Ik heb per ongeluk een map met belangrijke familiefoto’s van een SD-kaart verwijderd, en sommige bestanden zijn mogelijk overschreven voordat ik het merkte. Ik heb hulp nodig bij het vinden van betrouwbare software voor afbeeldingsherstel die verwijderde foto’s veilig kan terughalen zonder de kaart te beschadigen of meer gegevens te verliezen. Op zoek naar vertrouwde tools voor fotoherstel met goede resultaten op geheugenkaarten en harde schijven.
Ik heb vaker dan ik wil tellen verwijderde foto’s en video’s van kaarten moeten terughalen. Soms gooide ik bestanden per ongeluk weg. Eén keer was het een haperende SD-kaart na een lange shoot. Een paar keer lag het aan mij, moe, op het verkeerde ding klikkenn. Na dit alles te hebben meegemaakt, heb ik eerst één ding geleerd. Wat je in de eerste paar minuten doet, is belangrijker dan welke herstelapp je kiest.
Als je een minuut geleden bestanden bent kwijtgeraakt, stop dan met het gebruiken van de kaart of schijf. Meteen. Maak geen extra foto’s. Kopieer er niets naartoe. Formatteer hem niet opnieuw omdat je hoopt dat het zichzelf zal oplossen. Verwijderde data blijft daar vaak staan totdat nieuwe data erbovenop terechtkomt. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel. Dit heb ik op de harde manier geleerd.
Zodra de kaart eruit is en veilig is opgeborgen, zijn dit de tools waar ik naar zou kijken.
1. Disk Drill
Hier begin ik meestal. Niet omdat het magisch is. Dat is het niet. Ik begin hier omdat het makkelijk is om mee te werken en het de gebruikelijke zaken goed afhandelt: SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven, SSD's.
Het onderdeel waarvoor ik bleef terugkomen was videoh herstel. Veel apps vinden videobestanden, zeker, maar dan open je ze en haperen ze, stoppen halverwege of weigeren af te spelen. Ik zag dit bij droneclips en beeldmateriaal van systeemcamera's. Disk Drill doet het beter dan de meeste met gefragmenteerde opnames via de modus Geavanceerd cameraherstel. Het herkent ook veel RAW-afbeeldingsformaten, wat me ooit heeft gered bij een kaart vol trouwfoto's.
Wat ik goed vond:
- Eenvoudige indeling, makkelijk om mee te beginnen
- Goede ondersteuning voor gangbare foto- en videoformaten
- Geavanceerd cameraherstel helpt bij gesplitste of gefragmenteerde video
- Voorbeeldoptie vóór herstel
- Werkt op Windows en Mac
Wat ging vervelen:
- Je hebt de betaalde versie nodig voor volledig herstel
- Diepe scans duren lang op grote kaarten
2. R-Studio
Deze voelt meer als een hulpmiddel voor mensen die al weten wat er misging en controle willen. Ik zou dit niet geven aan iemand die nog nooit eerder herstelsoftware heeft gebruikt. De interface is druk. Ik moest het rustiger aan doen en goed lezen wat ik deed.
Toch is dit een van de weinige programma's die ik vertrouw wanneer een kaart ernstig beschadigd is of de partitietabel een rommeltje is. Ik heb kaarten gehad die andere apps nauwelijks herkenden, en R-Studio haalde er toch nog bruikbare bestanden vanaf. Het vraagt wel meer van je. Als je een soepele beginnerservaring wilt, dan is dit het niet.
Goede punten:
- Sterke herstelresultaten op beschadigde media
- Kan beter omgaan met kapotte bestandssystemen dan veel eenvoudigere tools
- Meer scan- en herstelopties
- Werkt met veel soorten opslagmedia
Minder leuk:
- Kost tijd om te leren
- De interface voelt al snel technisch aan
- De prijs ligt hoger dan bij veel alternatieven
3. PhotoRec
Als je iets gratis wilt, is dit degene die ik om goede redenen steeds weer tegenkwam. Het is open-source en er hangt geen herstel-limiet boven je hoofd. Ik heb het ooit gebruikt op een geformatteerde kaart toen ik totaal geen zin had om nog voor een hulpprogramma te betalen, en het haalde meer bestanden terug dan ik had verwacht.
