De opslag van mijn iPhone blijft vollopen, zelfs nadat ik ongebruikte apps en oude foto’s heb verwijderd. Ik zoek een veilige routine die ik regelmatig kan uitvoeren om ongewenste bestanden, caches en tijdelijke gegevens te wissen zonder iets belangrijks kwijt te raken.
Ga eerst naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht tot de berekening is voltooid. Zo krijg je een veel beter beeld van wat aandacht nodig heeft dan wanneer je willekeurig bestanden verwijdert.
In de meeste gevallen zijn mysterieuze “ongewenste bestanden” niet het probleem. Op iPhones hopen ongewenste bestanden zich niet op dezelfde manier op als op Windows-pc's en opschoonapps kunnen de systeembestanden van iOS sowieso niet verwijderen. De ruimte wordt meestal ingenomen door vergeten downloads, dubbele foto's, schermafbeeldingen, grote video's, appgegevens en caches.
Foto's zijn meestal het eerste waar ik naar kijk, omdat ik daarmee doorgaans de meeste ruimte kan vrijmaken. Duizenden foto's handmatig doorlopen is tijdrovend, dus gebruik ik Clever Cleaner. Deze app scant op dubbele en vergelijkbare foto's, schermafbeeldingen, Live Photos en grote video's. De verwerking vindt lokaal plaats, er zijn geen advertenties en de gratis versie is ruim voldoende voor een normale opschoonbeurt.
Mijn gebruikelijke aanpak ziet er als volgt uit:
- Download Clever Cleaner en geef de app toegang tot de fotobibliotheek.
- Ga naar Vergelijkbare foto's en controleer de groepen met dubbele of bijna identieke foto's. De app stelt voor welke foto je kunt bewaren, maar je kunt de selectie aanpassen voordat je iets verwijdert.
- Bekijk onder Video's oude opnamen en ongewoon grote bestanden.
- Controleer Schermafbeeldingen en Live Photos. Beide kunnen ongemerkt verrassend veel opslagruimte innemen.
- Gebruik Slim opschonen als je snel klaar wilt zijn. Als je liever zelf over elke foto beslist, gebruik je de modus Vegen.
- Open daarna de gewone app Foto's en leeg Recent verwijderd. Totdat je dat doet, blijven de verwijderde foto's en video's opslagruimte innemen.
Zodra de fotobibliotheek op orde is, zijn er nog enkele andere plekken die het controleren waard zijn. Ik ruim apps op of verwijder apps die ik al een tijdje niet heb gebruikt, verwijder gedownloade series en muziek uit streamingapps en wis oude bestanden uit de app Bestanden. Berichten kunnen ook zeer grote bijlagen bevatten en je kunt die verwijderen zonder volledige gesprekken te wissen. Bij apps zoals Telegram, die eigen instellingen voor de cache hebben, kan het wissen van de cache ook helpen.
Het album Recent verwijderd wordt gemakkelijk over het hoofd gezien. Toen ik de eerste keer ongeveer 500 foto's verwijderde, veranderde mijn beschikbare opslagruimte nauwelijks, omdat alles daar nog steeds in stond. Nadat ik het album had geleegd, kreeg ik meteen enkele gigabytes terug.
Om de paar weken even snel opschonen is veel minder vervelend dan wachten totdat er geen ruimte meer op de telefoon is. Door er 10 tot 15 minuten aan te besteden, krijg ik de waarschuwing “Opslag bijna vol” niet meer en hoef ik niet langer gehaast dingen te verwijderen voordat ik een video opneem of een iOS-update installeer.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, moet je het opschonen van foto’s beschouwen als het verwijderen van foto’s uit de hele bibliotheek, niet alleen van de telefoon. Als je een foto van de iPhone verwijdert, wordt deze ook van je andere gesynchroniseerde Apple-apparaten verwijderd. Controleer voordat je Recent verwijderd leegt of van alle belangrijke bestanden ergens afzonderlijk een back-up is gemaakt.
@neonguru heeft gelijk dat er meestal geen verborgen berg met ‘rommel’ klaarstaat die door een opschoonapp kan worden gewist. Het grotere probleem zijn appgegevens die blijven toenemen. Apps voor sociale media, podcasts, video’s, browsers en berichten kunnen meerdere gigabytes verzamelen, zelfs als de app zelf klein lijkt.
Voor de meeste mensen is een routine om de drie of vier weken voldoende:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en let op Documenten en gegevens, niet alleen op de grootte van de app.
