Finns det någon gratis programvara för diskreparation som faktiskt är bra?

Min Windows-dator började visa diskfel efter en plötslig frysning, och en enhet går nu långsamt med tillfälliga problem vid filåtkomst. Jag letar efter tillförlitlig gratis programvara för diskreparation eller säkra felsökningssteg innan jag riskerar att förlora data eller betala för ett återställningsverktyg.

Jag skulle vara ganska skeptisk till alla listor som påstår att det finns en enda bästa programvara för reparation av hårddiskar. Den frasen används för en mängd olika problem, och rätt verktyg beror på vad som faktiskt gick fel.

Börja med enhetens symptom. Om filer saknas, enheten formaterades eller plötsligt visas som RAW, behandla det i första hand som ett dataåterställningsjobb. Om Windows ser disken men partitionen är borta eller ser oallokerad ut, då handlar det förmodligen om partitionsreparation. Om enheten blir långsam, fryser eller visar dåliga sektorer, kontrollera enhetens hälsa innan du försöker laga något. Och om den klickar, skrapar, försvinner offline eller kopplar från slumpmässigt, sluta pilla med den så mycket som möjligt och fokusera på att rädda datan.

För en praktisk verktygslåda är det här de jag skulle titta på:

1. Disk Drill

Det här är den jag vanligtvis skulle välja först när huvudmålet är att få tillbaka filer. Den är avsedd för raderade filer, formaterade enheter, RAW-partitioner, korrupta filsystem och externa hårddiskar som Windows vägrar att öppna. Ett stort plus är att den kan skapa en byte-för-byte-avbildning av en felande enhet, så att du inte belastar originaldisken medan du försöker återställa data. Den har också inbyggd S.M.A.R.T.-övervakning.

2. SeaTools

Bra gratisalternativ när du försöker ta reda på om problemet är logiskt eller om själva enheten håller på att dö. De korta och långa testerna kan ge dig en snabb indikation på om disken håller på att fallera.

3. TestDisk

Fortfarande ett av de bättre gratisverktygen för reparation av partitionstabell och startsektor. Om en partition försvann eller Windows plötsligt visar enheten som oallokerad, är TestDisk värt att överväga. Tänk bara på att det är textbaserat, så det är inte direkt nybörjarvänligt.

4. Clonezilla

Om enheten är läsbar men beter sig sämre med tiden, klona den innan du försöker reparera den. Clonezilla är användbart för att skapa en fullständig kopia eller avbildning av disken så att du kan arbeta utifrån den i stället för att riskera originalet.

5. CrystalDiskInfo

Det här är värt att ha installerat även när inget är fel. Det övervakar S.M.A.R.T.-data, enhetens temperatur och andra varningstecken som kan dyka upp innan Windows börjar kasta felmeddelanden.

6. Victoria HDD/SSD

Mer av ett avancerat verktyg, men användbart för ytskanningar och för att kontrollera dåliga sektorer i detalj. Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att börja här, men det kan berätta mycket om vad som händer med enheten.

Det viktigaste är att inte fortsätta köra slumpmässiga reparationsverktyg på en enhet som tydligt håller på att fallera. Om den klickar, försvinner från Windows eller BIOS, fryser under kopieringar eller fortsätter att få nya dåliga sektorer, återställ eller säkerhetskopiera det du kan och byt ut enheten. Om den inte upptäcks alls eller om den ger ifrån sig tydliga mekaniska ljud, hoppa över gör det själv-programvaruspåret och kontakta en professionell återställningstjänst. Programvara kan hjälpa till med skador på filsystem eller partitioner, men den kommer inte att laga läshuvuden, motorer eller skivplattor.

CHKDSK är inte ett ofarligt första steg när enheten redan beter sig sjukt. Om enheten är långsam, fryser eller hänger sig på vissa filer, behandla det först som en möjlig felande disk, inte som ett Windows-problem att reparera. Att köra reparationer för tidigt kan förvandla en läsbar röra till en mindre läsbar röra.

