Mijn 4TB harde schijf begon slechte sectoren te vertonen nadat hij trager werd en vreemde geluiden begon te maken, en nu willen sommige belangrijke bestanden niet openen of kopiëren. Ik probeer gegevens te herstellen voordat de schijf volledig uitvalt en heb advies nodig over de veiligste herstelstappen, hulpmiddelen of methoden die mogelijk werken zonder de schade te verergeren.
Als je schijf CRC-fouten geeft, blijf er dan vanaf
Ik heb dit op de domme manier geleerd. Als een schijf CRC-fouten begint te geven, Verkenner laat vastlopen of blijft hangen wanneer je mappen opent, stop dan. Blijf er niet aan zitten om te zien of hij het nog doet. Als het een externe schijf is, koppel hem los. Als het je belangrijkste interne schijf is, zet de machine uit.
De reden is simpel. Elke extra leespoging zorgt voor extra belasting. Een defecte schijf blijft zwakke plekken opnieuw proberen te lezen. Windows doet ook graag zijn eigen opruim- en herstelrondes op de achtergrond. Die extra lees- en schrijfacties zijn het punt waarop iets irritants echt lelijk kan worden.
Twee verschillende storingen, en ze gedragen zich niet hetzelfde
Soms is de schade logisch van aard. Ik heb dit gezien na een stroomuitval, geforceerde herstart of een systeemcrash. De sectordata en de foutcorrectie-informatie komen dan niet meer overeen, ook al is de hardware zelf nog niet defect. Mensen noemen dit soft bad sectors. In sommige gevallen is dat te herstellen.
Dan is er nog de andere soort. Fysiek defect. Hard bad sectors. Dat betekent meestal dat het medium beschadigd is, of dat de kopconstructie verslijt, of dat er iets anders in de schijf mis is gegaan. Geen enkele software herstelt fysieke schade. Ze probeert er alleen omheen te werken.
Waarom CHKDSK geen goede eerste stap is
Veel mensen grijpen meteen naar CHKDSK. Ik zou dat niet doen.
CHKDSK is gemaakt om het bestandssysteem weer bruikbaar te maken. Het is niet gemaakt om elke mogelijke byte voor herstel te bewaren. Als koppelingen in het bestandssysteem kapot zijn, kan het die losmaken zodat Windows er daarna netter uitziet. Fijn om weer op te starten. Slecht voor je herstelkansen.
Als je om de bestanden geeft, moet je eerste stap zijn om de defecte schijf helemaal niet te veranderen. Maak een sector-voor-sector-kopie naar een gezonde schijf. Werk vanaf de kopie. Laat het origineel met rust na het imagen.
Die ene stap verandert de hele situatie. Je krijgt één ruwe doorgang over de beschadigde schijf, daarna gebeurt al het herstelwerk op het duplicaat in plaats van dat het origineel verder wordt afgesleten.
Wat ik thuis zou doen
Als je dit zelf doet, is herstelsoftware de praktische route. Een optie is Disk Drill. Ik heb mensen er vaak op zien steunen omdat het byte-level back-uptools bevat, en die zijn belangrijker dan flitsende scanresultaten wanneer een schijf instabiel is.
Wat hier telt, is gedrag bij slechte sectoren. Oudere tools hebben de neiging vast te lopen, te blijven hangen of eindeloos stil te staan op onleesbare plekken. Betere tools slaan vooruit, halen eerst de leesbare delen binnen en komen dan terug om beschadigde gebieden opnieuw te proberen in kleinere blokken. Die aanpak belast de schijf minder en haalt vaak meer data binnen voordat de hardware verder achteruitgaat.
Een veiligere volgorde van werken
Dit is de werkwijze waar ik me aan zou houden:
- Zorg voor een gezonde doelschijf met genoeg vrije ruimte.
- Maak een volledige image of kloon van de defecte schijf.
- Koppel de defecte schijf los zodra het imagen klaar is.
- Mount de image of laad de kloon in je herstelsoftware.
- Scan de kopie, niet het origineel.
