Har någon här lyckats återställa filer från en ExFAT-hårddisk?

Min externa exFAT-hårddisk slutade plötsligt att visa mina filer efter att jag anslöt den till min dator. Disken upptäcks, men mapparna verkar saknas eller vara oläsbara. Jag försöker återställa viktiga foton och dokument utan att göra situationen värre. Vilka verktyg eller steg för återställning av exFAT-hårddiskar har faktiskt fungerat för dig?

Om detta är en extern exFAT-enhet och du råkade radera mappen, sluta använda enheten tills vidare. Det är det viktigaste. Raderade filer brukar vanligtvis inte raderas permanent direkt, så om du inte har skrivit mycket ny data till enheten sedan det hände kan återställning fortfarande vara möjlig.

Några saker jag skulle undvika direkt:

1. Kopiera inte något nytt till den enheten.
  2. Formatera den inte, även om Windows dyker upp och föreslår det.
  3. Kör inte CHKDSK innan du har försökt återställa filerna.
  4. Installera inte återställningsprogram på samma externa enhet.

Innan du hoppar direkt till återställningsprogram är det värt att först kontrollera de tråkiga sakerna. Ibland visar Windows bara inte filerna korrekt.

1. Använd Windows-sökning för att leta efter de saknade filerna eller mappnamnen.
  2. Aktivera Visa dolda filer i Filutforskaren.
  3. Öppna Diskhantering och kontrollera att enheten visas med rätt storlek.

Om filerna verkligen har raderats är Disk Drill det som fungerade bra för mig när jag hanterade en liknande situation med familjefoton. Jag installerade det på min dator, inte på den externa enheten, och anslöt sedan exFAT-enheten.

Eftersom jag inte var helt säker på att enheten var i gott skick skapade jag först en diskavbild och skannade den i stället för att skanna originalenheten direkt. Därefter körde jag Universal Scan, väntade tills det blev klart, förhandsgranskade filerna och återställde dem till en annan enhet.

Windows-versionen ger dig 100 MB gratis återställning, så du kan åtminstone bekräfta om dina filer går att återställa innan du betalar för något.

Om de raderade filerna är videor från en kamera eller drönare har Disk Drill också Advanced Camera Recovery (ACR). Det kan hjälpa med fragmenterade videofiler, som vanliga skanningar ibland inte sätter ihop korrekt.

Om Disk Drill inte hittar något användbart är TestDisk också värt att titta på, särskilt om själva exFAT-partitionen är skadad. Det är gratis, men inte särskilt nybörjarvänligt, så räkna med mer manuellt arbete.

En sak att tänka på: om enheten klickar, tappar anslutningen, visar fel kapacitet eller inte upptäcks på flera datorer skulle jag sluta köra återställningsverktyg på den. Då börjar det låta som ett hårdvaruproblem. I så fall är ett professionellt återställningslaboratorium vanligtvis säkrare. Många erbjuder gratis utvärderingar, och kostnaden kan vara allt från några hundra dollar till över 1 000 dollar beroende på skadan. För oersättliga foton eller viktiga dokument kan det vara den bättre vägen.

Om den här enheten senast användes på en Mac, kamera eller Windows-dator spelar roll, eftersom exFAT kan se tomt ut efter en osäker frånkoppling även när dataområdet fortfarande till största delen är intakt.

Jag skulle undvika uppmaningar om att reparera för tillfället och först kopiera/skapa en avbild av enheten om du kan, och sedan skanna kopian. Disk Drill eller liknande verktyg kan kanske hitta filerna, men om mappstrukturen är borta, räkna med att återställda filer kommer tillbaka med röriga namn snarare än de ursprungliga prydliga mapparna.

Räkna med att mappnamnen är det första du förlorar om exFAT-katalogen har skadats. Själva foto- och dokumentdatan kan fortfarande finnas kvar, men kartan som säger denna fil hör hemma i den här mappen med det här namnet kan vara den del som är trasig. Så ja, återställning är möjlig, men anta inte att det kommer tillbaka och ser exakt ut som enheten gjorde tidigare.

Jag håller med om rådet att börja med en avbildning, men jag skulle vara försiktig med att lägga för mycket tid på att peta runt i Filutforskaren. Varje montering, frånkoppling, förhandsgranskning eller låt Windows kontrollera det-prompt är en liten risk att förvärra läget om enheten är instabil. Om enheten låter normal och förblir ansluten, skapa en avbild eller klona den till en annan disk och skanna sedan den. Om den kopplas från, får Utforskaren att frysa eller tar väldigt lång tid att öppna, sluta behandla det som ett vanligt mjukvaruproblem.

Disk Drill är okej för en första genomgång om du vill ha något som är enklare att använda, särskilt eftersom förhandsgranskning av resultat visar om skanningen hittar riktiga filer eller bara skräp. Den irriterande delen är att exFAT-återställningar ofta ger dig dubbletter, ofullständiga filer och generiska namn, så räkna med efterarbete. För riktigt viktigt material ska du inte reparera volymen bara för att göra den läsbar igen. Återställ först, reparera senare, eller ännu bättre, pensionera enheten efter att du har fått ut datan.

En enhet som visar rätt kapacitet och förblir ansluten är en helt annan situation än en enhet som dyker upp, försvinner, fryser fönstret eller rapporterar någon absurd storlek som 32 MB. I det första fallet, ja, mjukvaruåterställning har en rimlig chans. I det andra fallet kanske filsystemet inte alls är huvudproblemet.

Det irriterande med exFAT är att det är ganska vanligt att fildatan överlever medan mappstrukturen blir förstörd. Så om du skannar den och får tusentals JPG-filer, DOCX-filer, PDF-filer osv. med fula namn, betyder det inte att återställningen misslyckades. Det kan betyda att verktyget hittar det råa filinnehållet i stället för de gamla katalogposterna. Det är fortfarande användbart, bara rörigt.

Jag håller med om rådet att först skapa en avbild, men innan man ens gör en lång skanning skulle jag kontrollera den tråkiga hårdvaruvägen. Prova en annan USB-kabel, en bakre USB-port på moderkortet om det är en stationär dator, och undvik hubbar. Om det är en portabel mekanisk hårddisk kan svag USB-ström få den att bete sig som om den vore korrupt när den egentligen bara tappar anslutningen. Om enheten stöder SMART via USB-adaptern kan något som CrystalDiskInfo ge en snabb fingervisning om den rapporterar omallokerade sektorer, väntande sektorer eller frånkopplingsfel. Testa inte i all evighet, men det kan visa om du har att göra med en sjuk disk eller bara en skadad exFAT-volym.

Disk Drill är rimligt om du vill ha en guidad skanning och förhandsvisningar, särskilt för foton och dokument. Förhandsvisningsdelen är viktigare än marknadsföringssidan, för om dina faktiska foton går att öppna i förhandsvisningen vet du att återställningen inte bara listar slumpmässigt skräp. Jag skulle ändå återställa till en helt annan enhet, aldrig tillbaka till exFAT-enheten. Samma sak gäller för alla verktyg, betalda eller gratis.

Ett litet förbehåll som folk glömmer: om den här externa enheten faktiskt är en SSD eller flashbaserad enhet och filerna raderades, kan TRIM/skräpinsamling minska dina chanser. Om mapparna bara försvann för att exFAT-metadata skadades, är det ett bättre scenario. Hur som helst, formatera den inte för att försöka fixa den först. Återställningsverktyg fungerar bättre med det trasiga ursprungliga tillståndet än med en nyformaterad ren enhet som redan har skrivit över ledtrådar.