Gendannelse af ekstern harddisk efter filer forsvandt, nogen idéer?

Et stort antal filer forsvandt pludseligt fra min eksterne harddisk, efter jeg tilsluttede den til min pc, og nu prøver jeg at finde ud af, om de blev slettet, skjult, eller om drevet er ved at begynde at svigte. Det er vigtige billeder og arbejdsdokumenter, så jeg har virkelig brug for råd om sikre trin til datagendannelse fra en ekstern harddisk, før jeg gør situationen værre.

Jeg mistede engang en mappe som denne, og den første fejl folk begår, er at blive ved med at bruge drevet, mens de leder efter løsninger. Hvis dine filer er forsvundet fra en harddisk, så stop med at skrive noget som helst til den nu. Ingen downloads, ingen installationer, ingen tilfældige genstarter, hvis du kan undgå det.

Slettede filer er som regel ikke væk med det samme. Systemet markerer deres gamle plads som ledig, og dine data ligger der, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå. Så hvert gemt skærmbillede, browser-cachefil, opdatering eller appinstallation forringer dine chancer.

Hvis dette skete på en ekstern disk eller en anden intern disk, så afbryd den og tilslut den til en anden computer for gendannelse. Hvis det er din opstartsdiskenhed, så start fra et USB-system eller tilslut drevet til en anden maskine. Pointen er enkel: hold det beskadigede drev fri for nye skrivninger.

Hvad jeg ville gøre først

Brug Disk Drill, men installer det et andet sted. Jeg mener et andet fysisk drev, ikke en ny mappe på den samme disk. Folk overser dette og ødelægger deres eget gendannelsesforsøg.

1. Installer Disk Drill på et andet drev. Hvis du installerer gendannelsessoftware på den berørte disk, risikerer du at overskrive de filer, du vil have tilbage.
  2. Lav et komplet byte-for-byte-image før scanning. Disk Drill understøtter dette. Jeg ville gøre dette trin først, hvis drevet betyder noget for dig. Det er mere sikkert at arbejde ud fra et image end at rode med den originale disk igen og igen.
  3. Scan imaget eller det originale drev én gang. Lad det blive færdigt. Halvfærdige scanninger og gentagne genscanninger spilder tid og øger sliddet.
  4. Forhåndsvis det, den finder. Dette sparer en masse gætteri. Hvis forhåndsvisninger åbner uden problemer, ser dine chancer for gendannelse bedre ud.
  5. Gendan filer til et andet drev. Gendan ikke tilbage til den samme disk. Folk gør dette i hast, og det går hurtigt galt.

Den gratis grænse

Gratisudgaven giver dig 100 MB gendannelse. Det er ikke meget. Stadig nok til at teste, om dine billeder, dokumenter eller projektfiler kan åbnes korrekt, før du bruger penge eller skifter til et andet værktøj.

Ting, der er værd at vide, før du går i gang

• Gammeldags HDD'er giver dig som regel en bedre chance end SSD'er. Mekaniske drev har en tendens til at lade slettede data blive liggende længere. Nogle nyere harddiske understøtter TRIM, så det er stadig en dårlig idé at vente for længe.
  • Kliklyde, slibelyde eller fejl ved opstart af rotation ændrer hele situationen. Hvis drevet lyder forkert, så stop. Software er ikke løsningen i det tilfælde. Du har brug for et datagendannelseslaboratorium.
  • Én forsigtig gennemgang er bedre end fem sjuskede. At køre scanninger igen fremtryller som regel ikke ekstra filer i de fleste tilfælde. Det lægger mest bare ekstra pres på drevet og spilder tid.

Hvis Disk Drill ikke klarer opgaven

Jeg har set folk skifte værktøj og få forskellige resultater, så det er værd at have en kort liste:

• Recuva, nemmere at bruge, udmærket til simple sletninger.
  • DiskGenius, mere rodet grænseflade, stærkere til partitionsproblemer og skader på filsystemet.
  • Data Rescue, et udmærket valg på Mac.

Jeg ville stadig starte med Disk Drill, fordi det er lettere at gå fra imaging til scanning til forhåndsvisning uden for meget besvær. Hvis det ikke finder det hele, så prøv de andre.

