Behöver råd för att återställa raderade videor från SD-kort

Jag råkade ta bort viktiga videor från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme, och nu försöker jag ta reda på det bästa sättet att återställa dem. Kortet innehöll personliga inspelningar som jag verkligen behöver få tillbaka, och jag är orolig för att göra saken värre genom att använda fel återställningsmetod. Söker råd om säkra verktyg eller steg för videåterställning från SD-kort som faktiskt fungerar.

Om du raderade en video från ett SD-kort, anta inte att den är borta för gott. Jag har sett det gå åt båda hållen. Ofta tas filpekaren bort först, medan videodatan ligger kvar tills nytt material skrivs över den.

Så det första steget är tråkigt men viktigt. Sluta använda kortet. Spela inte in fler klipp. Ta inga foton. Formatera det inte. Varje skrivning gör återställning svårare.

Om din dator fortfarande ser SD-kortet skulle jag börja med Disk Drill och dess läge Advanced Camera Recovery. Det byggdes för material från kameror, drönare, dashcams och liknande utrustning där videor ofta blir uppdelade i fragment. Vanliga skanningsverktyg tenderar att plocka fram slumpmässiga bitar och lämna dig med trasiga filer. Det här läget försöker sätta ihop dessa fragment till en spelbar video.

Så här provar du återställning med Disk Drill:

1. Ladda ner Disk Drill från den officiella CleverFiles-sajten och installera det på din Windows-PC eller Mac.
  2. Sätt i SD-kortet i en kortläsare och anslut det direkt till datorn. Jag har haft bättre tur med det än att ansluta kameran via USB.
  3. Öppna Disk Drill och hitta SD-kortet i enhetslistan.
  4. Klicka på Search for lost data.
  5. När den frågar efter skanningstyp väljer du Advanced Camera Recovery.
  6. Låt det köra. På större kort, eller kort med mycket gammalt material, kan det ta ett tag.
  7. När resultat börjar visas öppnar du Review found items. Du behöver inte vänta tills hela skanningen är klar.
  8. Filtrera efter videofiler, eller sök efter filändelse eller filnamn om du minns något användbart.
  9. Förhandsgranska det du hittar när det är möjligt. Om förhandsgranskning fungerar är chanserna vanligtvis bättre.
  10. Välj filerna du vill ha och klicka på Recover.
  11. Spara dem någon annanstans, inte tillbaka på samma SD-kort. Att skriva återställda filer till kortet kan förstöra annan data som går att återställa.
  12. Efter återställningen testar du videorna och ser till att de går att spela upp.

Ett steg som folk hoppar över, och som jag tycker spelar roll, är att först skapa en byte-för-byte-säkerhetskopia av SD-kortet. Det ger dig en exakt kopia av kortet, så att du kan arbeta från kopian och låta originalet vara ifred. Jag skulle göra detta om materialet är viktigt eller om kortet beter sig konstigt.

En praktisk notering. Disk Drill för Windows erbjuder gratis återställning upp till 100 MB. På Mac kan du skanna och förhandsgranska återställningsbara filer innan du betalar. Så du får ett sätt att kontrollera om den saknade videon finns där innan du spenderar pengar.

Jag skulle inte använda programvara först om kortet har större problem. Då är ett återställningslabb mer rimligt. Varningssignaler:

1. SD-kortet är sprucket, böjt eller visar synliga skador.
  2. Det visas inte i Diskhantering eller Skivverktyg.
  3. Det tappar anslutningen eller fryser under skanningen.
  4. Din kamera rapporterar maskinvarufel i stället för ett filsystemsproblem.
  5. Materialet är arbetsrelaterat, juridiskt eller något du inte kan spela in igen.
  6. Kortet har utsatts för vatten, stötar eller ett strömproblem.

Om kortet fortfarande monteras och ser fysiskt helt ut är återställningsprogramvara vanligtvis det första jag skulle prova. Hastighet spelar roll här. Låt kortet vara, undvik att skriva något till det och återställ från det innan ny data kommer i vägen.

Sluta använda SD-kortet först. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer helt. Om du fortsätter spela in skrivs dina raderade videor över och chanserna till återställning sjunker snabbt.

Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle börja med att skapa en avbild av kortet innan jag kör någon återställningsapp. På Windows använder du USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac använder du dd eller Skivverktyg om kortet är stabilt. Arbeta från avbilden, inte från kortet. Om en skanning kraschar halvvägs har du fortfarande källan intakt. Folk hoppar över detta och ångrar sig sedan.

Om raderingen skedde nyligen och kortet inte formaterades är chanserna ganska goda. Om det var en fullständig formatering eller om kameran fortsatte filma efter raderingen blir chanserna snabbt sämre.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val, men jag skulle också dubbelkolla resultaten med PhotoRec om Disk Drill missar klipp eller hittar filer utan namn. PhotoRec är fult, men det är bra på att dra ut rådata. Du förlorar mappstrukturen, men för videoåterställning från SD-kort är filinnehållet viktigare än prydliga filnamn.

