Hulp nodig bij het vinden van USB-herstelsoftware voor exFAT-flashdrives

Ik ben per ongeluk bestanden kwijtgeraakt van mijn USB-flashstation, en het is geformatteerd als exFAT. Ik heb betrouwbare herstelsoftware voor USB-stations nodig die echt werkt met exFAT-flashstations, omdat de documenten en foto’s erop belangrijk zijn. Ik zoek aanbevelingen voor veilige tools voor gegevensherstel die verwijderde bestanden van een exFAT-USB-station kunnen terugzetten.

Ik heb meer USB-herstelapps doorlopen dan ik wil tellen. Sommige probeerde ik uit gewoonte. De meeste kwamen voort uit het verpesten van een flashdrive op het slechtst mogelijke moment. Ik heb te maken gehad met verwijderde mappen, schijven die ik per ongeluk heb geformatteerd, kapotte bestandssystemen en USB-sticks die nog wel in Windows verschenen maar leeg leken. Elke keer eindigde ik ermee weer een ander hulpmiddel te installeren en te kijken of het echt iets kon herstellen, of dat het alleen maar screenshots waren zonder inhoud.

Na genoeg vallen en opstaan viel één patroon op. Veel van deze tools doen het prima als de klus eenvoudig is. Verwijder een paar bestanden, scan, herstel, klaar. Dingen veranderen snel zodra de USB-drive is geformatteerd, de partitietabel beschadigd is of het bestandssysteem RAW wordt. Dáár wordt het verschil zichtbaar.

Als je één keuze wilt voor de meeste mensen, zou ik gaan voor Disk Drill.

Wat het voor mij steeds weer naar de top duwde, was de veelzijdigheid. Ik heb het gebruikt voor gewone verwijderingsgevallen, voor geformatteerde flashdrives, voor verloren partities en voor schijven met corrupte bestandssystemen. Het hield zich over al die situaties heen beter staande dan de meeste andere. Het herkent ook een lange lijst bestandstypen, en de previewfunctie bespaart tijd. Als je een USB-stick scant en de preview de bestanden opent waar jij om geeft, weet je al dat de scan iets bruikbaars heeft gevonden. Geen giswerk.

Eén onderdeel waar ik steeds op terugkwam, was de optie voor een byte-voor-byte-back-up. USB-sticks gaan op rommelige manieren stuk. Ik heb meegemaakt dat sommige midden in een scan de verbinding verbraken. Andere werden trager elke keer dat ik ze inplugde. Eerst een image maken gaf me wat ademruimte. Je werkt vanaf de kopie, niet vanaf de instabiele schijf. Als je flashdrive zich vreemd gedraagt, doe dit dan eerst. Het is belangrijk.

Als je een gratis optie wilt, verdient Recuva nog steeds een vermelding. Ik heb het gebruikt op gezonde USB-drives waarvan bestanden onlangs waren verwijderd, en in die gevallen deed het wat het moest doen. De indeling is eenvoudig. De scans zijn snel. Je bent geen half uur kwijt om uit te vogelen waar de knoppen zitten.

Toch zou ik niet op Recuva vertrouwen zodra het lelijk wordt. Als de schijf is geformatteerd, als partities beschadigd zijn geraakt, als het volume als RAW wordt weergegeven, of als de corruptie dieper gaat dan een normale verwijdering, begint het tekort te schieten. In die gevallen deed Disk Drill het voor mij meestal beter.

Een paar dingen die ik op de harde manier heb geleerd voordat ik herstelsoftware draaide:

1. Stop meteen met schrijven naar de USB-drive. Verwijderde bestanden blijven daar vaak staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Als je dingen blijft kopiëren, dalen je kansen snel. Controleer ook Schijfbeheer. Als de drive daar verschijnt met ongeveer de juiste capaciteit, heeft softwarematig herstel nog steeds zin. Als Windows de verkeerde grootte toont, of hem helemaal niet detecteert, heb je mogelijk met een hardwareprobleem te maken.

2. Sla herstelde bestanden ergens anders op. Zet ze niet terug op dezelfde flashdrive. Dat heb ik jaren geleden een keer gedaan. Slechte zet. Je loopt het risico precies de gegevens te overschrijven die je probeert te redden.