De truc is simpel. Het zoekt direct naar bestandssignaturen in plaats van afhankelijk te zijn van het bestandssysteem. Dus wanneer de kaartstructuur verwoest is, maakt het nog steeds een kans. Het nadeel is irritant als je veel bestanden herstelt. Namen zijn weg. De mapstructuur is ook weg. Je eindigt met het met de hand sorteren van een stapel herstelde bestanden, en dat is geen fijne avond.
Waarom mensen het blijven gebruiken:
- Gratis
- Ondersteunt een enorm aantal bestandstypen
- Werkt goed op geformatteerde of beschadigde kaarten
- Beschikbaar op Windows, macOS en Linux
De pijnpunten:
- Opdrachtregelinterface
- Originele bestandsnamen blijven meestal niet behouden
- Geen herstelde mapstructuur
- Het sorteren van de uitvoer kost tijd
Als je nog een paar extra namen wilt bekijken, komen deze ook vaak voorbij.
Recuva bestaat al eeuwig, en ja, mensen gebruiken het nog steeds. Ik zou het bewaren voor eenvoudige klussen, zoals verwijderde foto's van een gezonde kaart of schijf waarbij verder niets kapot is. De interface is makkelijk te begrijpen en de gratis versie dekt veel basissituaties. Ik zou er niet als eerste naar grijpen bij een zwaar beschadigde SD-kaart.
DiskDigger duikt vaak op in discussies over fotoherstel, vooral rond Android. Het is licht, snel te installeren en bedelft je niet onder de opties. Voor kleine herstelklussen van afbeeldingen is het logisch. Voor grote SD-kaarten vol RAW-bursts of cameravideo zie ik niet dat mensen er zo vaak op leunen.
Herstelsoftware is volgens mij maar de helft van het verhaal. Nadat je bestanden hebt teruggekregen, is de grotere oplossing je routine aanpassen zodat je hier niet opnieuw belandt. Ik ben kaarten eerder gaan back-uppen en ben gestopt met het hergebruiken van alles wat ook maar één vreemde fout had laten zien. Dat bespaarde me later stress.
Dus ja, handel snel, stop met het schrijven van nieuwe gegevens naar de kaart en kies een tool op basis van hoe ernstig de schade eruitziet. Als de bestanden niet zijn overschreven, is er nog steeds een redelijke kans dat je in elk geval een deel ervan terugkrijgt. Soms de meeste. Soms genoeg.
Als familiefoto’s belangrijk zijn, zou ik de tools sorteren op risiconiveau, niet op populariteit.
Voor een gewone verwijdering op een gezonde SD-kaart is Disk Drill voor de meeste mensen de veiligste eerste keuze. Het heeft een duidelijke preview, goede ondersteuning voor fotoformaten, en het is minder waarschijnlijk dat je erdoor in de war raakt terwijl je gestrest bent. Voor software voor afbeeldingsherstel van verwijderde foto’s van een SD-kaart is het een van de betere startpunten.
Ik verschil een beetje van mening met @mikeappsreviewer over PhotoRec als eerste poging. Het vindt veel, zeker, maar de verloren bestandsnamen en de rommelige mappenstructuur zijn genadeloos wanneer je jaren aan familiefoto’s probeert terug te halen. Prima als tweede ronde, niet als mijn eerste keuze.
Mijn volgorde:
- Disk Drill, eerste scan, bekijk de preview van de resultaten.
- R-Photo als je een gratis op foto’s gerichte optie op Windows wilt.
- PhotoRec alleen als de eenvoudigere tools dingen missen.
- Klennet Carver als dit camera-JPG/RAW-bestanden zijn en de kaart zwaar beschadigd is geraakt. Prijzig, maar krachtig.
Nog iets. Als er overschrijving heeft plaatsgevonden, kan geen enkele software overschreven sectoren herstellen. Gedeeltelijk herstel is nog steeds mogelijk, dus raak nog niet in paniek.
Ook de moeite waard om deze thread te lezen over aanbevelingen voor de beste software voor herstel van SD-kaartfoto’s. Het behandelt nog een paar extra opties.
Herstel naar je computer, niet terug naar de SD-kaart. Dat deel brengt mensen vaak in de war.
Ik zou dit in stappen aanpakken, vooral omdat sommige bestanden mogelijk zijn overschreven de berekening flink verandert.
