Hoe kan ik een SD-kaart repareren wanneer elk apparaat deze wil formatteren?

Mijn SD-kaart is plotseling gestopt met werken, en nu zeggen mijn telefoon, camera en computer allemaal dat deze geformatteerd moet worden voordat ik hem kan gebruiken. Er staan belangrijke foto’s en bestanden op, dus ik probeer uit te zoeken hoe ik een beschadigde SD-kaart kan repareren of de gegevens kan herstellen zonder hem eerst te formatteren. Wat moet ik nu proberen?

Ik heb op de harde manier ontdekt dat een SD-kaart normaal kan lijken en dan zomaar uit het niets kan falen. Ik heb dit meegemaakt nadat een camera vastliep, nadat een bestandsoverdracht werd onderbroken, nadat een batterij halverwege een opname leegraakte, en een keer doordat ik de kaart te snel eruit trok. Het ergste is dat de fout verschijnt voordat je iets van de kaart afhaalt.

Wat ik wel merkte, is dat corruptie niet altijd betekent dat je foto’s, video’s of documenten weg zijn. Heel vaak zit de puinhoop in het bestandssysteem, terwijl de gegevens er nog gewoon op staan.

Het eerste: accepteer de reparatiemelding niet meteen. Als Windows, Android of je camera vraagt om de kaart te formatteren, stop dan daar. Ik deed dit ooit gehaast en kreeg er spijt van. Formatteren hoort later, niet aan het begin, als je bestanden nog belangrijk zijn.

Haal eerst de gegevens eraf.

Ik begin meestal met Disk Drill. Dat werkte voor mij beter dan de meeste tools toen de kaart er half dood uitzag, en een onderdeel dat ik fijn vind is de byte-voor-byte back-upoptie. Ik maak eerst een image, en scan daarna de image in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Nadat ik de spullen heb hersteld die voor mij belangrijk zijn en heb bevestigd dat de bestanden goed openen vanaf een andere schijf, ga ik pas aan de slag met het repareren van de kaart.

Methode 1: Voer CHKDSK uit op de kaart

Dit is de eerste herstelstap die ik op Windows probeer. CHKDSK richt zich op schade aan het bestandssysteem, niet op versleten hardware, dus het past bij situaties waarin de kaart plotseling onleesbaar wordt, fouten geeft of om formatteren vraagt.

Hier is het gebruikelijke proces:

1. Plaats de SD-kaart in je pc.

2. Open Verkenner en controleer de stationsletter.

3. Zoek naar Opdrachtprompt in Start.

4. Klik er met de rechtermuisknop op en open het als administrator.

5. Typ chkdsk X: /r en vervang daarna X door de letter van de SD-kaart.

6. Druk op Enter en laat het proces voltooien.

Kleine kaarten gaan sneller. Grotere kunnen even duren. Als het probleem wordt veroorzaakt door beschadigde bestandssysteemrecords, heb ik CHKDSK de kaart zonder iets anders zien herstellen.

Methode 2: Gebruik TestDisk om de partitie te herstellen

Als CHKDSK niets doet, of de kaart wordt weergegeven als niet-toegewezen ruimte of met ontbrekende capaciteit, ga ik over op TestDisk.

Deze tool richt zich op partitieschade in plaats van op afzonderlijke bestanden. Soms staan de bestanden nog steeds op de kaart, maar is de partitie-informatie beschadigd, waardoor je systeem niet langer weet hoe het die moet lezen.

Wat ik doe:

1. Download en open TestDisk.

2. Kies de beschadigde SD-kaart uit de lijst met stations.

3. Accepteer het type partitietabel dat het voorstelt.

4. Kies Analyze.

5. Voer Quick Search uit.

6. Controleer de partities die het vindt.

7. Als de ontbrekende er goed uitziet, kies Write.

8. Start opnieuw op als de tool daarom vraagt.

Het programma ziet er oud uit. Het heeft geen zin om anders te doen. Toch heb ik ermee kaarten hersteld waarvan ik dacht dat ze verloren waren. Lelijke interface, nuttige tool.

Methode 3: De SD-kaart formatteren

Als CHKDSK noch TestDisk de kaart weer stabiel krijgt, is formatteren de laatste herstelstap waar ik me nog mee bezighoud.

Tegen die tijd zouden je bestanden al ergens veilig gekopieerd moeten zijn. In deze fase gaat formatteren niet om herstel. Het gaat om het opnieuw opbouwen van het bestandssysteem zodat de kaart nog één kans krijgt op normaal gebruik.

Stappen:

1. Open Verkenner.

2. Klik met de rechtermuisknop op de SD-kaart en kies Formatteren.

3. Selecteer exFAT, tenzij je apparaat iets anders nodig heeft.

4. Laat de grootte van de toewijzingseenheid op Standaard staan.

5. Klik op Start.

6. Wacht tot het formatteren is voltooid.

Als het formatteren wordt voltooid en de kaart zich daarna normaal gedraagt, was het probleem waarschijnlijk schade aan het bestandssysteem. Als de corruptie na het formatteren terugkomt, verspil ik geen tijd meer. Naar mijn ervaring wijst herhaalde corruptie meestal op defect flashgeheugen, niet op een klein softwareprobleem.

Zodra een kaart dit meer dan één keer begint te doen, vervang ik hem. Je kunt er misschien nog wat extra levensduur uit persen, maar ik zou hem niet vertrouwen voor iets belangrijks.

