Een map is plotseling van mijn CF-kaart verdwenen nadat ik deze tussen apparaten had verplaatst, en er stonden belangrijke foto’s op die ik voor mijn werk nodig heb. De kaart geeft nog steeds aan dat er gebruikte ruimte is, maar de bestanden zijn weg en ik ben bang om het erger te maken. Ik heb hulp nodig met veilige manieren om verloren CF-kaartbestanden te herstellen en uit te zoeken wat de verdwenen map kan hebben veroorzaakt.
Ik ben dit een paar keer tegengekomen met CF-kaarten, en waar mensen het als eerste verkeerd doen, is willekeurige reparaties proberen voordat ze de bestanden eraf halen. Ik zou de kaart vanaf nu niet meer als normale opslag behandelen. Denk vanaf hier alleen-lezen.
Dus geen nieuwe foto's. Niet formatteren. Geen reparatietools. Niets terug opslaan op de kaart. Een CF-kaart lijkt vaak leeg terwijl de bestanden nog steeds op het geheugen zelf staan. Wat het eerst uitvalt, is vaak de informatie van het bestandssysteem, niet de fotogegevens. Zodra je nieuwe gegevens over oude blokken schrijft, dalen je kansen snel.
Controleer eerst de eenvoudige dingen
Voordat je herstel uitvoert, zou ik een eenvoudige hardwarecontrole doen:
Gebruik een echte CF-kaartlezer, niet de camerakabel.
Probeer een andere USB-poort.
Als je er een hebt, probeer dan ook een andere kaartlezer.
Kijk of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac.
De kaart hoeft niet normaal te openen. Als het systeem deze detecteert en iets laat zien dat dicht bij de juiste capaciteit ligt, heeft herstelsoftware meestal nog steeds een kans.
Wat ik hierna zou doen
Als je geen back-up hebt, zou ik de reparatiepogingen overslaan en direct herstelsoftware gebruiken. Mijn eerste keuze voor CF-kaarten is Disk Drill.
Waarom ik die kant op neig:
Het is eenvoudig te doorlopen zonder veel giswerk
Het ondersteunt FAT32 en exFAT, die veel voorkomen op cameramedia
Het gaat behoorlijk goed om met RAW-foto’s en grotere videobestanden
Met de previewfunctie kun je controleren of de bestanden echt zijn voordat je een hoop rommel terugzet
Ik heb tools gebruikt waarbij je 400 mysterieuze bestanden herstelt en de helft ervan beschadigd is. Preview bespaart tijd.
Stappen die ik zou volgen
- Haal de CF-kaart eruit en laat hem eruit. Plaats hem niet terug in de camera totdat je klaar bent met het herstellen van bestanden.
- Sluit hem aan via een kaartlezer. Een directe verbinding via een lezer werkt meestal beter dan de camera als tussenstation te gebruiken.
- Open Disk Drill en kies de CF-kaart. Controleer de apparaatnaam en grootte dubbel, zodat je niet per ongeluk je hoofdschijf scant.
- Maak eerst een byte-voor-byte-back-up als de kaart onstabiel is. Als hij de verbinding verbreekt, vastloopt of vreemd leest, maak er dan een image van en werk in plaats daarvan vanaf de image.
- Voer de volledige scan uit.
- Laat deze voltooien. Als je hem voortijdig stopt, kun je verwijderde bestanden, verloren vermeldingen en gereconstrueerde gegevens missen.
- Bekijk bestanden vooraf voordat je ze herstelt. Open een paar foto's of clips zodat je weet dat de resultaten bruikbaar zijn.
- Herstel naar een andere schijf. Gebruik de schijf van je computer of een externe schijf. Schrijf herstelde bestanden niet terug naar de CF-kaart. Ik heb dit jaren geleden een keer gedaan, slecht idee.
Andere tools die mensen noemen
PhotoRec verdient een vermelding omdat het gratis is en het data van beschadigde bestandssystemen beter terughaalt dan je zou verwachten. Het nadeel is de rommel. Bestandsnamen zijn vaak weg, de mapstructuur is weg, en het sorteren van de resultaten wordt snel vervelend.
UFS Explorer is ook degelijk, al zou ik je daar alleen naartoe verwijzen als je comfortabel bent met meer technische tools. Het is in abstracte zin niet moeilijk, maar het voelt minder vergevingsgezind.
Voor een normale CF-kaartherstelklus zou ik nog steeds beginnen met Disk Drill. Minder verkeerde afslagen.
Eén ding dat u niet moet doen
Als Windows of macOS een formatteringsmelding toont, negeer die dan voorlopig. Dat bericht betekent dat het systeem de kaart niet goed kan lezen. Het betekent niet dat formatteren veilig is. Herstel eerst de gegevens, maak ergens anders een back-up van alles en houd u daarna pas met formatteren bezig.
Nog steeds zichtbare gebruikte ruimte is een goed teken. Het betekent vaak dat de mapvermelding beschadigd is geraakt, niet de fotodata.
Ik ben het met @mikeappsreviewer op één punt eens: stop met schrijven naar de kaart. Ik zou daar eerst nog één ding aan toevoegen: maak een image van de CF-kaart voordat je die scant. Als de kaart begint te falen, is één schone leesronde beter dan herhaalde scans. Op Linux of Mac is ddrescue hier geweldig voor. Gebruik op Windows een schijf-imagingtool die je vertrouwt. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart, als je daar de ruimte voor hebt.
Controleer ook op verborgen bestanden vóór herstel. Open op Windows CMD in de kaart en voer uit:
attrib -h -r -s /s /d .
Ik heb meegemaakt dat mappen uit cameras verdwenen nadat de attributen waren omgezet.
