Bästa fotoorganiseringsappen för att hålla en stor kamerarulle under kontroll?

Min kamerarulle har blivit helt ohanterlig efter år av foton, skärmdumpar och dubbletter som har samlats på hög. Jag har försökt sortera den manuellt, men det tar en evighet, och jag behöver hjälp att hitta den bästa fotoorganiseringsappen för iPhone eller Android som snabbt kan rensa upp, gruppera liknande bilder och göra allt enklare att hantera.

Jag testade en hög med appar för att rensa foton på iPhone, och den jag behöll var Clever Cleaner. Jag fortsatte använda den eftersom den snabbt rensar upp röran och inte gör fotostädning till en syssla jag hela tiden skjuter upp.

Jag lägger inte tid på att skapa album eller sortera saker i prydliga små mappar. Min röra är enklare än så. För många nästan identiska bilder, slumpmässiga skärmdumpar, gamla klipp som tar upp lagringsutrymme, allt det vanliga skräpet. När jag väl har rensat bort det känns den vanliga Bilder-appen bra igen.

Det här är rutinen jag till slut började använda:

1. Varje vecka eller varannan vecka kör jag Smart Cleanup och tar bort dubbletter eller nästan identiska foton.
  2. Jag kollar Heavies för att hitta de största videorna. Om någon är viktig komprimerar jag den och behåller den.
  3. När jag väntar eller bara fördriver tiden öppnar jag Swipe Mode och går igenom en månads bilder.
  4. Då och då rensar jag gamla skärmdumpar. De samlas på sig snabbare än jag märker.
  5. Jag gör om gamla Live Photos till vanliga stillbilder eftersom jag nästan aldrig spelar upp rörelsedelen igen.

För det mesta är jag klar på under tio minuter. Mitt bibliotek brukade glida in i kaos. Det gör det inte längre.

Jag har fortfarande kvar ett par andra appar, men de fyller andra roller:

1. MyPics fungerar bättre om du gillar att skapa egna album och mappstruktur. Den ger dig också Face ID-lås, kalendervy, kartvy och mer kontroll över organiseringen än Apple Bilder ger dig direkt från start.
  2. Photo Cleaner: Daily Delete passar bättre om stora rensningsomgångar stör dig. Den delar upp jobbet i daglig genomgång, så att du gradvis betar av biblioteket över tid i stället för att sätta dig för en enda lång sorteringssession.

Några vanor spelade större roll än jag hade väntat mig:

1. Ta bort dåliga bilder direkt när du ser dem, suddiga bilder, fickfoton, oavsiktliga tryck.
  2. Efter en resa, rensa upp direkt. Väntar du några månader blir det mycket svårare.
  3. Töm Senast raderade efter att du har kontrollerat att allt viktigt är säkert.
  4. Behåll albumen du använder. Hoppa över de extra som du ändå kommer glömma att de finns.
  5. Säkerhetskopiera dina foton enligt ett schema, så känns det mindre riskfyllt att radera skräp.

För mig räckte den här uppsättningen. Clever Cleaner hanterar det mesta av röran, och resten handlar om små underhållsvanor. Det gjorde att fotoorganisering inte längre blev ännu en uppgift jag hela tiden skjuter upp. Bortsett från ett stavfel fungerar det.

Om ditt mål är snabb rensning, inte att bygga ett snyggt arkiv, skulle jag fortfarande placera Clever Cleaner nära toppen. @mikeappsreviewer har redan täckt sidan med dubblettrensning, och jag håller med om det mesta. Där jag tycker annorlunda är tillvägagångssättet att lägga allt i album. För en enorm kamerarulle blir fler mappar vanligtvis bara mer arbete.

Det som hjälpte mig mer var att använda en rensningsapp och sedan förlita mig på sökfunktionen. Skriv kvitto, hund, strand, skärmdump och rensa i omgångar. Det går snabbare än att manuellt sortera 20 000 bilder i album som du aldrig öppnar igen.

För iPhone är Clever Cleaner stark för stora bildbibliotek eftersom den grupperar liknande bilder snabbt. För Android är Google Foto fortfarande svårt att slå när det gäller sökning och automatisk gruppering, även om dess rensningsverktyg känns mindre aggressiva.

Min enkla uppläggning:

1. Använd Clever Cleaner först för dubbletter och liknande bilder.
  2. Använd telefonens inbyggda sökning för skärmdumpar, memes, kvitton och dokument.
  3. Arkivera bilder du vill behålla men inte behöver i huvudflödet.
  4. Ställ in en månatlig påminnelse, 15 minuter, klart.

Om du vill ha en snabb visuell idé om ett bättre flöde för telefonrensning är den här genomgången av smart foto- och lagringsrensning värd en titt.

