Behöver du hjälp med att återställa filer som raderats från Papperskorgen på Mac

Jag råkade tömma Papperskorgen på min Mac och raderade viktiga filer som jag fortfarande behöver för jobbet. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer från Papperskorgen på Mac, oavsett om det är inbyggda alternativ, säkerhetskopior eller pålitlig återställningsprogramvara. Jag behöver verkligen snabba råd eftersom vissa av dessa dokument kanske inte finns sparade någon annanstans.

Jag gjorde detta på en MacBook Air och det knöt sig i magen direkt när papperskorgen tömdes. Min hade jobbrelaterade filer, familjefoton, det vanliga som man först märker när det är borta. Det många missar är detta, att tömma papperskorgen raderar inte alltid datan direkt på plats.

Det macOS ofta gör först är att ta bort filreferenserna och markera utrymmet som ledigt. Själva datan kan fortfarande ligga kvar på disken ett tag, tills ny data skrivs över den. Så ditt första drag spelar stor roll. Sluta använda Macen.

Det finns en jobbig detalj. De flesta nyare Macar använder SSD, och SSD-enheter använder TRIM. TRIM säger åt enheten att rensa borttagna block i bakgrunden. Ibland snabbt. Ibland med fördröjning. Jag skulle inte chansa på tajmingen, så jag slutade använda den som vanligt direkt.

Jag slutade med att använda Disk Drill. Jag hade testat några andra återställningsappar innan detta, och vissa var klumpiga med APFS eller blev konstiga kring behörigheter på Apple Silicon. Den här var minst smärtsam för mig.

Det här gjorde jag, steg för steg:

1. Jag slutade använda Macen för allt utom återställningen.

2. Jag anslöt en extern USB-SSD så att återställda filer inte skulle hamna tillbaka på den interna disken.

3. Jag laddade ner Disk Drill och lade det på den externa SSD-enheten, inte på Macens interna lagring.

4. Efter start gav jag det Full Disk Access.

5. Sökvägen var: Systeminställningar → Integritet och säkerhet → Fullständig skivåtkomst

6. Inne i appen valde jag den interna SSD-enheten och startade Sök efter förlorad data.

7. På min MacBook Air tog skanningen ungefär en timme. Sedan öppnade jag Granska hittade objekt.

8. Jag använde filtren hårt, eftersom skanningsresultat snabbt blir röriga. Jag brydde mig bara om dokument och foton, så filtreringen sparade mig massor av tid.

9. Jag kontrollerade förhandsvisningar innan jag återställde något. Om en förhandsvisning av en fil öppnades utan problem såg chanserna för återställning bra ut i mitt fall.

10. Sedan valde jag det jag ville behålla och tryckte på Återställ.

11. Jag sparade allt på den externa SSD-enheten.

Jag fick tillbaka nästan alla mina dokument och de flesta bilderna. Några temporära filer kom tillbaka trasiga, liksom en del cache-skräp, men det jag brydde mig om fanns där. Till och med filnamnen överlevde på det mesta, vilket jag inte hade väntat mig ärligt talat.

Om du hade Time Machine igång innan detta hände skulle jag prova det först. Det är renare, snabbare, och du behåller mappstrukturen utan att göra en djupskanning.

1. Öppna Time Machine från menyraden eller via Spotlight.

2. Gå till mappen där filerna brukade ligga.

3. Gå tillbaka till en tidpunkt innan du tömde papperskorgen.

4. Markera filerna och tryck på Återställ.

Det brukar lägga tillbaka allt där det var, med namn och mappar intakta.

Kolla också ställena folk glömmer:

1. iCloud Drive

2. Nyligen raderade i Bilder

3. Nyligen raderade i Anteckningar

4. Raderade filer i Dropbox

5. Papperskorgen i Google Drive och versionshistorik

6. Externa enheter med äldre kopior

En sak till. Om filerna ursprungligen kom från ett SD-kort, minneskort från kamera eller drönarlagring, prova att återställa från originalkortet också om du inte har återanvänt det. Jag har sett att det fungerar bättre än folk väntar sig.

Börja heller inte installera slumpmässiga städappar, optimeringsskräp eller sådana reparera din Mac-verktyg just nu. Dålig tid för experiment. Återställning först.

Om återställningsprogram inte hittar något och filerna är viktiga nog att du tappar sömn över det, är ett återställningslabb sista stoppet. Men vid en vanlig oavsiktlig tömning av papperskorgen är programvaruåterställning oftast vägen jag skulle prova först eftersom det är det mest realistiska alternativet.