- Open apps voor streaming, podcasts, kaarten en muziek en verwijder offline downloads vanuit elke app.
- Controleer grote bijlagen in Berichten. Video’s en herhaaldelijk gedeelde afbeeldingen uit groepsgesprekken nemen vaak veel opslagruimte in beslag.
- Wis de websitegegevens van Safari als je het niet erg vindt om opnieuw in te loggen bij sommige websites. Je vindt deze onder Instellingen > Apps > Safari.
- Controleer Bestanden, met name Downloads en Op mijn iPhone, en leeg vervolgens Recent verwijderd in Bestanden.
- Start de telefoon opnieuw op en geef het opslagscherm de tijd om te worden bijgewerkt.
Er is een belangrijk verschil tussen een app opruimen en verwijderen. Bij opruimen wordt het app-programma verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens behouden. Dat is veiliger, maar het levert mogelijk maar heel weinig ruimte op als de documenten en cache het daadwerkelijke probleem zijn. Verwijderen en opnieuw installeren kan meer ruimte vrijmaken, maar doe dit alleen nadat je hebt gecontroleerd of de app je gegevens in een account of cloudservice opslaat. Sommige games, opname-apps, authenticatie-apps en bewerkingstools bevatten mogelijk lokale gegevens die je niet kunt herstellen.
Clever Cleaner kan het sorteren van een grote fotobibliotheek minder omslachtig maken, maar controleer groepen met vergelijkbare foto’s in plaats van elke voorgestelde verwijdering automatisch te accepteren. Bijna identieke foto’s kunnen verschillende gezichtsuitdrukkingen, bewerkingen, resoluties of belichtingsinstellingen bevatten die je wilde behouden. Geen enkele opschoonapp van derden zou toegang tot niet-gerelateerde gegevens nodig moeten hebben of mogen beweren dat deze iOS-systeembestanden kan opschonen.
Ik zou vermijden om dagelijks de cache te wissen. Caches komen vaak terug omdat ze apps sneller helpen laden. Als je ze steeds wist, levert dat dus extra werk op zonder op de lange termijn veel opslagruimte te besparen. Een maandelijkse controle en, indien mogelijk, ongeveer 10% van de telefoonopslag vrijhouden is praktischer. Als ‘Systeemgegevens’ na het opnieuw opstarten en een iOS-update dagenlang ongewoon groot blijft, is een volledige versleutelde back-up gevolgd door het herstellen van de telefoon een veiligere vervolgstap dan het installeren van steeds agressievere opschoonapps.
Eerlijk gezegd is het slimmer om de ophoping van meet af aan te voorkomen in plaats van om de paar weken een schoonmaakritueel uit te voeren. Als je Optimaliseer iPhone-opslag inschakelt via Instellingen > Foto’s, worden de opnamen met volledige resolutie in iCloud bewaard en houdt je telefoon lichtere versies bij. Alleen dat al verhelpt een groot deel van het probleem dat @neonguru handmatig probeert op te lossen. Het werkt alleen als je daadwerkelijk voldoende iCloud-opslagruimte hebt en het sluit precies aan bij de waarschuwing van @hacker7627, dus maak back-ups voordat je erop gaat vertrouwen.
Waar iedereen hier omheen draait, is Systeemgegevens. Dat groeit door logbestanden, streamingbuffers en e-mailbijlagen, en geen enkele opschoonapp kan daar iets aan doen. Mail is de stille boosdoener. Als je de ingebouwde Mail-app met een groot account gebruikt, worden bijlagen ongemerkt in de cache opgeslagen en is er geen knop om die op te schonen. Door het account te verwijderen en opnieuw toe te voegen, neemt de omvang vaak sterker af dan met welke opschoonactie voor foto’s dan ook.
Clever Cleaner verdient zijn plek voor het moeizame werk van het verwijderen van dubbele en bijna identieke bestanden, want dat handmatig doen is ellendig. Maar beschouw het als één hulpmiddel voor één taak, niet als een complete oplossing voor opslagproblemen. Ik zou ook wat tegengas geven bij dat strikte maandelijkse schema. Stel Optimaliseer foto’s in, houd offline downloads onder controle en je hebt nauwelijks nog een routine nodig. De telefoon loopt dan niet meer vanzelf vol en je hoeft alleen in actie te komen wanneer het opslagscherm aangeeft dat dit nodig is.