter att filerna försvunnit?

Filer försvann plötsligt från mitt USB-minne efter att jag kopplade ur det, och nu saknas viktiga foton och arbetsdokument. Jag menade inte att radera något, och jag behöver hjälp att ta reda på hur jag kan återställa raderade eller förlorade filer från ett USB-minne innan de är borta för gott.

Jag lärde mig det här den hårda vägen, så här kommer den korta varningen först. Om ditt USB-minne ger ifrån sig klickande ljud, kopplas från och till, eller känns varmt i handen, dra ur det och stanna där. Fortsätt inte testa det. Kör inga reparationsverktyg. Lämna in det till en butik för dataåterställning. En felande enhet tenderar att bli sämre så länge den är strömsatt, och kommandon som CHKDSK skriver ofta ändringar över hela enheten. Du kan sluta med en monterbar enhet och förstörda filer, vilket är en dålig bytesaffär.

Om de enkla kontrollerna inte fick tillbaka dina filer skulle jag anta att en av två saker har hänt. Filtabellen skadades, eller så togs filerna faktiskt bort. Vid den punkten skulle jag välja programvara gjord för återställning.

Jag vet att folk älskar att peka på PhotoRec, TestDisk och Windows File Recovery. Jag har använt dem. De fungerar. Ändå skulle jag inte ge dem till de flesta om du inte är okej med att leva i ett terminalfönster och reda ut en röra efteråt. Särskilt PhotoRec gav mig en enorm hög med filer med namn som f123456.jpg, inga mappar, ingen normal struktur, inget mänskligt. Om du bara behöver tre semesterbilder av 8 000 filer, lycka till. Jag hade inte kul.

För vanliga användare är den jag haft minst problem med Disk Drill. Jag gillade den för USB-återställning av några enkla skäl.

1. Det låter dig först skapa en avbild av enheten. Du gör en byte-för-byte-kopia av USB-minnet och skannar sedan kopian i stället för att hamra på originalenheten om och om igen. Om flashminnet är instabilt spelar detta stor roll.
  2. Du får förhandsvisningar innan återställning. Jag kunde kontrollera foton, videor och dokument innan jag sparade något. Det sparar tid och minskar gissandet.
  3. Det bevarar mer av strukturen. Jämfört med de kostnadsfria kommandoradsverktygen gjorde det ett bättre jobb med att hålla mappar igenkännbara och identifiera många filtyper. Det fungerar också med BitLocker-krypterade enheter, vilket räddade mig en gång.

En regel är viktigare än folk tror. Spara återställda filer på datorns interna enhet, inte tillbaka på samma USB-minne. Om du skriver ny data till enheten du försöker rädda riskerar du att skriva över exakt de filer du vill få tillbaka. Jag gjorde detta för flera år sedan på ett gammalt USB-minne. Dumt misstag. Upprepa det inte.

När dina filer är säkra på datorn, radera och formatera om USB-minnet om du fortfarande vill testa det. Jag brukar sluta lita på ett opålitligt minne och byta ut det. Lagring är billig. Förlorade filer är det inte. Om du tar det lugnt och undviker skrivningar till den skadade enheten är dina chanser mycket bättre.

Kontrollera först om filerna är dolda, inte raderade. Det händer ofta efter att man dragit ur enheten felaktigt.

Gör så här i Windows:

1. Anslut USB-enheten.
  2. Öppna Utforskaren.
  3. Klicka på Visa och visa sedan Dolda objekt.
  4. Öppna Kommandotolken som administratör.
  5. Kör:
    attrib -h -r -s /s /d X:*.*
    Ersätt X med bokstaven för din USB-enhet.

Om dina mappar kommer tillbaka har datan aldrig försvunnit. Filattributen blev fel.

Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. CHKDSK är inte alltid dåligt. På en frisk USB-enhet med bara mindre filsystemfel kan det ibland återställa åtkomst till kataloger. Men om enheten kopplar från, fryser eller låter konstigt, hoppa över det. På flashmedia har CHKDSK en dålig vana att fixa saker genom att ta bort filreferenser. Så använd det bara efter att du testat fixen för dolda filer och bara om minnet verkar stabilt.

Kommando:
chkdsk X: /f

Om filerna är borta efter det, använd återställningsprogram. Disk Drill är ett bra val för USB-återställning eftersom det hittar raderade filer, förlorade partitioner och RAW-USB-enheter i en och samma skanning. Sök efter best USB data recovery software for Windows and Mac in 2026, så kommer du att se att det listas ofta av en anledning. Spara återställda filer på din dator, inte tillbaka på USB-enheten. Folk fortsätter göra det och undrar sedan varför återställningen blir sämre.

Om Windows ser USB-enheten som RAW eller ber om att formatera den, formatera inte först. Skanna den.

Också värt att kontrollera:

1. Diskhantering, se om partitionsbokstaven ändrades.
  2. En annan dator eller USB-port.
  3. Händelsevisaren, om Windows loggade fel om frånkoppling av USB-enheten.

