Hulp nodig bij het koppelen van mijn externe harde schijf op Mac

Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, hoewel die eerder prima werkte. Ik vraag me af of de USB-kabel het probleem kan veroorzaken of dat het iets met macOS of de schijf zelf is. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik het eerst moet controleren, zodat ik niet het risico loop de toegang tot mijn bestanden te verliezen.

Ik ben dit op Macs vaak genoeg tegengekomen dat ik er niet meer automatisch van uitga dat de schijf dood is. In het begin zag ik een externe schijf die niet wilde aankoppelen en dacht ik dat de bestanden weg waren. Meestal was de schijf zelf gewoon in orde. Wat kapot was, was het bestandssysteem, of macOS bleef hangen op een controle op de achtergrond, of het volume bleef daar gewoon staan en weigerde om zonder duidelijke reden aan te koppelen.

Voordat je met oplossingen gaat rommelen, doe eerst de saaie controles. Ik heb deze een keer overgeslagen en daarmee een uur verspild.

Sluit de schijf rechtstreeks aan op je Mac. Sla de hub of het dock voorlopig over. Verwissel de kabel als je nog een andere hebt. Probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort. Als je toegang hebt tot een andere computer, sluit hem daar dan aan en kijk of hij verschijnt. Controleer daarna de Finder-instellingen en zorg dat externe schijven zijn ingesteld om op het bureaublad en in de navigatiekolom te verschijnen.

Als Schijfhulpprogramma de schijf ziet en de grootte er ongeveer goed uitziet, beschouw ik dat meestal als een goed teken.

Dit geldt alleen voor schijven zonder duidelijke hardwarestoring. Als de schijf helemaal niet verschijnt in Schijfhulpprogramma, een onzincapaciteit toont, steeds wegvalt, klikkende geluiden maakt of niet aangaat, heb je een hardwareprobleem. Software-oplossingen zullen daar weinig doen, als ze al iets doen.

Begin met EHBO op de hele schijf

Dit is het eerste wat ik probeer, omdat het ingebouwd en snel is.

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.

3. Kies de fysieke schijf bovenaan, niet alleen het volume eronder.

4. Klik op EHBO.

5. Bevestig dit.

6. Wacht tot de scan is voltooid.

7. Probeer de schijf opnieuw te koppelen.

Wanneer het probleem lichte schade aan het bestandssysteem is, lost dit het soms op zonder extra gedoe.

Beëindig een vastgelopen fsck-proces

Ik heb gezien dat macOS na een slechte ontkoppeling een bestandssysteemcontrole start en daar vervolgens vastloopt, waardoor de koppeling wordt geblokkeerd. Best irritant, omdat de schijf half levend lijkt.

1. Open Terminal.

2. Voer in: sudo pkill -f fsck

3. Druk op Return.

4. Typ je beheerderswachtwoord als daarom wordt gevraagd.

5. Wacht even.

6. Controleer de schijf opnieuw.

Dit herstelt geen corruptie. Het stopt alleen een vastgelopen proces dat in de weg zit.

Probeer het handmatig te koppelen in Terminal

Soms is het volume aanwezig, gezond genoeg, en weigert macOS het nog steeds zelf te koppelen.

1. Open Terminal.

2. Voer uit: diskutil list

3. Zoek de identificatie van je schijf, zoiets als disk4s1.

4. Voer uit: diskutil mount /dev/disk4s1

5. Vervang disk4s1 door je echte identificatie.

6. Druk op Return.

7. Lees het resultaat in Terminal.

Als het werkt, wordt de schijf meestal meteen gekoppeld.

Herformatteer alleen als je het risico op gegevensverlies al hebt geaccepteerd

Als niets anders werkt, is wissen en herformatteren de laatste stap.

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.

3. Selecteer de fysieke schijf.

4. Klik op Wis.

5. Geef deze een naam.

6. Kies APFS als je deze alleen met Macs gebruikt, of exFAT als je ook ondersteuning voor Windows nodig hebt.

7. Klik op Wis.

8. Wacht tot het proces is voltooid.

Ik zou niet met reparaties beginnen als de bestanden belangrijk zijn. Dit is bedoeld om de schijf weer aankoppelbaar te maken. Goed voor de hardwarekant. Slecht als je belangrijkste doel is om eerst gegevens te redden. Zelfs hulpmiddelen die bedoeld zijn om een bestandssysteem te repareren, kunnen structuren herschrijven en herstel later moeilijker maken. Herformatteren is het voor de hand liggende voorbeeld, maar het is niet het enige.

