Finnes det noe gratis programvare for diskreparasjon som faktisk er bra?

Min Windows-PC begynte å vise diskfeil etter en plutselig frysing, og én disk kjører nå tregt med sporadiske problemer med filtilgang. Jeg ser etter pålitelig gratis programvare for diskreparasjon eller trygge feilsøkingstrinn før jeg risikerer å miste data eller betale for et gjenopprettingsverktøy.

Jeg ville vært ganske skeptisk til enhver liste som hevder at det finnes én beste programvare for reparasjon av harddisker. Det uttrykket brukes om en rekke ulike problemer, og riktig verktøy avhenger av hva som faktisk gikk galt.

Start med symptomene på disken. Hvis filer mangler, disken ble formatert, eller den plutselig vises som RAW, bør du først behandle det som en jobb for datagjenoppretting. Hvis Windows ser disken, men partisjonen er borte eller ser ut som ikke-allokert, er det sannsynligvis partisjonsreparasjon du trenger. Hvis disken blir treg, fryser eller viser dårlige sektorer, bør du sjekke diskhelsen før du prøver å reparere noe. Og hvis den klikker, skraper, kobler seg fra eller tilfeldig forsvinner, slutt å tukle med den så mye som mulig og fokuser på å redde dataene.

For et praktisk verktøysett er dette dem jeg ville sett på:

1. Disk Drill

Dette er den jeg vanligvis ville valgt først når hovedmålet er å få tilbake filer. Den er laget for slettede filer, formaterte disker, RAW-partisjoner, korrupte filsystemer og eksterne harddisker som Windows nekter å åpne. Et stort pluss er at den kan lage et byte-for-byte-avbildning av en sviktende disk, slik at du ikke belaster originaldisken mens du prøver å gjenopprette data. Den har også innebygd S.M.A.R.T.-overvåking.

2. SeaTools

Godt gratisalternativ når du prøver å finne ut om problemet er logisk, eller om selve disken er i ferd med å dø. De korte og lange testene kan gi deg en rask indikasjon på om disken er i ferd med å feile.

3. TestDisk

Fortsatt et av de bedre gratisverktøyene for reparasjon av partisjonstabeller og oppstartssektorer. Hvis en partisjon forsvant eller Windows plutselig viser disken som ikke-allokert, er TestDisk verdt å vurdere. Bare vær klar over at det er tekstbasert, så det er ikke akkurat nybegynnervennlig.

4. Clonezilla

Hvis disken er lesbar, men oppfører seg stadig dårligere over tid, klon den før du prøver reparasjoner. Clonezilla er nyttig for å lage en full kopi eller avbildning av disken, slik at du kan jobbe ut fra den i stedet for å risikere originalen.

5. CrystalDiskInfo

Dette er verdt å ha installert selv når ingenting er galt. Det overvåker S.M.A.R.T.-data, disktemperatur og andre varselsignaler som kan dukke opp før Windows begynner å kaste feil.

6. Victoria HDD/SSD

Mer et avansert verktøy, men nyttig for overflateskanninger og detaljert kontroll av dårlige sektorer. Jeg ville ikke pekt en nybegynner hit først, men det kan fortelle deg mye om hva som skjer med disken.

Det viktigste er å ikke fortsette å kjøre tilfeldige reparasjonsverktøy på en disk som tydelig holder på å svikte. Hvis den klikker, forsvinner fra Windows eller BIOS, fryser under kopiering eller stadig får nye dårlige sektorer, bør du gjenopprette eller sikkerhetskopiere det du kan og bytte ut disken. Hvis den ikke oppdages i det hele tatt eller lager tydelige mekaniske lyder, hopp over gjør-det-selv-programvare og snakk med en profesjonell gjenopprettingstjeneste. Programvare kan hjelpe med skade på filsystem eller partisjon, men det kommer ikke til å reparere lesehoder, motorer eller plater.

CHKDSK er ikke et harmløst første trekk når disken allerede oppfører seg sykt. Hvis disken er treg, fryser eller henger på enkelte filer, behandle det først som en mulig sviktende disk, ikke som et Windows-problem som skal repareres. Å kjøre reparasjoner for tidlig kan gjøre et lesbart rot til et mindre lesbart rot.

