Er der nogen her, der med succes har gendannet filer fra en ExFAT-harddisk?

Mit eksterne exFAT-harddrev holdt pludselig op med at vise mine filer, efter jeg tilsluttede det til min computer. Drevet registreres, men mapperne ser ud til at mangle eller være ulæselige. Jeg prøver at gendanne vigtige fotos og dokumenter uden at gøre situationen værre. Hvilke værktøjer eller trin til gendannelse af exFAT-harddrev har faktisk virket for dig?

Hvis dette er et exFAT-eksternt drev, og du ved et uheld har slettet mappen, så stop med at bruge drevet for nu. Det er det vigtigste. Slettede filer bliver som regel ikke fjernet med det samme, så hvis du ikke har skrevet ret mange nye data til drevet siden det skete, kan gendannelse stadig være mulig.

Et par ting, jeg ville undgå med det samme:

1. Kopiér ikke noget nyt over på det drev.
  2. Formatér det ikke, selv hvis Windows dukker op og foreslår det.
  3. Kør ikke CHKDSK, før du har forsøgt at gendanne filerne.
  4. Installér ikke gendannelsessoftware på det samme eksterne drev.

Før du går i gang med gendannelsessoftware, er det værd at tjekke de kedelige ting først. Nogle gange viser Windows bare ikke filerne korrekt.

1. Brug Windows-søgning til at lede efter de manglende filer eller mappenavne.
  2. Slå Vis skjulte filer til i Stifinder.
  3. Åbn Diskhåndtering, og sørg for, at drevet vises med den korrekte størrelse.

Hvis filerne virkelig er blevet slettet, er Disk Drill det, der fungerede godt for mig, da jeg stod med en lignende situation med familiebilleder. Jeg installerede det på min computer, ikke på det eksterne drev, og tilsluttede derefter exFAT-drevet.

Da jeg ikke var helt sikker på, at drevet var sundt, lavede jeg først et diskimage og scannede det i stedet for at scanne det originale drev direkte. Derefter kørte jeg Universal Scan, ventede på, at det blev færdigt, forhåndsviste filerne og gendannede dem til et andet drev.

Windows-versionen giver dig 100 MB gratis gendannelse, så du i det mindste kan bekræfte, om dine filer kan gendannes, før du betaler for noget.

Hvis de slettede filer er videoer fra et kamera eller en drone, har Disk Drill også Advanced Camera Recovery (ACR). Det kan hjælpe med fragmenterede videofiler, som almindelige scanninger nogle gange ikke samler korrekt.

Hvis Disk Drill ikke finder noget brugbart, er TestDisk også værd at kigge på, især hvis selve exFAT-partitionen er beskadiget. Det er gratis, men det er ikke særlig begyndervenligt, så forvent mere manuelt arbejde.

Et forbehold: Hvis drevet klikker, mister forbindelsen, viser forkert kapacitet eller ikke bliver registreret på flere computere, ville jeg stoppe med at køre gendannelsesværktøjer på det. Det begynder at lyde som et hardwareproblem. I det tilfælde er et professionelt gendannelseslaboratorium som regel mere sikkert. Mange tilbyder gratis vurderinger, og prisen kan ligge alt fra et par hundrede dollars til over $1,000 afhængigt af skaden. For uerstattelige billeder eller vigtige dokumenter kan det være den bedre løsning.

Om dette drev sidst blev brugt på en Mac, et kamera eller en Windows-pc, betyder noget, fordi exFAT kan se tomt ud efter en usikker frakobling, selv når dataområdet stadig for det meste er intakt.

Jeg ville undgå opfordringer om reparation indtil videre og først kopiere/lave et image af drevet, hvis du kan, og derefter scanne kopien. Disk Drill eller lignende værktøjer kan muligvis finde filerne, men hvis mappestrukturen er væk, så forvent, at gendannede filer kommer tilbage med rodede navne i stedet for de oprindelige pæne mapper.