Als de kaart nog steeds normaal wordt aangekoppeld, zou ik eigenlijk niet meteen naar de meest agressieve carving-tool grijpen. @mikeappsreviewer en @boswandelaar hebben de gebruikelijke opties al genoemd, maar mijn mening is dit: begin met de tool die je de beste previewkwaliteit en behoud van map-/bestandsmetadata geeft, en schakel alleen op als dat nodig is. Voor familiefoto’s is dat veel belangrijker dan mensen toegeven.
Mijn volgorde zou zijn:
-
Disk Drill
Beste eerste poging voor verwijderde foto’s op SD-kaarten als je een schone scan, previews en degelijke ondersteuning voor JPG, PNG, HEIC, RAW, enz. wilt. Als de kaart leesbaar is, is dit waarschijnlijk de minst stressvolle optie. Het is ook een van de praktischere keuzes als je specifiek zoekt naar beeldherstelsoftware voor verwijderde foto’s van een SD-kaart. -
R-Photo
Een beetje ondergewaardeerd. Gratis op Windows, gericht op foto-/videoherstel, en voor sommige mensen minder rommelig dan PhotoRec. -
PhotoRec
Ik gebruik dit alleen als ik chaos heb geaccepteerd. Geweldig in het vinden van bestanden, verschrikkelijk in organisatie.
Eén ding waar ik het enigszins mee oneens ben in veel forumadvies: mensen overschatten meer herstelde bestanden als belangrijkste meetpunt. Als je 8.000 naamloze bestanden krijgt die in willekeurige mappen worden gedumpt, kan dat een nachtmerrie zijn. Soms is de beste herstel-app degene die je minder rommelresultaten en meer bruikbare bestanden geeft.
Als je het nog niet hebt gedaan, maak dan eerst indien mogelijk een byte-voor-byte-image van de SD-kaart en scan vervolgens de image in plaats van de originele kaart. Veiliger en minder kans dat je het erger maakt.
Voor extra leesvoer is dit een degelijk overzicht van echte gebruikerservaringen met Disk Drill fotoherstel.
En ja, herstel alles naar je computer of een externe schijf, niet terug naar de SD-kaart. Mensen doen dat één keer en huilen dan één keer lol.
Ik zou dit opdelen op basis van wat overschreven echt betekent.
Als je alleen de map hebt verwijderd en het daarna vrij snel merkte, kan de kans op herstel nog redelijk zijn. Als je bent doorgegaan met foto’s maken of bestanden kopiëren naar diezelfde SD-kaart, kan geen enkele app sectoren herstellen die echt zijn overschreven. Op dat punt ben ik het licht oneens met veel aanbevelingen hier, omdat mensen zich te veel op merknamen richten en te weinig op de realiteit van overschrijven.
Mijn kijk:
- Eerste prioriteit: raak de kaart niet meer aan
- Tweede prioriteit: maak indien mogelijk een kloon/image van de SD-kaart voordat je tools test
- Derde prioriteit: gebruik één tool voor een metadata-vriendelijke eerste poging, en pas daarna eventueel een carver
Qua software is Disk Drill logisch als eerste poging als de kaart nog leesbaar is.
Voordelen van Disk Drill
- eenvoudige preview, wat erg belangrijk is voor familiefoto’s
- ondersteunt gangbare afbeeldingsformaten en veel RAW-typen
- minder intimiderend dan technischere tools
- goed voor een eerste poging als je bruikbare resultaten wilt, geen chaos
Nadelen van Disk Drill
- volledig herstel is betaald
- diepe scans kunnen veel duplicaten opleveren
- als bestanden gedeeltelijk zijn overschreven, kunnen previews er beter uitzien dan de uiteindelijk herstelde bestanden
Waar ik iets afwijk van @boswandelaar, @techchizkid en @mikeappsreviewer is dit: ik zou niet blijven schakelen tussen 5 apps op de originele SD-kaart. Dat kan snel rommelig worden. Test waar mogelijk op een imagebestand.
Als Disk Drill te veel mist, probeer dan:
- R-Photo voor een eenvoudigere gratis optie gericht op foto’s
- PhotoRec alleen als je geen probleem hebt met verloren bestandsnamen/mapstructuur
- R-Studio als de kaart zelf beschadigd lijkt, niet alleen verwijderd
Het best haalbare doel is niet alles herstellen. Het is zoveel mogelijk intacte bestanden herstellen met zo min mogelijk extra schade en sorteerwerk. Dat leidt meestal tot betere resultaten.