Jeg er stort sett enig i @mikeappsreviewer sin oppdeling mellom gjenoppretting, partisjonsreparasjon og diagnostikk, men jeg ville formulert rekkefølgen enda tydeligere: kopier de viktige tingene først, test deretter. Hvis vanlig kopiering stopper opp, ikke fortsett å prøve den samme enorme mappen i timevis. Prøv mindre grupper, hopp over problemfiler, eller lag et image/en klone før du rører reparasjoner. CrystalDiskInfo og SeaTools er gode gratis kontroller, men de er kontroller, ikke magiske reparasjonsknapper.

For faktisk gratis feilsøking gir Windows deg allerede noen av de tryggere grunnleggende verktøyene: sjekk Event Viewer for Disk-/Ntfs-advarsler, se på SMART-helsen med CrystalDiskInfo, kjør produsentens diagnoseverktøy, og vurder først etter at dataene dine er trygge chkdsk /scan eller chkdsk /f. Disk Drill og lignende verktøy er mer for å gjenopprette filer enn å reparere selve disken, noe som fortsatt kan være nyttig hvis filsystemet er skadet, men ikke forveksle fikk tilbake filene mine med fikset disken. Hvis SMART viser omfordelte/ventende sektorer eller disken fortsetter å falle ut, er utskifting reparasjonen.

Om dette er en SSD eller en roterende harddisk betyr mye her. En treg HDD med dårlige lesinger er én type problem. En treg SSD med filtilgangsfeil kan være en annen type problem, og verktøy for overflatereparasjon er langt mindre meningsfulle på SSD-er.

Jeg ville vært forsiktig med ordet reparasjon. De fleste gratisverktøy som sier at de reparerer disker, gjør egentlig én av tre ting: fikser filsystemmetadata, sjekker diskhelse eller prøver å gjenopprette filer. De reparerer ikke utslitte flash-celler, dårlige lesehoder, svake motorer, defekte USB-bro-kort eller en disk som kobler seg fra. Hvis disken er i ferd med å feile fysisk, er den beste reparasjonsprogramvaren en ny disk og en sikkerhetskopi.

En detalj folk ofte hopper over, er tilkoblingsveien. Hvis dette er en ekstern disk, ikke anta at selve disken er dårlig før du har prøvd en annen USB-kabel, en annen port og helst uten hub. Noen eksterne disker oppfører seg halvdøde når kabinettet, kabelen eller strømforsyningen er ustabil. Hvis det er en intern SATA-disk i en stasjonær PC, kan en dårlig SATA-kabel eller løs strømkontakt få Windows til å logge diskfeil og gjøre at disken blir veldig treg. Det er billig å utelukke og mindre risikabelt enn å kjøre reparasjonsverktøy i timevis.

Min rekkefølge ville vært omtrent slik:

1. Slutt å lagre nye filer på den disken.
  2. Kopier det viktigste først, ikke hele disken i én stor dra-og-slipp-operasjon.
  3. Sjekk Windows Event Viewer for Disk-, storahci-, iaStor- eller Ntfs-feil rundt tidspunktet frysingene skjedde.
  4. Sjekk SMART med noe som CrystalDiskInfo.
  5. Hvis det er en HDD, bruk diskprodusentens diagnostikk etter at de viktige dataene er kopiert.
  6. Hvis det er en SSD, sjekk SSD-produsentens eget verktøy for fastvare, slitasjenivå, reserveblokker og mediefeil.
  7. Først da bør du tenke på CHKDSK eller partisjonsreparasjon.

Jeg er litt mindre anti-CHKDSK enn noen andre, men jeg er enig i advarselen om timing. chkdsk /scan er vanligvis en rimelig titt rundt på en stabil disk fordi den ikke planlegger samme type frakoblet reparasjonspass, men hvis disken henger, kobler fra eller bruker minutter på å åpne en mappe, kan selv bare skanning sløse bort de gjenværende gode lesingene. chkdsk /f og spesielt alt som involverer kontroll av dårlige sektorer bør vente til filene dine er trygge.

Når det gjelder gratisverktøy, er de kjedelige vanligvis de beste:

CrystalDiskInfo for en rask SMART-avlesning.