Bästa fotoorganiseringsappen för iPhone eller Android beror på vad du hatar mest, dubbletter, röra eller manuell sortering. För ren kontroll över kaoset är Clever Cleaner den jag skulle börja med.

Ärligt talat skulle jag dela upp det här i två olika problem: rensa bort skräp kontra att faktiskt organisera det som blir kvar.

@mikeappsreviewer och @boswandelaar lutade mer åt att börja med rensning först, och jag håller mestadels med, men jag tycker inte att de flesta appar för fotoorganisering är särskilt bra på verklig organisering på lång sikt. Många av dem ger dig bara ännu en plats att vakta ditt bibliotek. Det blir gammalt riktigt snabbt.

Om ditt största problem är mängden är Clever Cleaner förmodligen den bästa utgångspunkten på iPhone eftersom den tar hand om den fula delen snabbt: dubletter, liknande bilder, skärmdumpar, tungt media. Det är den delen folk undviker, och det är därför kamerarullar förvandlas till digitala vindar lol. Jag skulle använda den för den första stora utrensningen, inte nödvändigtvis som ditt system för all framtid.

Efter det skulle jag hålla själva organiseringen löjligt enkel:

• Favoriter för sådant du verkligen bryr dig om
  • 1 album för familj eller personer
  • 1 album för resor/evenemang
  • 1 album för referensgrejer som kvitton, mått, dokument

Allt utöver det brukar oftast bli oreda som låtsas vara organisering.

För Android skulle jag fortfarande säga att Google Foto är starkare totalt sett om du bryr dig om att hitta saker senare, mest eftersom sökningen är skrämmande bra. För iPhone är sökningen i Apple Bilder rätt bra nu också, bara inte lika aggressiv när det gäller rensning.

En sak jag inte riktigt håller med om när det gäller idén om månatligt underhåll: om ditt bibliotek redan är en katastrof, gör en brutal storstädning först. Småpilla inte med 30 000 bilder i all evighet. Rensa bort det uppenbara skräpet under en helg och underhåll sedan efter det.

Dessutom är den här tråden om bästa sätten att rensa iPhone-bildlagring och frigöra medieutrymme värd att skumma igenom om lagringsutrymme också är en del av problemet.

Kort version:

• Bäst för snabb rensning på iPhone: Clever Cleaner
  • Bäst för sökbaserad organisering på Android: Google Foto
  • Bästa metoden totalt sett: rensa först, och behåll sedan ett väldigt litet albumsystem

Det är det enda tillvägagångssättet jag har sett som folk faktiskt håller fast vid.

Om din kamerarulle verkligen är gigantisk tycker jag att folk överskattar organiseringsappar lite. @boswandelaar och @byteguru har rätt i att rensning kommer först, men jag håller lite inte med om att låta sökningen göra allt jobb efteråt. Sökning är fantastisk tills du vill hitta den där middagen från våren men inte semestern och inte skärmbilder. Då blir det rörigt.

Min syn:

Bästa första steget på iPhone: Clever Cleaner
Inte för att den skapar något perfekt system, utan för att den minskar friktionen. Stora bibliotek brukar ha samma problem:

• dubbletter
  • rester från seriebildtagning
  • skärmbilder
  • jättestora videor
  • nästan identiska foton där du bara behöver ett

Fördelar med Clever Cleaner

• mycket snabb på att hitta dubbletter och liknande foton
  • bra för enorma kamerarullar som känns omöjliga att gå igenom manuellt
  • enkel visuell granskning, inte kalkylbladslik
  • användbar för att snabbt frigöra lagringsutrymme

Nackdelar med Clever Cleaner

• mer fokuserad på rensning än på djup långsiktig organisering
  • AI-gruppering är inte alltid korrekt, så du måste fortfarande granska innan du raderar
  • mindre användbar om ditt verkliga mål är detaljerade album, taggar eller arkivstruktur

För Android skulle jag fortfarande luta åt Google Foto för att hitta saker senare. För dem som älskar manuella album är den typ av appar som @mikeappsreviewer nämnde mer rimliga. Men ärligt talat är det få som håller igång komplexa albumsystem särskilt länge.

Det som faktiskt fungerar:

• använd Clever Cleaner för den första stora utrensningen
  • skapa bara 3 till 5 album som mest
  • flytta skärmbilder och referensbilder bort från huvudflödet
  • favoritmarkera de verkligt viktiga bilderna i stället för att översortera allt

Bästa appen beror på om ditt problem är rensning av lagringsutrymme eller verklig organisering. Om det handlar om att minska kaos är Clever Cleaner den starkaste utgångspunkten.