Bestanden zijn plotseling van mijn USB-stick verdwenen nadat ik deze had losgekoppeld, en nu ontbreken belangrijke foto’s en werkdocumenten. Het was niet mijn bedoeling om iets te verwijderen, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik verwijderde of verloren bestanden van een USB-stick kan herstellen voordat ze voorgoed verdwenen zijn.
Ik heb deze les op de harde manier geleerd, dus hier is eerst de korte waarschuwing. Als je USB-stick klikgeluiden maakt, steeds wegvalt en terugkomt, of heet aanvoelt in je hand, trek hem dan los en stop daar. Blijf hem niet testen. Voer geen reparatietools uit. Breng hem naar een dataherstelbedrijf. Een defecte schijf wordt meestal erger zolang die onder stroom blijft staan, en opdrachten zoals CHKDSK schrijven vaak overal wijzigingen naar het apparaat. Je kunt eindigen met een schijf die wel te koppelen is maar met kapotte bestanden, en dat is een slechte ruil.
Als de simpele controles je bestanden niet hebben teruggebracht, ga ik ervan uit dat een van twee dingen is gebeurd. De bestandstabel is beschadigd geraakt, of de bestanden zijn echt verwijderd. Op dat punt zou ik software gebruiken die voor herstel is gemaakt.
Ik weet dat mensen graag wijzen naar PhotoRec, TestDisk en Windows File Recovery. Ik heb ze gebruikt. Ze werken echt. Toch zou ik ze aan de meeste mensen niet geven, tenzij je het prima vindt om in een terminalvenster te leven en daarna een puinhoop uit te zoeken. Vooral PhotoRec gaf mij een gigantische stapel bestanden met namen als f123456.jpg, geen mappen, geen normale structuur, niets menselijks. Als je maar drie vakantiefoto's nodig hebt uit 8.000 bestanden, veel plezier. Ik niet.
Voor gewone gebruikers is degene waar ik de minste problemen mee heb gehad Disk Drill. Ik vond het prettig voor USB-herstel om een paar eenvoudige redenen.
- Je kunt er eerst een image van de schijf mee maken. Je maakt een byte-voor-byte kopie van de USB-stick en scant dan de kopie in plaats van steeds opnieuw op het originele apparaat in te beuken. Als de flashdrive instabiel is, maakt dat veel uit.
- Je krijgt voorbeelden te zien voordat je herstelt. Ik kon foto's, video's en documenten controleren voordat ik iets opsloeg. Dat bespaart tijd en het vermindert giswerk.
- Er blijft meer van de structuur intact. Vergeleken met de gratis commandoregeltools deed het beter werk om mappen herkenbaar te houden en veel bestandstypen te identificeren. Het werkt ook met BitLocker-versleutelde schijven, en dat heeft me een keer gered.
Eén regel is belangrijker dan mensen denken. Sla herstelde bestanden op de interne schijf van je computer op, niet terug op dezelfde USB-stick. Als je nieuwe gegevens schrijft naar de schijf die je probeert te redden, loop je het risico precies de bestanden te overschrijven die je terug wilt. Ik deed dit jaren geleden op een oude USB-stick. Domme fout. Herhaal die niet.
Nadat je bestanden veilig op de pc staan, wis en formatteer je de USB-stick opnieuw als je hem nog steeds wilt testen. Ik stop meestal met een onbetrouwbaar exemplaar te vertrouwen en vervang het. Opslag is goedkoop. Verloren bestanden niet. Als je rustig te werk gaat en schrijven naar de beschadigde schijf voorkomt, zijn je kansen een stuk beter.
Controleer eerst of de bestanden verborgen zijn en niet verwijderd. Dit gebeurt vaak na een verkeerde ontkoppeling.
Doe dit in Windows:
- Sluit de USB aan.
- Open Verkenner.
- Klik op Beeld en toon daarna Verborgen items.
- Open de Opdrachtprompt als administrator.
- Voer uit:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Vervang X door de stationsletter van je USB.
Als je mappen terugkomen, zijn de gegevens nooit weggeweest. De bestandskenmerken waren in de war geraakt.
Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. CHKDSK is niet altijd slecht. Op een gezonde USB met alleen kleine bestandssysteemfouten herstelt het soms de toegang tot mappen. Maar als de schijf de verbinding verliest, vastloopt of vreemde geluiden maakt, sla het dan over. Op flashmedia heeft CHKDSK de slechte gewoonte om dingen te ‘repareren’ door bestandsverwijzingen te verwijderen. Gebruik het dus alleen nadat je de oplossing voor verborgen bestanden hebt geprobeerd en alleen als de stick stabiel lijkt.
Opdracht:
chkdsk X: /f
Als de bestanden daarna weg zijn, gebruik dan herstelsoftware. Disk Drill is een sterke keuze voor USB-herstel omdat het verwijderde bestanden, verloren partities en RAW-USB-stations in één scan vindt. Zoek naar best USB data recovery software for Windows and Mac in 2026, en je zult zien dat het vaak genoemd wordt, en met reden. Sla herstelde bestanden op je pc op, niet terug op de USB. Mensen blijven dat doen en vragen zich dan af waarom herstel slechter wordt.
Als Windows de USB als RAW ziet of vraagt om deze te formatteren, formatteer dan niet eerst. Scan hem.
Ook de moeite waard om te controleren:
- Schijfbeheer, kijk of de partitieletter is veranderd.
