Ja, på en måde. Jeg ville ikke forsøge at konvertere et RAW-USB-drev direkte tilbage til NTFS, for når Windows først mærker det som RAW, kan det ikke længere se en gyldig NTFS-struktur. Så der er ikke noget normalt at konvertere. Det, jeg i stedet ville gøre, er først at hente filerne ud og derefter genopbygge filsystemet.
Hvis jeg havde drevet foran mig, ville jeg håndtere det sådan her.
1. Stop med at røre drevet
Det første er, at du ikke skal skrive noget nyt til det. Klik ikke på Windows-formatprompten. Kør heller ikke CHKDSK. Jeg har set folk gøre en af de tre ting og gøre gendannelsen værre. Hvis filsystemdataene bliver overskrevet eller ændret, falder dine chancer.
2. Se, om Windows stadig viser enheden
Åbn Diskhåndtering, og tjek, om USB-stikket vises med cirka den rigtige størrelse. Hvis det dukker op der, selv som RAW, ville jeg stadig betragte det som gendanneligt i mange tilfælde. Hvis det hele tiden forsvinder, genopretter forbindelsen eller viser tilfældige kapacitetstal, ville jeg begynde at bekymre mig om hardwaren i stedet for filsystemet.
3. Gendan dine filer, før du gør noget som helst andet
Jeg ville som regel begynde med Disk Drill. Det er nemmere end nogle af de andre værktøjer, og ud fra det, jeg har set, håndterer det RAW-volumener rimelig godt.
Trinene er ret enkle:
- Installer Disk Drill på din pc, ikke på det beskadigede USB-drev.
- Tilslut USB-drevet.
- Vælg drevet i Disk Drill, og tryk på Søg efter mistede data.
- Lad scanningen køre til ende.
- Gennemgå resultaterne efter mappevisning eller filtype.
- Forhåndsvis alt vigtigt.
- Gendan filerne til et andet drev.
På Windows er den gratis grænse 100 MB faktisk gendannelse. Scanning og forhåndsvisning er ikke begrænset, hvilket hjælper meget, fordi du kan se, hvad der er der, før du bruger penge. For mig betyder forhåndsvisninger mere end markedsføringssiden. Hvis et værktøj viser mine PDF-filer korrekt, åbner billeder og læser videoheadere, stoler jeg mere på det. Disk Drill forhåndsviser som regel almindelige ting fint, dokumenter, PDF-filer, billeder, videofiler, arkiver og også en masse RAW-fotoformater.
Hvis resultaterne ser ufuldstændige ud, ville jeg ikke stoppe der. Jeg ville køre en anden omgang med UFS Explorer eller DiskGenius. Forskellige gendannelsesværktøjer finder forskellige rester. Jeg har oplevet, at ét værktøj missede en gammel mappestruktur, og så fandt et andet den på det samme drev fem minutter senere. Irriterende, men sandt.
4. Reformater USB-drevet som NTFS efter gendannelse
Kun efter at dine filer er kopieret til et sikkert sted:
- Åbn Diskhåndtering.
- Højreklik på RAW-partitionen.
- Vælg Formater.
- Vælg NTFS.
- Lad Hurtig formatering være slået til.
- Afslut det.
Hvis Windows ikke vil formatere det, ville jeg slette RAW-partitionen, oprette en ny og derefter formatere den nye partition som NTFS. Jeg har været nødt til at gøre det på den måde på et par gamle flashdrev.
Jeg har set RAW opstå, efter at nogen trak et USB-stik ud midt under en overførsel, efter et nedbrud og efter strømafbrydelser. Nogle gange er det bare almindelig filsystemskade. Hvis selve flashhukommelsen ikke er ved at dø, fungerer filgendannelse først og formatering bagefter som regel bedst.