Jag håller mestadels med om @mikeappsreviewers uppdelning mellan återställning, partitionsreparation och diagnostik, men jag skulle uttrycka ordningen ännu tydligare: kopiera det viktiga först, testa sedan. Om vanlig kopiering stannar upp, fortsätt inte att försöka med samma enorma mapp i timmar. Prova mindre omgångar, hoppa över problemfiler eller skapa en avbild/klon innan du rör några reparationer. CrystalDiskInfo och SeaTools är bra kostnadsfria kontroller, men de är kontroller, inte magiska reparationsknappar.

För faktisk kostnadsfri felsökning ger Windows dig redan några av de säkrare grunderna: kontrollera Event Viewer efter Disk-/Ntfs-varningar, titta på SMART-hälsan med CrystalDiskInfo, kör tillverkarens diagnostik och överväg först efter att dina data är säkra chkdsk /scan eller chkdsk /f. Disk Drill och liknande verktyg är mer till för att återställa filer än att reparera själva disken, vilket fortfarande kan vara användbart om filsystemet är skadat, men blanda inte ihop fick tillbaka mina filer med fixade enheten. Om SMART visar omallokerade/väntande sektorer eller om enheten fortsätter att kopplas bort, är byte den rätta reparationen.

Om detta är en SSD eller en roterande hårddisk spelar stor roll här. En långsam HDD med dåliga läsningar är en typ av problem. En långsam SSD med filåtkomstfel kan vara en annan typ av problem, och verktyg för ytreparation är mycket mindre meningsfulla på SSD:er.

Jag skulle vara försiktig med ordet reparation. De flesta gratisverktyg som säger att de reparerar diskar gör egentligen en av tre saker: fixar filsystemets metadata, kontrollerar diskens hälsa eller försöker återställa filer. De fixar inte slitna flashceller, dåliga läshuvuden, svaga motorer, trasiga USB-bryggkort eller en disk som kopplar ner sig. Om disken fysiskt håller på att gå sönder är den bästa reparationsmjukvaran en ny disk och en säkerhetskopia.

En detalj som folk ofta hoppar över är anslutningsvägen. Om detta är en extern disk, anta inte att själva disken är dålig förrän du har provat en annan USB-kabel, en annan port och helst ingen hubb. Vissa externa diskar beter sig halvdöda när kapslingen, kabeln eller strömförsörjningen är opålitlig. Om det är en intern SATA-disk i en stationär dator kan en dålig SATA-kabel eller en lös strömkontakt göra att Windows loggar diskfel och får disken att krypa fram. Det är billigt att utesluta och mindre riskabelt än att köra reparationsverktyg i timmar.

Min ordning skulle vara ungefär så här:

1. Sluta spara nya filer på den disken.
  2. Kopiera det viktigaste först, inte hela disken i ett enda stort dra-och-släpp.
  3. Kontrollera Windows Loggboken efter Disk-, storahci-, iaStor- eller Ntfs-fel runt tiden för frysningarna.
  4. Kontrollera SMART med något som CrystalDiskInfo.
  5. Om det är en HDD, använd disktillverkarens diagnostik efter att de viktiga uppgifterna har kopierats.
  6. Om det är en SSD, kontrollera SSD-tillverkarens eget verktyg för firmware, slitagenivå, reservblock och mediefel.
  7. Först därefter bör du tänka på CHKDSK eller partitionsreparation.

Jag är lite mindre anti-CHKDSK än vissa andra, men jag håller med om varningen om timing. chkdsk /scan är vanligtvis en rimlig snabb titt på en stabil disk eftersom det inte schemalägger samma typ av offline-reparationspass, men om disken hänger sig, kopplar från eller tar flera minuter på sig att öppna en mapp kan även bara en skanning slösa bort de återstående bra läsningarna. chkdsk /f och särskilt allt som innebär kontroll av dåliga sektorer bör vänta tills dina filer är säkra.

När det gäller gratisverktyg är de tråkiga oftast de bästa:

CrystalDiskInfo för en snabb SMART-avläsning.

