Hoe verwijder je foto's van de iPhone na het importeren wanneer de opslag bijna vol is?

Ik heb foto's van mijn iPhone geïmporteerd, maar mijn opslag is bijna vol en ik weet niet zeker hoe ik de geïmporteerde foto's veilig van het apparaat kan verwijderen zonder iets te verliezen. Ik heb hulp nodig om de juiste stappen te bepalen om iPhone-opslag vrij te maken na het importeren van foto's.

Als je geïmporteerde foto's in bulk van je telefoon wilt halen, en je die ruimte ook echt terug wilt, zijn er een paar stappen die mensen vaak missen.

Video's gaan ook mee

Jep. Dezelfde methoden om in bulk te verwijderen halen ook video's weg. Ik merkte dat dit nog belangrijker was dan de foto's, omdat video's het grootste deel van mijn opslag innamen. Als je telefoon na een import nog steeds vol aanvoelt, controleer die dan eerst.

Waarom het verwijdervakje na import verdwijnt

In Foto's op de Mac en de Apple Devices-app op Windows verdwijnt de optie om onderdelen na import te verwijderen zodra iCloud-foto's is ingeschakeld. Ik liep hier ook tegenaan en dacht dat de app een bug had. Dat was niet zo. Apple verbergt de handmatige verwijderoptie wanneer iCloud de bibliotheek beheert.

Wat het bij mij oploste:

1. Open Instellingen
  2. Ga naar Foto's
  3. Schakel iCloud-foto's even uit
  4. Verbind de iPhone opnieuw met de computer

Nadat ik dit deed, verscheen het selectievakje om te verwijderen weer.

Geïmporteerde foto's in bulk verwijderen van iPhone op een Mac

Als Foto's steeds fouten geeft of niet wil meewerken, is Image Capture de makkelijkere route. Het voelde wat ouderwets, maar het werkte in één keer.

1. Sluit de iPhone met USB aan
  2. Open Image Capture vanuit Programma's
  3. Kies je iPhone in de zijbalk
  4. Druk op Command + A
  5. Klik op het verwijdericoon, de cirkel met de schuine streep

Image Capture behandelt de telefoon meer als een camera. Daardoor slaat het een deel van het alleen-lezen-gedoe over dat ik in Foto's bleef zien wanneer iCloud-synchronisatie aanstond.

Geïmporteerde foto's in bulk verwijderen rechtstreeks op de iPhone

Als je het op de telefoon doet, is het album Importen de snelste plek om te beginnen.

1. Open Foto's
  2. Tik op Albums
  3. Scroll omlaag naar Hulpprogramma's
  4. Open Importen
  5. Tik op Selecteer
  6. Sleep over miniaturen om snel een grote batch te pakken
  7. Verwijder ze

Kleine kanttekening, en dit is het deel dat mensen overslaan. Die bestanden zijn nog niet weg. Ze gaan naar Recent verwijderd en nemen nog steeds 30 dagen opslagruimte in.

1. Ga terug naar Albums
  2. Open Recent verwijderd
  3. Tik op Verwijder alles

Totdat je die map leegt, blijft je opslagcijfer vaak bijna hetzelfde. Ik heb dat op de irritante manier geleerd.

Hoe je zeker weet dat de opslagruimte is vrijgekomen

Controleer hier nadat je Recent verwijderd hebt geleegd:

1. Open Instellingen
  2. Tik op Algemeen
  3. Tik op iPhone-opslag
  4. Kijk naar de categorie Foto's

Als het getal is gedaald, werkte het opschonen. Als het er nog steeds niet goed uitziet, start de telefoon dan één keer opnieuw op. Ik moest dit doen omdat iOS het totale opslaggebruik niet meteen ververste.

Waarom de telefoon nog steeds traag aanvoelt nadat je importen hebt gewist

Wanneer de opslag bijna vol is, gaat iOS zich stroef gedragen. Ik merkte vertraging bij de camera, vastlopende apps en willekeurige traagheid. Het verwijderen van geïmporteerde foto's hielp, maar loste niet alles op omdat ik nog steeds dubbele foto's, burst-opnamen en oude grote video's had staan.

