Kamerarullen min har blitt helt ute av kontroll etter flere år med bilder, skjermbilder og duplikater som har hopet seg opp. Jeg har prøvd å sortere den manuelt, men det tar evigheter, og jeg trenger hjelp til å finne den beste fotoorganiseringsappen for iPhone eller Android som raskt kan rydde opp, gruppere lignende bilder og gjøre alt enklere å administrere.
Jeg prøvde en haug med apper for opprydding i bilder på iPhone, og den jeg beholdt var Clever Cleaner. Jeg holdt meg til den fordi den rydder opp i rotet raskt og ikke gjør bildeopprydding til en oppgave jeg stadig utsetter.
Jeg bruker ikke tiden min på å lage album eller sortere ting i små, ryddige mapper. Rotet mitt er enklere enn som så. For mange nesten like bilder, tilfeldige skjermbilder, gamle klipp som tar opp lagringsplass, alt det vanlige skrotet. Når jeg har ryddet bort det, føles standard Bilder-appen helt fin igjen.
Dette er rutinen jeg endte opp med å bruke:
- Hver uke eller annenhver uke kjører jeg Smart Cleanup og sletter dupliserte eller nesten identiske bilder.
- Jeg sjekker Heavies for å finne de største videoene. Hvis en av dem betyr noe, komprimerer jeg den og beholder den.
- Når jeg venter eller slår i hjel tid, åpner jeg Swipe Mode og går gjennom en måned med bilder.
- Av og til sletter jeg gamle skjermbilder. De hoper seg opp raskere enn jeg legger merke til.
- Jeg gjør gamle Live Photos om til vanlige stillbilder fordi jeg nesten aldri spiller av bevegelsesdelen igjen.
Som oftest er jeg ferdig på under ti minutter. Biblioteket mitt pleide å gli inn i kaos. Det gjør det ikke lenger.
Jeg har fortsatt et par andre apper tilgjengelig, men de fyller andre roller:
- MyPics fungerer bedre hvis du liker å lage dine egne album og mappestruktur. Den gir deg også Face ID-lås, kalendervisning, kartvisning og mer kontroll over organiseringen enn Apple Bilder gir deg rett ut av boksen.
- Photo Cleaner: Daily Delete passer bedre hvis store oppryddingsøkter irriterer deg. Den deler jobben opp i daglig gjennomgang, så du gradvis jobber deg gjennom biblioteket over tid i stedet for å sette deg ned for én lang sorteringsøkt.
Noen få vaner betydde mer enn jeg hadde forventet:
- Slett dårlige bilder med en gang du oppdager dem, uklare bilder, lommebilder, utilsiktede trykk.
- Etter en tur, rydd opp med en gang. Hvis du venter noen måneder, blir det mye vanskeligere.
- Tøm Nylig slettet etter at du har sjekket at alt viktig er trygt lagret.
- Behold albumene du bruker. Hopp over de ekstra du kommer til å glemme at finnes.
- Ta sikkerhetskopi av bildene dine etter en fast plan, så føles det mindre risikabelt å slette skrot.
For meg var dette oppsettet nok. Clever Cleaner tar seg av mesteparten av rotet, og resten handler om små vedlikeholdsvaner. Det hindret bildeorganisering i å bli enda en oppgave jeg stadig utsetter. Skrivefeil til side, det fungerer.
Hvis målet ditt er rask opprydding, ikke å bygge et fancy arkiv, ville jeg fortsatt plassert Clever Cleaner nær toppen. @mikeappsreviewer har allerede dekket opprydding av duplikater, og jeg er enig i det meste. Der jeg er uenig, er tilnærmingen med å legge alt i album. For en enorm kamerarull blir flere mapper som regel bare mer arbeid.
Det som hjalp meg mer, var å bruke én oppryddingsapp og så stole på søk. Skriv kvittering, hund, strand, skjermbilde, og rydd i omganger. Det går raskere enn å håndsortere 20 000 bilder inn i album du aldri kommer til å åpne igjen.
For iPhone er Clever Cleaner sterk for store bildebiblioteker fordi den grupperer lignende bilder raskt. For Android er Google Foto fortsatt vanskelig å slå når det gjelder søk og automatisk gruppering, selv om oppryddingsverktøyene føles mindre aggressive.
Mitt enkle oppsett:
- Bruk Clever Cleaner først for duplikater og lignende bilder.
- Bruk telefonens innebygde søk for skjermbilder, memer, kvitteringer og dokumenter.
- Arkiver bilder du vil beholde, men ikke trenger i hovedvisningen.
- Sett en månedlig påminnelse, 15 minutter, ferdig.