- Een andere pc of USB-poort.
- Logboeken, of Windows USB-verbindingsfouten heeft geregistreerd.
Als je een snelle visuele uitleg wilt, helpt deze video: bekijk deze gids voor USB-gegevensherstel
Als de schijf steeds wegvalt, blijf er dan niet mee rommelen. Op dat moment wordt softwareherstel minder veilig en is een lab de slimmere keuze.
Eén ding dat ik zou toevoegen waar @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel slechts zijdelings op ingingen, is controleren of de bestanden in een vreemde verweesde map zijn beland in plaats van echt verwijderd te zijn. Na een slechte ontkoppeling zet Windows herstelde fragmenten soms in mappen zoals FOUND.000 met .CHK-bestanden. De meeste mensen negeren die map, maar ik heb daar eerder daadwerkelijk documenten en foto’s uit gehaald met een CHK-bestandsviewer of door bestanden op basis van type te hernoemen. Het is lelijk, maar soms werkt het.
Ook ben ik wat minder optimistisch over het vroeg proberen van allerlei reparatieopdrachten. Zelfs als de USB prima lijkt, rommelt elke herstelpoging nog steeds met metadata. Mijn volgorde zou zijn:
- Stop met het gebruiken van de USB.
- Controleer bij Eigenschappen of de gebruikte ruimte er nog normaal uitziet.
- Zoek naar
FOUND.000, vreemde lege mappen of problemen met een ontbrekende stationsletter. - Als de gegevens belangrijk zijn, eerst scannen, daarna pas repareren.
Als de gebruikte ruimte nog grotendeels vol is maar de bestanden weg zijn, is dat eigenlijk een redelijk goed teken. Meestal betekent het dat de gegevens er mogelijk nog zijn en dat de mapinformatie beschadigd is geraakt.
Wat herstelapps betreft: ja, Disk Drill is een van de gemakkelijkere opties voor USB-gegevensherstel, vooral als je voorbeelden wilt bekijken en niet twee uur wilt worstelen met opdrachtregeltools alsof het 2009 is. Ik zou dat gebruiken voordat je iets destructiefs doet. Herstel naar je computer, niet naar de stick zelf. Serieus, mensen blijven die fout maken.
Als je meer praktijkgerichte meningen wilt, is deze thread de moeite waard om te lezen: beste manieren om bestanden te herstellen van een defecte USB-stick
SEO-vriendelijke versie: herstelopties voor USB-sticks bij verdwenen, verwijderde of ontbrekende bestanden na een onveilige ontkoppeling.
Eén invalshoek die de anderen slechts licht aanraakten: controleer of dit een beschadiging door stroomverlies van de USB-controller was, niet alleen bestandsverwijdering. Als de stick verkeerd is losgekoppeld, kan de mapstructuur verdwijnen terwijl de ruwe bestandsdata er nog steeds is. In dat geval zou ik vermijden om in een vroeg stadium te veel tijd te besteden aan reparatiepogingen. Klein meningsverschil met @vrijheidsvogel hier: zelfs “veilige” fixes kunnen metadata genoeg veranderen om later herstel lastiger te maken.
Wat ik hierna zou doen:
-
Vergelijk de gemelde gebruikte ruimte van de USB met de vrije ruimte.
- Als de gebruikte ruimte nog steeds ongeveer normaal lijkt, bestaan je bestanden mogelijk nog wel maar is de bestandssysteemkaart beschadigd.
- Als de schijf ineens bijna leeg lijkt, zijn ofwel vermeldingen gewist of is de partitie gereset.
-
Controleer op een beschadigde partitie-indeling in Schijfbeheer.
Soms is het volume er wel, maar ziet het partitietype of de grootte er verkeerd uit. Dat wijst eerder op partitie-/bestandssysteembeschadiging dan op echte verwijdering. -
Als de bestanden belangrijk zijn, maak dan eerst een image van de USB en scan daarna de image.
Dit is het punt waarvan ik denk dat @kakeru indirect terecht benadrukte: minder belasting van het originele apparaat is meestal slimmer. -
Scan met herstelsoftware voordat je meer reparaties uitvoert.
Disk Drill is hier een redelijke keuze omdat het eenvoudig te gebruiken is, voorbeelden van bestanden laat zien en goed kan werken wanneer bestanden verdwenen zijn na onveilig loskoppelen.
Voordelen van Disk Drill:
- eenvoudige interface
- voorbeeldweergave voor foto’s/documenten
- kan verwijderde bestanden en verloren partities herstellen
- imaging-optie is nuttig
Nadelen van Disk Drill:
- gratis herstelbeperkingen hangen af van platform/versie
- diepe scans kunnen traag zijn
- map-/bestandsnamen blijven niet altijd behouden als de bestandssysteembeschadiging ernstig is
Als je iets herstelt, sla het dan op je pc op, nooit terug naar dezelfde USB. Daarna zou ik de stick eerlijk gezegd buiten gebruik stellen als dit al eens is gebeurd. USB-flashdrives doen graag alsof alles normaal is vlak voordat ze echt uitvallen.
Dus ja, @mikeappsreviewer, @vrijheidsvogel en @kakeru hebben de gebruikelijke oplossingen behandeld. Ik zou alleen meer nadruk leggen op eerst imaging plus scannen, en minder op proberen de schijf te “repareren” terwijl je enige kopie van de gegevens er nog op staat.