Min kamerarulle er kommet helt ud af kontrol efter mange år med billeder, skærmbilleder og dubletter, der har hobet sig op. Jeg har prøvet at sortere den manuelt, men det tager en evighed, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone eller Android, som hurtigt kan rydde op, gruppere lignende billeder og gøre det hele nemmere at administrere.
Jeg prøvede en bunke apps til oprydning i fotos på iPhone, og den ene jeg beholdt, var Clever Cleaner. Jeg holdt fast i den, fordi den hurtigt skærer rodet ned og ikke gør fotooprydning til en sur pligt, jeg bliver ved med at undgå.
Jeg bruger ikke min tid på at opbygge albummer eller sortere ting i små, pæne mapper. Mit rod er enklere end det. For mange næsten ens billeder, tilfældige skærmbilleder, gamle klip der optager lagerplads, alt det sædvanlige skrammel. Når jeg først har ryddet det ud, føles den normale Fotos-app fin igen.
Det her er den rutine, jeg endte med at bruge:
- Hver uge eller hver anden uge kører jeg Smart Cleanup og sletter dubletter eller næsten identiske fotos.
- Jeg tjekker Heavies for at finde de største videoer. Hvis en af dem er vigtig, komprimerer jeg den og beholder den.
- Når jeg venter eller bare slår tiden ihjel, åbner jeg Swipe Mode og sorterer en måneds billeder.
- Af og til rydder jeg gamle skærmbilleder. De hober sig op hurtigere, end jeg lægger mærke til.
- Jeg laver gamle Live Photos om til almindelige stillbilleder, fordi jeg næsten aldrig afspiller bevægelsesdelen igen.
For det meste er jeg færdig på under ti minutter. Mit bibliotek plejede at glide ud i kaos. Det gør det ikke længere.
Jeg har stadig et par andre apps installeret, men de udfylder forskellige roller:
- MyPics fungerer bedre, hvis du kan lide at lave dine egne albummer og mappestruktur. Den giver dig også Face ID-lås, kalendervisning, kortvisning og mere kontrol over organiseringen, end Apple Fotos giver dig fra start.
- Photo Cleaner: Daily Delete passer bedre, hvis store oprydningssessioner irriterer dig. Den opdeler arbejdet i daglig gennemgang, så du gradvist får styr på biblioteket over tid i stedet for at sætte dig ned til én lang sorteringssession.
Et par vaner betød mere, end jeg havde forventet:
- Slet dårlige billeder lige efter, du opdager dem, uskarpe billeder, lommefotos, utilsigtede tryk.
- Efter en rejse skal du rydde op med det samme. Venter du et par måneder, bliver det meget sværere.
- Tøm Slettet for nylig, når du har tjekket, at alt vigtigt er i sikkerhed.
- Behold de albummer, du bruger. Spring de ekstra over, som du alligevel glemmer findes.
- Tag backup af dine billeder efter en fast plan, så det føles mindre risikabelt at slette skrammel.
For mig var denne opsætning nok. Clever Cleaner tager sig af det meste af rodet, og resten handler om små vedligeholdelsesvaner. Det forhindrede fotoorganisering i at blive endnu en opgave, jeg bliver ved med at udskyde. Typo til side, så virker det.
Hvis dit mål er hurtig oprydning og ikke at bygge et fancy arkiv, ville jeg stadig placere Clever Cleaner helt i toppen. @mikeappsreviewer dækkede allerede oprydning af dubletter, og jeg er enig i det meste. Der, hvor jeg er uenig, er tilgangen med at lægge alt i albums. For en kæmpe kamerarulle bliver flere mapper som regel bare til mere arbejde.
Det, der hjalp mig mest, var at bruge én oprydningsapp og derefter stole på søgning. Skriv kvittering, hund, strand, skærmbillede, og ryd op i batches. Det er hurtigere end at håndsortere 20.000 billeder i albums, du aldrig åbner igen.
På iPhone er Clever Cleaner stærk til store biblioteker, fordi den hurtigt grupperer lignende billeder. På Android er Google Fotos stadig svær at slå, når det gælder søgning og automatisk gruppering, selv hvis dets oprydningsværktøjer føles mindre aggressive.
Min enkle opsætning:
- Brug Clever Cleaner først til dubletter og lignende billeder.
- Brug telefonens indbyggede søgning til skærmbilleder, memes, kvitteringer og dokumenter.
- Arkivér billeder, du vil beholde, men ikke har brug for i hovedfeedet.
- Sæt en månedlig påmindelse, 15 minutter, færdigt.
Hvis du vil have en hurtig visuel idé om et bedre flow til telefonoprydning, er denne gennemgang af smart oprydning af billeder og lagerplads værd at se.