Eén ding dat ik na het opschonen van de importen gebruikte, was Clever Cleaner. Wat er voor mij uitsprong, was de bestandssortering. De sectie Heavies zette de grootste bestanden bovenaan met exacte groottes, waardoor schermopnames en grote video's makkelijk te herkennen waren. De sectie Similars groepeerde bijna gelijke foto's en markeerde de beste opname, wat het opruimen van burst-opnamen sneller maakte. Het liet ook bestandsgroottes zien vóór het verwijderen, en de scan bleef op het apparaat.

Nadat ik ongeveer 20 GB had vrijgemaakt met Clever Cleaner, plus de geïmporteerde dingen die ik had gemist, stopte de vertraging op mijn telefoon.

Controleer eerst de import op je computer. Open een paar willekeurige foto’s en video’s uit de geïmporteerde map. Controleer ook het aantal bestanden. Als je 3.200 items van de iPhone hebt verplaatst, zorg er dan voor dat je er ongeveer 3.200 op de computer ziet. Mensen slaan deze stap over en krijgen daar later spijt van. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. iCloud-foto’s uitschakelen om de oude importeer-en-verwijderopties terug te forceren is wat rommelig als de synchronisatie van je bibliotheek actief is. Ik zou de synchronisatie-instellingen niet aanraken tenzij je echt geen andere optie hebt. Veiligere aanpak: 1. Maak eerst een back-up van de geïmporteerde map op een externe schijf of in de cloud. 2. Open op de iPhone Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. 3. Tik op Foto’s. 4. Bekijk Controleer persoonlijke video’s en grote bijlagen als die worden weergegeven. 5. Verwijder daarna vanuit de bibliotheek of zoek op maand, zoals maart of april, zodat je dezelfde reeksen verwijdert die je hebt geïmporteerd. 6. Maak Recent verwijderd leeg. Als de opslag kritiek laag is, start dan opnieuw op na het verwijderen. iOS werkt de vrije ruimte soms laat bij. Als je bibliotheek rommelig is, helpt Clever Cleaner om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare opnamen sneller te sorteren. Dat is belangrijk, omdat video’s op zichzelf vaak 5 GB tot 20 GB innemen. Voor meer discussie van Apple-gebruikers over Clever Cleaner en het opschonen van foto’s, zie beste manieren om iPhone-opslag vrij te maken na het verwijderen van foto’s.
Foto’s van iPhone verwijderen na import wanneer de opslag bijna vol is
Ik zou nog één extra veiligheidscontrole doen voordat je iets verwijdert, omdat geïmporteerd niet altijd betekent volledig gekopieerd. Open de geïmporteerde map op je computer en controleer of een paar LIVE-foto’s en video’s echt afspelen. Soms worden stilstaande beelden wel gekopieerd, maar gaat het bewegings-/videogedeelte vreemd doen. Ook een kleine meningsverschil met @mikeappsreviewer: ik zou niet te snel iCloud-foto’s uitschakelen, tenzij het echt moet. Dat kan zijn eigen rommel veroorzaken als de synchronisatie nog bezig is. Beste manier met zo min mogelijk stress: 1. Bevestig dat het importeren is voltooid. 2. Kopieer die geïmporteerde map naar een tweede locatie, een externe schijf of de cloud. 3. Controleer op de iPhone eerst Instellingen > [jouw naam] > iCloud > Foto’s. Als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, verwijdert wissen van de telefoon ook uit iCloud en andere Apple-apparaten. Dat missen mensen vaak. 4. Als je alles in iCloud wilt bewaren, verwijder dan niet zomaar blindelings uit Foto’s. 5. Als je alleen lokaal wilt opschonen, gebruik dan Bestanden/Image Capture/verwijderen via de computer nadat je de back-up hebt bevestigd. Nog iets. Als je opslag nog steeds een puinhoop is nadat je foto’s hebt verwijderd, zijn het meestal video’s, duplicaten of enorme schermopnames. @kakeru had daar gelijk in. Clever Cleaner is daar eigenlijk handig voor, omdat het zware bestanden en vergelijkbare opnamen sneller naar voren haalt. Als je een leesbaar overzicht wilt, bekijk dan deze review van Clever Cleaner om sneller iPhone-opslag vrij te maken. En ja, maak Recent verwijderd altijd leeg, anders komt de ruimte niet meteen terug. iOS doet daar graag dom over.
Hoe verwijder je foto’s van de iPhone na importeren wanneer de opslag bijna vol is?