Er der nogen, der ved, hvordan man gendanner USB-data efter formatering?

Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-drev, før jeg kopierede vigtige billeder og arbejdsfiler fra det, og nu ser det ud til, at alt er væk. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne data fra et formateret USB-drev på uden at gøre situationen værre.

Jeg ville ikke gå i panik endnu. Jeg har set slettede USB-stik give de fleste af deres filer tilbage, men de næste par minutter betyder rigtig meget.

Stop med at røre drevet

Det første, jeg ville gøre, og jeg mener med det samme, er at lade flashdrevet være.

Kopiér ikke noget over på det. Formatér det ikke igen. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer. Lad heller ikke Windows reparere det. Når nye data først lander på de gamle sektorer, falder dine chancer.

Et formateret USB-stik er ikke noget, du bare omgør som at trykke på Fortryd. Det, du håber på, er enklere end det. Ved en hurtig formatering bliver fillisten ryddet, men selve filindholdet ligger ofte der stadig, indtil nye data erstatter det.

Hvis du har kørt en fuld formatering, bliver situationen svær. I mange tilfælde bliver de gamle data overskrevet under processen, så mulighederne for gendannelse falder kraftigt.

Før du scanner, så tjek de oplagte ting, folk glemmer

Jeg har set folk bruge en time på gendannelsesværktøjer og så finde filerne i en cloudmappe, de havde glemt fandtes.

Kig her først:

1. OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud
  2. Windows Filhistorik eller en backupapp, du brugte før
  3. Et andet eksternt drev
  4. Din pc, hvis du på et tidspunkt trak filerne derover
  5. Mailvedhæftninger, Discord, Telegram, WhatsApp, ting som det

Den del er kedelig, men hvis dine filer allerede ligger et andet sted, sparer du tid og undgår at gøre USB-situationen værre.

Hvis der ikke er nogen backup, så kør gendannelsessoftware

Hvis jeg ikke havde nogen anden kopi, ville jeg gå direkte til en gendannelsesscanning. Et værktøj, folk bliver ved med at bruge til formaterede USB-drev, er Disk Drill. Det håndterer de filsystemer, de fleste flashdrev bruger, og arbejdsgangen er nem nok uden at være gjort idiotisk simpel.

Her er den typiske proces:

1. Installér Disk Drill på din computer, ikke på det formaterede USB-drev
  2. Tilslut USB-stikket, og vælg det i appen
  3. Tryk på Søg efter mistede data, og brug derefter Universal Scan
  4. Lad scanningen blive færdig
  5. Se forhåndsvisning af det, der dukker op
  6. Gendan filerne til et andet drev

Gendan ikke filer tilbage til det samme USB-stik. Det er en af de nemmeste måder at overskrive det, der er tilbage.

Hvis flashdrevet bliver ved med at falde ud eller virker ustabilt, så brug først funktionen til byte-for-byte-backup. Det ville jeg gøre før gentagne scanninger. Den opretter et fuldt billede af enheden, og så arbejder du fra billedet i stedet for at belaste det originale stik igen og igen.

Hvis scanningen ser dårlig ud, så døm det ikke dødt endnu

Den del snubler folk ofte over. Et svagt første resultat betyder ikke altid, at filerne er væk.

Det, der dukker op, afhænger af et par ting:

• Hurtig formatering eller fuld formatering
  • Om der blev skrevet noget efter formateringen
  • Om filsystemets metadata overlevede
  • Om selve USB-stikket er ved at fejle

Nogle gange kommer filerne tilbage med mærkelige navne, uden mapper og uden struktur. Stadig brugbare. Jeg har set billeder og dokumenter blive gendannet fint, selv når den oprindelige organisering var helt ødelagt.

Hvornår jeg ville stoppe og overlade det

Hvis drevet ikke registreres korrekt, afbrydes hele tiden, eller gendannelsessoftware slet ikke kan læse det, ville jeg ikke blive ved med at presse det. På det tidspunkt ville jeg kigge på en professionel datagendannelsesservice, hvis filerne betyder noget.

De har hardware og metoder, som almindelige værktøjer ikke har. Software hjælper, når dataene stadig kan læses. Det reparerer ikke en døende controller eller en fysisk defekt flashchip.