Handl hurtigt. Vær forsigtig. Hvis drevet stadig er sundt, og du undgår at skrive til det, er dine chancer ofte bedre, end de føles i de første ti minutters panik.

Det første, jeg ville tjekke, er, om filerne er væk eller bare skjulte. Windows har det med at ændre attributter efter en dårlig frakobling eller en filsystemfejl. Åbn Kommandoprompt, og kør dette på det eksterne drev:

attrib -h -r -s /s /d X:*.*

Erstat X med dit drevbogstav. Jeg har set hele mapper dukke op igen efter dette. Tjek også Diskhåndtering. Hvis den brugte plads stadig ser høj ud, kan dine data stadig være der, og filtabelen er blevet ødelagt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe skrivninger. Jeg vil tilføje én ting før gendannelsessoftware. Kør et SMART-tjek med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Hvis helbredstilstanden er dårlig, så spring tilfældige scanninger over på det oprindelige drev. Klon det først. Hvis SMART ser fint ud, og drevet lyder normalt, så prøv Disk Drill på en anden disk, og gendan til en anden placering.

Kig også i Hændelsesfremviser, Windows-logfiler, System. Søg efter disk- eller NTFS-fejl omkring det tidspunkt, hvor filerne forsvandt. Hvis du ser I/O-fejl, er det et dårligt tegn.

Hvis mappen forsvandt lige efter tilslutning, så test også dette:

1. Skjulte filer aktiveret i Stifinder.
  2. Et andet USB-kabel eller en anden port.
  3. En anden pc, skrivebeskyttet hvis muligt.
  4. chkdsk først efter du har klonet eller gendannet det, der er vigtigt. Jeg ved, folk elsker chkdsk, det gør jeg ikke. Det retter strukturen, men det flytter også ting til FOUND.000 og skaber rod.

Hvis du vil have en trinvis Windows-guide til gendannelse af slettede filer, er denne video ganske fin: se denne gennemgang af gendannelse af slettede filer i Windows

Kort fortalt er skjulte attributter, filsystemskade eller tidlig drevfejl de mest sandsynlige årsager. Bliv ikke ved med at rode blindt med drevet.

Jeg ville faktisk vente lidt med én ting, som både @mikeappsreviewer og @himmelsjager lidt kredser om: antag ikke med det samme, at forsvundet betyder klassisk sletning. Nogle gange bliver mappestrukturen ødelagt, mens de rå fildata stadig ligger der fint, hvilket betyder, at en filgendannelsesscanning kan finde masser af filer, men alle navnene/mapperne kommer tilbage hulter til bulter. Irriterende som bare pokker, men ikke det samme som totalt tab.

Det jeg ville gøre, er at tjekke drevets opførsel, før du gør noget tungt:

• åbner det langsomt
  • fryser det Stifinder
  • ser kapaciteten forkert ud
  • får du beskeder som du skal formatere dette drev
  • er det kun bestemte mapper, der mangler

Hvis drevet opfører sig mærkeligt, men ikke larmer fysisk, ville jeg først lave et image og derefter teste én ikke-destruktiv scanningsapp. Disk Drill er god til dette, fordi den kan vise, om de manglende filer stadig findes under deres oprindelige navne eller kun som rekonstruerede filer. Det fortæller dig meget om, hvorvidt dette er sletning eller filsystemskade.

Én ting, jeg ikke ville kaste mig over for hurtigt, er CHKDSK. Folk behandler det som magi. Nogle gange reparerer det filsystemet ved at gøre dine ting forældreløse i junk-fragmenter. Fantastisk, nu er dine filer teknisk set tilbage som rent vrøvl.

Tjek også, om de manglende filer nogensinde blev flyttet af Windows-indeksering/biblioteks-mærkværdigheder. Søg på drevet efter filendelse, sorter efter ændringsdato, og se, om de blev smidt i en anden mappe. Det lyder dumt, men det sker oftere, end folk vil indrømme.

Hvis du vil have et eksempel fra den virkelige verden, er denne succeshistorie om datagendannelse fra ekstern harddisk værd at se på.

Så ja, min rækkefølge ville være: bekræft symptomer, lav et image hvis muligt, scan med Disk Drill fra et andet drev, og tænk først derefter på reparationsværktøjer.