Har nogen skiftet fra RAW til NTFS uden at miste deres filer?

Min eksterne harddisk vises pludselig som RAW i stedet for NTFS, og Windows beder mig om at formatere den. Jeg har vigtige billeder og dokumenter på den, og jeg prøver at finde en sikker måde at konvertere et RAW-drev til NTFS uden datatab. Er der nogen, der har løst dette og gendannet deres filer først?

Ja, på en måde. Jeg ville ikke forsøge at konvertere et RAW-USB-drev direkte tilbage til NTFS, for når Windows først mærker det som RAW, kan det ikke længere se en gyldig NTFS-struktur. Så der er ikke noget normalt at konvertere. Det, jeg i stedet ville gøre, er først at hente filerne ud og derefter genopbygge filsystemet.

Hvis jeg havde drevet foran mig, ville jeg håndtere det sådan her.

1. Stop med at røre drevet

Det første er, at du ikke skal skrive noget nyt til det. Klik ikke på Windows-formatprompten. Kør heller ikke CHKDSK. Jeg har set folk gøre en af de tre ting og gøre gendannelsen værre. Hvis filsystemdataene bliver overskrevet eller ændret, falder dine chancer.

2. Se, om Windows stadig viser enheden

Åbn Diskhåndtering, og tjek, om USB-stikket vises med cirka den rigtige størrelse. Hvis det dukker op der, selv som RAW, ville jeg stadig betragte det som gendanneligt i mange tilfælde. Hvis det hele tiden forsvinder, genopretter forbindelsen eller viser tilfældige kapacitetstal, ville jeg begynde at bekymre mig om hardwaren i stedet for filsystemet.

3. Gendan dine filer, før du gør noget som helst andet

Jeg ville som regel begynde med Disk Drill. Det er nemmere end nogle af de andre værktøjer, og ud fra det, jeg har set, håndterer det RAW-volumener rimelig godt.

Trinene er ret enkle:

1. Installer Disk Drill på din pc, ikke på det beskadigede USB-drev.
  2. Tilslut USB-drevet.
  3. Vælg drevet i Disk Drill, og tryk på Søg efter mistede data.
  4. Lad scanningen køre til ende.
  5. Gennemgå resultaterne efter mappevisning eller filtype.
  6. Forhåndsvis alt vigtigt.
  7. Gendan filerne til et andet drev.

På Windows er den gratis grænse 100 MB faktisk gendannelse. Scanning og forhåndsvisning er ikke begrænset, hvilket hjælper meget, fordi du kan se, hvad der er der, før du bruger penge. For mig betyder forhåndsvisninger mere end markedsføringssiden. Hvis et værktøj viser mine PDF-filer korrekt, åbner billeder og læser videoheadere, stoler jeg mere på det. Disk Drill forhåndsviser som regel almindelige ting fint, dokumenter, PDF-filer, billeder, videofiler, arkiver og også en masse RAW-fotoformater.

Hvis resultaterne ser ufuldstændige ud, ville jeg ikke stoppe der. Jeg ville køre en anden omgang med UFS Explorer eller DiskGenius. Forskellige gendannelsesværktøjer finder forskellige rester. Jeg har oplevet, at ét værktøj missede en gammel mappestruktur, og så fandt et andet den på det samme drev fem minutter senere. Irriterende, men sandt.

4. Reformater USB-drevet som NTFS efter gendannelse

Kun efter at dine filer er kopieret til et sikkert sted:

1. Åbn Diskhåndtering.
  2. Højreklik på RAW-partitionen.
  3. Vælg Formater.
  4. Vælg NTFS.
  5. Lad Hurtig formatering være slået til.
  6. Afslut det.

Hvis Windows ikke vil formatere det, ville jeg slette RAW-partitionen, oprette en ny og derefter formatere den nye partition som NTFS. Jeg har været nødt til at gøre det på den måde på et par gamle flashdrev.