Als de bestanden belangrijk zijn, herstel ze dan eerst

Wat ik meestal doe, is eerst de gegevens eraf halen voordat ik het koppelingsprobleem probeer op te lossen. Voor schijven die wel in Schijfhulpprogramma verschijnen maar niet in Finder worden weergegeven, heb ik redelijke resultaten gehad met Disk Drill. macOS geeft het meestal snel op als het bestandssysteem rommelig is. Disk Drill leest het opslagapparaat directer uit en scant op herstelbare bestanden.

Het onderdeel waar ik steeds op terugkom, is de functie Byte-to-byte Backup. Als de schijf zich vreemd gedraagt, willekeurig de verbinding verbreekt of instabiel aanvoelt, maak ik eerst een image. Daarmee wordt elke leesbare sector gekopieerd naar een imagebestand, zodat je vanaf de kopie werkt in plaats van de originele schijf steeds opnieuw te belasten.

De herstelprocedure is eenvoudig genoeg:

1. Download en open Disk Drill.

2. Selecteer de niet-aangekoppelde schijf in de lijst.

3. Maak eerst een Byte-to-byte Backup als de schijf instabiel lijkt.

4. Scan de schijf of scan de back-upimage.

5. Controleer de gevonden bestanden.

6. Bekijk belangrijke bestanden en controleer of ze nog steeds openen.

7. Herstel ze naar een ander opslagapparaat.

Nadat je bestanden ergens anders veilig staan en je hebt gecontroleerd dat ze goed openen, ga je pas terug om reparaties te proberen. Op dat moment maak je de situatie niet erger als EHBO of een herformattering het bestandssysteem wijzigt.

Ja, de kabel staat hoog op de lijst met verdachten. Ik zou hem bijna bovenaan zetten, vooral als de schijf af en toe opstart, de verbinding verbreekt of alleen op één poort faalt. Een slechte USB-kabel veroorzaakt op Macs veel valse paniek over een dode schijf.

Een paar dingen die ik zou controleren die @mikeappsreviewer niet heeft behandeld.

Reset eerst Finder en USB-detectie. Finder stopt soms met het vernieuwen van aangekoppelde volumes.

1. Start Finder opnieuw via het Apple-menu, Forceer stop, Finder, Start opnieuw.
  2. Open Systeeminformatie en controleer vervolgens USB of Thunderbolt. Kijk of de schijf daar verschijnt.
  3. Als hij wel in Systeeminformatie staat maar niet in Schijfhulpprogramma, start de Mac dan volledig opnieuw op, niet via slaapstand en hervatten.

Controleer het stroomverbruik. Dit wordt vaak over het hoofd gezien.
Draagbare 2,5-inch schijven kunnen vaak niet koppelen wanneer de poort of adapter geen stabiele stroom levert.

1. Gebruik een directe poort op de Mac.
  2. Vermijd poorten aan de voorkant van beeldschermen.
  3. Als hij een eigen voedingsadapter heeft, vervang die dan ook.
  4. Luister bij externe desktopschijven naar lussen van opstarten en weer stoppen.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om fsck vroegtijdig te stoppen. Als de schijf groot is, kunnen bestandscontroles in macOS soms lang duren. Ik heb exFAT-schijven 20 tot 60 minuten zien blijven hangen na een onveilige ontkoppeling. Als het schijflampje actief is, zou ik eerst wachten voordat ik processen stopzet.

Controleer ook de compatibiliteit van het schijfformaat. Als de schijf op Windows is gebruikt, kunnen oudere macOS-versies lastig doen met BitLocker, NTFS-hulpmiddelen of beschadigde exFAT-headers. Als je een NTFS-helper-app hebt geïnstalleerd, werk die dan bij of verwijder hem en test opnieuw. Die tools verstoren het koppelen soms echt.

Als je doel is om eerst de bestanden te redden, sla wissen dan over. Gebruik Disk Drill en herstel naar een andere schijf. Het is een van de meer vertrouwde Mac-apps voor gegevensherstel voor externe schijven die wel verschijnen maar niet willen koppelen. Als je een bredere lijst wilt, is deze gids met de beste software voor gegevensherstel makkelijk te scannen.

Snelle triage:

1. Nieuwe kabel.
  2. Nieuwe poort.
  3. Geen hub.
  4. Controleer Systeeminformatie.
  5. Wacht als de schijfactiviteit doorgaat.
  6. Test op een andere Mac of pc.
  7. Herstel gegevens met Disk Drill vóór reparatie als de bestanden belangrijk zijn.

Als de schijf klikt, schuurt of tijdens de overdracht verdwijnt, stop dan daar. Dat wijst eerder op hardware dan op macOS.

De kabel kan absoluut de boosdoener zijn, maar één ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @espritlibre zeiden, is controleren of macOS de schijf weigert vanwege beveiliging of vreemde schijfeigendom, en niet alleen door corruptie.