Så ja, gendannelse fra et formateret USB-stik er mulig. Jeg har set det virke mange gange, mest efter hurtige formateringer. Dit bedste træk er enkelt: stop med at bruge drevet, tjek for glemte backups, og scan det derefter med gendannelsessoftware så hurtigt, du kan.

Hvis det var et hurtigformat, er dine chancer rimelige. Hvis det var et fuldt format, falder chancerne meget. På nyere Windows-builds skriver fuldt format ofte nuller, så gendannelse bliver hurtigt grimt.

En lille ting jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer sagde. Tjek USB’ens filsystem, før du scanner. exFAT- og FAT32-drev mister ofte mappestrukturen efter formatering, men billeder og dokumenter kan stadig komme tilbage via filsignatur. NTFS bevarer nogle gange flere metadata. Det ændrer, hvordan gendannelsesresultaterne ser ud, så gå ikke i panik, hvis filnavnene er væk.

Min fremgangsmåde:

1. Lav først et diskbillede, hvis stikken er gammel eller langsom.
  2. Scan billedet, ikke den aktive USB.
  3. Sorter resultater efter filtype og dato.
  4. Gendan først nogle få testfiler.
  5. Åbn dem, før du gemmer hundredvis af andre.

Jeg er lidt uenig i at gå direkte til en stor scanning på hvert flashdrev. Billige USB-stik fejler hele tiden midt i scanningen. At lave et billede først sparer hovedpine.

Disk Drill er et solidt valg til gendannelse fra formateret USB, fordi det håndterer både filsystemscanning og rå filudskæring ét sted. Hvis dine billeder er JPG, PNG, RAW, eller dine arbejdsfiler er DOCX, XLSX, PDF, vil du have understøttelse af forhåndsvisning før gendannelse. Det sparer tid.

Hvis USB’en også viser den forkerte størrelse, beder om at blive formateret igen eller afbryder forbindelsen hvert par minutter, så stop. Software løser ikke dårlig hardware. På det tidspunkt er professionel gendannelse det sikrere valg.

Hvis du vil have en trinvis guide, er denne vejledning til gendannelse af data fra USB-drev for formaterede flashdrev nem at følge.

Hvis det var mig, ville jeg ikke blive ved med at prøve forskellige værktøjer på selve USB’en, før jeg vidste, om formateringen var hurtig eller fuld. Den del betyder mere, end folk tror.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer i at gå direkte til gendannelse i alle tilfælde. @espritlibre er tættere på, hvordan jeg håndterer det: hvis USB-sticken opfører sig mærkeligt, så lav først et image af den. Billige flashdrev er ustabile og dør nogle gange lige midt i en scanning.

Et par ekstra ting at tjekke, som ikke er blevet understreget nok:

• Kig i Diskhåndtering og bekræft, at USB’en viser den korrekte kapacitet
  • Hvis den pludselig viser en meget lille størrelse, RAW, eller bliver ved med at genoprette forbindelsen, peger det på hardware-/controllerproblemer
  • Prøv en anden USB-port og en anden PC bare for at udelukke dårlig strømforsyning eller et driverproblem
  • Hvis dine billeder stammer fra et kamera, så tjek, om de stadig findes på det oprindelige SD-kort/enhed

Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af data fra formaterede USB-drev, fordi det kan forhåndsvise filer, der kan gendannes, før du gemmer dem et andet sted. Det er vigtigt, fordi nogle gendannede filer ser fine ud på listen, men åbner som beskadigede. Jeg ville først forhåndsvise de vigtigste billeder/dokumenter og derefter kun gendanne dem til et andet drev.

Et praktisk tip: hvis filnavne/mapper er væk, så sorter efter filsignatur, størrelse og ændringsdato. Det hjælper som regel med at genskabe rodet hurtigere end at scrolle i en evighed.

Hvis det her er mere end bare almindelige ting, og filerne er forretningskritiske, så eksperimentér ikke for meget. Højst ét eller to forsigtige forsøg, og derefter professionel gendannelse.

Hvis du også vil have flere meninger fra fællesskabet, er her en nyttig tråd om bedste gendannelsessoftware til fotodrev, der ved et uheld er blevet formateret.