Om du vill ha en snabb visuell genomgång hjälper den här videon: titta på den här guiden för återställning av USB-data

Om enheten fortsätter att kopplas från, sluta pilla med den. Vid den punkten blir programvaruåterställning mindre säker och ett labb är det smartare valet.

En sak jag skulle lägga till som @mikeappsreviewer och @vrijheidsvogel bara snuddade vid är att kontrollera om filerna flyttades till en konstig föräldralös mapp i stället för att faktiskt raderas. Efter en dålig frånkoppling dumpar Windows ibland återställda fragment i mappar som FOUND.000 med .CHK-filer. De flesta ignorerar den mappen, men jag har faktiskt plockat ut dokument och foton därifrån tidigare med en CHK-filvisare eller genom att byta namn på filer baserat på typ. Det är fult, men det fungerar ibland.

Dessutom är jag lite mindre optimistisk när det gäller att prova många reparationskommandon tidigt. Även när USB-enheten verkar fungera bra så pillar varje reparationsförsök fortfarande med metadata. Min ordning skulle vara:

1. Sluta använda USB-enheten.
  2. Kontrollera Egenskaper och se om använt utrymme fortfarande ser normalt ut.
  3. Leta efter FOUND.000, konstiga tomma mappar eller problem med saknad enhetsbokstav.
  4. Om datan är viktig, skanna först, reparera senare.

Om det använda utrymmet fortfarande till största delen är fullt men filerna är borta, är det faktiskt ett ganska bra tecken. Det betyder vanligtvis att datan fortfarande kan finnas där och att kataloginformationen blev förstörd.

När det gäller återställningsappar, ja, Disk Drill är ett av de enklare alternativen för dataåterställning från USB, särskilt om du vill ha förhandsvisningar och inte vill bråka med kommandoradsverktyg i två timmar som om det vore 2009. Jag skulle använda det innan jag gör något destruktivt. Återställ till din dator, inte till själva minnet. Seriöst, folk fortsätter att göra det misstaget.

Om du vill ha fler verklighetsbaserade åsikter är den här tråden värd att läsa: bästa sätten att återställa filer från en trasig USB-enhet

SEO-vänlig version: alternativ för återställning av USB-enhet för försvunna, raderade eller saknade filer efter en osäker frånkoppling.

En vinkel som de andra bara berörde lite: kontrollera om detta var ett korruptionsproblem orsakat av strömavbrott från USB-kontrollern, inte bara filborttagning. Om minnet kopplades ur på ett dåligt sätt kan katalogen försvinna medan den råa fildatan fortfarande finns kvar. I så fall skulle jag undvika att lägga för mycket tid på reparationsförsök tidigt. Håller delvis inte med @vrijheidsvogel här: även säkra åtgärder kan ändra metadata tillräckligt mycket för att göra senare återställning rörigare.

Det här skulle jag göra härnäst:

1. Jämför USB-minnets rapporterade använda utrymme med ledigt utrymme.

• Om använt utrymme fortfarande ser ungefär normalt ut kan dina filer fortfarande finnas kvar men filsystemskartan vara trasig.
    • Om enheten plötsligt visar sig vara nästan tom, då har antingen poster raderats eller partitionen återställts.
  2. Kontrollera om partitionslayouten är korrupt i Diskhantering.
    Ibland finns volymen där, men partitionstypen eller storleken ser fel ut. Det tyder mer på partitions- eller filsystemsskada än på verklig radering.

3. Om filerna är viktiga, skapa först en avbild av USB-minnet och skanna sedan avbilden.
    Det här är delen där jag tycker att @kakeru hade rätt i att indirekt betona: mindre belastning på originalenheten är vanligtvis smartare.

4. Skanna med återställningsprogram innan du gör fler reparationer.
    Disk Drill är ett rimligt val här eftersom det är lätt att använda, förhandsvisar filer och kan fungera bra när filer försvunnit efter en osäker urkoppling.

Fördelar med Disk Drill:

• enkelt gränssnitt
  • förhandsvisning för foton/dokument
  • kan återställa raderade filer och förlorade partitioner
  • alternativet att skapa avbild är användbart

Nackdelar med Disk Drill:

• gränserna för gratis återställning beror på plattform/version
  • djupa skanningar kan vara långsamma
  • mapp- och filnamn bevaras inte alltid om filsystemsskadan är allvarlig

Om du återställer något, spara det på din dator, aldrig tillbaka till samma USB-minne. Efter det skulle jag ärligt talat pensionera minnet om detta redan har hänt en gång. USB-flashminnen älskar att verka normala precis innan de faktiskt går sönder.

Så ja, @mikeappsreviewer, @vrijheidsvogel och @kakeru tog upp de vanliga lösningarna. Jag skulle bara lägga mer vikt vid att först skapa en avbild och sedan skanna, och mindre på att försöka reparera enheten medan din enda kopia av datan fortfarande ligger på den.