SeaTools, WD Dashboard, Samsung Magician, Crucial Storage Executive och så vidare, beroende på märke.

TestDisk om partitionstabellen är problemet, men läs skärmarna noggrant eftersom det kan skriva ändringar.

Robocopy om vanlig kopiering fortsätter att avbrytas. Något som att kopiera en mapp i taget med nedskruvade omförsök är bättre än att låta Explorer frysa för evigt.

Disk Drill och liknande återställningsverktyg är mer meningsfulla när jobbet är få tillbaka mina filer, inte göra disken frisk igen. Om du använder ett sådant, återställ till en annan fysisk disk. Att återställa filer tillbaka till samma skadade disk är så folk förvandlar en dålig eftermiddag till en värre.

Det andra jag skulle undvika är alla program för reparation av dåliga sektorer som påstår att de kan återskapa disken eller permanent fixa sektorer. På moderna diskar hanterar diskens firmware redan ommappning när den kan. Om antalet väntande eller omallokerade sektorer ökar kommer mjukvara inte att bota det. I bästa fall tvingar den disken att hantera svaga sektorer. I värsta fall hamrar den på en disk som håller på att gå sönder tills ännu mer data blir oläsbar.

Så ja, det finns bra gratisprogram, men inte riktigt i betydelsen klicka på reparera och lita på det. Bra gratis felsökning handlar mest om diagnos, kloning eller kopiering och begränsad filsystemsreparation efter att datan har skyddats. Om disken fortfarande omfattas av garanti, kontrollera också garantistatusen. Om den innehåller något du inte kan ersätta och den låter eller försvinner från BIOS, sluta med gör det själv-arbete och avgör om professionell återställning är värd kostnaden.

Defragmentera den inte.

Det låter självklart, men folk gör det fortfarande eftersom Windows har en knapp för “Optimera” och gamla råd på internet säger att man ska städa upp disken först. Om enheten ger läsfel eller fryser, gör defragmentering av en HDD bara att den får göra en massa extra arbete. På en SSD är “reparera sektorer” och tänkande i stil med defragmentering mestadels fel modell ändå. Detsamma gäller att köra en massa registerrensare, drivrutinsuppdaterare eller sviter för “PC-reparation”. De kan få systemet att se mer aktivt ut utan att faktiskt åtgärda enheten.

Den fria programvara som faktiskt är bra är vanligtvis tråkig och smal. CrystalDiskInfo talar om för dig om enheten rapporterar problem. Tillverkarens diagnostikverktyg talar om för dig om leverantören anser att den håller på att gå sönder. CHKDSK kan laga filsystemsskador, men det är inte en hälsobehandling för disken. TestDisk kan hjälpa om partitionslayouten har skadats. Alla dessa är användbara, men ingen av dem bör behandlas som en säker knapp för att “fixa alla fel”.

En liten varning om återställningsprogram: många av dem är bättre på att visa dig vad som kanske går att återställa än att faktiskt reparera något. Disk Drill, Recuva, PhotoRec, R-Studio, vad du än väljer, är den viktiga regeln densamma: återställ till en annan fysisk enhet. Lägg inte tillbaka återställda filer på problemdisken. Det misstaget är lätt att göra när man har bråttom, och det kan skriva över exakt det utrymme du fortfarande behöver.

Om du bara behöver en snabb praktisk väg skulle jag göra så här: koppla ur alla onödiga enheter så att du inte väljer fel, kopiera de oersättliga filerna först, kontrollera SMART och avgör sedan om disken är värd att testa vidare. Om enheten klarar hälsokontrollerna och problemet ser ut som NTFS-korruption, då är CHKDSK rimligt. Om SMART ser dåligt ut, enheten försvinner eller kopieringar fortsätter att stanna på samma områden, sluta försöka “reparera” den och byt ut den. Gratisverktyg fungerar bra för diagnos och återställningsförsök, men en felande enhet blir inte pålitlig igen bara för att programvara lyckades släpa den igenom en genomsökning.