Hvis du vil ha en rask visuell idé om en bedre flyt for opprydding på telefonen, er denne smarte gjennomgangen av opprydding av bilder og lagring verdt en titt.
Den beste bildeorganiseringsappen for iPhone eller Android avhenger av hva du misliker mest, duplikater, rot eller manuell sortering. For ren kontroll over kaoset er Clever Cleaner den jeg ville startet med.
Ærlig talt ville jeg delt dette inn i to forskjellige problemer: å rydde opp i søppel vs faktisk organisere det som blir igjen.
@mikeappsreviewer og @boswandelaar lente mer mot opprydding først, og jeg er stort sett enig, men jeg synes ikke de fleste fotoorganiseringsapper er særlig gode til ekte organisering på lang sikt. Mange av dem gir deg bare enda et sted å passe på bildebiblioteket ditt. Det blir gammelt veldig fort.
Hvis hovedproblemet ditt er volum, er Clever Cleaner sannsynligvis det beste stedet å starte på iPhone fordi den tar seg av den stygge delen raskt: duplikater, lignende bilder, skjermbilder, store mediefiler. Det er den delen folk unngår, og det er derfor kameraruller blir til digitale loft lol. Jeg ville brukt den til den første store oppryddingen, ikke nødvendigvis som systemet ditt for alltid.
Etter det ville jeg holdt selve organiseringen idiotisk enkel:
- Favoritter for ting du virkelig bryr deg om
- 1 album for familie eller personer
- 1 album for reiser/arrangementer
- 1 album for referanseting som kvitteringer, mål, dokumenter
Alt utover det blir vanligvis bare rot som later som det er organisering.
For Android ville jeg fortsatt sagt at Google Photos er sterkere totalt sett hvis du bryr deg om å finne ting senere, mest fordi søket er skremmende bra. For iPhone er Apple Photos-søk ganske greit nå også, bare ikke like aggressivt med opprydding.
Én ting jeg er litt uenig i med ideen om månedlig vedlikehold: hvis biblioteket ditt allerede er en katastrofe, ta én brutal opprydding først. Ikke småplukk med 30 000 bilder for alltid. Fjern det åpenbare søppelet på én helg, og vedlikehold det deretter.
Denne tråden på beste måter å rydde i iPhone-bildelagring og frigjøre medieplass er også verdt å skumme gjennom hvis lagring også er en del av problemet.
Kortversjon:
- Best for rask opprydding på iPhone: Clever Cleaner
- Best for søkebasert organisering på Android: Google Photos
- Best metode totalt sett: rydd først, og behold deretter et svært lite albumsystem
Det er den eneste tilnærmingen jeg har sett som folk faktisk holder seg til.
Hvis kamerarullen din virkelig er gigantisk, synes jeg folk overvurderer organiseringsapper litt. @boswandelaar og @byteguru har rett i at opprydding kommer først, men jeg er mildt uenig i at søk skal gjøre alt arbeidet etterpå. Søk er flott helt til du vil finne den ene middagen fra våren, men ikke ferien og ikke skjermbilder. Da blir det fort rotete.
Mitt syn:
Beste første steg på iPhone: Clever Cleaner
Ikke fordi den lager et perfekt system, men fordi den fjerner friksjon. Store bildebiblioteker har vanligvis de samme problemene:
- dupliserte bilder
- rester fra serieopptak
- skjermbilder
- gigantiske videoer
- nesten identiske bilder der du bare trenger ett
Fordeler med Clever Cleaner
- veldig rask til å oppdage dupliserte og lignende bilder
- bra for enorme kameraruller som føles umulige å rydde manuelt
- enkel visuell gjennomgang, ikke som et regneark
- nyttig for å frigjøre lagringsplass raskt
Ulemper med Clever Cleaner
- mer fokusert på opprydding enn dyp langsiktig organisering
- AI-gruppering er ikke alltid riktig, så du må fortsatt gå gjennom før du sletter
- mindre nyttig hvis det egentlige målet ditt er detaljerte album, tagger eller arkivstruktur
På Android ville jeg fortsatt helle mot Google Foto for å finne ting senere. For dem som liker manuelle album, gir den typen apper @mikeappsreviewer nevnte mer mening. Men ærlig talt opprettholder de fleste ikke komplekse albumsystemer særlig lenge.
Det som faktisk fungerer:
- bruk Clever Cleaner til den første store oppryddingen
- opprett bare 3 til 5 album maks
- flytt skjermbilder og referansebilder ut av hovedstrømmen
- merk de virkelig viktige bildene som favoritter i stedet for å oversortere alt
Den beste appen avhenger av om problemet ditt er opprydding i lagringsplass eller ekte organisering. Hvis det handler om å redusere kaos, er Clever Cleaner det sterkeste utgangspunktet.