Als elk apparaat de SD-kaart wil formatteren, probeer hem dan niet meer in verschillende apparaten. Elke koppelpoging schrijft logs of herhalingsgegevens weg. Op een zwakke kaart maakt dat de situatie erger.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: herstel eerst. Ik ben het een beetje oneens over de volgorde van repareren bij kaarten met belangrijke foto’s. Ik zou reparatietools in eerste instantie overslaan en eerst de gezondheid van de kaart testen voordat ik iets ingrijpends doe.

Wat ik zou doen:

1. Gebruik een betere kaartlezer.
    Veel fouten zoals “deze schijf formatteren” komen door goedkope lezers, vuile contacten of zwakke USB-poorten. Probeer een goede USB-kaartlezer op een achterste poort van een desktop. Maak de gouden contacten schoon met een droge microvezeldoek. Geen water, geen gum.

2. Controleer of de kaart de juiste grootte toont in Schijfbeheer.
    Als Windows de volledige capaciteit toont, zoals 64GB of 128GB, zijn je kansen beter. Als er 0 bytes, geen medium of een vreemde grootte staat, wijst dat eerder op hardwarefalen.

3. Maak eerst een volledige image.
    Disk Drill is hiervoor prima, en imaging is het deel dat ik het belangrijkst vind. Lees waarom Disk Drill nuttig is voor herstel van SD-kaarten. Als de kaart tijdens scans offline gaat, werk dan vanaf de image, niet vanaf het origineel. Dat bespaart slijtage en tijd.

4. Controleer SMART-achtige info als je lezer die beschikbaar maakt.
    De meeste SD-kaarten geven niet veel informatie door, maar sommige USB-lezers tonen I/O-fouten in systeemlogboeken. In Windows laat Logboeken vaak schijf- of ntfs-fouten zien. Herhaalde I/O-fouten betekenen dat de kaart aan het sterven is, niet dat hij “corrupt” is.

5. Probeer op Linux of Mac een alleen-lezen-koppeling.
    Dat is belangrijk. Een alleen-lezen-poging voorkomt wijzigingen aan het bestandssysteem. Als hij wordt gekoppeld, kopieer dan eerst de map DCIM en daarna documenten. Eerst de foto’s, later pas repareren.

6. Als de bestanden belangrijker zijn dan de kaart, gebruik de kaart dan niet meer na herstel.
    SD-kaarten falen op een nare manier. Als dit één keer is gebeurd zonder duidelijke oorzaak, zou ik hem niet opnieuw vertrouwen voor reizen, bruiloften, dashcams of iets anders belangrijks.

Nog iets wat mensen vaak missen. Kaarten met nep-capaciteit komen veel voor. Een “128GB”-kaart met in werkelijkheid 16GB opslag werkt vaak maandenlang, en begint dan ineens om formatteren te vragen zodra de data rondschrijft en zichzelf overschrijft. Tools zoals H2testw helpen dit na herstel te controleren.

Als de kaart nergens wordt gedetecteerd, warm wordt of elke paar seconden de verbinding verbreekt, stop dan. Dit is geen reparatieklus. Dit is een situatie voor dataherstel.

Als elk apparaat zegt formatteer hem, zou ik de kaart eerst behandelen als onstabiele hardware, niet alleen als een rommelig bestandssysteem. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer en @sognonotturno. Herstelpogingen kunnen nog even wachten. Zoek eerst uit of de kaart nog consistent kan worden gelezen.

Wat ik zou doen dat nog niet is genoemd:

• Probeer te kopiëren met iets dat fouttolerant is, niet met gewoon slepen en neerzetten. Op Windows kan TeraCopy soms leesbare bestanden ophalen terwijl slechte sectoren worden overgeslagen. Op Linux is ddrescue nog beter als de kaart blijft haperen.
  • Let op het gedrag, niet alleen op fouten. Als de overdrachtssnelheid steeds naar 0 zakt, de kaart verdwijnt en weer verschijnt, of de kaartlezer de verbinding verbreekt, dan is dat klassiek falend flashgeheugen.
  • Controleer het schrijfbeveiligingsschuifje als het een adapter voor een volledige SD-kaart is. Klinkt dom, maar ik heb gezien dat slechte adapters vreemde formatteermeldingen veroorzaken.
  • Als de foto’s prioriteit hebben, probeer dan herstel op basis van bestandssignaturen in plaats van reparatie van het bestandssysteem. Hulpmiddelen zoals PhotoRec of Disk Drill kunnen JPG/MP4/RAW-bestanden vinden, zelfs wanneer de mappenstructuur totaal kapot is.

Ook zou ik hem niet blijven testen in de telefoon of camera. Die apparaten zijn waardeloos voor diagnose en soms veel te gretig om dingen te repareren.

Als je iets visueels wilt, is deze videohandleiding om een corrupte SD-kaart te repareren en verloren gegevens te herstellen vrij makkelijk te volgen.

Korte versie:

1. Stop met het gebruiken van de kaart.
  2. Gebruik een degelijke kaartlezer.
  3. Maak een image of herstel gegevens ervan met Disk Drill, PhotoRec of ddrescue.
  4. Formatteer pas nadat je bestanden veilig zijn.
  5. Als hij weer werkt, vervang hem dan alsnog. Deze dingen gaan graag twee keer stuk.