- Sla herstelde bestanden op een andere gezonde schijf op.
Schrijf herstelde bestanden niet terug naar de beschadigde schijf. Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het als ze weinig ruimte hebben en moe zijn. Slecht idee.
Wanneer zelf doen geen zin meer heeft
Als de schijf klikt, schuurt, piept, niet op gang komt of helemaal niet meer verschijnt, zou ik daar stoppen. Die signalen wijzen meestal op mechanische problemen, niet op een rommelig bestandssysteem.
Op dat punt zijn thuistools een gok. Als de data belangrijk is, is een herstelbedrijf de veiligere weg. Bedrijven zoals Gillware of Techchef doen dit soort werk met cleanroom-werk, donorsonderdelen en hardwaretools die gewone gebruikers niet hebben. De prijs is het pijnlijke deel. Ik heb bedragen gezien van ongeveer $500 tot $3,000, afhankelijk van wat er kapot is gegaan en hoe erg het is geworden.
Als de bestanden vervangbaar zijn, kun je misschien afhaken. Als dat niet zo is, is dit het moment waarop mensen betalen.
Na herstel
Zodra je bestanden terug zijn en je ze hebt geopend om te controleren dat ze niet beschadigd zijn, kun je daarna met de originele schijf rommelen als je wilt. Een volledige formattering of chkdsk /r zal probleemssectoren markeren zodat het besturingssysteem ze later vermijdt.
Ik zou de schijf hierna nog steeds niet vertrouwen. Wanneer een schijf zich zo begint te gedragen, haal ik hem weg bij alles wat belangrijk is. Misschien wordt het een klusschijf voor rommel. Misschien meteen naar het elektronisch afval. Hangt ervan af hoe slecht hij eruitzag.
De saaie oplossing die je later redt
Back-ups. De 3-2-1-regel is oud advies omdat het werkt.
Bewaar 3 kopieën van je data.
Gebruik 2 verschillende soorten opslag.
Bewaar 1 kopie off-site of in de cloud.
Het voelt als overdreven totdat een schijf vastloopt op familiefoto’s of oude projectbestanden. Dan voelt het goedkoop.
Vreemde geluiden veranderen de rekensom. Trage leesacties plus slechte sectoren is één ding. Geluid is erger. Slijtage aan de kop of motor laat zich vaak zien voordat er totale uitval is.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop met door de schijf bladeren in Verkenner. Maar ik ben het een beetje oneens over één detail dat mensen te vaak herhalen, CRC-fouten betekenen niet altijd directe dood. Een slechte USB-kabel, zwakke voeding van de behuizing of een falende SATA-bridge veroorzaken ook CRC-problemen. Als dit een externe schijf van 4TB is, test dan één keer met een nieuwe kabel en een directe poort. Geen hubs. Geen herhaalde retries. Eén schone test.
Wat ik hierna zou doen:
-
Controleer SMART met CrystalDiskInfo.
Als je Reallocated Sectors, Pending Sectors, Uncorrectable Errors ziet oplopen, is de schijf gaar. -
Houd hem koel.
Hitte maakt zwakke schijven erger. Leg hem plat neer. Gebruik zo nodig een ventilator. -
Sla bestandskopieertools over.
Gebruik iets dat fouttolerant is. Disk Drill is een degelijke optie voor slechte sectoren omdat het beschadigde opslag kan scannen en kan herstellen wat nog leesbaar is. Als het byte-voor-byte-back-up of eerst een schijfimage aanbiedt, doe dat. -
Herstel eerst de belangrijkste bestandstypen.
Documenten, foto’s, databases, projectbestanden. Grote videobestanden falen vaak halverwege en verspillen tijd. -
Als de schijf klikt, uitvalt of verdwijnt, stop dan met doe-het-zelf.
Tijd voor het lab. Elke spin-up schaadt je kansen.
Als je ook een eenvoudige uitleg wilt over bad block-fouten en hoe schijven die bijhouden, dan is dit redelijk: uitleg over bad block-tabellen en hardeschijf-sectorfouten.