Jeg har set RAW opstå, efter at nogen trak et USB-stik ud midt under en overførsel, efter et nedbrud og efter strømafbrydelser. Nogle gange er det bare almindelig filsystemskade. Hvis selve flashhukommelsen ikke er ved at dø, fungerer filgendannelse først og formatering bagefter som regel bedst.  src=

Ja. Jeg har gendannet filer fra et RAW-drev og derefter formateret det tilbage til NTFS. Jeg ville ikke forsøge at tvinge en RAW til NTFS-konvertering igennem, mens dine data stadig ligger på det. RAW betyder, at Windows har mistet filsystemkortet. Dine filer er muligvis stadig der, men indekset er ødelagt. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét stort punkt, gendan først. Jeg er lidt uenig i, at CHKDSK altid er forbudt. På et testdrev uden stor værdi, fint. På et drev med vigtige billeder, nej. For risikabelt. Det, jeg ville tilføje, er dette. Tjek først SMART-helbred med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Hvis helbredet er dårligt, eller du hører klik, eller overførselshastigheden falder til næsten nul, så klon først drevet med noget som HDD Raw Copy eller ddrescue. Gendannelsesværktøjer fungerer bedre på en klon end på en døende disk. Dette betyder meget på eksterne drev. Hvis drevet er stabilt, er Disk Drill en solid første scanning, fordi forhåndsvisninger sparer tid. Hvis forhåndsvisningerne ser rene ud, er dine chancer gode. Gendan kun til en anden disk. Aldrig tilbage til den samme eksterne disk. Jeg har set folk gøre det og slette resten af deres filer. Efter gendannelse skal du formatere til NTFS, derefter kopiere et par testfiler over og køre en fuld overfladescanning. Hvis der dukker dårlige sektorer op, så udfas drevet. RAW dukker ofte op efter usikker fjernelse, men det dukker også op, når et drev begynder at fejle. For en enkel gennemgang dækker denne nemme guide til datagendannelse fra RAW-drev det grundlæggende forløb på en måde, som de fleste hurtigt kan følge.
Er der nogen, der er gået fra RAW til NTFS uden at miste deres filer?
Ja, folk får faktisk deres ting tilbage, men jeg vil skubbe lidt tilbage mod idéen om at gå fra RAW til NTFS uden at miste filer, som om det er en ren konvertering. Det er det som regel ikke. RAW er mere som om Windows siger: Jeg kan se disken, men filsystemet er ødelagt eller ulæseligt. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles, men der er én ekstra ting, som betyder rigtig meget: tjek om det er kabinettet, der vildleder dig. Eksterne drev viser nogle gange RAW, fordi USB-til-SATA-broen, kablet eller strømforsyningen er ustabil, ikke fordi selve NTFS-volumen er død. Jeg har oplevet, at et drev blev læst som RAW i ét kabinet og derefter monterede fint med et andet kabel eller en anden port. Så før du går i gang med dyb gendannelse, så prøv: - et andet USB-kabel - en anden pc - en strømforsynet USB-port eller en strømforsynet hub - hvis muligt, tag drevet ud af kabinettet og tilslut det direkte Hvis det stadig vises som RAW, så ja, behandl det som filsystemskade og udtræk data først. Jeg ville springe alle reparationsværktøjer over, indtil dine vigtige ting er kopieret ud. Disk Drill er en solid første omgang, fordi det er nemt at forhåndsvise, hvad der faktisk kan gendannes, hvilket sparer tid i forhold til bare at scanne blindt for evigt. Hvis forhåndsvisningerne er intakte, er det et meget godt tegn. Gendan derefter alt til et andet drev, ikke tilbage på problemdisken. Lidt indlysende, men folk gør det stadig. Én ting, jeg er en smule uenig i i meget af rådene online: skynd dig ikke at formatere lige efter gendannelse, medmindre du stoler på hardwaren. Kør producentens diagnosticering eller lav i det mindste en SMART- og overfladetest bagefter. Hvis disken er ved at fejle, giver omformatering til NTFS dig bare en fungerende tikkende bombe. Hvis du også vil have en enkel visuel gennemgang af hvordan man gendanner filer sikkert fra et RAW USB-drev, dækker den det grundlæggende forløb ret godt. Kort version: ja, filer kan ofte gendannes først, og derefter kan drevet omformateres til NTFS bagefter. Du skal bare ikke forveksle det med en ægte RAW til NTFS-konvertering på stedet, for det er som regel ikke det, der sker.
Er der nogen, der er gået fra RAW til NTFS uden at miste deres filer?