Forvent, at mappenavnene er det første, du mister, hvis exFAT-mappen blev beskadiget. De faktiske foto- og dokumentdata kan stadig ligge der, men kortet, der siger “denne fil hører til i denne mappe med dette navn”, kan være den del, der er ødelagt. Så ja, gendannelse er mulig, men gå ikke ud fra, at det kommer tilbage og ser præcis ud, som drevet gjorde før.

Jeg er enig i rådet om at lave et image først, men jeg ville være forsigtig med at bruge for meget tid på at rode rundt i Stifinder. Hver montering, frakobling, forhåndsvisning eller prompten “lad Windows kontrollere det” er en lille chance for at gøre tingene værre, hvis drevet er ustabilt. Hvis drevet lyder normalt og forbliver tilsluttet, så lav et image eller en klon til en anden disk, og scan derefter den. Hvis det afbrydes, får Stifinder til at fryse eller tager evigheder om at åbne, så hold op med at behandle det som et normalt softwareproblem.

Disk Drill er fint til et første forsøg, hvis du vil have noget, der er nemmere at bruge, især fordi forhåndsvisning af resultater fortæller dig, om scanningen finder rigtige filer eller bare skrammel. Den irriterende del er, at exFAT-gendannelser ofte giver dig dubletter, delvise filer og generiske navne, så regn med oprydning bagefter. For virkelig vigtige ting skal du ikke “reparere” diskenheden bare for at gøre den læsbar igen. Gendan først, reparer senere, eller endnu bedre, pensionér drevet, når du har fået dataene ud.

Et drev, der viser den rigtige kapacitet og forbliver tilsluttet, er en helt anden situation end et drev, der dukker op, forsvinder, fryser vinduet eller rapporterer en eller anden meningsløs størrelse som 32 MB. I det første tilfælde er der en rimelig chance for gendannelse med software. I det andet tilfælde er filsystemet måske slet ikke hovedproblemet.

Det irriterende ved exFAT er, at det er ret almindeligt, at fildataene overlever, mens mappestrukturen bliver ødelagt. Så hvis du scanner det og får tusindvis af JPG’er, DOCX’er, PDF’er osv. med grimme navne, betyder det ikke, at gendannelsen mislykkedes. Det kan betyde, at værktøjet finder det rå filindhold i stedet for de gamle mappeposter. Det er stadig brugbart, bare rodet.

Jeg er enig i rådet om at lave et image først, men før du overhovedet laver en lang scanning, ville jeg tjekke den kedelige hardwarevej. Prøv et andet USB-kabel, en USB-port direkte på bundkortet bagpå, hvis det er en stationær computer, og undgå hubs. Hvis det er et bærbart mekanisk drev, kan svag USB-strøm få det til at opføre sig som korruption, selv om det i virkeligheden bare kobler fra. Hvis drevet understøtter SMART gennem USB-adapteren, kan noget som CrystalDiskInfo hurtigt give dig et fingerpeg om, hvorvidt det rapporterer omallokerede sektorer, ventende sektorer eller frakoblingsfejl. Bliv ikke ved med at teste for evigt, men det kan fortælle dig, om du har med en syg disk at gøre eller bare en beskadiget exFAT-diskenhed.

Disk Drill er et fornuftigt valg, hvis du vil have en guidet scanning og forhåndsvisninger, især til billeder og dokumenter. Forhåndsvisningsdelen betyder mere end markedsføringssiden, for hvis dine faktiske billeder kan åbnes i forhåndsvisning, ved du, at gendannelsen ikke bare viser tilfældigt skrammel. Jeg ville stadig gendanne til et helt andet drev, aldrig tilbage til exFAT-drevet. Det samme gælder for ethvert værktøj, betalt eller gratis.

Et lille forbehold, som folk glemmer: hvis dette eksterne drev faktisk er en SSD eller et flashbaseret drev, og filerne blev slettet, kan TRIM/garbage collection reducere dine chancer. Hvis mapperne kun forsvandt, fordi exFAT-metadataene blev beskadiget, er det et bedre scenario. Uanset hvad, så formater det ikke for at fikse det først. Gendannelsesværktøjer arbejder bedre med den ødelagte oprindelige tilstand end med et nyformateret rent drev, der allerede har overskrevet spor.