Een paar minder vaak genoemde controles:

1. Open Terminal en voer diskutil list external uit
    Als de fysieke schijf daar verschijnt maar het volume niet wordt gekoppeld, ziet macOS het hardwarepad nog steeds.

2. Voer daarna log stream --predicate 'eventMessage contains 'disk' --info uit
    Sluit de schijf aan terwijl je de logboeken bekijkt. Soms kun je de echte reden zien, zoals I/O-fouten, stroomproblemen of een geweigerde koppeling. Best nerdy, maar supernuttig.

3. Als het een oudere externe behuizing is, kan de printplaat van de behuizing zelf defect raken, en niet de eigenlijke harde schijf. Ik heb dit twee keer meegemaakt. Haalde de schijf eruit, stopte hem in een nieuwe SATA-naar-USB-behuizing, boom, bestanden terug. Mensen geven de schijf soms te snel de schuld.

4. Als de schijf grijs wordt weergegeven in Schijfhulpprogramma, probeer dan de bovenliggende container/volumegroepstructuur te koppelen, vooral bij APFS-schijven. Soms is de container prima en is het daadwerkelijke volume degene die vastzit.

5. Veilige modus kan helpen. Door de Mac in Veilige modus op te starten, worden soms minder extensies van derden geladen, vooral rommelige NTFS-tools of oude schijfhulpprogramma’s die het koppelen verstoren. Test de schijf daar dan.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om Eerste hulp te hard te gebruiken als de schijf instabiel is. Als deze halverwege de controle wordt losgekoppeld, kun je een rommelige situatie erger maken. Als de gegevens belangrijk zijn, zou ik eerder kiezen voor herstel met Disk Drill, vooral als de schijf zichtbaar is maar niet wordt gekoppeld. Dat is voor mij meestal de grens.

Als je ook een duidelijke uitleg wilt, hier is een stapsgewijze video over het oplossen van een externe harde schijf die niet wordt gekoppeld op Mac.

Als de schijf nergens verschijnt, niet in Schijfhulpprogramma, niet in Systeeminformatie, niet in Terminal, dan komen kabel/poort/behuizing/voeding inderdaad veel hoger op de lijst met verdachten. Als hij wel verschijnt maar niet wil koppelen, ruikt dat meer naar bestandssysteem- of behuizingsproblemen.

De kabel is zeker een hoofdverdachte, maar ik zou ook iets testen dat mensen vaak overslaan: de bridge-chip van de behuizing. Als de kale schijf in orde is maar de USB-SATA-bridge onbetrouwbaar is, zal macOS doen alsof de hele schijf vervloekt is. Ik heb externe schijven op een Mac zien falen en daarna direct zien werken zodra ze in een andere behuizing werden geplaatst.

Een paar controles als aanvulling op wat @espritlibre, @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer al hebben behandeld:

• Controleer Console.app precies wanneer je hem aansluit. Zoek naar diskarbitrationd of I/O. Je ziet vaak of macOS de koppeling weigert, een time-out krijgt of leesfouten tegenkomt.
  • Controleer in Schijfhulpprogramma de S.M.A.R.T.-status als die zichtbaar is. Als er Failing staat of dat dit via de behuizing niet wordt ondersteund, zegt dat al veel.
  • Probeer de schijf alleen als test op een gevoed USB-C-dock. Ik weet dat mensen zeggen dat je hubs moet vermijden, en meestal klopt dat, maar soms is een dock met voeding stabieler dan een zwakke Mac-poort voor busgevoede schijven.
  • Als hij ergens alleen-lezen koppelt, kopieer de gegevens dan meteen. Ga niet eerst op zoek naar de perfecte oplossing.

Kleine afwijking van het gebruikelijke advies: ik zou niet steeds opnieuw blijven proberen te koppelen als de schijf nieuwe geluiden maakt of verdwijnt. Herhaalde pogingen kunnen een stervende schijf extra belasten.

Als de bestanden belangrijk zijn, gebruik dan Disk Drill vóór reparatiepogingen.

Voordelen van Disk Drill

• eenvoudige Mac-interface
  • goed voor schijven die zichtbaar zijn maar niet koppelen
  • byte-voor-byte-back-up is nuttig bij instabiele schijven

Nadelen

• geen wondermiddel bij echte hardwarestoringen
  • diepe scans kunnen eeuwig duren
  • de kwaliteit van herstel hangt af van hoe beschadigd het bestandssysteem is

Als de schijf in hardware-informatie verschijnt maar niet in Finder, is dat beter te herstellen dan mensen denken. Als hij helemaal nergens verschijnt, zou ik de kabel, de voeding, de behuizing en daarna pas de schijf zelf verdenken.