Als de map kruisverwijzingen heeft gekregen of de FAT/exFAT-tabel kapot is gegaan, is CHKDSK waar mensen snel naar grijpen. Ik zou dat niet als eerste doen. Het hernoemt herstelde ketens soms naar .CHK-bestanden en maakt de rommel erger. Eerst herstellen, later repareren.
Als je de snelle route wilt, is Disk Drill een solide keuze voor herstel van CF-kaarten omdat het zowel verloren partities als bestandssignaturen toont, en de preview helpt om corrupte RAW-bestanden eruit te filteren vóór export. Sla herstelde bestanden op je computer op, niet terug op de kaart.
Als software niets bruikbaars vindt en dit betaalde werkfoto’s zijn, stop daar dan en stuur het naar een lab. Elke extra leesactie telt bij oude flashmedia.
Als je ook een visuele walkthrough wilt, behandelt deze stapsgewijze handleiding voor het herstellen van bestanden van een SD-kaart dezelfde aanpak en het proces is ook voor CF-kaarten vergelijkbaar genoeg.
Dat er nog gebruikte ruimte wordt weergegeven, is juist het deel dat ik hier prettig vind. Dat betekent meestal dat het gegevensgebied er nog steeds is en dat de rommel meer met indexering te maken heeft dan met echte verwijdering. Dus ja, @mikeappsreviewer en @mike34 hebben gelijk dat je de kaart voorlopig niet normaal moet gebruiken, maar ik zou nog één extra controle doen voordat je een zware scan uitvoert.
Probeer de CF-kaart op een ander besturingssysteem te koppelen als dat kan. Windows kan doen alsof de map weg is, terwijl macOS of Linux de map soms nog net genoeg kan lezen zodat je handmatig dingen kunt kopiëren. Ik heb kaarten gehad die op de ene machine leeg leken en op een andere helemaal normaal. Vreemd, maar het gebeurt.
Als dit bovendien Canon- of Nikon-RAW’s zijn, controleer dan of de bestanden niet worden uitgefilterd door Verkenner of Finder vanwege slechte extensies of beschadigde mapnamen. Een bestandsbeheerder zoals Total Commander of FreeCommander kan soms dingen tonen die de standaardweergave verbergt. Geen magie, alleen minder behulpzaam.
Op één punt ben ik het iets minder eens met het gebruikelijke advies: ik zou niet beginnen met attribuutfixes tenzij je al hebt bevestigd dat de kaart stabiel is. Elke schrijfactie via de opdrachtregel, hoe klein ook, is nog steeds een schrijfactie. Als dit werkmateriaal is, zou ik liever eerst inspecteren, dan herstellen en pas later experimenteren.
Als je de praktische route wilt volgen, is Disk Drill nog steeds een degelijke optie voor herstel van een CF-kaart omdat het zowel verloren bestandsrecords als op signaturen gebaseerde fotodata kan vinden. De preview is erg belangrijk bij klantwerk, vooral als je moet weten of de RAW’s openen voordat je 20GB aan rommel terugzet. Als de kaart begint te ontkoppelen, stop er dan mee en overweeg een professioneel lab.
Terzijde, deze gids is voor SD-media, maar het proces is in principe hetzelfde en makkelijk te volgen:
hoe je stap voor stap verwijderde video’s van een SD-kaart herstelt
Het belangrijkste is: laat de camera de kaart niet repareren. Camera’s zijn er echt goed in om herstel moeilijker te maken.
Ik ben het met @mike34, @nachtdromer en @mikeappsreviewer eens over de belangrijkste regel: stop met het gebruiken van de kaart. Maar ik zou er nog één ding aan toevoegen dat ze alleen indirect aanstipten: controleer de gezondheidssymptomen van de kaart voordat je een lange scan uitvoert.
Als de CF-kaart ongewoon traag is, halverwege het lezen verdwijnt of ervoor zorgt dat de kaartlezer opnieuw verbinding maakt, wijst dat eerder op hardwareproblemen dan op eenvoudige schade aan de bestandstabel. In dat geval is zelfs een goede herstelapp ondergeschikt aan het eerst klonen van de kaart. Als hij normaal leest en de capaciteit er correct uitziet, is de kans groter dat dit gewoon een beschadigd directory-item is.
Eén ding waar ik niet te snel mee zou beginnen, is CHKDSK of een prompt voor een reparatie. Mensen behandelen dat als eerste hulp, maar op verwisselbare media kan het van een herstelbare chaos een gereorganiseerde chaos maken.
Qua software is Disk Drill hier een redelijke keuze.
Voordelen
- eenvoudige voorbeelden voor RAW/JPEG/video
- kan zowel verwijderde records als dieper uitgesneden bestanden vinden
- minder intimiderend dan sommige forensische tools
Nadelen
- diepe scans kunnen veel hernoemde bestanden opleveren
- niet de goedkoopste optie als je maar één herstel nodig hebt
- herstel op basis van signaturen kan de oorspronkelijke mapstructuur verliezen
Als het behouden van oorspronkelijke namen/mappen belangrijker is dan gebruiksgemak, kunnen UFS Explorer of R-Studio soms iets gerichter graven, al zijn ze minder gebruiksvriendelijk.
Mijn volgorde zou zijn:
- Test de leesstabiliteit
- Maak indien mogelijk een image van de kaart
- Scan de image
- Herstel naar een andere schijf
- Denk pas daarna aan reparaties of herformatteren
Als Disk Drill voorbeelden toont die daadwerkelijk openen, is dat een heel goed teken. Als voorbeelden beschadigd zijn en de kaart instabiel is, stop dan en overweeg een lab voordat de NAND verder achteruitgaat.