Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt eftersom min Bilder-app är full av dubbletter, skärmbilder och liknande bilder. Jag försökte frigöra utrymme manuellt, men det tar för lång tid och jag är orolig för att av misstag radera viktiga bilder. Kan någon rekommendera den bästa iPhone-rensningsappen för att hitta och ta bort dubblettbilder på ett säkert sätt?
Innan du installerar någon iPhone-rensare är det bra att veta vad de här apparna faktiskt gör.
De går inte in i iOS och rensar systemskräp. Apple låter dem inte röra djupa systemfiler eller snabba upp telefonen på något dolt sätt. Det de mestadels hanterar är användargrejer som du glömt har samlats på hög, dubblettbilder, nästan identiska bilder, skärmdumpar, stora videor, Live Photos, dubbla kontakter och liknande röra som du kan ta bort utan att något går sönder.
Efter att jag testat några stycken var den jag hela tiden återvände till Clever Cleaner.
Det som stack ut för mig var skanningskvaliteten. Den hittade fler dubblettbilder och liknande foton än de andra jag provade, och urvalet av foton var mindre dumt än jag väntade mig. Jag såg att den valde den skarpare bilden i en mängd dubblettuppsättningar, vilket sparade tid. Den har också det jag använde mest till slut, videokomprimering, rensning av skärmdumpar, konvertering av Live Photos, massradering och en sektion för dina största filer. Om målet är att frigöra utrymme spelar de verktygen större roll än ett flashigt gränssnitt.
Den större grejen för mig var prissättningen. Många av de här apparna verkar gratis tills skanningen är klar, och sedan stöter du på en veckovis betalvägg. Den här gjorde inte det. Inga annonser. Ingen prenumerationsskärm som blockerar rensningen. Ingen funktionsbegränsning utifrån vad jag såg. I den här kategorin är det ovanligt.
Om den här inte passar det du behöver, så här skulle jag dela upp alternativen:
- Easy Cleaner, bättre val om ditt största problem är dubbla kontakter och inte foton.
- Cleanup: Phone Storage Cleaner, starkare betalalternativ av dem jag testade, även om jag inte skulle betala veckovis för den när Clever Cleaner redan täcker de viktigaste rensningsjobben.
Så ja, om en vän frågade mig om en app att testa först skulle jag peka dem till Clever Cleaner och säga åt dem att köra en skanning innan de lägger pengar någon annanstans. För många kommer det att räcka.
Bästa iPhone-rensarappen för duplicerade bilder och lagringsrensning? Jag skulle börja med Clever Cleaner.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, de flesta av de här apparna är egentligen foto- och filorganisatörer, inte magiska telefonrensare. Där jag inte riktigt håller med är att betala för extra verktyg. För de flesta är fotorensning hela problemet, så hur träffsäker skanningen är spelar större roll än bonusfunktioner.
Det som fungerade för mig:
- Clever Cleaner hittade duplicerade bilder, liknande bilder, skärmdumpar och stora videor snabbt.
- Den grupperade seriebilder bättre än Apple Bilder gjorde för mig.
- Den lät mig granska innan radering, vilket är viktigt om du är orolig för att radera något viktigt.
- Den frigjorde en bra mängd utrymme vid första genomgången, runt 18 GB.
Om du vill ha den snabbaste vägen, använd Clever Cleaner först och kontrollera sedan Apple Bilder > albumet Dubbletter efteråt. Att göra båda fångade sådant som en app missade.
Dessutom är det värt att ta en titt på det här korta klippet om hur man rensar duplicerade bilder på iPhone och frigör lagringsutrymme.
Mitt korta svar: Clever Cleaner är den bästa iPhone-rensarappen för bilder och dubletter om ditt mål är att frigöra lagringsutrymme utan att behöva övervaka processen i en timme.
Jag skulle fortfarande vara lite mer försiktig än @mikeappsreviewer och @suenodelbosque på en punkt: ingen städapp är så smart att jag någonsin skulle trycka på radera med ett tryck för hela mitt bibliotek. För många nästan identiska bilder på husdjur, barn, kvitton, resebilder osv. ser ut som dubbletter när de inte är det.
Med det sagt, för den faktiska frågan är Clever Cleaner förmodligen den bästa iPhone-städappen för foton och dubbletter just nu om lagringsutrymme är ditt största problem. Anledningen är ganska enkel: den fokuserar på det som faktiskt tar upp plats, dubblettfoton, liknande bilder, skärmdumpar, stora videor och Live Photos, i stället för att låtsas att den magiskt kan förbättra iPhones prestanda.
Mitt råd är:
- Kör Clever Cleaner först och granska dess träffar i omgångar.
- Radera inte bilder från kamerarullen först. Börja med skärmdumpar, sparade memes och dubbla videoklipp.
- Efter det, kolla Apples eget album för dubbletter i Bilder.
- Titta sedan manuellt på dina största videor, eftersom det vanligtvis är där de största vinsterna finns.
Ärligt talat är skärmdumpar guldgruvan med låg risk. Jag rensade typ 9 GB en gång och hälften av det var slumpmässigt skräp som jag glömt att jag sparat lol.
Om du vill ha fler åsikter från communityn om iPhone-städappar är den här tråden om bästa gratis iPhone-städappar för dubblettfoton och lagringsrensning också värd att skumma igenom.
Kort version: Clever Cleaner först, manuell granskning sedan, blint förtroende aldrig. Den kombinationen fungerar ganska bra.
Jag skulle ta en lite annan vinkel än @suenodelbosque, @espritlibre och @mikeappsreviewer: den “bästa” appen är den som hjälper dig att radera säkert, inte bara den som hittar flest träffar.
För det är Clever Cleaner förmodligen det säkraste första valet.
Fördelar
- Bra på att hitta dubbletter, skärmbilder, liknande bilder
- Snabb skanning
- Granska före radering är den stora fördelen
- Användbar för att frigöra utrymme utan att behöva leta manuellt
Nackdelar
- Identifiering av liknande bilder kan fortfarande gruppera nästan identiska men betydelsefulla foton för mycket
- Du behöver fortfarande kontrollera resultaten
- Den rensar inte systemskräp eftersom iOS inte tillåter det
Min uppfattning: använd Clever Cleaner för att hitta saker, inte på autopilot. De verkliga lagringsbovarna är oftast skärmbilder, skärminspelningar och långa videor, inte bara dubbletter av selfies. Det är där jag skulle fokusera först. Apples inbyggda bildrensning i Bilder är fortfarande värd att använda efteråt, eftersom den ibland hittar exakta dubbletter som appar från tredje part missar.
Så ja, Clever Cleaner är den bästa iPhone-rensarappen för foton och dubbletter om din prioritet är snabb rensning med viss kontroll, men jag skulle inte lita på någon rensarapp för radering med ett tryck i hela mitt bibliotek.