Några praktiska punkter:

1. Använd en kortläsare, inte kamerakabeln.
  2. Återställ filer till din dator eller en extern enhet.
  3. Förhandsgranska återställda videor innan du sparar alla.
  4. Om filer återställs men inte går att spela upp, prova VLC först. Det hanterar skadade MP4- och MOV-filer bättre än standardspelaren.
  5. Om videon har rätt storlek men inte går att öppna, kör den genom untrunc eller ett videoreparationsverktyg. Jag har fixat drönarklipp på det sättet.

Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller ber om formatering varje gång, stoppa. Programvara blir riskabelt vid den punkten. Ett labb är det säkrare valet.

Om du vill ha en snabb videogenomgång på YouTube med rekommendationer för programvara för återställning av SD-kort är denna short helt okej: bästa verktygen på YouTube för videoåterställning från SD-kort.

Kort version: skapa först en avbild av kortet och skanna sedan. Disk Drill först, PhotoRec sedan. Testa återställda videor direkt.

Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @vrijheidsvogel verkligen betonade nog: kontrollera om videorna raderades normalt, eller om kortet faktiskt formaterades av kameran. Det ändrar oddsen ganska mycket.

Om det bara var radering är återställning ofta ganska stabil. Om kameran gjorde en snabbformatering är det fortfarande möjligt. Om det var en djup/fullständig formatering eller om du fortsatte spela in efteråt, ja… inte bra.

Innan du hoppar in i återställningsverktyg, slå också över den lilla låsknappen på SD-adaptern om du har en. Inte idiotsäkert, men det kan hjälpa att förhindra oavsiktliga skrivningar medan du undersöker. Liten sak, men värt att göra.

Jag håller inte helt med om metoden att alltid prova flera verktyg direkt. Ibland får folk panik, kör 4 olika appar och belastar kortet med upprepade läsningar om det redan är opålitligt. Jag skulle välja ett seriöst verktyg först, och Disk Drill är ärligt talat en vettig startpunkt för återställning av raderad video från SD-kort eftersom det hanterar media ganska bra och låter dig se vad som finns där innan du går för långt. Om det misslyckas, gå vidare till ett andra alternativ.

En annan sak folk glömmer: vissa återställda videofiler är helt okej, men miniatyrbilden/metadatan är trasig så de ser döda ut först. Kopiera ut dem och testa i VLC, inte bara i Finder eller Windows förhandsvisning. Jag har haft korrupta klipp som spelat perfekt när de öppnats ordentligt. Ganska irriterande, men det händer hela tiden.

Om kortet börjar klicka, försvinna eller visa fel kapacitet, sluta hålla på med mjukvara. Det är där gör-det-själv går över i att göra det värre.

Om du vill ha fler exempel från folk som hanterar förlust av video på SD-kort är den här tråden relevant: hur man återställer videor efter att av misstag ha formaterat ett SD-kort.

Kort version:

1. Sluta använda kortet
  2. Lås det om möjligt
  3. Använd en kortläsare
  4. Prova Disk Drill först
  5. Testa återställda filer i VLC
  6. Om kortet beter sig konstigt, gå till ett proffslabb

Det är förmodligen den säkraste vägen utan att överkomplicera det.

Det stora jag skulle lägga till till det som @vrijheidsvogel, @stellacadente och @mikeappsreviewer redan har tagit upp: kontrollera om TRIM används. På vissa nyare kort och enheter kan raderade block rensas tidigare än folk förväntar sig. Inte alltid, men om kortet kom från en nyare telefon, actionkamera eller en installation som liknar intern lagring, kan chanserna till återställning minska även om du slutade snabbt. På ett vanligt SD-kort från en kamera har du oftast bättre chans.

Jag skulle inte heller lägga för mycket tid på att sortera skanningsresultat efter originalnamn. För videoåterställning är tidsstämplar, filstorlek och om klippet faktiskt går att förhandsgranska mer användbart än filnamnet.

Min syn på Disk Drill:

Fördelar:

• mycket lätt att använda
  • bra på att hitta vanliga videoformat
  • förhandsgranskning hjälper till att undvika att spara skräp
  • en vettig första genomgång för raderade videor från SD-kort

Nackdelar:

• den kostnadsfria återställningsgränsen på Windows är liten
  • djupskanningar kan ge tillbaka mycket skräp
  • hittar ibland fragment som ser lovande ut men inte går att spela upp helt

Om Disk Drill hittar klippen, återställ först bara de viktigaste till en annan enhet och testa dem ordentligt, inte bara de första sekunderna. Vissa skadade videor börjar bra och dör halvvägs.

En liten invändning mot rådet att skanna direkt: om materialet är oersättligt skulle jag lägga 5 extra minuter på att först kontrollera kortets hälsa och att anslutningen är stabil. En dålig kortläsare eller lös USB-port kan göra återställningen rörigare än den behöver vara. Ibland är problemet läsaren, inte kortet.

Om videorna dessutom spelades in med ett visst kameramärke, notera vilket format som användes. GoPro, DJI, Canon, Sony, dashcams och drönare kan lagra klipp på konstiga sätt, och det påverkar vilka återställda filer som är användbara.