Voor zoektermen, dit probleem is in feite: data herstellen van slechte sectoren op een falende harde schijf van 4TB, bestanden willen niet kopiëren, schijf maakt geluid, herstel van bad block-fouten.
Voer geen defrag uit. Formatteer niet. Laat Windows het nog niet “repareren”. Dat zijn de stappen waar mensen later spijt van krijgen. Twee typefouten voor realisme, dus ja, blijf er niet in porren en hopen dat het beter wordt.
Vreemde geluiden zijn het deel dat dit voor mij uit de zone van misschien kan software het oplossen duwt. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je er niet op moet blijven rammen met normale bestandskopieën, en @andarilhonoturno heeft gelijk dat CRC soms onzin van kabel/behuizing kan zijn, maar zodra je geluid toevoegt, geef ik niet meer om een perfecte diagnose en ga ik me richten op zo snel mogelijk iets eraf halen.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet echt benadrukten: geef prioriteit op basis van onvervangbaarheid, niet op mapgrootte. Begin niet met de grote makkelijke dingen. Pak eerst de kleine bestanden die onmogelijk te vervangen zijn. Documenten, foto’s, projectbestanden, archieven, wachtwoordkluizen, mailbestanden. Een film van 40 GB mag verloren gaan. Je belastingmap niet.
Vertrouw ook SMART niet alleen omdat er goed staat. Lees de werkelijke waarden voor opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren en niet-corrigeerbare sectoraantallen. Dit is een betere uitleg over hoe je SMART-waarschuwingen voor slechte sectoren leest voordat een schijf uitvalt.
Als de schijf lang genoeg online blijft, zou ik eerst Disk Drill gebruiken om een back-up op byteniveau te maken en daarna van die image te herstellen. Dat is veiliger dan bestanden in Explorer slepen en wachten tot Windows volledig vastloopt.
Eén klein verschil van mening met het gebruikelijke advies: ik zou niet te lang tijd besteden aan het testen van kabels, poorten, behuizingen, adapters enzovoort. Eén snelle wissel, prima. Tien nieuwe pogingen, nee. Zo verspillen mensen het laatste leesbare uur van een stervende schijf.
Geluid verandert mijn advies een beetje. Ik ben het eens met @andarilhonoturno, @boswandelaar en @mikeappsreviewer over het stoppen van normaal gebruik, maar ik ben het licht oneens met de regel altijd eerst de hele schijf image maken als de schijf hoorbaar achteruitgaat. Op een lawaaierige 4TB-schijf kan een volledige image de resterende levensduur opgebruiken voordat je de bestanden bereikt die je echt belangrijk vindt.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- Haal SMART één keer op, snel
- Als de schijf zichtbaar blijft, herstel dan eerst alleen onvervangbare mappen
- Sorteer op waarde, niet op grootte
- Sla alles wat groot en vervangbaar is over tot later
Als je een tool nodig hebt, is Disk Drill hier logisch omdat je herstel gericht kunt uitvoeren zonder te vertrouwen op het kopieergedrag van Windows.
Voordelen van Disk Drill:
- Gaat beter om met instabiele schijven dan de gewone Verkenner
- Kan herstellen door rond slechte gebieden te scannen
- Heeft opties voor back-ups op byte-niveau als de schijf stabiel genoeg is
Nadelen van Disk Drill:
- Diepe scans op een falende mechanische schijf kunnen nog steeds eindeloos duren
- Herstelnamen/mapstructuur zijn niet altijd perfect
- Geen wondermiddel als de koppen/media fysiek falen
Nog één extra punt dat niemand genoeg noemde: let op veranderingen in het patroon van het geluid. Als het geluid harder of ritmisch wordt, of de schijf verdwijnt en weer verschijnt, stop dan onmiddellijk. Dat is het punt waarop doe-het-zelf verandert van riskant naar een dure fout. Als de gegevens bedrijfskritisch of uniek zijn, is herstel in een lab de verstandigere gok.