SeaTools, WD Dashboard, Samsung Magician, Crucial Storage Executive osv., avhengig av merke.

TestDisk hvis partisjonstabellen er problemet, men les skjermbildene nøye fordi det kan skrive endringer.

Robocopy hvis vanlig kopiering stadig stopper. Noe som å kopiere én mappe om gangen med færre gjenforsøk er bedre enn å la Explorer fryse for alltid.

Disk Drill og lignende gjenopprettingsverktøy gir mer mening når jobben er å få tilbake filene mine, ikke å gjøre disken frisk igjen. Hvis du bruker et slikt, gjenopprett til en annen fysisk disk. Å gjenopprette filer tilbake til den samme skadede disken er slik folk gjør en dårlig ettermiddag enda verre.

Det andre jeg ville unngått, er ethvert program for reparasjon av dårlige sektorer som hevder at det kan regenerere disken eller permanent fikse sektorer. På moderne disker håndterer diskens fastvare allerede omadressering når den kan. Hvis tellingen av ventende eller omadresserte sektorer øker, kurerer ikke programvare det. I beste fall tvinger det disken til å håndtere svake sektorer. I verste fall hamrer det løs på en sviktende disk til enda mer data blir uleselige.

Så ja, det finnes god gratis programvare, men ikke egentlig i betydningen klikk på reparer og stol på det. God gratis feilsøking handler for det meste om diagnostikk, kloning eller kopiering og begrenset filsystemreparasjon etter at dataene er beskyttet. Hvis disken fortsatt er under garanti, sjekk garantistatus også. Hvis den inneholder noe du ikke kan erstatte og den lager lyder eller forsvinner fra BIOS, stopp gjør-det-selv-arbeidet og avgjør om profesjonell gjenoppretting er verdt kostnaden.

Ikke defragmenter den.

Det høres opplagt ut, men folk gjør det fortsatt fordi Windows har en Optimaliser-knapp og gamle råd på internett sier at du bør rydde opp på disken først. Hvis stasjonen gir lesefeil eller fryser, vil defragmentering av en HDD bare få den til å gjøre masse ekstra arbeid. På en SSD er reparasjon av sektorer og defragmenteringsmåten å tenke på stort sett feil modell uansett. Det samme gjelder å kjøre en haug med registerrensere, driveroppdaterere eller PC-reparasjonspakker. De kan få systemet til å se travlere ut uten å løse problemet med stasjonen.

Den gratis programvaren som faktisk er bra, er som regel kjedelig og smal. CrystalDiskInfo forteller deg om stasjonen rapporterer problemer. Produsentens diagnostikkverktøy forteller deg om leverandøren anser den som sviktende. CHKDSK kan fikse skade på filsystemet, men det er ikke en helsebehandling for disken. TestDisk kan hjelpe hvis partisjonsoppsettet ble skadet. Alt dette er nyttig, men ingen av dem bør behandles som en trygg knapp for å fikse alle feil.

En liten merknad om gjenopprettingsprogrammer: mange av dem er bedre til å vise deg hva som kan være mulig å gjenopprette enn til faktisk å reparere noe. Disk Drill, Recuva, PhotoRec, R-Studio, hva enn du velger, er den viktige regelen den samme: gjenopprett til en annen fysisk disk. Ikke gjenopprett filer tilbake til problem-disken. Den feilen er lett å gjøre når du har det travelt, og den kan overskrive nøyaktig plassen du fortsatt trenger.

Hvis du bare trenger en rask og praktisk fremgangsmåte, ville jeg gjort dette: koble fra alle unødvendige disker så du ikke velger feil, kopier de uerstattelige filene først, sjekk SMART, og avgjør deretter om disken er verdt å teste videre. Hvis stasjonen består helsesjekker og problemet ser ut som NTFS-korrupsjon, gir CHKDSK mening. Hvis SMART ser dårlig ut, stasjonen forsvinner, eller kopier fortsetter å stoppe opp på de samme områdene, slutt å prøve å reparere den og bytt den ut. Gratisverktøy er fine for diagnostikk og gjenopprettingsforsøk, men en sviktende stasjon blir ikke pålitelig igjen bare fordi programvare fikk den til å halte seg gjennom én skanning.