3. Herstelsoftware heeft grenzen. Ik heb mensen uren zien verspillen aan het testen van vijf verschillende apps zonder ergens te komen, om daarna toe te geven dat ze geen back-up hadden. De 3-2-1-back-upregel verslaat nog steeds elke hersteltool die ik heb gebruikt. Bewaar drie kopieën van je gegevens, sla ze op twee soorten media op en bewaar één kopie buitenshuis. Saaie regel, ja. Nog steeds het enige dat je redt als de schijf volledig kapot is.

Als het specifiek om een exFAT-USB-stick gaat, zou ik kijken naar tools die exFAT-metadata daadwerkelijk goed begrijpen, niet alleen generieke herstelsoftware voor verwijderde bestanden. Daar wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque. Ze hebben geen ongelijk over Disk Drill, maar voor exFAT zou ik ook R-Studio en UFS Explorer op de shortlist zetten als de mapstructuur belangrijk is en niet alleen ruwe bestandsherstel.

Disk Drill is waarschijnlijk nog steeds de makkelijkste aanbeveling omdat het exFAT-USB-herstel goed aankan, voorbeelden van bestanden laat zien en niet aanvoelt alsof het in 2009 is ontworpen. Als je iets eenvoudigers wilt dan de meer forensische tools, is het een sterke keuze voor verwijderde bestanden, per ongeluk formatteren en beschadigde exFAT-volumes.

R-Studio is sterker wanneer de stick ernstigere logische schade heeft, maar het is minder beginnersvriendelijk. UFS Explorer ook, best krachtig, best nerdy.

Eén ding waar ik het een beetje mee oneens ben: PhotoRec is niet alleen mijn laatste redmiddel omdat het slecht is. Het is een laatste redmiddel omdat het bestandsnamen/mappen vaak negeert, maar voor foto’s op exFAT kan het soms dingen terughalen die andere apps missen.

Ook, als de USB fysiek onbetrouwbaar is, blijf hem dan niet steeds opnieuw aansluiten. Zo verandert een herstelbaar probleem in een dode stick.

Voor een praktijkvoorbeeld over Disk Drill voor USB-herstel, bekijk Reddit-discussie over Disk Drill voor herstel van belangrijke USB-bestanden.

Korte versie:

Als de USB nog steeds normaal wordt gekoppeld en exFAT geen volslagen onzin-capaciteit aangeeft, zou ik me minder richten op welke app het beroemdst is en meer op de vraag of die exFAT-metadata behoorlijk kan behouden.

Ik ben het deels eens met @sonhadordobosque, @sognonotturno en @mikeappsreviewer, maar ik ben iets minder enthousiast over meteen naar raw-carving-tools te grijpen, tenzij de normale scan duidelijk faalt. Bij exFAT kan het, zodra je namen en mappen kwijt bent, een nachtmerrie op zich worden om het herstel te sorteren.

Mijn mening:

Disk Drill
Voordelen

• Goede exFAT-ondersteuning in normale praktijksituaties
  • Overzichtelijk previewsysteem, handig om documenten/foto’s te controleren vóór herstel
  • Kan verwijderde bestanden, snelle formatteringen en sommige corrupte volumes beter aan dan eenvoudige gratis tools
  • Kan een back-up op byte-niveau maken, wat belangrijk is als de flashdrive instabiel is

Nadelen

• Niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt
  • Diepe scans kunnen veel bestandsfragmenten en duplicaten opleveren
  • Als de USB een ernstige controllerstoring heeft, gaat software je niet redden

Ik zou het voor de meeste mensen in de categorie beste balans plaatsen.

Als mapstructuur erg belangrijk is, zou ik ook R-Studio overwegen voordat je tijd verspilt aan zwakkere tools. Als het je alleen gaat om foto’s terugkrijgen, hoe rommelig het resultaat ook is, heeft PhotoRec nog steeds zijn nut. Ik ben het licht oneens met mensen die het te snel afschrijven. Het is lelijk, maar soms werkt lelijk.

Nog iets dat mensen vaak overslaan: controleer het SMART-achtige gedrag van de stick door te letten op trage leesacties, verbrekingen van de verbinding of Windows dat vastloopt wanneer je hem opent. Als dat gebeurt, blijf dan niet opnieuw scannen. Maak indien mogelijk eerst een image van de schijf en herstel daarna vanaf die image.

Dus ja, specifiek voor een exFAT-flashdrive is Disk Drill een solide eerste keuze, niet omdat het magisch is, maar omdat het meestal precies de goede balans treft tussen bruikbaar, capabel en niet overdreven forensisch.