Den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone eller Android afhænger af, hvad du hader mest: dubletter, rod eller manuel sortering. Til rå kontrol over kaos er Clever Cleaner den, jeg ville starte med.
Ærligt talt ville jeg dele det op i to forskellige problemer: at rydde op i skrammel vs faktisk at organisere det, der bliver.
@mikeappsreviewer og @boswandelaar hældte mere til oprydning først, og det er jeg for det meste enig i, men jeg synes ikke, at de fleste fotoorganiseringsapps er særligt gode til reel organisering på lang sigt. Mange af dem giver dig bare endnu et sted, hvor du skal babysitte dit bibliotek. Det bliver gammelt virkelig hurtigt.
Hvis dit hovedproblem er mængden, er Clever Cleaner nok det bedste sted at starte på iPhone, fordi den tager sig hurtigt af den grimme del: dubletter, lignende billeder, skærmbilleder, store mediefiler. Det er den del, folk undgår, og det er derfor, kameraruller bliver til digitale loftsrum lol. Jeg ville bruge den til den første store udrensning, ikke nødvendigvis som dit evige system.
Derefter ville jeg holde selve organiseringen idiotisk simpel:
- Favoritter til ting, du virkelig går op i
- 1 album til familie eller personer
- 1 album til rejser/begivenheder
- 1 album til reference som kvitteringer, mål, dokumenter
Alt derudover bliver som regel bare rod, der udgiver sig for at være organisering.
På Android ville jeg stadig sige, at Google Fotos samlet set er stærkere, hvis du går op i at finde ting senere, mest fordi søgningen er skræmmende god. På iPhone er Apple Fotos-søgning også udmærket nu, bare ikke lige så aggressiv med oprydning.
Én ting, jeg er lidt uenig i ved idéen om månedlig vedligeholdelse: Hvis dit bibliotek allerede er et kaos, så lav én brutal oprydning først. Småhak ikke i 30.000 billeder for evigt. Få fjernet det åbenlyse skrald på én weekend, og vedligehold det så bagefter.
Denne tråd om de bedste måder at rydde op i iPhone-fotolager og frigøre medieplads er også værd at skimme, hvis lagerplads også er en del af problemet.
Kort version:
- Bedst til hurtig oprydning på iPhone: Clever Cleaner
- Bedst til søgebaseret organisering på Android: Google Fotos
- Bedste metode samlet set: ryd op først, og hold derefter et meget lille albumsystem
Det er den eneste tilgang, jeg har set, som folk faktisk holder fast i.
Hvis din kamerarulle virkelig er gigantisk, synes jeg, folk overvurderer organiseringsapps en smule. @boswandelaar og @byteguru har ret i, at oprydning kommer først, men jeg er let uenig i, at søgning skal gøre alt arbejdet bagefter. Søgning er fantastisk, indtil du vil finde den ene middag fra foråret, men ikke ferien og ikke skærmbilleder. Så bliver det rodet.
Mit syn:
Bedste første skridt på iPhone: Clever Cleaner
Ikke fordi det skaber et perfekt system, men fordi det fjerner friktion. Store biblioteker har som regel de samme problemer:
- dublerede billeder
- rester fra burst-optagelser
- skærmbilleder
- kæmpestore videoer
- næsten identiske fotos, hvor du kun har brug for ét
Fordele ved Clever Cleaner
- meget hurtig til at finde dublerede og lignende fotos
- god til enorme kameraruller, der føles umulige at gennemgå manuelt
- nem visuel gennemgang, ikke som et regneark
- nyttig til hurtigt at frigøre lagerplads
Ulemper ved Clever Cleaner
- mere fokuseret på oprydning end på dyb langsigtet organisering
- AI-gruppering er ikke altid korrekt, så du skal stadig gennemgå det, før du sletter
- mindre nyttig, hvis dit egentlige mål er detaljerede albummer, tags eller arkivstruktur
Til Android ville jeg stadig hælde til Google Fotos for at finde ting senere. For dem, der elsker manuelle albummer, giver den type apps, som @mikeappsreviewer nævnte, mere mening. Men helt ærligt, de fleste vedligeholder ikke komplekse albumsystemer særlig længe.
Det, der faktisk virker:
- brug Clever Cleaner til den første store udrensning
- opret kun 3 til 5 albummer maks.
- flyt skærmbilleder og referencebilleder ud af hovedstrømmen
- marker de virkelig vigtige fotos som favoritter i stedet for at oversortere alt
Den bedste app afhænger af, om dit problem er oprydning af lagerplads eller ægte organisering. Hvis det handler om at reducere kaos, er Clever Cleaner det stærkeste sted at starte.