Hoppa över Macen för vanligt arbete just nu. Varje skrivning minskar chanserna till återställning.

Jag håller med om delar av det som @mikeappsreviewer sa, men jag skulle kontrollera säkerhetskopierings- och synkhistorik innan jag kör en djup skanning. Det är snabbare, renare och bevarar datum, namn och mappsökvägar.

Prova den här ordningen.

1. Ångra från apphistorik.
    Om filerna var Office-dokument, Adobe-filer eller projektfiler, öppna appen och kontrollera senaste filer, autospar, tillfällig återställning och versionshistorik. Word, Excel, Pages, Photoshop och många utvecklingsverktyg sparar lokala återställningskopior. Många missar det här steget.

2. Kontrollera molntjänsternas webbpaneler, inte bara Finder.
    iCloud Drive på webben har Senast raderade.
    Dropbox behåller raderade filer i 30 dagar på många abonnemang.
    Google Drive behåller Papperskorgen och filversioner.
    OneDrive har papperskorg plus versionshistorik.
    Om dina arbetsfiler synkades före raderingen är detta ofta den bästa vägen.

3. Leta efter lokala snapshots.
    Om Time Machine har varit aktiverat någon gång kan macOS ibland behålla APFS-snapshots på den interna disken även när din säkerhetskopieringsdisk inte är ansluten. Använd Terminal:
    tmutil listlocalsnapshots /
    Om du ser snapshots kanske du kan rulla tillbaka eller återställa med Migration Assistant eller Time Machine-verktyg. Lite nördigt, men värt ett försök.

4. Sök i tillfälliga mappar.
    Finder-sökning missar saker. Kontrollera:
    ~/Library/Containers
    ~/Library/Application Support
    ~/Library/Autosave Information
    /tmp
    /private/var/folders
    Rörigt, ja. Jag drog fram en förlorad Keynote-presentation från Autosave Information en gång. Ren tur, men det fungerade.

5. Om inget av det fungerar, använd återställningsprogram.
    Disk Drill är ett av få Mac-verktyg som folk fortsätter att återkomma till för APFS-återställning. Spara återställda filer på en extern enhet, inte på din Mac. Om din Mac har FileVault och TRIM på en intern SSD blir resultaten snabbt osäkra. Den här delen suger.

Om filerna är värda pengar, stanna här och använd ett återställningslabb. Om de går att ersätta är programvara först mer rimligt.

Den här korta guiden är också bra om du vill ha en visuell genomgång:
Guide för filåterställning på Mac för filer som raderats från Papperskorgen

Jag skulle göra en sak lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @espritlibre. Innan du går djupt in i återställningsläge, kontrollera om filerna någonsin har skickats via e-post, exporterats eller bifogats någonstans. Låter självklart, men arbetsdokument finns ofta i Slack, Mail-bilagor, klientportaler, Teams-chattar eller gamla ZIP-exporter. Jag har återställt saker på det sättet snabbare än med någon skanning.

Några extra ställen att kontrollera på Mac:

1. Spotlight med typ-/datumfilter
    Ibland duplicerades eller flyttades filer, inte faktiskt förlorades. Sök efter filtyp och senast öppnat-datum.

2. Delade mappar och samarbetsappar
    Notion-exporter, Figma-nedladdningar, Git-repon, Adobe Creative Cloud-filer, till och med gamla AirDrop-mappar.

3. Terminalhistorik om du är teknisk
    Om du flyttade filer med cp, mv, rsync osv. kan din skalhistorik påminna dig om var kopior hamnade.

4. Previews senaste objekt
    För PDF-filer/bilder kan Arkiv > Öppna senaste ibland peka på kvarvarande kopior.

Om allt det misslyckas, så ja, Disk Drill är ett av de mer realistiska Mac-alternativen för återställning av filer som raderats från Papperskorgen, särskilt på APFS. Återställ bara till en extern enhet, inte den interna. Och om filerna är affärskritiska, sluta peta på Macen och överväg professionell återställning innan fler skrivningar sker.

Om du dessutom vill ha en bra videosammanfattning är detta en stabil YouTube-jämförelse av den bästa återställningsprogramvaran för Mac.

En hård sanning dock: om det är en nyare Mac med SSD och tillräckligt med tid har gått kan chanserna till återställning sjunka riktigt snabbt. Inte omöjligt, bara mycket mindre kul än folk tror.